Kto jedzie tu pierwszy? Wyjaśnienie

/ /

Kto jedzie tu pierwszy? Wyjaśnienie

Data publikacji: 20 lipca 2017, 12:24

Setki komentarzy, gorące dyskusje na wielu stronach, tysiące osób zaangażowanych w dyskusję o sytuacji na rondzie. Co mówią o tym przepisy? O merytoryczną wypowiedź poprosiliśmy Zespół Ekspertów Grupy IMAGE.

Mowa o TYM poście z łamigłówką.

Temat rond i sposobu przejeżdżania przez nie od zawsze budził zainteresowanie wielu naszych czytelników. Jak wiecie z komentarzy, jest wiele poglądów wzajemnie się wykluczających w kwestii zajmowania właściwej pozycji przed rondem, na rondzie, prawidłowego sygnalizowania, etc. W związku z tym, że rondo ma niewiele punktów kolizyjnych i jest jednym z najbezpieczniejszych typów skrzyżowań, to dochodzi tam do niewielkiej ilości zdarzeń. Dodatkowo, być może jest tam względnie bezpiecznie, ponieważ jeżdżąc wg własnych przekonań, zwracamy baczną uwagę na innych, którzy mogą mieć zdanie odmienne, czyli inaczej interpretować przepisy ;-)

Kto jedzie tu pierwszy?

Spróbujmy określić „kto jedzie pierwszy?” oraz jaka powinna być kolejność przejazdu przez to małe skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Na początku warto podkreślić, że sytuacja na drodze zmienia się dynamicznie. Dlatego m.in. zrezygnowano na egzaminie państwowym z rysunków skrzyżowań i określania tam pierwszeństwa – na korzyść sytuacji realnych i dynamicznych, zawartych w klipach do pytań. Odnosząc się więc do części komentarzy, że szary pojazd „A” wjedzie szybciej na rondo, niż tramwaj „B”, musimy jasno wskazać, że pierwszeństwo przejazdu ustala się już przed skrzyżowaniem. Świadczy  o tym choćby zapis § 1, ust. 2, pkt 2, rozporządzenia „w sprawie znaków i sygnałów drogowych”, informujący, że gdy jest mowa „o drodze podporządkowanej - rozumie się przez to drogę oznakowaną jako droga podporządkowana, na której kierujący zbliżający się do skrzyżowania jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa kierującym zbliżającym się do skrzyżowania drogą oznakowaną jako droga z pierwszeństwem”.

Zacznijmy jednak od początku. Przed nami skrzyżowanie typu „rondo”, na którym występuje jeden pas po obwiedni wyspy i kilka wlotów dróg podporządkowanych, prowadzących do ronda. Dodatkowo rondo przecina torowisko tramwajowe. Zgodnie z zasadami umieszczania znaków (4.2.12. Ruch okrężny – rozporządzenie „w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych”), znak C-12 „ruch okrężny”, stosuje się łącznie ze znakiem A-7 „ustąp pierwszeństwa” i umieszcza na każdym wlocie. Zatem także tramwaj przed wjazdem na rondo, ma ustawione znaki pionowe C-12 i A-7.

Hierarchia dyrektyw

Pamiętając o przepisie art. 5, ust. 1 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” w brzmieniu: „Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe” – wiemy, że w tym przypadku o kolejności przejazdu zadecydują najpierw znaki drogowe.

Zgodnie z przepisem § 36, ust. 2, rozporządzenia „w sprawie znaków i sygnałów drogowych”, znak C-12 występujący łącznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym na to skrzyżowanie. Oznacza to, że niebieski pojazd „C” ma pierwszeństwo zarówno przed pojazdem „A”, jak i tramwajem „B”, więc pojedzie jako pierwszy.

Kto pojedzie jako drugi – tramwaj „B” czy szare auto „A” ?

Pojazdy „A” i „B” dojechały do ronda drogami podporządkowanymi, czyli zarówno szary pojazd „A”, jak i tramwaj „B” chcąc wjechać na skrzyżowanie, muszą ustąpić pierwszeństwa pojazdom będącym na rondzie. Jak jednak wygląda rozstrzygnięcie pierwszeństwa pomiędzy nimi?

Obydwa pojazdy znajdują się na drogach podporządkowanych. Nie można więc „na poziomie znaków” rozstrzygnąć pierwszeństwa pomiędzy nimi, ponieważ występuje tam „równorzędność”. W takiej sytuacji rozwiązania należy szukać w przepisach ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Zgodnie z jej art. 25, ust. 2 – pojazd szynowy, ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.

W odniesieniu do pierwszeństwa przejazdu na omawianym rondzie oznacza to, że jako drugi pojedzie tramwaj „B”, a jako trzeci – szary samochód „A”.

Zatem kolejność przejazdu pojazdów przez to skrzyżowanie to: „C”, „B”, „A” :-) (jak na filmie poniżej)


źródło: program "Testy B" /wyd. Grupa IMAGE/
moduł "Skrzyżowania" zawiera niemal 200 sytuacji drogowych, wraz z animowanymi odpowiedziami

Dziękujemy za Państwa udział w dyskusji i szereg komentarzy do tej sytuacji.

Pozdrawiam serdecznie,
Krzysztof Wójcik
Koordynator Zespołu Ekspertów - Grupa IMAGE.

Komentarze

  1. kopan

    kopan   3 sierpnia 2017, 22:07

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    OOO. Menedżer diagnosta się mną zainteresował .Wyższej klasy specjalista. Sceptyk nie sceptyczka a baba taki kamyflasz. Menedżer szykuje koalicję posłał wici. Menedżer czeka na wyjaśnienia specjalistów - tylko jakich jak specjaliści się wypowiedzieli w artykule !!!!! No i oczywiście JA się już wypowiedziałem. Ależ oczywiście że nie będziesz KOPANA przez kopana. No, nie wiesz że już jesteś mocno .......a.

  2. SCEPTYK

    SCEPTYK   2 sierpnia 2017, 18:29

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    kopan! Napisałeś KOPAN 31-go -------- "Słuchej mądrawy ale ja mówiłem o znaku ruch okrężny bez znaku ustąp", więc masz naprawdę duży problem ze zdrowiem. Osobiście ja nie będę KOPANA na tym forum zauważał, więc radzę to Cyrylowi , Obserwatoreksowi i innym. Kopan odpocznij. Czekam na odpowiedzi ekspertów, a ten osobnik może ich zniechęcić do tego, by potraktowali nas poważnie.

  3. kopan

    kopan   2 sierpnia 2017, 08:43

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    OBSERWATOREX 29 lipca 2017, 11:28 Kopan pisze Co ciebie obchodzi oznakowanie dla tramwaju. Ty masz ruch okrężny i ustąp. (--------Beee ------- za tym jest kwestia druga --------) W Polsce nie ma możliwości stosowania wyłącznie znaku ruch okrężny. Powód jest jeden błędna zasada prawej - nie jesteś w stanie powiedzieć z której strony skrzyżowania wjechał pojazd C, więc nie wiesz czy ustąpić czy ma pierwszeństwo. Sytuacja banalna. Więc czytaj po 100 razy aż pojmiesz !!!!!!!!

  4. OBSERWATOREX

    OBSERWATOREX   1 sierpnia 2017, 01:01

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    kopanOBSERWATOREX.Banalny to ty jesteś Kopan. Co za znaczenie ma kto kiedy i gdzie wjechał na dowolne rondo i ile kółek zrobił? Zwykle tego nie wiesz i wiedzieć nie musisz. Masz znak C-12 ze znakiem A-7 to masz temu komuś ustąpić pierwszeństwa na wjeździe i tyle. --------- Słuchej mądrawy ale ja mówiłem o znaku ruch okrężny bez znaku ustąp. Pierwej czytaj z 10 razy a potem kłapaj dziobem!!!! . Jesteś nie Banalny a Ba..... UWAGA: Kopan nie wie już co czyni. 29 lipca 2017, 11:28 Kopan pisze Co ciebie obchodzi oznakowanie dla tramwaju. Ty masz ruch okrężny i ustąp. W Polsce nie ma możliwości stosowania wyłącznie znaku ruch okrężny. Powód jest jeden błędna zasada prawej - nie jesteś w stanie powiedzieć z której strony skrzyżowania wjechał pojazd C, więc nie wiesz czy ustąpić czy ma pierwszeństwo. Sytuacja banalna.

  5. SCEPTYK

    SCEPTYK   31 lipca 2017, 21:49

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Zespół ekspertów pisze: Obydwa pojazdy [A i C] znajdują się na drogach podporządkowanych. Nie można więc „na poziomie znaków” rozstrzygnąć pierwszeństwa pomiędzy nimi, ponieważ występuje tam „równorzędność”. W takiej sytuacji rozwiązania należy szukać w przepisach ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Zgodnie z jej art. 25, ust. 2 – pojazd szynowy, ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża. ------------- Na tym rondzie każdy wlot ma znak A-7, więc jak należy rozstrzygnąć pierwszeństwo na takim skrzyżowaniu, skoro to nie jest skrzyżowanie na którym pierwszeństwo nie zostało ustalone znakami. Nie ma też znaku D-1 który pokazuje początek drogi z pierwszeństwem. A może ta droga nie tylko, że nie ma końca, to może i nie ma na obwiedni początku? A w ogóle co to pod względem zasad ruchu za skrzyżowanie, które ma podporządkowane wszystkie wloty? Antyrównorzędne? Pojazd szynowy i art. 25.2 prd, a co z nieszynowymi? ----- A jeśli chodzi o tramwaj to gdy ma na wlocie znaki C-12 i A-7, a takie ma tu OBOWIĄZEK mieć każdy wlot, to ten przepis nie ma zastosowania. Ma też ustąpić jadącym po obwiedni i nic do tego nie ma oczekujący na innym wlocie na wjazd. Jak wiedzie pierwszy to tramwaj, jeśli nie chce na nim wymusić pierwszeństwa, STOI.

  6. SCEPTYK

    SCEPTYK   31 lipca 2017, 21:18

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Zespół ekspertów pisze: Zgodnie z zasadami umieszczania znaków (4.2.12. Ruch okrężny – rozporządzenie „w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych”), znak C-12 „ruch okrężny”, stosuje się łącznie ze znakiem A-7 „ustąp pierwszeństwa” i umieszcza na każdym wlocie. Zatem także tramwaj przed wjazdem na rondo, ma ustawione znaki pionowe C-12 i A-7. ------------Czy zespół komentuje to co my widzimy? Ja nie zauważam po prawej stronie torowiska, a tak też nakazuje rozporządzenie przeznaczone dla drogowców, znaków C-12 ze znakiem A-7.

  7. SCEPTYK

    SCEPTYK   31 lipca 2017, 20:44

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Zespół ekspertów stwierdza: Odnosząc się więc do części komentarzy, że szary pojazd „A” wjedzie szybciej na rondo, niż tramwaj „B”, musimy jasno wskazać, że pierwszeństwo przejazdu ustala się już przed skrzyżowaniem. Świadczy o tym choćby zapis § 1, ust. 2, pkt 2, rozporządzenia „w sprawie znaków i sygnałów drogowych”, informujący, że gdy jest mowa „o drodze podporządkowanej - rozumie się przez to drogę oznakowaną jako droga podporządkowana, na której kierujący zbliżający się do skrzyżowania jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa kierującym zbliżającym się do skrzyżowania drogą oznakowaną jako droga z pierwszeństwem”. ----------- Pytanie do ekspertów. O jakim skrzyżowaniu jest mowa w tym przepisie? O skrzyżowaniu wg art. 2.10 prd czy o rondzie? Jak o rondzie to i o takim wielkim jak to w Głogowie oraz takim kwadratowym placu Cyryla w Poznaniu, co tak się ma tak do ronda, jak koło do kwadratu, też? A jeśli nie, to jak rozpoznać które z nich to "skrzyżowanie", a które to nie, bo jakoś nic o rondzie nie piszą w art. 2.10 prd?------- § 1, ust. 2, pkt 2, rozporządzenia „w sprawie znaków i sygnałów drogowych” opisuje czym jest droga podporządkowana, a czym droga z pierwszeństwem i nie ma żadnego poza tym innego znaczenia. To jest rozporządzenie o znakach, z których jeden jest ostrzegawczy (A-7), a drugi informacyjny (D-1). Znak B-20 to znak A-7 tyle tylko, że z nakazem wcześniejszego zatrzymania. ----------- Wlot ze znak C-12 z dodanym do niego znakiem A-7, jest na pewno drogą podporządkowaną, skoro nie ma drogi oznakowanej jako droga z pierwszeństwem"?

  8. kopan

    kopan   31 lipca 2017, 17:02

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    OBSERWATOREX.Banalny to ty jesteś Kopan. Co za znaczenie ma kto kiedy i gdzie wjechał na dowolne rondo i ile kółek zrobił? Zwykle tego nie wiesz i wiedzieć nie musisz. Masz znak C-12 ze znakiem A-7 to masz temu komuś ustąpić pierwszeństwa na wjeździe i tyle. --------- Słuchej mądrawy ale ja mówiłem o znaku ruch okrężny bez znaku ustąp. Pierwej czytaj z 10 razy a potem kłapaj dziobem!!!! . Jesteś nie Banalny a Ba.....

  9. OBSERWATOREX

    OBSERWATOREX   31 lipca 2017, 14:50

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Nickt. Masz rację, że w rzeczywistych warunkach zdecyduje dynamika zmian zależna od prędkości i odległości. Odnośnie rysunku z artykułu można by przyjąć, że autor pytania, pomimo wadliwego oznakowania wlotu z prawej strony tramwaju i wadliwego samego rysunku, chciał przedstawić wyjazd samochodu i tramwaju z tej samej jezdni drogi wlotowej, tyle tylko, że z tramwajem po prawej. Wtedy mamy jeden wlot i kolejność jest oczywista C-B-A. ----- Jednak wg Zespołu ekspertów samochód i tramwaj, tak jak na wskazanym przez ciebie rysunku https://zapodaj.net/d51e8327ef7d3.jpg.html , wjeżdżają osobnymi wlotami tyle tylko, że na tym pierwszym rysunku, na MAŁYM rondku. Każdy wlot tramwajowy ma obowiązek być tu osobno oznaczony znakami C-12 z dodanymi do nich znakami A-7, a na obwiedni powinny stać znaki ostrzegawcze dotyczące tramwaju opuszczającego wyspę, który ma w takiej sytuacji bezwzględne pierwszeństwo. Brak tego oznakowania na animacjach, szczególnie znaku C-12 i A-7 dyskwalifikuje nie tylko twórcę pytań i je same, ale także ekspertów, zarówno tych je zatwierdzających, jak i tych je omawiających, uznając je za właściwe. ---------Mamy więc nie jeden wlot, a dwa osobne wloty i Kodeks drogowy. Na pierwszym wlocie pierwszeństwo ma pojazd C przed A i nie interesuje ich tramwaj. Gdy tuż za C wjedzie A, to tramwaj pojedzie dopiero za nimi. Gdy C się zagapi lub świadomie opóźni wjazd, to na 100% tramwaj przejedzie przed nim, bo na obwiedni po lewej, po ustąpieniu pierwszeństwa pojazdowi C, gdy ruszał, nie miał żadnego pojazdu. ---------Na tym drugim rysunku mamy większe RONDO i oddalone od siebie wloty. Tramwaj mając wolną drogę może wjechać bez oglądania się na tych będących we wzajemnej relacji na poprzednim wlocie, natomiast gdy będą na tyle blisko (C, a za nim A) , że wjazd tramwaju będzie wymuszał na nich pierwszeństwo, to tramwaj pojedzie jako ostatni. --------Pojazdy na osobnych wlotach ronda nie mają ze sobą żadnych wzajemnych relacji. Nikogo nie interesuje kto, kiedy i którym wlotem wjechał na rondo. Znaczenie dla zasad ruchu mają ich wzajemne relacje na poszczególnych wlotach, gdzie krzyżują się ich tory jazdy i na obwiedni kiedy poruszają się równolegle względem siebie (wyprzedzanie, zajmowanie właściwego miejsca, zmiana pasa ruchu, sygnalizowanie zamiarów). --------- Jak widzę biegłego który wylicza kiedy i którym wlotem, w której sekundzie, z jaką prędkością kto wjechał na RONDO, szczególnie, ale nie tylko, z okrężnie biegnącą na nim jezdnią, w sytuacji gdy zdarzenie drogowe nastąpiło po przeciwnej stronie RONDA na wylocie z niego, to ogarnia mnie pusty śmiech, gdyż jego opinia w sprawie przestaje być natychmiast dowodem w sprawie.

  10. Nickt

    Nickt   29 lipca 2017, 14:04

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Rysunki, a także animacje, nie oddają w pełni obrazu sytuacji na drodze. Są mniej lub bardziej uproszczonymi schematami. Jednym z istotniejszych elementów wpływających na bezpieczeństwo jazdy jest natężenie i dynamika ruchu drogowego. Rysunek tego nie może uwzględnić, a animacja zazwyczaj tylko w niewielkim stopniu. Innymi słowy - jest to mniej lub bardziej realistyczna SYMULACJA, a nie wiernie oddana sytuacja drogowa. Od intencji (fantazji) autora rysunku/animacji zależy interpretacja przedstawionej sytuacji. Wynika to m.in. z faktu, że rysunek nie jest w stanie oddać dynamiki ruchu, a animacja oddaje go w niewielkim stopniu. A teraz do rzeczy (czyt. artykułu): AUTOR ARTYKUŁUPojazdy „A” i „B” dojechały do ronda drogami podporządkowanymi, czyli zarówno szary pojazd „A”, jak i tramwaj „B” chcąc wjechać na skrzyżowanie, muszą ustąpić pierwszeństwa pojazdom będącym na rondzie. Jak jednak wygląda rozstrzygnięcie pierwszeństwa pomiędzy nimi? Obydwa pojazdy znajdują się na drogach podporządkowanych. Nie można więc „na poziomie znaków” rozstrzygnąć pierwszeństwa pomiędzy nimi, ponieważ występuje tam „równorzędność”. W takiej sytuacji rozwiązania należy szukać w przepisach ustawy „Prawo o ruchu drogowym”Zgodnie z jej art. 25, ust. 2 – pojazd szynowy, ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża. W odniesieniu do pierwszeństwa przejazdu na omawianym rondzie oznacza to, że jako drugi pojedzie tramwaj „B”, a jako trzeci – szary samochód „A”. Nie jest moją intencją czepiania się słówek, ale na animacji nie ma oznakowania wskazującego, że pojazd "B" (tramwaj) "dojechał do ronda drogą podporządkowaną". Nad tym czy dojechał drogą, czy wydzielonym torowiskiem, nie będę się rozwodził. Pominę także brak przejść dla pieszych. I choć mam poważne wątpliwości czy w Polsce są ronda z torowiskiem tramwajowym bez sygnalizacji świetlnej to ciekaw jestem czy na nieznacznie zmodyfikowanym rysunku autor artykułu również podałby powyższą odpowiedź: RYSUNEKhttps://zapodaj.net/d51e8327ef7d3.jpg.html A co by powiedział, gdyby tramwaj na rysunku wjeżdżał na rondo z prawej strony? Czy także uznałby, że pojazdy "A" i "B" są w równorzędnej sytuacji, a to oznacza, że pojazd "A" ma czekać aż tramwaj wjedzie na rondo? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Nie jestem motorniczym, więc zapytam - czy wjazd tramwaju na rondo musi być zasygnalizowany lewym kierunkowskazem? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Na zakończenie mam propozycję, żebyście rozwiązali krótki test na tej stronie: http://olsztyn.wm.pl/307535,Uwaga-tramwaj-na-rondzie-Wiesz-kto-ma-pierwszenstwo-QUIZ.html i wyciągnęli wnioski z tego rodzaju testów i osiągniętych wyników przez inne osoby.

  • 1 (current)
  • 2

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.