Który pas zajmować?

Data publikacji: 14 lipca 2016, 12:48
Który pas zajmować?
170
Ilustracja przygotowana w redakcji /zdjęcie: Google Earth

Na naszą redakcyjną skrzynkę trafił list od Czytelnika z prośbą o interpretację przepisów. Sprawa dotyczy wyboru pasa po dokonaniu skrętu. Jaka jest Twoja opinia na ten temat?

Czytelnik zwrócił się do L-instruktora z prośbą o interpretację. Wiadomość w całości przekazaliśmy do analizy ekspertom. Zanim jednak opublikujemy ich wypowiedź, prosimy o zdanie Ciebie. Oto treść listu od Czytelnika:

Witam,
Mam pytanie dotyczące zajmowania pasów po skręcie/zmianie kierunku w prawo lub lewo.
Jeśli wyjeżdzamy z drogi o dwóch pasach, i po skręcie mamy do wyboru trzy, to jak wg przepsiów należy zajmować te pasy?
W załączniku różne typy skrzyżowań, proszę o interpretację.
Pozdrawiam
(imię i nazwisko znane redakcji)

Aby dobrze zilustrować zapytanie przygotowaliśmy obrazek, dzięki materiałom dostępnym na Google Earth. Zdjęcie przedstawia skrzyżowanie warszawskich ulic: Szwedzkiej i Radzymińskiej. W lewo ze Szwedzkiej można skręcić z dwóch pasów, w Radzymińską, która ma trzy pasy.

Który pas na Radzymińskiej należy zająć skręcając z lewego pasa Szwedzkiej (białe strzałki)? A który ze środkowego (strzałki pomarańczowe)?

Czekamy na Twoją opinię! Spróbujmy to raz na zawsze ustalić :-)
Dobrze, jeśli uda Ci się odnaleźć podstawę prawną Twojej opinii. Zapraszamy do dyskusji.

Komentarze

  1. Jasio

    Jasio   15 września 2019, 16:20

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    No właśnie - na kktóry pas można wjechać, kto w przypadku tej sytuacji na filmie miał pierwszeństwo: https://www.youtube.com/watch?v=Y8iiTIHCh-8

  2. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   1 sierpnia 2019, 20:16

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    OBSERWATOREX Jak łatwo zauważyć, na tym forum nie masz pochlebców i klakierów. Masz już chorobliwą awersje do tych, którzy mają inne zdanie od twojego..Nie piszę z kilkunastu nicków. To i nie mam. A awersję mam na głupotę. I po co ten cały bełkot nie na temat. Chodzi tylko o zajęcie dowolnego pasa ruchu na drodze poprzecznej. O nic więcej. Dla Pana była to "zmiana pasa ruchu" gdy pasy ruchu były tylko przecinane. Pan jak zwykle w swoim stylu pisze o pokrewnej sytuacji, która nie ma nic wspólnego z głównym tematem. Po co to ? Chce Pan błysnąć ?

  3. OBSERWATOREX

    OBSERWATOREX   30 lipca 2019, 11:36

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Robert ProkopiukCzy byłby Pan łaskaw pisać na trzeźwo ?Takie karygodne i prostackie zachowanie jest twoim znakiem rozpoznawczym, nie tylko na tym forum, więc już nikogo to nie dziwi. Ja mógłbym prosić ciebie, byś czytał dopiero jak wytrzeźwiejesz. Jak łatwo zauważyć, na tym forum nie masz pochlebców i klakierów. Masz już chorobliwą awersje do tych, którzy mają inne zdanie od twojego. W to co wierzysz to nie wiedza, a ślepa wiara w peerelowskie wpływowe do dziś autorytety, nazbyt często, z winy wojny, bez wiedzy i wykształcenia. Prawdziwa wiedza to prawda, a nie zbiór wymysłów, kłamstw i manipulacji. *************Na całym świecie kierujący przed wykonaniem manewru zmiany kierunku jazdy ma obowiązek zajęcia właściwego miejsca na jezdni drogi po której się porusza. Czyni to dlatego, że sygnalizując zamiar zmiany kierunku jazdy lub nie włączając kierunkowskazów, sygnalizując jazdę zgodną z przebiegiem jezdni tej drogi, nie może zasygnalizować niczego innego. Poza tym jego jazda ma obowiązek być czytelna dla każdego i zgodna z przyjętymi w całej Europie prostymi i jednoznacznymi zasadami ruchu, a nie wymysłami ekspertów z czasów PRL. Jadący widząc obok siebie innego skręcającego , tak jak i jadący drogą poprzeczną, musi być pewnym, co do zasady, że skręcający skończy manewr na pasie ruchu zgodnym z tym z którego zaczął ten manewr wykonywać. Podobnie jest z sygnalizowaniem zamiaru zmiany pasa ruchu. PASA, a nie kilku pasów. Jazda na wielopasowej jezdni drogi z włączonym lewym kierunkowskazem, od lewej do prawej krawędzi jezdni jest nieprzewidywalna i sprzeczna z obowiązującymi zasadami ruchu , a zatem jest zaprzeczeniem troski o BRD. O niepisanym wyjątku skrętu na dowolny pas ruchu drogi poprzecznej napisałem poprzednio. Takim skrętem jest np. skręt w prawo dozwolony tylko z prawego pasa ruchu okrężnie biegnącej jezdni, na dowolny pas ruchu drogi wylotowej. Jeżeli ktoś nadal uważa, że taka jazda, zgodna z obowiązującym prawem, jest wadliwa i niebezpieczna, to ja na to nie mam wpływu.

  4. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   29 lipca 2019, 23:07

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Czy byłby Pan łaskaw pisać na trzeźwo ?

  5. OBSERWATOREX

    OBSERWATOREX   26 lipca 2019, 22:31

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Robert ProkopiukOBSERWATOREX Jazda zgodna z przebiegiem jezdni i jej pasów ruchu, z równoczesną ich zmianą od lewego do prawego, z włączonym lewym kierunkowskazem, jest wg mnie niebezpieczna, nieprzewidywalna i sprzeczna z prawem. Nie może być wtedy mowy o przecinaniu pasów ruchu, gdyż wg mnie jest to ich, sprzeczna z art. 22 PoRD, zmiana.Prawdopodobnie znowu coś sobie Pan uroił. Chodzi o prosty skręt np w lewo z drogi o jednym pasie ruchu i zajecie najdalszego prawego pasa ruchu na drodze poprzecznej. Nic wiecej. Coś mi zabrania takiego manewru ? Zaznaczam ,że skręcam w lewo od lewej krawędzi zgodnie z Art 22. Przecież napisałem, że wtedy, oczywiście zachowując szczególną ostrożność, można to zrobić!. "Może na dowolny pas ruchu wjechać kończąc manewr zmiany kierunku jazdy jedynie wtedy, gdy wyznaczone znakami pasy ruchu są na jezdni drogi z której rozpoczynany jest manewr lub w ogóle nie wyznaczono znakami pasów ruchu na skrzyżowaniu. Oczywiście tylko wtedy, gdy zmiana kierunku jazdy dozwolona jest tylko z jednego pasa ruchu".

  6. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   26 lipca 2019, 21:14

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    OBSERWATOREX Jazda zgodna z przebiegiem jezdni i jej pasów ruchu, z równoczesną ich zmianą od lewego do prawego, z włączonym lewym kierunkowskazem, jest wg mnie niebezpieczna, nieprzewidywalna i sprzeczna z prawem. Nie może być wtedy mowy o przecinaniu pasów ruchu, gdyż wg mnie jest to ich, sprzeczna z art. 22 PoRD, zmiana.Prawdopodobnie znowu coś sobie Pan uroił. Chodzi o prosty skręt np w lewo z drogi o jednym pasie ruchu i zajecie najdalszego prawego pasa ruchu na drodze poprzecznej. Nic wiecej. Coś mi zabrania takiego manewru ? Zaznaczam ,że skręcam w lewo od lewej krawędzi zgodnie z Art 22.

  7. OBSERWATOREX

    OBSERWATOREX   25 lipca 2019, 17:05

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    To, że jazda na wprost przez jezdnię drogi poprzecznej jest przecinaniem jej pasów ruchu, to jest oczywiste. Nie jest to zajmowanie pasów ruchu, bo zajmowanie pasa ruchu to ustawienie pojazdu na pasie ruchu zgodnie z jego przebiegiem. Przepis mówi, że kierujący na jezdni drogi nie może zajmować więcej niż jednego wyznaczonego znakami pasa ruchu. Może na dowolny pas ruchu wjechać kończąc manewr zmiany kierunku jazdy jedynie wtedy, gdy wyznaczone znakami pasy ruchu są na jezdni drogi z której rozpoczynany jest manewr lub w ogóle nie wyznaczono znakami pasów ruchu na skrzyżowaniu. Oczywiście tylko wtedy, gdy zmiana kierunku jazdy dozwolona jest tylko z jednego pasa ruchu. Nie ulega wątpliwości, że najbezpieczniej jest zawsze zakończyć manewr zmiany kierunku jazdy w lewo z lewego pasa ruchu na lewym pasie i na te po prawej wjeżdżać by je zająć, kolejno je zmieniając. Przy skręcie z kilku pasów każdy pilnuje swego pasa. Jazda zgodna z przebiegiem jezdni i jej pasów ruchu, z równoczesną ich zmianą od lewego do prawego, z włączonym lewym kierunkowskazem, jest wg mnie niebezpieczna, nieprzewidywalna i sprzeczna z prawem. Nie może być wtedy mowy o przecinaniu pasów ruchu, gdyż wg mnie jest to ich, sprzeczna z art. 22 PoRD, zmiana.

  8. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   19 lipca 2019, 08:53

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Sulf Tak dokładnie o to chodzi..Świetnie. Cieszę się ,że szanowni zaczęli odróżniać zmianę pasa ruchu od jego przeciecia czy zajecia. Brawo Panowie.

  9. Sulf

    Sulf   18 lipca 2019, 15:12

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    ANTYKOPIUK Tak dokładnie o to chodzi. Dziękuję za zrozumienie. Tutaj chyba nie ma co dalej dyskutować. Podtrzymuję co do tematu - nie istnieje przepis mówiący o tym, w jaki sposób lub też który pas ruchu należy zająć wykonując zmianę kierunku jazdy. To, że z 2 pasów robią się 3, a nie są oznaczone linie prowadzące pasy ruchu to wina organizacji ruchu. Natomiast jeśli organizator ruchu na danym skrzyżowaniu nie ustalił ich, to kierujący ma prawo wybrać każdy pas ruchu, a z kwestii szkoleniowej - nawet zachęcać do prawego pasa aby kontynuować jazdę, lecz nie jest to wymóg konieczny, bo można za chwilę też zmienić pas na prawy. Jeśli są osoby, co uważają inaczej, proszę podać przepis nakazujący lub zobowiązujący kierującego do innego zachowania się względem wyboru pasów ruchu.

  10. ANTYKOPIUK

    ANTYKOPIUK   17 lipca 2019, 23:47

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Jak się chce zrozumieć, to można to zrobić, a jak się ma wątpliwości, to można grzecznie zapytać. Ja rozumiem to co napisał SULF następująco i myślę, że to on potwierdzi: Przejeżdżając przez skrzyżowanie na wprost z drogi podporządkowanej przecinamy pasy ruchu na drodze z pierwszeństwem. Ponieważ nie zmieniamy kierunku jazdy nie mamy powodu do włączania kierunkowskazu. Jadąc tak nie zmieniamy też pasa ruchu. Zmiana pasa ruchu nie polega na takim przejeżdżaniu przez sąsiednie pasy jezdni drogi poprzecznej. Zmiana pasa ruchu to manewr, który polega na zmianie położenia pojazdu względem krawędzi jezdni drogi po której porusza się kierujący, czyli wjazd na sąsiedni oznaczony znakami pas ruchu tej jezdni. Zmiana pasa ruchu, przy braku znaków wyznaczających pasy ruchu na jezdni, to przemieszczenie się pojazdu na tej jezdni w bok o szerokość pojazdu wielośladowego, co wynika z przepisów prawa o ruchu drogowym".

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.