Materjały pędne, garaże i dorożki

/ /

Materjały pędne, garaże i dorożki

Data publikacji: 21 października 2017, 12:00
Materjały pędne, garaże i dorożki
0
Przewodnik automobilowy po Polsce, wyd. Automobilklub Polski 1930 r. /reprint 1994

Już 90 lat temu na rynku dostępny był przewodnik drogowy po Polsce. Wydany nakładem Automobilklubu Polski w 1930 roku, został przedrukowany metodą foto-offsetu. Dziś mówi wiele o ówczesnej rzeczywistości na polskich drogach.

 

Ostatnim razem w L-instruktorze publikowaliśmy z oryginalną pisownią fragment o przepisach, stanie polskich dróg i dyscyplinie jazdy. Jednocześnie obiecaliśmy, że wkrótce opublikujemy także informacje o ówczesnym dostępie do paliw oraz ich cenach, porady dotyczące garażowania samochodów i dostępu do pomocy drogowej. Oto kolejny fragment "Przewodnika", dalsza część rozdziału autorstwa dr. Mieczysława Orłowicza i inż. Rogera Morsztyna. Tym razem o paliwach, garażowaniu i pomocy drogowej.

 

Pisownia oryginalna

 

MATERJAŁY PĘDNE.

 

Benzyna sprzedawana jest już przeważnie wszędzie z pomp ulicznych, których adresy podane są przy opisach poszczególnych miejscowości (w dalszej części Przewodnika - przyp. red.). Benzyna ta jest wszędzie tego samego prawie gatunku o ciężarze wł. 0.730 do 0.740. Cena jej wynosi obecnie 82 gr za litr w Warszawie, na prowincji ceny wahają się od 75 gr. do 1 zł.

 

Oliwę sprzedają przedewszystkiem sklepy z artykułami samochodowymi i rolniczymi, jako to “syndykaty rolnicze”, kooperatywy, nawet składy apteczne. Większość ulicznych stacyj benzynowych sprzedaje także oliwę. Ceny wahają się w zależności od marki od 2.50 zł. do 5 zł. za kg. W Polsce najpowszechniej sprzedawane są oliwy następujących marek: Gargoyle-Mobiloil, Polmin, Galkar, Galtol, Schell. Stanob.

 

GARAŻE.

 

O miejsce w garażu w Warszawie jest dosyć trudno, ponieważ w stosunku do ilości samochodów w tem mieście, garaży jest za mało. W większych miastach prowincjonalnych jest pod tym względem znacznie lepiej. Najgorzej natomiast sprawa ta przedstawia się w małych miasteczkach, gdzie garaży, w dosłownem znaczeniu, zwykle znaleźć nie można i gdzie samochody stawiać należy w najlepszym razie w szopach i stodołach, najczęściej na podwórkach. W większych miastach powiatowych garaże znajdują się przy wielu, wymienionych w opisach, hotelach. W Polsce garaże są przeważnie systemu boksowego. Zaleca się zostawiać samochód zawsze pod zamknięciem, gdyż kradzieże mniejszych przedmiotów z samochodu zdarzają się dość często. Kradzieże całych samochodów natomiast należą w Polsce do rzadkości.

 

Ceny boksów w garażach lub w hotelach za jedną noc wynoszą od 3 do 5 zł. Czynsz miesięczny boksu wynosi od 60 do 120 zł. Za umycie samochodu w garażu płaci się od 2 do 5 zł.

 

Warsztaty reparacyjne polecić można jedynie w większych miastach. W małych miasteczkach korzystać można z pomocy warsztatów, tylko w razie niezbędnej konieczności i tylko dla wykonania prowizorycznych napraw, które zaleca się sprawdzić, względnie poprawić po dojechaniu do większego miasta. Ceny w warsztatach prowincjonalnych bywają bardzo rozmaite.\

 

POMOC W DRODZE.

 

W razie unieruchomienia samochodu w większem oddaleniu od miasta, można w najbliższem osiedlu wynająć zawsze konie. Ceny za tego rodzaju usługi są bardzo rozmaite, nie powinny jednak przekraczać 1.50 zł. za kilometr przy parze koni, do odległości 20 klm. Przy większych odległościach - ceny będą wyższe. Cena linki do holowania od 5 zł. do 8 zł. Na telefoniczne sprowadzenie samochodowej pomocy z większego miasta - niema co liczyć, gdyż firmy samochodowe nie posiadają najczęściej pogotowia samochodowego i niechętnie wysyłają w drogę swój personel. W razie korzystania z pomocy dorożki samochodowej dla holowania zepsutego samochodu, należeć się będzie do ceny wykazanej przez taksometr dopłata zależna od umowy. Automobiliści naogół odznaczają się na drogach koleżeńskością i pomocy swej nie odmawiają. Członkowie klubów automobilowych, w myśle statutów klubowych, obowiązani są do udzielenia pomocy, a najczęściej gotowi są ją okazać w jaknajszerszych granicach. Samochody członków klubów samochodowych polskich poznać można po znakach ich umieszczonych na korku chłodnicy.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.