MSW do WORDów (aktualizacja)

/ /

MSW do WORDów (aktualizacja)

Data publikacji: 25 lutego 2015, 14:54
MSW do WORDów (aktualizacja) Gmach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych /fot. Wistula; COM:GFDL

MSW pracuje nad nowym CEPiKiem i prosi WORDy o wycenę zmian w oprogramowaniu. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że Ośrodki nie są ani jego twórcami, ani właścicielami.

10 miesięcy i 8 dni, czyli dokładnie 314 dni zostało do wejścia w życie bardzo ważnych zmian, jakie niesie ze sobą Ustawa o Kierujących Pojazdami. Znaczna większość nowych przepisów weszła w życie 19 stycznia 2013 roku, ale kilka bardzo ważnych spraw związanych z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców (CEPiK) przeniesiono na 4 stycznia 2016. L-instruktor dotarł do dokumentów, które wskazują, że odpowiedzialne za wprowadzenie nowych regulacji w tym zakresie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych nie próżnuje.

Resort zwrócił się do szesnastu Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego z prośbą o dokonanie oceny ewentualnych kosztów dostosowania oprogramowania, które działa teraz w WORDach do powstającego, nowego systemu. Dyrektor Departamentu Ewidencji Państwowych MSW - Roman Kusyk zwraca w piśmie uwagę, że Ustawa o Kierujących Pojazdami przewiduje gruntowne zmiany w procesach związanych z prowadzeniem centralnych ewidencji pojazdów i kierowców. Wśród tych zmian - jako szczególne - określa natomiast przejęcie obsługi Profili Kandydatów na Kierowców (PKK).

W tym samym piśmie resort obiecuje "przekazać aktualizację dotychczasowych schematów wymiany informacji" i to z półrocznym wyprzedzeniem (w związku z tym należałoby się tego spodziewać już w czerwcu bieżącego roku).

Tymczasem WORDy nie mogą szacować jakichkolwiek kosztów dostosowywania systemu komputerowego, którego nie są ani autorami ani właścicielami. Producentem wykorzystywanego aktualnie w Ośrodkach systemu teleinformatycznego jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. Żeby "przejść na inny system" WORDy znów będą musiały rozpisać przetargi, określić szczegółowe warunki zamówień, przeprowadzić stosowne testy itp., a na to potrzeba czasu. Czy nadal jest go pod dostatkiem? Co zrobić, aby uchronić szkoleniowo-egzaminacyjną rzeczywistość przed chaosem, jaki panował jeszcze niecałe dwa lata temu? Wreszcie dlaczego resort zwraca się tylko do 16, a nie do wszystkich - 49 WORDów? Rzeczniczka MSW - Małgorzata Woźniak obiecała L-instruktorowi to sprawdzić.

--------------------------------------------------

AKTUALIZACJA: (2015-02-25)

Biuro prasowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych przesłało do L-instruktora informację w powyższej sprawie. Poniżej przytaczamy jej treść:

Szanowny Panie Redaktorze,
uprzejmie informujemy, że pisma do WORD-ów wysłane zostały w związku z podjętymi - po zatwierdzeniu przez Radę Ministrów założeń do nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym - pracami legislacyjnymi nad projektem tejże nowelizacji i dotyczą szacunkowej oceny kosztów dostosowania oprogramowania po stronie WORD-ów do współpracy z CEPiK – w szczególności w zakresie procesów związanych z obsługą profilu kandydata na kierowcę.
Pismo wysłano do 16 z 49 istniejących WORD-ów w celu zgromadzenia szacunkowej informacji, a następnie uwzględnienia jej w ramach oceny skutków finansowych projektowanej regulacji.

--------------------------------------------------

Przepisy Ustawy o Kierujących Pojazdami, za które odpowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych mają wejść w życie 4 stycznia 2016 roku. Przesunięcie daty o trzy lata naprzód było związane z przebudową systemów odpowiadających za ewidencję pojazdów i kierowców oraz ewidencji ludności (PESEL). Mniej więcej dwa lata temu MSW szacowało, że wprowadzenie projektowanych zmian pozwoli zmniejszyć koszty utrzymania tych rejestrów o 30 proc., co w ciągu pięciu lat ma przynieść do budżetu około 120 mln oszczędności.

Jakie przepisy Ustawy o Kierujących Pojazdami mają w związku z tym wejść w życie 4 stycznia 2016?
(za msw.gov.pl)

  • Obowiązek odbycia pomiędzy 4 i 8 miesiącem od uzyskania prawa jazdy kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym;
  • Obowiązek kierowania wyłącznie pojazdem samochodowym oznakowanym z tyłu i z przodu okrągłą nalepką z zielonym symbolem liścia klonowego - przez pierwsze 8 miesięcy okresu próbnego;
  • Zakaz:
    • przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej w okresie próbnym,
    • podejmowania pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kategorii B;
    • osobistego wykonywania działalności gospodarczej polegającej na kierowaniu pojazdem określonym dla prawa jazdy kategorii B.
  • Obowiązek odbycia kursu reedukacyjnego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego dla osób które w okresie próbnym popełniły dwa wykroczenia w ruchu drogowym;
  • Cofnięcie uprawnień osobie która popełniła w okresie próbnym 3 wykroczenia lub 1 przestępstwo.

Wszystkie powyższe rozwiązania będą możliwe dzięki nowemu systemowi informatycznemu CEPiK 2.0. Ponadto od 4 stycznia 2016 żołnierze, policjanci, strażacy będą mieli obowiązek odbycia obowiązkowego szkolenia w zakresie kierowania pojazdami uprzywilejowanymi. Mają się tym zająć Ośrodki Doskonalenia Techniki Jazdy (tzw. ODTJ).

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.