O Centrum Edukacji BRD

Data publikacji: 10 marca 2017, 21:59
O Centrum Edukacji BRD Symulator dachowania ITS /fot. L-instruktor

Artykuł z kwartalnika Instytutu Transportu Samochodowego o ciekawym, interaktywnym przedsięwzięciu edukacyjnym. Jak nowocześnie uczyć bezpiecznych zachowań na drodze?

Materiał ukazał się pod oryginalnym tytułem "Centrum Edukacji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy Instytucie Transportu Samochodowego - nowe możliwości uczenia się", w Kwartalniku Motoryzacyjnym ITS "BRD - Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego", nr 4/2016. Autorki: Ida Leśnikowska-Matusiak, Dagmara Jankowska-Krupa, Aneta Wnuk.

Centrum nauki (inaczej: muzeum edukacyjne, mu­zeum nauki, centrum edukacji) jest to instytucja działa­jąca, w odróżnieniu od tradycyjnych muzeów, w sposób interaktywny. Tu „wolno dotykać eksponatów, można też dziwić się i zadawać „głupie” pytania. Nie trzeba zakła­dać kapci i być cicho. To dlatego centra nauki, wszędzie gdzie powstają, przyciągają tłumy dzieci i dorosłych”1. Celem działalności takich centrów jest rozbudzanie za­interesowania nauką w społeczeństwie, wspomaganie samodzielnego uczenia się, motywowanie do podejmo­wania określonych zachowań oraz wspieranie systemu szkolnictwa. Nowoczesna technologia stworzyła nowe możliwości komunikowania i uczenia się, dlatego centra nauki obecnie coraz częściej są także miejscem dialo­gu ze społeczeństwem na temat globalnych i lokalnych problemów, takich jak klimat, zagrożenia pandemiczne, zdrowie, bezpieczeństwo, badania naukowe itp.

Na całym świecie aktualnie działa około 3 tys. cen­trów nauki, które każdego roku odwiedza ponad 310 min osób, i ciągle powstają nowe.

W ostatnich latach widoczna jest intensyfikacja współpracy w ramach takich dziedzin jak szkolnictwo, sztuka, nauka, kultura, biznes oraz media w wymiarze globalnym. W 2014 roku w Mechelen w Belgii odbył się Światowy Szczyt Centrów Nauki, który stworzył okazję do dyskusji na temat problemów, z jakimi zmagają się centra nauki i ich partnerzy. W tym wydarzeniu, orga­nizowanym od 1996 roku, co 3 lata na różnych konty­nentach, po raz pierwszy uczestniczyli przedstawiciele organizacji i instytucji spoza środowiska centrów nauki - uczelni, fundacji oraz biznesmeni, politycy, naukowcy.

Celem szczytu było poinformowanie „decydentów, na­ukowców, globalnych firm i międzynarodowych instytucji o istotności współpracy z rozsianymi po całym świecie centrami nauki. Tego rodzaju współpraca stanowi krok w kierunku realizacji wspólnego celu, jakim jest zbudowanie mostu między społeczeństwem a nauką i techno­logią, a przez to rozwiązanie wielu globalnych problemów. Centra nauki to nie tylko miejsca, w których odwiedza­jący mogą obejrzeć interesującą prezentację czy miło spędzić czas w deszczowe popołudnie. Są to wyjątkowe instytucje, których zadaniem jest transformacja sposobu myślenia i działania osób w każdym wieku.”2

Uczestnicy szczytu wypracowali tzw. Deklarację z Mechelen, w której liderzy społeczności centrów nauki zobowiązali się do podejmowania wysiłków zmierzają­cych do angażowania ludzi w zmianę świata na lepsze, zgodnie z hasłem pt. Public engagement for a better world (Zaangażowanie publiczne dla lepszego świata) oraz zobowiązali się do realizacji zapisanych w niej na­stępujących celów:

1. Analiza metod bardziej skutecznej współpracy z lo­kalnymi społecznościami oraz szerszego otwarcia na bardziej zróżnicowanych odbiorców, ze szczegól­nym uwzględnieniem płci.

2. Kontynuowanie działań o pozytywnym wpływie w skali globalnej, których celem jest zwiększenie społecznej świadomości o możliwościach oferowa­nych przez naukę i technologię w obszarze zrówno­ważonego rozwoju ludzkości.

3. Zwrócenie uwagi decydentów i mediów na to, jak istotne jest angażowanie społeczeństwa w kwestie związane z nauką i technologią poprzez realizację globalnych przedsięwzięć.

4. Podjęcie próby wykorzystania pozycji centrów nauki jako placówek cieszących się zaufaniem do zapozna­nia społeczeństwa z nowymi rozwiązaniami techno­logicznymi i technologiami zrównoważonego rozwoju oraz możliwościami ich szerszego wykorzystania.

5. Objęcie pozycji lidera w opracowywaniu najlepszych metod aktywizujących osoby uczące się i w optyma­lizowaniu procesu edukacji, zarówno w otoczeniu for­malnym, jak i nieformalnym, z wykorzystaniem odpo­wiednich technologii w różnych kontekstach.

6. Zaangażowanie społeczeństwa w sposób bardziej bezpośredni w badania naukowe oraz wykorzystanie tego zaangażowania do uświadomienia ludziom ich własnej wartości, poszerzenia ich horyzontów oraz przekonania, że działalność uczelni wyższych i in­stytucji badawczych odpowiada na realne potrzeby społeczeństwa, także w skali globalnej.

7. Współpraca w zakresie organizacji obchodów Mię­dzynarodowego Roku Centrów Nauki 2019, a także zachęcanie ludzi na całym świecie do udziału w pro­jektach dotyczących na­uki i technologii oraz ich wpływu na społeczeń­stwo.

Deklarację podpisali przedstawiciele następujących organizacji zrzeszających instytucje popularyzujące naukę:

•    ASPAC (Asia Pacific NetWork of Science and Tech­nology Centres) www.aspacnet.org
•    ASTC (Association of Science-Technology Centers) www.astc.org
•    Ecsite (European Network of Science Centres and Museums) www.ecsite.eu
•    NAMES (North Africa and Middle East Science cen­ters network) www.namesnetwork.org
•    NCSM (National Council of Science Museums) www. ncsm.gov.in
•    Red-POP (Network for the Popularization of Science and Technology in Latin America and the Caribbean) www.redpop.org
•    SAASTEC (Southern African Association of Science and Technology Centres) www.saastec.co.za

Od ponad 20 lat działa Europejskie Stowarzyszenie Cen­trów i Muzeów ECSITE. Stowarzyszenie ECSITE jest sie­cią centrów nauki i muzeów, łączącą specjalistów w dzie­dzinie komunikacji naukowej z ponad 400 instytucji z 50 krajów. Członkami grupy ECSITE są ośrodki naukowe i muzea, festiwale nauki, muzea przyrodnicze, ogrody zoologiczne, akwaria, uniwersytety, organizacje badaw­cze i przedsiębiorstwa komunikacji i angażowania opinii publicznej w nauce poprzez wystawy interaktywne i pro­gramy. Ponad 60% odwiedzających te miejsca ma poni­żej 25 lat, a prawie 40% z nich to uczniowie szkół. Wizyty w centrach nauki i muzeach są przyczyną zmiany postaw wśród młodych ludzi wobec nauki i technologii, zwiększe­nia motywacji młodych ludzi do wyboru kariery naukowej.

Centrum Edukacji Bezpieczeństwa Ruchu Drogo­wego przy Instytucie Transportu Samochodowego jest pierwszą w Polsce wzorcową jednostką edukacyjną w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego, pełniącą jednocześnie rolę zaplecza badawczego. Celem działal­ności Centrum jest:

•    podnoszenie poziomu świadomości zagrożeń wy­stępujących w ruchu drogowym oraz kształtowanie motywacji do bezpiecznych i odpowiedzialnych za­chowań osób w różnym wieku,
•    rozwijanie zainteresowań bezpieczeństwem ruchu drogowego,
•    wspieranie i uzupełnianie szkolnych programów na­uczania przeznaczonych dla uczniów szkół różnego szczebla,
•    tworzenie zaplecza edukacyjnego, poszerzającego lokalną, regionalną i ogólnopolską bazę edukacyjną w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego,
•    promocja idei kształcenia przez całe życie.

Działalność Centrum Edukacji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest adresowana do:

•   uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
•   uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej,
•   uczniów gimnazjów / starszych klas szkoły podsta­wowej,
•    uczniów szkół średnich,
•    rodziców/opiekunów/nauczycieli uczniów szkół pod­stawowych, gimnazjów i liceów,
•    studentów,
•    kierowców w wieku 50 i więcej lat.

Centrum Edukacji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowe­go dostarcza wiedzę przy pomocy różnorodnych akty­wizujących metod nauczania dobranych odpowiednio do wieku uczestników oraz udostępnia interaktywne urządzenia i eksponaty, umożliwiające samodzielne przeprowadzenie doświadczeń lub obserwacji.

Na ekspozycję stałą urządzeń składają się obecnie:

•    symulator dachowania

Uwidacznia znaczenie zapinania pasów bezpieczeń­stwa w pojeździe podczas dachowania. Symulator dachowania bazuje na nadwoziu marki OPEL ASTRA IV, zamocowanym na stelażu. Karoseria obraca się w osi poziomej. Prędkość obrotu i chwilowe postoje w określonych pozycjach reguluje operator. Symu­lator obraca się znacznie wolniej niż ma to miejsce w rzeczywistości, doskonale jednak obrazuje jak może zakończyć się zbyt szybka jazda i utrata pa­nowania nad pojazdem. W trakcie symulacji dacho­wania wisząc głową w dół można doświadczyć, jak zachowują się w kabinie niezabezpieczone luźne przedmioty (np. puste butelki, telefon komórkowy). Łatwo także wyobrazić sobie, co dzieje się z oso­bami niezabezpieczonymi pasami bezpieczeństwa w trakcie dachowania!

Jedna symulacja (pełny obrót), w której mogą uczest­niczyć maksymalnie cztery dorosłe osoby, trwa ok. 0,5 min. Symulacja przeznaczona jest dla osób peł­noletnich, u których nie występują przeciwwskazania zdrowotne.

fot. L-instruktor•    symulator zderzeń

Zmaca uwagę na znaczenie zapinania pasów bezpie­czeństwa w pojeździe oraz siłę zderzenia nawet przy

małych prędkościach. Jest to równia pochyła, na któ­rej zamontowana jest platforma z fotelem samochodo­wym wraz z pasem bezpieczeństwa. Osoba poddają­ca się próbie odczuwa silne szarpnięcie w momencie zadziałania pasów na skutek gwałtownego hamowa­nia - fotel z siedzącym pasażerem w momencie „zde­rzenia” osiąga prędkość ok. 6-8 km/h.

•    materiały odblaskowe

Służą prowadzeniu doświadczeń w zakresie widocz­ności na drodze. W trakcie pokazu prezentowane jest działanie materiałów odblaskowych/fluorescencyj- nych zwiększających widoczność na drodze niechro- nionych uczestników ruchu drogowego. W ciemni można przekonać się, jak działają odblaski, przepro­wadzić własne doświadczenia, poznać nowoczesne technologie oraz powstawanie odblasków.

fot. Grupa IMAGE•    alkogogle

Symulują zaburzenia wzroku związane ze spo­życiem alkoholu.

Alkogole służą do de­monstracji upośledzenia zmysłów występujących po spożyciu alkoholu w granicach od 0,4 do 1,5 pro­mila, co objawia się:

-    obniżeniem koncentracji,

-    spowolnieniem czasu reakcji,

-    niemożnością określenia kierunków,

-    zniekształceniem widzianego obrazu,

-    zmianą w ocenie odległości,

-    zmniejszeniem możliwości oceny sytuacji,

-    podwójnym widzeniem,

-    brakiem koordynacji mięśniowej.

W alkogoglach przeprowadzane są testy na trzeź­wość, czyli spacer po prostej linii, rzut piłeczką do celu, podanie ręki itp.

minikaski

Służą przeprowadzaniu doświadczeń pokazują­cych znaczenie nosze­nia kasków ochronnych przez rowerzystów, mo­tocyklistów, wrotkarzy, narciarzy itp. Jest to jedyna sposobność, aby wziąć udział w samodzielnie wykonywanych doświadcze­niach i przekonać się o zasadności noszenia prawi­dłowo zapiętych kasków ochronnych. Przy pomocy empirycznych testów z „mini” kaskiem i jajkiem lub kaskiem standardowym i arbuzem/melonem można się przekonać, jakie siły działają na głowę człowieka w momencie wypadku.

fot. L-instruktorwaga, tzw. „test słonia”

Skala wagi pokazuje zmieniający się ciężar ciała osoby poddawanej próbie podczas kolizji, przy różnych prędkościach pojazdu, która nie ma zapiętego pasa bezpieczeństwa. Aby poznać wagę swojego ciała w momencie zderzenia z określoną prędkością jazdy należy nacisnąć przycisk z wybraną prędkością.

• detonator poduszki powietrznej

Jest to urządzenie demonstrujące wybuch/uruchomienie poduszki powietrznej w samochodzie, np. w momencie zderzenia pojazdu.

• urządzenie do testowania czasu reakcji (batak)

Urządzenie bada czas reakcji, ćwiczy zręczność, koordynację wzrokowo-ruchową, mobilność. Przeznaczone jest do użytku przez osoby w różnym wieku (dostępne są różne programy). Może być wykorzystywane np. w połączeniu z alkogoglami. Test reakcji polega na jak najszybszym naciskaniu zapalających się losowo przycisków z diodami LED, sterowanych przez wewnętrzny mikrokomputer. Osiągane wyniki są na bieżąco prezentowane na wyświetlaczu LCD.

•  symulator odczuć osób starszych

Przygarbienie, sztywność stawów łokci i kolan, trudności z chodzeniem, powolność. Gorszy słuch, ograniczone pole widzenia. To problemy, z jakimi na co dzień borykają się ludzie w podeszłym wieku. Symulator przeznaczony jest do demonstracji niedogodności i ograniczeń odczuwanych przez osoby starsze, spowodowanych zmianami w obrębie tkanek mięśniowo-szkieletowych, pogorszeniem wzroku i słuchu, które pojawiają się z wiekiem. Strój składa się z wielu elementów, m.in. z gorsetu, który zmusza do utrzymywania pochylonej postawy, usztywnionych i obciążonych ograniczników na łokcie i kolana oraz gumowanych ograniczników stawów ściskających ze sobą palce.

W miarę upływu czasu i możliwości finansowych ekspozycja będzie powiększana o nowe urządzenia i eksponaty.

Zajęcia prowadzone w Centrum Edukacji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, przeznaczone dla wszystkich grup uczestników, składają się z dwóch części:

• części 1: teoretycznej (zajęcia odbywają się w sali wykładowo-projekcyjnej),
• części 2: praktycznej (zajęcia odbywają się w sali ekspozycyjnej).

W odniesieniu do kierowców 50+ prowadzone są także zajęcia praktyczne polegające na kierowaniu własnym pojazdem z profesjonalnym instruktorem nauki jazdy, które kończą się raportem przeznaczonym tylko dla kierowcy, wskazującym jego mocne i słabe strony.

Zajęcia realizowane są na podstawie specjalnie opracowanych programów zajęć. Dla osób prowadzących zajęcia przygotowano materiały merytoryczne i pomoce metodyczne, a dla uczestników – materiały merytoryczne i uzupełniające. Podczas zajęć przede wszystkim wykorzystywane są interaktywne metody nauczania, które kładą nacisk na aktywną twórczość, samodzielność dochodzenia do wiedzy, umiejętność zbierania i wyszukiwania informacji, jak również udział w grupowym rozwiązywaniu problemów.

___________________
1 TOP 6 najciekawszych centrów nauki w Europie, podroze.se.pl (20.12.2016).
2 Rola centrów nauki na świecie, www.kopernik.org.pl (20.12.2016).

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.