Minister mówi ile jest pytań

/ /

Minister mówi ile jest pytań

Data publikacji: 27 września 2016, 12:24
Minister mówi ile jest pytań
9
źródło: fotolia

2661 - tyle jest wszystkich pytań egzaminacyjnych w oficjalnej, ministerialnej bazie. Ta liczba zawiera wszystkie pytania stosowane na egzaminie na prawo jazdy i na pozwolenie na kierowanie tramwajem.

Informacja to efekt odpowiedzi na poselskie zapytanie nr 855 złożone w sierpniu (pisaliśmy o tym na łamach L-instruktora tutaj). Grupa posłów wystosowała zwróciła się do ministra infrastruktury i budownictwa z pytaniami o pytań egzaminacyjnych (oryginał do przeczytania tutaj). Ile tych pytań tak naprawdę w ogóle jest i jak wygląda kontrola nad ich treścią?

Pytania posłów:
1.  
Ile pytań liczy obecnie baza pytań na prawo jazdy, z podziałem na poszczególne kategorie?
2.  Czy wśród zweryfikowanych przez Komisję do spraw weryfikacji i rekomendacji pytań egzaminacyjnych, stosowanych na egzaminie państwowym na prawo jazdy, pojawiły się pytania ocenione negatywnie i usunięte z bazy?
3.  Czy wśród pytań zweryfikowanych negatywnie pojawiły się takie, które kandydaci na kierowców otrzymywali wcześniej w swoich zestawach na egzaminie państwowym?
autorzy: Andrzej Kobylarz, Wojciech Bakun, Barbara Chrobak, Maciej Masłowski, Jarosław Porwich, Stefan Romecki, Paweł Skutecki, Paweł Szramka, Agnieszka Ścigaj

Na odpowiedź czekaliśmy niecałe 7 tygodni. Wyjaśnień udzielił Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w resorcie. Ile jest pytań w bazie, z podziałem na poszczególne kategorie?

Wszystkich pytań w bazie stosowanej na egzaminach na prawo jazdy jest 2661 (w tym zarówno pytania podstawowe, jak i specjalistyczne). W tym z podziałem na kategorie:

AM – 1179 
A1 – 1283 
A2 – 1282 
A – 1286 
B1 – 1286 
B – 1865 
C1 – 1336 
C – 1350 
D1 – 1330 
D – 1339 
T – 1239 
pozwolenie na kierowanie tramwajem – 452 pytania.

Liczba pytań oczywiście nie sumuje się do 2661, bo wiele pytań pasuje do więcej niż jednej kategorii.

Odpowiadając na pytanie dotyczące ilości negatywnie zweryfikowanych pytań wiceminister Szmit poinformował, że w 2015 roku PWPW S.A. przekazała do ministerstwa 2894 pytania. Po pracach komisji weryfikacyjnej w bazie pozostawiono 2661 pytań. Wynika z tego więc, że w toku prac odrzucono 233 pytania. Jednocześnie Jerzy Szmit zauważył, że ani jedno spośród odrzuconych przez komisję pytań nie zostało usunięte z bazy ze względów merytorycznych. Głównym powodem usuwania pytań były budzące wątpliwości błędy w ich sformułowaniu przez co były np. niezrozumiałe. Z bazy zniknęły też pytania zbyt zawiłe, z nieczytelnymi filmami albo zdjęciami oraz takie, których treść nie miała istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Ostatnie pytanie dotyczyło kwestii pojawiania się na egzaminach teoretycznych pytań, które zostały później usunięte. Wiceminister przyznał, że takie pytania były losowane kandydatom na kierowców do maja 2015 roku.

Komentarze

  1. kiero

    kiero   30 listopada 2016, 10:26

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Do sceptyka.Jak większość społeczeństwa powtarzasz Pan bzdury. NIGDY nie było pytania o długosć drążka - to była kaczka dziennikarska! Pytanie o wymiary tablicy wyleciało bodajże w czerwcu 2013 roku!

  2. Balthier

    Balthier   29 września 2016, 12:29

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Leszek DrugiProponuję, by WORDy zwróciły pieniądze osobom, którym nie udało się zdać egzaminu teoretycznego w okresie, kiedy jeszcze te "odrzucone pytania" znajdowały się w puli. DOKŁADNIE! Niech oddadzą pieniądze tym co wtedy oblewali!!! Skoro uznano, że tych pytań nie powinno być.

  3. Sceptyk

    Sceptyk   28 września 2016, 15:43

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    PWPW może i nie układała pytań ale firmowała i firmuje to co napisali "eksperci" i ,nie ponosząc odpowiadać, to ja proszę o nazwiska tych Panów co to pisali, nie mogą być one tajemnicą, każdy ponosi odpowiedzialność za swoją robotę i nie wolno też brać kasy chowając się za PWPW Może PWPW czerpiąc profity chyba że woli być zasłoną dymną lub parawanem dla cwaniaków. Chłopcy poszli za daleko na całość, postawili na ilość nie zwracając uwagi na jakość,Proszę zauważyć ludzie za błędy eksp. zapłacili i płacą a ekspertom kasy nie ubyło. 233 wycofane pytania w których były błędy czy dwuznaczności i pamiętając że kursant ma 20 sek. na odp.to nie jest tak mało nawet w stosunku do puli pytań np. 1865 ogółem . błędy były i są jeszcze trzeba z tym zrobić porządek.jest to jednocześnie odp.na pytanie dlaczego w Polsce trudno uzyskać prawo jazdy w Statystykach europejskich uchodzimy za ludzi niedouczonych nieudaczników właśnie przez takich kreatorów."ekspertów"

  4. Ministerio

    Ministerio   28 września 2016, 14:12

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    To po co w Ministerstwie tacy szanowni eksperci jak Szanowny Pan Tomasz Piętka?. Siedzi tyle lat w Ministerstwie i nie potrafił zapanować nad tym chaosem. Chociaż po co ma to robić podobno za chwilę dostanie porządny awans wyżej więc niech martwi się ten co go zastąpi.

  5. OBSERWATOREX

    OBSERWATOREX   28 września 2016, 10:12

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. sama nie tworzyła bazy pytań bo znają się na drukowaniu a nie na Prawie o ruchu drogowym. Po rozstaniu się z ITS pytania opracowywali zatrudnieni na umowę eksperci, być może ci sami którzy później weryfikowali te pytania w tajnej ministerialnej komisji. Pod względem merytorycznym czynili to egzaminatorzy WORD i instruktorzy OSK. Przypominam, że w WORD interpretują prawo wg prawa zwyczajowego i Krajowej Rady (samozwańczych) Audytorów. W Polsce obowiązuje jedno prawo które ma obowiązek być zgodne z obowiązującym Polskę prawem międzynarodowym więc nie możemy być w Europie samotną wyspą gdzie interpretacją prawa zajmują się szkoleni na kursach przez kolesi z tej samej koterii egzaminatorzy WORD.

  6. Sceptyk

    Sceptyk   28 września 2016, 06:29

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    PWPW jest autorem większości pytań i jest ich recenzentem to paranoja! Recenzentami powinni być inst. wykładowcy. Pytania w dalszym ciągu są nieczytelne, nie jasne, filmiki nie korespondują z niektórymi pytaniami a znaki często ukryte w liściach drzew,, czas ekspozycji zbyt krótki, pytania są dwuznaczne, na koniec pytanie podstawowe i zasadnicze czemu to ma służyć co mają sprawdzać te pytania : czy wiedzę i znajomość przepisów ruchu drogowego, a może , spostrzegawczość, czytanie z zrozumieniem, refleks.itp czy oderwanie się od życia układaczy pytań a może sprawiać żeby kursanci nie zdawali egzaminu. Przykłady to proszę długość drążka rozmiary tablic rej , pytań tych już niema ale ilu kursantów zapłaciło za brak znajomości? układacze śmieją się - jakie to społeczeństwo jest głupie nie umie rozwiązać prostego testu. Uważam że jest odwrotnie Głupcy dorwali się do koryta świetnie się bawią testując społeczeństwo ile jeszcze wytrzyma

  7. obs

    obs   28 września 2016, 06:19

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Leszek DrugiNo bo przecież nie jest możliwym, by sprawdzić wiedzę z zakresu art. 24 ustawy PoRD za pomocą testu wyboru - nie da się! Na egzaminie ustnym byłoby to banalnie proste i nieczasochłonne. Fantastycznie bezsensowna propozycja. To tak jakby na drodze zamiast wyboru dokonywać manewrów ustając w trakcie dyskusji jak on ma wyglądać i podejmować decyzję kto ma pierwszeństwo przez losowanie kulkami. Myślę, że Redakcja powinna ustanowić nagrodę, we współpracy z KRBRD - Fantastyczny Pomysł Poprawiający Bezpieczeństwo. Chyba, że martwimy się o nauczycieli z gimnazjów, którzy mogliby wtedy egzaminować ustnie.

  8. obs

    obs   28 września 2016, 06:15

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Leszek DrugiOdrzucono aż 233 pytania? Proponuję, by WORDy zwróciły pieniądze osobom, którym nie udało się zdać egzaminu teoretycznego w okresie, kiedy jeszcze te "odrzucone pytania" znajdowały się w puli. Ewentualnie niech udokumentują i udowodnią, że kandydat na kierowcę nie zdał z innych powodów. Docelowo należałoby rozliczyć autorów tych 233 pytań. Chyba Ministerstwo, które dopuściło do stosowania tych pytań powinno zostać rozliczone. Poza tym nie mówi się, że były błędne a tylko nieprawidłowe. A Autorów faktycznie pod ścianę, żeby się więcej nie pomylili.

  9. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   27 września 2016, 19:51

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Odrzucono aż 233 pytania? Proponuję, by WORDy zwróciły pieniądze osobom, którym nie udało się zdać egzaminu teoretycznego w okresie, kiedy jeszcze te "odrzucone pytania" znajdowały się w puli. Ewentualnie niech udokumentują i udowodnią, że kandydat na kierowcę nie zdał z innych powodów. Docelowo należałoby rozliczyć autorów tych 233 pytań. 2661 - ta liczba jest zaskakująco niska, ale może to wynika z narzuconej formy przeprowadzania egzaminu teoretycznego. No bo przecież nie jest możliwym, by sprawdzić wiedzę z zakresu art. 24 ustawy PoRD za pomocą testu wyboru - nie da się! Na egzaminie ustnym byłoby to banalnie proste i nieczasochłonne.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.