Najgorętszy dzień roku: kulisy 19 stycznia

/ /

Najgorętszy dzień roku: kulisy 19 stycznia

Data publikacji: 27 lutego 2013, 08:23
Autor: Jakub Szadkowski

Zobacz jakie informacje trafiły na biurka szefów resortu transportu. Publikujemy treść raportu z 19 stycznia, w którym WORDy miały informować resort o aktualnej sytuacji. Popatrz oczyma ministra na rzeczywistość pierwszego dnia obowiązywania nowych przepisów

Wartym przyjrzenia się raportem, który wpłynął do ministerstwa 19 stycznia jest „raport otwarcia”. Dokument ten zawiera (inaczej niż w przypadku zwykłych, przesyłanych później raportów) kilka ciekawych pytań. Wszystkie WORDy z kraju miały udzielić odpowiedzi. Ich treść miała pomóc władzy resortu zapanować nad dynamiczną w tamtym okresie sytuacją, jednak nie wszystko poszło do końca po jej myśli. Wszystkie mazowieckie WORDy zamilkły i nie przesłały żadnego raportu. Dlaczego? Wyjaśniamy to – sprawa na razie utknęła w Urzędzie Marszałkowskim Mazowsza.

Rubryki
W opisywanym przez nas wcześniej apelu wiceministra Tadeusza Jarmuziewicza do Marszałków (czytaj TUTAJ) zawarty był wzór raportu otwarcia. Każdy WORD miał powiedzieć czy dokonał wyboru dostawcy systemu informatycznego, a jeśli tak – to jakiego. Następne pytania dotyczyły kwestii wdrożenia tego systemu oraz szkoleń. Kolejne zostało zadane wprost: „czy system zapewnia przeprowadzenie egzaminu państwowego zgodnie z zasadami określonymi w art. 51 ust. 2 pkt 1 ustawy?”. Dalsze pytanie „czy wdrożony system jest zintegrowany z systemem teleinformatycznym organów wydających prawo jazdy i umożliwia aktualizację profilu kandydata na kierowcę o dane dot. wyniku egzaminu państwowego?” sprawiło WORDom sporo problemów. Dwie kolejne rubryki dotyczyły placów manewrowych i pojazdów egzaminacyjnych dla kategorii AM, A1, A2 i A. Ostatnia rubryka zawierała pytanie o gotowość ośrodka do działania wedle nowych przepisów. Pozostawiono także miejsce na uwagi. (obok miniatura pierwszej strony raportu)

Wdrożenie
Odpowiedź na pytanie z pierwszej rubryki była oczywista. WORDy wskazały dostawcę swojego systemu, nie było w tym zakresie żadnych niespodzianek. 35 WORDów obsługiwanych przez ITS/Sygnity i 14 (a właściwie, wedle treści raportu 8, bez sześciu mazowieckich) obsługiwanych przez PWPW. Wszystkie meldujące ośrodki oświadczyły, że system informatyczny jest wdrożony. Wyjątkiem był WORD Bielsko-Biała, który zapowiedział wdrożenie systemu na 21-23 stycznia. WORDów z Mazowsza nie ma w zestawieniu, ale wiemy z własnych źródeł, że na wdrożenie niektórych ośrodków z mazowieckiego trzeba było „ze względów technicznych” czekać nawet do 28 stycznia (!).

Szkolenie
Na pytanie o szkolenie użytkowników systemu informatycznego tylko dwa WORDy odpowiedziały jednoznacznie negatywnie: WORD w Piotrkowie Trybunalskim i w Bielsku-Białej. WORD Katowice zdążył już przeszkolić pracowników, egzaminatorzy byli akurat w trakcie szkolenia. Szkolenie trwało także w Nowym Sączu.

Egzamin zgodny z przepisami
Wszystkie WORDy odpowiedziały „TAK, system, który wdrożyliśmy zapewnia przeprowadzenie egzaminu zgodnie z przepisami”. Wyjątek: WORD Bielsko-Biała, który 19 stycznia systemu u siebie jeszcze nie wdrożył.

„Trudno powiedzieć” czyli integracja ze starostwem
Sprawa integracji systemów teleinformatycznych WORDów z systemami starostw powiatowych nie znalazła finału przed 19 stycznia. Widać to wyraźnie w treści odpowiedzi udzielanych przez WORDy w rubryce dotyczącej tego tematu. Za przykład mogą posłużyć cytaty z wypowiedzi umieszczanych przez niektóre ośrodki w tej rubryce:

WORD Wrocław:
Nie potrafimy odpowiedzieć. WORD we Wrocławiu trzykrotnie zwracał się do MTBiGM z prośbą o podanie parametrów dostępu do PKK. Dotąd nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Dwukrotnie zwracaliśmy się też w tej sprawie do starostw. Również nie otrzymaliśmy odpowiedzi. 15.01.2013 r. informowaliśmy o tym Pana Marszałka Województwa (…)

WORD Rzeszów:
Zgodnie z umową dostawca zapewnia integrację z systemem SI Kierowca w zakresie pobierania i aktualizacji PKK. Nie sprawdzono ze względu na brak kandydatów posiadających profil.

Większość ośrodków powoływała się (odpowiadając na pytanie o integrację z systemem starostwa) na zapewnienia swojego dostawcy. Część WORDów odpowiadała jednoznacznie twierdząco. TAK powiedziało 10 ośrodków (Częstochowa, Suwałki, Opole, Łódź, Sieradz, Skierniewice, Zielona Góra, Legnica, Bydgoszcz i Włocławek).

Kategorie jednośladowe
30 ośrodków stwierdziło, że ma gotowy plac manewrowy dla egzaminów na kategorie „jednośladowe”. TAK powiedział również WORD we Wrocławiu, jednak z pewnym zastrzeżeniem:

Wyznaczenie stanowisk na kat. A jest (…) niemożliwe bowiem brak jest spójności dotyczących wyposażenia poszczególnych stanowisk. Wystąpienie WORD w tej sprawie do MTBiGM pismo (…) z dnia 21.09.2012 r.

Pozostałe WORDy odpowiadając zadeklarowały przygotowanie odpowiedniego placu przed wznowieniem egzaminów na kategorię A. Ze względu na panujące w obecnym czasie warunki egzaminy na tę kategorię (oraz inne, tzw. „jednośladowe”) zostały zawieszone, jest więc czas, by przygotować odpowiednie place.

Gorzej z pojazdami. Nie wszystkie ośrodki w kraju dysponowały 19 stycznia kompletem pojazdów do egzaminowania według nowych zasad. WORD Wrocław w taki sposób argumentował swoją negatywną odpowiedź na pytanie o posiadanie motocykli zgodnych z nowymi kategoriami:

Wszczęto procedurę zakupu pojazdów na kat A, A2 i AM. Rozporządzenie dotyczące warunków technicznych pojazdów dla tych kategorii ukazało się dopiero 9 stycznia 2013 r.

Podobnie odpowiedziało jeszcze kilka WORDów, większość argumentów dotyczyła przede wszystkim trwającej procedury przetargowej. Mimo wszystko jednak, 12 ośrodków już 19 stycznia deklarowało posiadanie wszystkich potrzebnych jednośladów (były to WORDy w: Olsztynie, Częstochowie, Słupsku, Białymstoku, Tarnobrzegu, Gorzowie Wielkopolskim, Białej-Podlaskiej, Chełmie, Włocławku, Bydgoszczy, Legnicy i w Wałbrzychu).

Gotowi?
Jeszcze raz WORD Bielsko-Biała, jako jedyny powiedział „NIE” na pytanie o gotowość do pracy w nowych realiach prawnych. Wszystkie ośrodki w całym kraju odpowiedziały twierdząco, niektóre tylko zastrzegły drobne wyjątki związane z wstrzymanymi sezonowo egzaminami na kategorie „jednośladowe”.

Jaki obraz mógł się wyłonić z takiego raportu? Co mógł pomyśleć minister Jarmuziewicz, kiedy dostał dokument zawierający powyższe informacje? W pierwszych dniach po 19 stycznia słyszeliśmy uspokajające zapewnienia…

fot.: Gophi (Wikimedia Commons)

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.