O czym pamiętać?

Data publikacji: 14 października 2015, 10:54
O czym pamiętać? Ewa Kowalewska tuż przed rozpoczęciem spotkania w WORD, Warszawa 8.10.2015 r.

Aktualizuj dane w rejestrze i realizuj zalecenia pokontrolne, kontrole mogą być rygorystyczne. Zobacz o czym przypominają przedstawiciele organów nadzorujących działanie Ośrodków Szkolenia Kierowców

Okazją do przypomnienia o najistotniejszych sprawach było spotkanie zorganizowane w ubiegłym tygodniu z inicjatywy warszawskiego Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców. Gościnne progi stołecznego WORDu odwiedziła Ewa Kowalewska, naczelnik Wydziału Nadzoru, Kontroli i Rejestracji Pojazdów oraz Wydawania Uprawnień w Urzędzie m.st. Warszawy. To stołeczny odpowiednik Starostwa Powiatowego, które m.in. sprawuje nadzór nad działalnością OSK.

Szkolenie na kategorię B można rozpocząć 3 miesiące przed ukończeniem 18. roku życia. Do egzaminu można przystąpić miesiąc przed osiemnastką, ale dokument można odebrać dopiero po urodzinach.

Na podstawie doświadczeń z kontroli prowadzonych w Ośrodkach Szkolenia Kierowców, które działają na terenie Warszawy, Ewa Kowalewska przypominała o obowiązku aktualizacji danych w rejestrze przedsiębiorców prowadzących OSK. Ważne, by możliwie jak najszybciej zgłaszać wszelkie zmiany w infrastrukturze, zatrudnieniu itp. Można to robić korzystając z formy elektronicznej, np. przez ePUAP.

Urzędnicy zwracają uwagę na realizację zaleceń pokontrolnych. Często zdarza się, że czynności sprawdzające w Ośrodku wykryją pewne nieprawidłowości albo niedociągnięcia, które należy usunąć zgodnie z zaleceniami pokontrolnymi. Zalecenia to dokument, który kontrolerzy wystawiają jeśli zauważą coś, co wymaga korekty. Właściciel szkoły jazdy musi dostosować się do treści tego dokumentu, czyli wprowadzić zalecone zmiany w życie. Niestety, jak zauważyła Ewa Kowalewska, zdarza się, że przedsiębiorcy nie stosują się do tego mimo, że deklarują na piśmie że wprowadzili niezbędne zmiany. „Sprawdzamy realizację zaleceń pokontrolnych. Skreślamy z ewidencji jeśli wykryjemy, że zalecenia nie zostały wdrożone” – przypominała pani naczelnik.

Lada moment miną 3 lata od wejścia w życie Ustawy o Kierujących Pojazdami. Pojawiło się wtedy kilka obowiązków związanych z dostosowaniem infrastruktury OSK do nowych przepisów. To wystarczający czas, aby wszystko w Ośrodku było zorganizowane zgodnie z prawem. Urzędnicy rygorystycznie sprawdzają czy szkoły działają prawidłowo. „Minęło już tyle czasu, że nie ma miejsca na tłumaczenia, że się nie zdążyło” – zaznaczała Ewa Kowalewska.

Aktualnie w Warszawie trwa akcja „elka”, przedsięwzięcie współorganizowane przez urzędników i Policję. Funkcjonariusze kontrolują poruszające się po mieście samochody nauki jazdy. O czym najczęściej zapominają instruktorzy? Pojazd uczący jeździć musi być wyposażony m.in. w ogumione koło zapasowe. W dowodzie rejestracyjnym muszą się znajdować zapisy zgodne ze stanem rzeczywistym, tj. samochód musi być identyfikowany jako pojazd do nauki jazdy. Niestety często dystrybutorzy nowych samochodów, zamiast pełnowymiarowego koła zapasowego, czy nawet tzw. „dojazdówki”, umieszczają w bagażniku zestawy naprawcze. Specjalna pianka, którą pod ciśnieniem wtłacza się do przebitej opony pozwala dojechać do warsztatu, ale jej obecność na pokładzie „elki” nie wystarczy.

31 stycznia mija termin przedstawienia informacji o kursach przeprowadzonych w OSK w 2015 roku. To kolejna bardzo ważna, nieprzekraczalna data.

Jak każdego roku, urzędnicy przypominają instruktorom o konieczności złożenia w starostwie zaświadczenia o uczestnictwie w obowiązkowych warsztatach doskonalenia zawodowego w roku poprzednim. Taki dokument można dostarczyć do urzędu pocztą, decyduje data stempla. „Zawsze czekamy kilka, kilkanaście dni aż spłyną wszystkie listy, ale termin to 7 stycznia. Nie 8, nie 10, tylko 7 stycznia. Przekroczenie tego terminu jest naruszeniem” – mówiła Ewa Kowalewska. Zwracała uwagę na to, że jeśli ukończyło się warsztaty w sierpniu, listopadzie czy grudniu to nie ma sensu czekać ze złożeniem zaświadczenia do ostatniego dnia. Wywołuje to niepotrzebny stres, warto wyrobić sobie nawyk składania zaświadczenia natychmiast po jego otrzymaniu. Rokrocznie setki instruktorów warszawski ratusz skreśla z ewidencji za brak albo spóźnienie się z zaświadczeniem.

Z ewidencji można „wylecieć” także za nie złożenie w terminie zaświadczeń z badań lekarskich i psychologicznych. Zgodnie z zaleceniem Najwyższej Izby Kontroli urzędnicy przypominają też, żeby instruktorzy przedkładali numer identyfikacyjny Ośrodka Szkolenia Kierowców, w którym prowadzą zajęcia najpóźniej przed rozpoczęciem prowadzenia tych zajęć.

I jeszcze informacja dla kandydatów na kierowców z Warszawy, którzy chcieliby otrzymać prawo jazdy przed wejściem w życie zmian 4 stycznia 2016. „Najlepiej zdać egzamin przed świętami Bożego Narodzenia” – powiedziała Ewa Kowalewska zaznaczając, że od chwili aktualizacji Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK) przez WORD o wynik egzaminu, do chwili wydania prawa jazdy nie powinno upłynąć więcej niż 14 dni.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.