Który pas zajmować?

Data publikacji: 14 lipca 2016, 12:48
Który pas zajmować?
169
Ilustracja przygotowana w redakcji /zdjęcie: Google Earth

Na naszą redakcyjną skrzynkę trafił list od Czytelnika z prośbą o interpretację przepisów. Sprawa dotyczy wyboru pasa po dokonaniu skrętu. Jaka jest Twoja opinia na ten temat?

Czytelnik zwrócił się do L-instruktora z prośbą o interpretację. Wiadomość w całości przekazaliśmy do analizy ekspertom. Zanim jednak opublikujemy ich wypowiedź, prosimy o zdanie Ciebie. Oto treść listu od Czytelnika:

Witam,
Mam pytanie dotyczące zajmowania pasów po skręcie/zmianie kierunku w prawo lub lewo.
Jeśli wyjeżdzamy z drogi o dwóch pasach, i po skręcie mamy do wyboru trzy, to jak wg przepsiów należy zajmować te pasy?
W załączniku różne typy skrzyżowań, proszę o interpretację.
Pozdrawiam
(imię i nazwisko znane redakcji)

Aby dobrze zilustrować zapytanie przygotowaliśmy obrazek, dzięki materiałom dostępnym na Google Earth. Zdjęcie przedstawia skrzyżowanie warszawskich ulic: Szwedzkiej i Radzymińskiej. W lewo ze Szwedzkiej można skręcić z dwóch pasów, w Radzymińską, która ma trzy pasy.

Który pas na Radzymińskiej należy zająć skręcając z lewego pasa Szwedzkiej (białe strzałki)? A który ze środkowego (strzałki pomarańczowe)?

Czekamy na Twoją opinię! Spróbujmy to raz na zawsze ustalić :-)
Dobrze, jeśli uda Ci się odnaleźć podstawę prawną Twojej opinii. Zapraszamy do dyskusji.

Komentarze

  1. OSK Havranek

    OSK Havranek   8 lipca 2019, 22:08

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Wrocławiakowski Nigdy nie uczyłem z wymogami WORD i nie uczę, ponieważ nie ma czegoś takiego jak wymogi WORD. Jak są to ich nie znam. Każdy egzaminator może i czasami ocenia inaczej, więc trudno mówić o wymogach. Uczę dokładnej obserwacji oraz myślenia na drodze. Jestem całkiem spokojny i niczego nie muszę luzować :) Gdzie tam są linie prowadzące? Ja ich nie widzę. Skoro twierdzisz, że są linie prowadzące, na poniższym skrzyżowaniu również nie mogę zając prawego pasa ruchu, ponieważ zgodnie z tą teorią zmieniam pas ruchu z lewym kierunkowskazem. https://www.youtube.com/watch?v=6bavtXyh-Gk W 15 sekundzie tego filmu nie zmieniam pasa ruchu, tylko wjeżdżam na prawy pas przecinając lewy. https://www.youtube.com/watch?v=RAaRWKMAtbI Skoro na tamtym skrzyżowaniu zmieniam pas ruchu to i na tym też. https://www.youtube.com/watch?v=6bavtXyh-Gk

  2. OSK Havranek

    OSK Havranek   8 lipca 2019, 21:18

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Zniesmaczony Skręcając w lewo z Okopowej nie masz wyboru. Kończysz manewr skrętu w lewo na lewym pasie ruchu Alei Solidarności. Skręcając w lewo z Okopowej nie ma linii prowadzących, nie rozumiem dlaczego mam zakończyć na lewym pasie ruchu. Pomimo tego, że do skrętu w lewo mamy jeden pas w centralnej części skrzyżowania można ustawić się przynajmniej w dwóch rzędach ( dwa pasy ruchu ). Nie ma konieczności kończenia na lewym.

  3. Wrocławiakowski

    Wrocławiakowski   8 lipca 2019, 14:12

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    @OSK Havranek. A tu wjazd na plac Powstańców Śląskich wg wymagań WORD, czyli niebezpieczny bałagan i samowola https://www.google.rs/maps/@51.0901308,17.0180814,3a,75y,289.04h,86.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1sDx_Sf1YxZbO9gujk6jF1Hg!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl Oto do czego doprowadza brak przestrzegania obowiązujących zasad ruchu. Z prawego pasa ruch kierujący wjeżdżają od razu na środkowy pas ruchu, zamiast na prawy, a z lewego na lewy zamiast na środkowy, i to na dwa różne sposoby wzajemnie sobie utrudniając ruch. Aby taki wjazd był dozwolony i bezpieczny powinny być tam namalowane linie prowadzące kierujących o jeden pas dalej. Nie ma ich gdyż nie pozwala na to układu pasów ruchu na kolejnym skrzyżowaniu. Zamierzający pojechać dalej lewym pasem ruchu przez torowisko, kierujący powinien zakończyć manewr zmiany kierunku jazdy w prawo na środkowym pasie ruchu i ten zmienić na lewy. Ja tu wjeżdżając na środkowy pas ruchu zmieniam kierunkowskaz na lewy i nigdy nie miałem problemu z wjazdem w lukę na zasadzie zamka, bez wymuszania pierwszeństwa i zaskakiwania jadącego lewym pasem ruchu. Jestem też wpuszczany ze środkowego pasa, gdy czekam z włączonym lewym kierunkowskazem. Czy jadę niebezpiecznie i naruszam jakiś przepis?

  4. Zniesmaczony

    Zniesmaczony   8 lipca 2019, 14:10

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    OSK HavranekZNIESMACZONY Na tym skrzyżowaniu w centralnej części ile jest pasów ruchu? W ilu rzędach można się ustawić do skrętu w lewo, który pas ruchu zająć? https://www.google.pl/maps/@52.2373259,20.979487,3a,75y,90h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOH7vA7cIysGNoQJC9R54yw!2e0!7i16384!8i8192?hl=pl Skręcając w lewo z Okopowej nie masz wyboru. Kończysz manewr skrętu w lewo na lewym pasie ruchu Alei Solidarności. i dopiero po zakończeniu tego manewru możesz zmieniać kolejno pasy ruchu. To skręcający w lewo z lewego pasa ruchu al. Solidarności mogą ustawić się wachlarzem miedzy jezdniami (nie ma tam linii prowadzących) lub wjechać, zachowując szczególną ostrożność, na środkowy lub prawy pas ruchu ul. Okopowej. Organizator ruchu tym oznakowaniem uwzględnił większe natężenie ruchu na al. Solidarności.

  5. Wrocławiakowski

    Wrocławiakowski   8 lipca 2019, 12:47

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    @OSK Havranek. Bronisz za wszelką cenę tego czego, zgodnie z wymaganiami WORD, uczysz, i ja to rozumiem. Wyluzuj jednak na moment i zastanów się czy naprawdę postępujesz bezpiecznie i zgodnie z obowiązującym prawem. Ja uważam, że nie miałeś prawa do wjazdu na prawy pas ruchu, ignorując lewy, na dodatek z włączonym lewym kierunkowskazem. Na skrzyżowaniu linie przerywane są liniami prowadzącymi, które PRZEKROCZYĆ może jedynie jadący na wprost przez nie do przeciwległego wylotu, oraz jadący na "swój" pas ruchu po skręcie, dlatego musza być one przerywane. Zatem OGRANICZAJĄ twój wybór. Dowolny wybór pasa ruchu po zmianie kierunku jazdy jest możliwy, z zachowaniem szczególnej ostrożności, tylko w sytuacji gdy skręt dozwolony jest tylko z jednego pasa ruchu i na jezdni drogi poprzecznej nie oznaczono liniami prowadzącymi przebiegu pasów ruchu. Wtedy skręcasz w lewo na pas ruchu bezpośrednio ze swojego pasa ruchu biegnącego na wprost, analogicznie jak np. przy skręcie w prawo z okrężnie biegnącej jezdni ronda, nie tylko zorganizowanego wg zasad "ruchu okrężnego" . Tak skręca się w prawo na jezdnie dróg podporządkowanych na rondzie Powstańców Śląskich z placem w formie parku na środku. Prawy pas jest zajęty przez parkujące samochody więc od razu na tym skrzyżowaniu wjeżdżasz na lewy pas ruchu dogi wylotowej. https://www.google.rs/maps/@51.0893044,17.0164028,3a,75y,132.85h,79.19t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUQ9oGLkACtXL6egOOGIMGQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl Wjazd z tej dwujezdniowej ulicy to już skręt w prawo na skrzyżowaniu dozwolony z dwóch pasów ruchu na jezdnie drogi o trzech pasach ruchu. Z prawego pasa skręca się na prawy, a z lewego bezpiecznie na środkowy. Teraz dopiero obaj skręcający mogą zmienić pas ruchu sygnalizując zawczasu i wyraźnie swój zamiar. https://www.google.rs/maps/@51.089137,17.0168386,3a,75y,347.03h,81.94t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjQcAGf4MAYBEkmAU4F4r7A!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl Co w tym, poza samymi manewrami, jest niejednoznaczne, niebezpieczne i niezgodnego z prawem?

  6. OSK Havranek

    OSK Havranek   8 lipca 2019, 12:17

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    ZNIESMACZONY Na tym skrzyżowaniu w centralnej części ile jest pasów ruchu? W ilu rzędach można się ustawić do skrętu w lewo, który pas ruchu zająć? https://www.google.pl/maps/@52.2373259,20.979487,3a,75y,90h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOH7vA7cIysGNoQJC9R54yw!2e0!7i16384!8i8192?hl=pl

  7. OSK Havranek

    OSK Havranek   8 lipca 2019, 11:57

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Zastanawia mnie, dlaczego od 14 lipca 2016 roku żaden ekspert nie udzielił odpowiedzi. Czy może gdzieś jest na L-Instruktor a ja o tym nie wiem? Jak piszecie długie posty, ponieważ mi wyskakuje, że tylko 1000 znaków?

  8. OSK Havranek

    OSK Havranek   8 lipca 2019, 11:47

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    ZNIESMACZONYBędzie bezpiecznie, nikomu nie zajedziesz drogi i na dodatek nie wykonujesz zbędnej i niebezpiecznej podwójnej zmiany pasa ruchu. Będzie bezpieczniej...Naprawdę wykonałem ten skręt w lewo niebezpiecznie?Jakiej zbędnej? Znalazłem się na prawym pasie ruchu i kontynuuję nim bezpieczną jazdą. Jakbym zajął lewy pas, musiałbym wykonywać niepotrzebną zmianę pasa ruchu? Jaką niebezpieczną? Co w takim zachowaniu jest niebezpiecznego? Jazda samochodem polega na obserwacji tego co się dzieje przed nami i za nami. Jeżeli ktoś ma klapki na oczach i nie potrafi, nie jest nauczony obserwować całego otoczenia, wówczas rzeczywiście jeździ niebezpiecznie. Jaka podwójna zmiana pasa ruchu?

  9. OSK Havranek

    OSK Havranek   8 lipca 2019, 11:43

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    ZNIESMACZONYSą dwa pasy do skręcania, to jak wyznaczyłbyś tory jazdy skręcających na skrzyżowaniu gdybyś musiał wyznaczyć je liniami prowadzącymi Można je poprowadzić na kilka sposobów. Jeśli zarządca drogi nie wyznaczył, to ja jako kierowca mam się domyślać jak one byłyby poprowadzone?

  10. OSK Havranek

    OSK Havranek   8 lipca 2019, 11:36

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    ZNIESMACZONYStworzyłeś, bo nie sygnalizując zamiaru zmiany pasa ruchu ten pas zmieniłeś.Nie zmieniłem pasa ruchu tylko przeciąłem. Stworzyłem zagrożenie, ponieważ nie zasygnalizowałem zamiaru zmiany pasa ruchu? Odpowiedź prawidłowa - NIE. Czy w każdym przypadku nie sygnalizowanie zamiaru zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy jest stwarzaniem zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego? Odpowiedź prawidłowa - NIE.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.