Artykuł z kwartalnika Instytutu Transportu Samochodowego o ciekawym, interaktywnym przedsięwzięciu edukacyjnym. Jak nowocześnie uczyć bezpiecznych zachowań na drodze?
Materiał ukazał się pod oryginalnym tytułem "Centrum Edukacji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy Instytucie Transportu Samochodowego - nowe możliwości uczenia się", w Kwartalniku Motoryzacyjnym ITS "BRD - Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego", nr 4/2016. Autorki: Ida Leśnikowska-Matusiak, Dagmara Jankowska-Krupa, Aneta Wnuk.
Centrum nauki (inaczej: muzeum edukacyjne, muzeum nauki, centrum edukacji) jest to instytucja działająca, w odróżnieniu od tradycyjnych muzeów, w sposób interaktywny. Tu „wolno dotykać eksponatów, można też dziwić się i zadawać „głupie” pytania. Nie trzeba zakładać kapci i być cicho. To dlatego centra nauki, wszędzie gdzie powstają, przyciągają tłumy dzieci i dorosłych”1. Celem działalności takich centrów jest rozbudzanie zainteresowania nauką w społeczeństwie, wspomaganie samodzielnego uczenia się, motywowanie do podejmowania określonych zachowań oraz wspieranie systemu szkolnictwa. Nowoczesna technologia stworzyła nowe możliwości komunikowania i uczenia się, dlatego centra nauki obecnie coraz częściej są także miejscem dialogu ze społeczeństwem na temat globalnych i lokalnych problemów, takich jak klimat, zagrożenia pandemiczne, zdrowie, bezpieczeństwo, badania naukowe itp.
Na całym świecie aktualnie działa około 3 tys. centrów nauki, które każdego roku odwiedza ponad 310 min osób, i ciągle powstają nowe.
W ostatnich latach widoczna jest intensyfikacja współpracy w ramach takich dziedzin jak szkolnictwo, sztuka, nauka, kultura, biznes oraz media w wymiarze globalnym. W 2014 roku w Mechelen w Belgii odbył się Światowy Szczyt Centrów Nauki, który stworzył okazję do dyskusji na temat problemów, z jakimi zmagają się centra nauki i ich partnerzy. W tym wydarzeniu, organizowanym od 1996 roku, co 3 lata na różnych kontynentach, po raz pierwszy uczestniczyli przedstawiciele organizacji i instytucji spoza środowiska centrów nauki - uczelni, fundacji oraz biznesmeni, politycy, naukowcy.
Celem szczytu było poinformowanie „decydentów, naukowców, globalnych firm i międzynarodowych instytucji o istotności współpracy z rozsianymi po całym świecie centrami nauki. Tego rodzaju współpraca stanowi krok w kierunku realizacji wspólnego celu, jakim jest zbudowanie mostu między społeczeństwem a nauką i technologią, a przez to rozwiązanie wielu globalnych problemów. Centra nauki to nie tylko miejsca, w których odwiedzający mogą obejrzeć interesującą prezentację czy miło spędzić czas w deszczowe popołudnie. Są to wyjątkowe instytucje, których zadaniem jest transformacja sposobu myślenia i działania osób w każdym wieku.”2
Uczestnicy szczytu wypracowali tzw. Deklarację z Mechelen, w której liderzy społeczności centrów nauki zobowiązali się do podejmowania wysiłków zmierzających do angażowania ludzi w zmianę świata na lepsze, zgodnie z hasłem pt. Public engagement for a better world (Zaangażowanie publiczne dla lepszego świata) oraz zobowiązali się do realizacji zapisanych w niej następujących celów:
1. Analiza metod bardziej skutecznej współpracy z lokalnymi społecznościami oraz szerszego otwarcia na bardziej zróżnicowanych odbiorców, ze szczególnym uwzględnieniem płci.
2. Kontynuowanie działań o pozytywnym wpływie w skali globalnej, których celem jest zwiększenie społecznej świadomości o możliwościach oferowanych przez naukę i technologię w obszarze zrównoważonego rozwoju ludzkości.
3. Zwrócenie uwagi decydentów i mediów na to, jak istotne jest angażowanie społeczeństwa w kwestie związane z nauką i technologią poprzez realizację globalnych przedsięwzięć.
4. Podjęcie próby wykorzystania pozycji centrów nauki jako placówek cieszących się zaufaniem do zapoznania społeczeństwa z nowymi rozwiązaniami technologicznymi i technologiami zrównoważonego rozwoju oraz możliwościami ich szerszego wykorzystania.
5. Objęcie pozycji lidera w opracowywaniu najlepszych metod aktywizujących osoby uczące się i w optymalizowaniu procesu edukacji, zarówno w otoczeniu formalnym, jak i nieformalnym, z wykorzystaniem odpowiednich technologii w różnych kontekstach.
6. Zaangażowanie społeczeństwa w sposób bardziej bezpośredni w badania naukowe oraz wykorzystanie tego zaangażowania do uświadomienia ludziom ich własnej wartości, poszerzenia ich horyzontów oraz przekonania, że działalność uczelni wyższych i instytucji badawczych odpowiada na realne potrzeby społeczeństwa, także w skali globalnej.
7. Współpraca w zakresie organizacji obchodów Międzynarodowego Roku Centrów Nauki 2019, a także zachęcanie ludzi na całym świecie do udziału w projektach dotyczących nauki i technologii oraz ich wpływu na społeczeństwo.
Deklarację podpisali przedstawiciele następujących organizacji zrzeszających instytucje popularyzujące naukę:
• ASPAC (Asia Pacific NetWork of Science and Technology Centres) www.aspacnet.org
• ASTC (Association of Science-Technology Centers) www.astc.org
• Ecsite (European Network of Science Centres and Museums) www.ecsite.eu
• NAMES (North Africa and Middle East Science centers network) www.namesnetwork.org
• NCSM (National Council of Science Museums) www. ncsm.gov.in
• Red-POP (Network for the Popularization of Science and Technology in Latin America and the Caribbean) www.redpop.org
• SAASTEC (Southern African Association of Science and Technology Centres) www.saastec.co.za
Od ponad 20 lat działa Europejskie Stowarzyszenie Centrów i Muzeów ECSITE. Stowarzyszenie ECSITE jest siecią centrów nauki i muzeów, łączącą specjalistów w dziedzinie komunikacji naukowej z ponad 400 instytucji z 50 krajów. Członkami grupy ECSITE są ośrodki naukowe i muzea, festiwale nauki, muzea przyrodnicze, ogrody zoologiczne, akwaria, uniwersytety, organizacje badawcze i przedsiębiorstwa komunikacji i angażowania opinii publicznej w nauce poprzez wystawy interaktywne i programy. Ponad 60% odwiedzających te miejsca ma poniżej 25 lat, a prawie 40% z nich to uczniowie szkół. Wizyty w centrach nauki i muzeach są przyczyną zmiany postaw wśród młodych ludzi wobec nauki i technologii, zwiększenia motywacji młodych ludzi do wyboru kariery naukowej.
Centrum Edukacji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy Instytucie Transportu Samochodowego jest pierwszą w Polsce wzorcową jednostką edukacyjną w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego, pełniącą jednocześnie rolę zaplecza badawczego. Celem działalności Centrum jest:
• podnoszenie poziomu świadomości zagrożeń występujących w ruchu drogowym oraz kształtowanie motywacji do bezpiecznych i odpowiedzialnych zachowań osób w różnym wieku,
• rozwijanie zainteresowań bezpieczeństwem ruchu drogowego,
• wspieranie i uzupełnianie szkolnych programów nauczania przeznaczonych dla uczniów szkół różnego szczebla,
• tworzenie zaplecza edukacyjnego, poszerzającego lokalną, regionalną i ogólnopolską bazę edukacyjną w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego,
• promocja idei kształcenia przez całe życie.
Działalność Centrum Edukacji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest adresowana do:
• uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
• uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej,
• uczniów gimnazjów / starszych klas szkoły podstawowej,
• uczniów szkół średnich,
• rodziców/opiekunów/nauczycieli uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów,
• studentów,
• kierowców w wieku 50 i więcej lat.
Centrum Edukacji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dostarcza wiedzę przy pomocy różnorodnych aktywizujących metod nauczania dobranych odpowiednio do wieku uczestników oraz udostępnia interaktywne urządzenia i eksponaty, umożliwiające samodzielne przeprowadzenie doświadczeń lub obserwacji.
Na ekspozycję stałą urządzeń składają się obecnie:
• symulator dachowania
Uwidacznia znaczenie zapinania pasów bezpieczeństwa w pojeździe podczas dachowania. Symulator dachowania bazuje na nadwoziu marki OPEL ASTRA IV, zamocowanym na stelażu. Karoseria obraca się w osi poziomej. Prędkość obrotu i chwilowe postoje w określonych pozycjach reguluje operator. Symulator obraca się znacznie wolniej niż ma to miejsce w rzeczywistości, doskonale jednak obrazuje jak może zakończyć się zbyt szybka jazda i utrata panowania nad pojazdem. W trakcie symulacji dachowania wisząc głową w dół można doświadczyć, jak zachowują się w kabinie niezabezpieczone luźne przedmioty (np. puste butelki, telefon komórkowy). Łatwo także wyobrazić sobie, co dzieje się z osobami niezabezpieczonymi pasami bezpieczeństwa w trakcie dachowania!
Jedna symulacja (pełny obrót), w której mogą uczestniczyć maksymalnie cztery dorosłe osoby, trwa ok. 0,5 min. Symulacja przeznaczona jest dla osób pełnoletnich, u których nie występują przeciwwskazania zdrowotne.
• symulator zderzeń
Zmaca uwagę na znaczenie zapinania pasów bezpieczeństwa w pojeździe oraz siłę zderzenia nawet przy
małych prędkościach. Jest to równia pochyła, na której zamontowana jest platforma z fotelem samochodowym wraz z pasem bezpieczeństwa. Osoba poddająca się próbie odczuwa silne szarpnięcie w momencie zadziałania pasów na skutek gwałtownego hamowania - fotel z siedzącym pasażerem w momencie „zderzenia” osiąga prędkość ok. 6-8 km/h.
• materiały odblaskowe
Służą prowadzeniu doświadczeń w zakresie widoczności na drodze. W trakcie pokazu prezentowane jest działanie materiałów odblaskowych/fluorescencyj- nych zwiększających widoczność na drodze niechro- nionych uczestników ruchu drogowego. W ciemni można przekonać się, jak działają odblaski, przeprowadzić własne doświadczenia, poznać nowoczesne technologie oraz powstawanie odblasków.
Symulują zaburzenia wzroku związane ze spożyciem alkoholu.
Alkogole służą do demonstracji upośledzenia zmysłów występujących po spożyciu alkoholu w granicach od 0,4 do 1,5 promila, co objawia się:
- obniżeniem koncentracji,
- spowolnieniem czasu reakcji,
- niemożnością określenia kierunków,
- zniekształceniem widzianego obrazu,
- zmianą w ocenie odległości,
- zmniejszeniem możliwości oceny sytuacji,
- podwójnym widzeniem,
- brakiem koordynacji mięśniowej.
W alkogoglach przeprowadzane są testy na trzeźwość, czyli spacer po prostej linii, rzut piłeczką do celu, podanie ręki itp.
• minikaski
Służą przeprowadzaniu doświadczeń pokazujących znaczenie noszenia kasków ochronnych przez rowerzystów, motocyklistów, wrotkarzy, narciarzy itp. Jest to jedyna sposobność, aby wziąć udział w samodzielnie wykonywanych doświadczeniach i przekonać się o zasadności noszenia prawidłowo zapiętych kasków ochronnych. Przy pomocy empirycznych testów z „mini” kaskiem i jajkiem lub kaskiem standardowym i arbuzem/melonem można się przekonać, jakie siły działają na głowę człowieka w momencie wypadku.
• waga, tzw. „test słonia”
Skala wagi pokazuje zmieniający się ciężar ciała osoby poddawanej próbie podczas kolizji, przy różnych prędkościach pojazdu, która nie ma zapiętego pasa bezpieczeństwa. Aby poznać wagę swojego ciała w momencie zderzenia z określoną prędkością jazdy należy nacisnąć przycisk z wybraną prędkością.
• detonator poduszki powietrznej
Jest to urządzenie demonstrujące wybuch/uruchomienie poduszki powietrznej w samochodzie, np. w momencie zderzenia pojazdu.
• urządzenie do testowania czasu reakcji (batak)
Urządzenie bada czas reakcji, ćwiczy zręczność, koordynację wzrokowo-ruchową, mobilność. Przeznaczone jest do użytku przez osoby w różnym wieku (dostępne są różne programy). Może być wykorzystywane np. w połączeniu z alkogoglami. Test reakcji polega na jak najszybszym naciskaniu zapalających się losowo przycisków z diodami LED, sterowanych przez wewnętrzny mikrokomputer. Osiągane wyniki są na bieżąco prezentowane na wyświetlaczu LCD.
• symulator odczuć osób starszych
Przygarbienie, sztywność stawów łokci i kolan, trudności z chodzeniem, powolność. Gorszy słuch, ograniczone pole widzenia. To problemy, z jakimi na co dzień borykają się ludzie w podeszłym wieku. Symulator przeznaczony jest do demonstracji niedogodności i ograniczeń odczuwanych przez osoby starsze, spowodowanych zmianami w obrębie tkanek mięśniowo-szkieletowych, pogorszeniem wzroku i słuchu, które pojawiają się z wiekiem. Strój składa się z wielu elementów, m.in. z gorsetu, który zmusza do utrzymywania pochylonej postawy, usztywnionych i obciążonych ograniczników na łokcie i kolana oraz gumowanych ograniczników stawów ściskających ze sobą palce.
W miarę upływu czasu i możliwości finansowych ekspozycja będzie powiększana o nowe urządzenia i eksponaty.
Zajęcia prowadzone w Centrum Edukacji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, przeznaczone dla wszystkich grup uczestników, składają się z dwóch części:
• części 1: teoretycznej (zajęcia odbywają się w sali wykładowo-projekcyjnej),
• części 2: praktycznej (zajęcia odbywają się w sali ekspozycyjnej).
W odniesieniu do kierowców 50+ prowadzone są także zajęcia praktyczne polegające na kierowaniu własnym pojazdem z profesjonalnym instruktorem nauki jazdy, które kończą się raportem przeznaczonym tylko dla kierowcy, wskazującym jego mocne i słabe strony.
Zajęcia realizowane są na podstawie specjalnie opracowanych programów zajęć. Dla osób prowadzących zajęcia przygotowano materiały merytoryczne i pomoce metodyczne, a dla uczestników – materiały merytoryczne i uzupełniające. Podczas zajęć przede wszystkim wykorzystywane są interaktywne metody nauczania, które kładą nacisk na aktywną twórczość, samodzielność dochodzenia do wiedzy, umiejętność zbierania i wyszukiwania informacji, jak również udział w grupowym rozwiązywaniu problemów.
___________________
1 TOP 6 najciekawszych centrów nauki w Europie, podroze.se.pl (20.12.2016).
2 Rola centrów nauki na świecie, www.kopernik.org.pl (20.12.2016).