Niebezpieczne dachy ciężarówek

/ /

Niebezpieczne dachy ciężarówek

Data publikacji: 14 lutego 2017, 09:16

Bryły lodu spadające z ciężarówek grożą nie tylko uszkodzeniem innych samochodów, ale mogą doprowadzić do tragicznych w skutkach wypadków. Co o usuwaniu lodu z pojazdów mówią przepisy?

Niedawno na łamach L-instruktora pisaliśmy o ważnych, zimowych czynnościach, o których kierowcy zdają się - niestety - często zapominać. Nie wszystkich przekonuje fakt, że jazda samochodem pokrytym śniegiem grozi mandatem w wysokości 500 zł. I choć w traryfikatorze nie ma wprost określonej wysokości grzywny za obecność śniegu na pojeździe, to funkcjonariusz podczas kontroli takiego samochodu, może uznać, że jest on nieprzystosowany do bezpiecznej jazdy.

To prawda, jednak co w przypadku pokrytych śniegiem, a nierzadko także lodem, pojazdów ciężarowych, których wysokość często przekracza trzy metry? Z jadącej przed samochodem z kamerą ciężarówki, spadają bryły lodu. Przy prędkości obu pojazdów (około 90 km/h) i drganiach wywołanych nierównością drogi, było to tylko kwestią czasu. Kierowca najwyraźniej nie zadbał o to, by przed wyruszeniem w trasę, dach naczepy był wolny od niepożądanych obciążeń.

Podobnych filmów można bez trudu znaleźć mnóstwo w internecie. Fakt, że trudno namierzyć ciężarówki z zalegającym na ich dachach lodem jest poniekąd zrozumiały, ze względu na wysokość takich pojazdów. Ale konsekwencje jakie grożą kierowcy, który doprowadzi w taki sposób do wypadku w którym ktoś zginie, to już nie żarty. Można iść za to do więzienia na osiem lat.

Dostrzegając problem i jego skalę, Fundacja Truckers Life ruszyła z ambitną akcją. „Odśnież Trucka” ma uświadomić kierowcom ciężarówek, jakie zagrożenia płyną z lekceważenia konieczności czyszczenia pojazdów ciężarowych z lodu i śniegu. Sama świadomość, to jednak nie wszystko. W ślad za tymi działaniami idzie rzeczywista pomoc kierowcom.

Niedawno na stacji BP w Stobiernej (niedaleko Rzeszowa) powstała pierwsza w Polsce konstrukcja przypominająca rusztowanie o wysokości trzech metrów, która umożliwia kierowcom dużych ciężarówek, wyczyszczenie dachu z lodu i śniegu. Zgodnie z zapowiedziami organizatorów, takich punktów wkrótce przybędzie w naszym kraju. Partnerami akcji są m.in. organizacja pracodawców Transport i Logistyka Polska oraz Polska Unia Transportu – członek Polskiego Klastra Edukacyjnego.

Komentarze

  1. Cyryl

    Cyryl   15 lutego 2017, 05:25

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    a jakbyś zasznurował plandekę na wysokości 4m? ciężarówki posiadają drabiny, problem w tym czy chce się z nich korzystać. z drabiny bardzo trudno usunąć lód w ręcz jest to niemożliwe, robi się to w inny sposób. jeżeli skrzynia ładunkowa jest pusta, to można wejść do środka i deską-zastawą można wypchnąć lód, choć bywają bryły (jeżeli nie ma wszystkich drążków, o wadze ponad 100kg i usuwanie wody, gdy jest ciepło i przed mrozem w zimie ma na celu ochronę plandeki, bo zdarzają się przypadki rozerwania pod ciężarem czy to wody czy lodu). trudniej jest gdy skrzynia ładunkowa jest załadowana, a czasem zaplombowana. jedynym ratunkiem jest na zamkniętym terenie mocne hamowanie przy skręcie, ale to nie daje 100% gwarancji usunięcia wszystkich kawałków. zdarza się w lecie po deszczu, przy ładnej pogodzie, że kierowca otworzy szyber dach, a potem przy hamowaniu do kabiny wlewa mu się wanna wody. to już jest sprawą umiejętności i przewidywania kierowcy.

  2. nieZnaszSIEniePISZ

    nieZnaszSIEniePISZ   14 lutego 2017, 18:29

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    BalthierDrabina powinna być na obowiązkowym wyposażeniu samochodów ciężarowych tak jak gaśnica czy trójkąt. A czy człowieku próbowałeś kiedyś wejść na drabinę i odgarnąć śnieg z dachu naczepy na zaśnieżonym parkingu?

  3. Balthier

    Balthier   14 lutego 2017, 13:58

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Drabina powinna być na obowiązkowym wyposażeniu samochodów ciężarowych tak jak gaśnica czy trójkąt.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.