O przejazdach z PKP

Data publikacji: 29 października 2018, 12:28
O przejazdach z PKP
10
fot. PKP PLK S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują cykl warsztatów dla kilkuset instruktorów m.in. z Gdańska. Ich celem jest lepsze przygotowanie przyszłych kierowców do bezpiecznego pokonywania przejazdów kolejowo-drogowych. Wszyscy instruktorzy i wykładowcy OSK uzyskają też dogłębną wiedzę o projekcie Żółta Naklejka PLK. Spotkania odbyły się już w 17 miastach w Polsce. Kolejne odbędą się w Toruniu i Bielsku-Białej.

Specjalistyczne seminaria dla instruktorów nauki jazdy realizowane są w ramach kampanii Bezpieczny Przejazd – „Szlaban na ryzyko!”. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystują różne metody i kanały komunikacji, by zwiększyć bezpieczeństwo na przejazdach m.in. w województwie pomorskim. Ostatecznie najważniejsze decyzje podejmuje kierowca, stąd edukacja dla obecnych i przyszłych kierowców. Jednak istotna jest tutaj rola nauczycieli i instruktorów szkół nauki jazdy.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie podnoszą poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych m.in. poprzez modernizację przejazdów oraz budowę nowych bezkolizyjnych skrzyżowań nad i pod torami. Od października dodatkowo apelujemy do instruktorów nauki jazdy. Przekazujemy tej grupie dodatkowe materiały. Szkolenia PLK dla instruktorów to większe bezpieczeństwo przyszłych kierowców, którzy będą przejeżdżać przez skrzyżowania drogi z torami. Lepiej przygotowany nauczyciel to bezpieczniejszy uczeń – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Żółta Naklejka podnosi poziom bezpieczeństwa  na przejazdach

W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadziły kolejne narzędzie podnoszące poziom bezpieczeństwa na przejazdach. Na około 14 000 przejazdów zamontowano specjalne naklejki (#ŻółtaNaklejkaPLK). Na każdej z nich są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112 oraz numery „awaryjne”. W przypadku zagrożenia życia na terenie kolejowym i po połączeniu z numerem 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny z żółtej naklejki. Operator numeru 112 powiadamia - specjalnie stworzonym łączem – służby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów na tej linii.

Eksperci ekspertom

W warsztatach biorą udział instruktorzy, którzy odpowiedzieli na zaproszenie PLK – dla których kwestie bezpieczeństwa ich kursantów są bardzo ważne. Podczas spotkań ekspert, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. omówi zasady bezpieczeństwa na przejazdach z perspektywy kolei na bazie doświadczeń oraz analiz wielu zdarzeń.

Przedstawimy instruktorom nie tylko wiedzę z zakresu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, ale także wyposażamy ich w materiały, które ułatwią edukację kursantów. Spotkanie jest dla nas okazją nie tylko do przekazania, ale i do zdobycia wiedzy, co jeszcze moglibyśmy zrobić, by kierowcy byli bezpieczni na drogach i przejazdach kolejowo-drogowych – mówi Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

STOP! Szlaban na ryzyko!

W województwie pomorskim w tym roku (trzy kwartały) na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 6 zdarzeń w których zginęła 1 osoba. W Polsce pierwsze trzy kwartały to 164 zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych, w których śmierć poniosło 40 osób, 27 zostało ciężko rannych.

Do wypadków i kolizji dochodzi w miejscach wyraźnie zabezpieczonych znakami, w tym znakiem STOP. Jak podkreślają eksperci ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, wielu kierowców nie stosuje się do znaku STOP, który nakazuje bezwzględne zatrzymanie się przed skrzyżowaniem. Niektórzy z nich traktują go tylko jako sugestię lub błędnie utożsamiają ze znakami ustąp pierwszeństwa. Kierowcy ignorują również czerwone światło zakazujące wjazdu na tory, a nawet omijają slalomem zamknięte rogatki.

Na terenie województwa pomorskiego jest 868 przejazdów i bezpiecznych przejść dla pieszych. To 6% wszystkich przejazdów w kraju. Każdy z tych obiektów jest zabezpieczony zgodnie z obowiązującymi przepisami i przy właściwym zachowaniu kierowców oraz pieszych gwarantują bezpieczeństwo przy przekraczaniu torów.              

Komentarze

  1. kolo

    kolo   12 listopada 2018, 15:36

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    "nic nie jechało.." - tak, w Szaflarach też nic nie jechało, dopóki nie przyjechało. Na A-7 mają inny tekst - "zdążyłabym".. To definicja tego znaku mówi "ustąp" czy " zdążysz" ?pf6m

  2. instruktor z podkarpacia

    instruktor z podkarpacia   31 października 2018, 17:16

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Jak nie będzie wypadków jak Niunia na jeździe mówi mi cyt.: "po co stawać na STOP-ie jak nic nie jechało". No ręce mi już opadają. A na znaku to co pisze: STOP czy nic nie jechało?

  3. Cyryl

    Cyryl   31 października 2018, 12:26

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    ale elektrownie wodne też nie pozostają bez wpływu na środowisko. wybudowana tama trzech przełomów w Chinach 1993 - 2010, spowodowała: przesiedlenie 1,5mln osób, wyginięcie wielu gatunków (między innymi delfina słodkowodnego). ale nagromadzenie takiej masy wody w jednym miejscu (1/3 obszaru Polski) spowodowała przesunięcie się bieguna magnetycznego ziemi o 2 cm i wydłużenie się doby o 0,06 mikrosekundy. dodatkowo jest ona usytuowana około 100km od uskoku tektonicznego i część trzęsień ziemi w Chinach ma swoją przyczynę właśnie w tej tamie.

  4. Cyryl

    Cyryl   31 października 2018, 12:19

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    natomiast problem wpływu na środowisko przez elektrownie cieplne, to nie tylko sprawa produktów spalania, ale też ciepła, a przede wszystkim degradacji środowiska przez kopalnie odkrywkowe. wystarczy popatrzeć na zdjęcia satelitarne okolic Konina, Bogatyni, czy Bełchatowa. kolejna sprawa, to wpływ tych kopalni na system wód gruntowych.

  5. Cyryl

    Cyryl   31 października 2018, 12:16

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    ja bym tych ciężarowych na olej nie pomijał, bo trzeba pamiętać, że posiadają one klasy szkodliwości dla środowiska, od EURO 0 (najniższej) do EURO 6. coraz mniej jest pojazdów ciężarowych starych, bo jeżeli przy klasie EURO 0-2 płacisz 0,53zł/km, a za powyżej EURO 5 0,12zł/km, czyli za trasę Wrocław - Warszawa płacisz prawie 250zł więcej. kiedy byłem w fabryce autobusów Volvo, gdy autobus EURO 6 odpalił na hali silnik, to nawet tego nosem nie czuć.

  6. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   31 października 2018, 09:11

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Drugie dno sprawy to pytanie: czy w istocie PKP nie stać na budowę bezkolizyjnych skrzyżowań z drogą kolejową (tunel lub most). Oczywiście nie wymagam, żeby cała trasa kolejowa opierała się na tej bezkolizyjności, ale wciąż jest wiele miejsc krzyżowania dróg kołowych z żelaznymi – nawet gdy te drogi są mocno oblegane ruchem samochodowym. Niestety wciąż panuje moda na uprzywilejowanie pojazdów szynowych wobec "zwykłego" ruchu samochodowego. Trzeba obliczać bilans zysków (pasażerów kolei) i strat (kierowców czekających przez przejazdem). Przy okazji, fałszywą tezą jest, że pojazdy szynowe napędzane energią elektryczną są dużo bardziej ekologiczne niż samochody osobowe (pomijam ciężarowe na olej). W końcu elektrownia też dymi (choć ma swoje zabezpieczenia ochrony środowiska, ale pojazdy zdaje się też mają).

  7. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   31 października 2018, 09:02

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Cyryl dobrze prawi, aczkolwiek nie mam obecnie wiedzy, kto odpowiada za jakość techniczną przejazdu kolejowego i kto za to płaci (chodzi o nawierzchnię). Obstawiam, że zarządca drogi a nie zarządca linii kolejowej. Nie wiem czy Cyrylowi chodziło o stan szyn (może są popękane i ostre?) czy braki w nawierzchni przejazdu (wtedy szyny "wychodzą" do góry). W mojej okolicy przebudowano drogę a ostatnim etapem remontu był właśnie przejazd. Niestety pozostawia wiele do życzenia .

  8. Cyryl

    Cyryl   31 października 2018, 06:18

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    złe zachowanie na przejazdach ma przyczyny w lekceważeniu, nieodpowiednim podejściu, ale jest też jedna przyczyna o której PKP nie mówi. otóż w okolicach Wrocławia jest około 50 przejazdów kolejowych, na których od powiedzmy 20-30 lat już nie kursują pociągi. szyny na takich przejazdach przy szybszym przejeżdżaniu mogą spowodować uszkodzenia pojazdów, a co za tym idzie roszczenia kierowców. aby temu zapobiec na tych przejazdach są postawione znaki STOP. więc kierowcy mając świadomość, że pociągi tamtędy nie jeżdżą lekceważą te znaki, upewnianie się przed wjechaniem na przejazd. są również przejazdy bez znaku STOP na nieczynnych torowiskach, ale mimo niekursowania tam pociągów oznaczenie nie jest zdjęte i szyny nie są zlikwidowane. a to powoduje podobne zachowanie się kierowców na przejazdach czynnych.

  9. QWERTY

    QWERTY   30 października 2018, 22:58

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    W 100 % ZGADZAM SIĘ Z PRZEDMÓWCĄ. Nie sądzę żeby jakiś instruktor uczył nie zatrzymywać się na stopie i wjeżdżać pod nadjeżdżający pociąg. Warsztaty dla instruktorów to wyrzucanie pieniędzy w błoto. A jak kursant myśli dupą a nie głową to niestety ginie pod kołami pociągu.

  10. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   30 października 2018, 09:58

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    "Do wypadków i kolizji dochodzi w miejscach wyraźnie zabezpieczonych znakami, w tym znakiem STOP". To już zaczyna robić się chore. Za publiczne, ciężko zarobione pieniądze, robi się jakieś warsztaty DLA INSTRUKTORÓW o tematyce tak oczywistej, że głowa boli. No bo przecież bez sympozjum dotyczącego dyspozycji znaku B-20, BRD ucierpi!? No to może jakiś ekspert z państwowej kolei zrobi doktorat z zakresu normy nadanej znakiem STOP. Skoro jednak uznano, że warsztaty są potrzebne, to najwyraźniej na podstawie twierdzenia, że instruktorzy uczą źle. Ja tak nie twierdzę, ale jeżeli prawda, to kursanci mieliby podstawę do odszkodowania a jakoś pozwów tego rodzaju nie widać. Wniosek? Wyrzucanie pieniędzy w błoto to jest domena spółek Skarbu Państwa.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.