O zmianach w Warszawie

Data publikacji: 8 grudnia 2016, 15:14
O zmianach w Warszawie fot. J. Michasiewicz

SOSK Warszawa w porozumieniu ze stołecznym WORDem i Urzędem Miasta, zorganizowało spotkanie środowiska szkoleniowego pt. „Prawo jazdy 2017 – szkolenie – egzaminowanie – uzyskiwanie uprawnień”. Relacja ze spotkania.

Zarząd Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie, Biuro Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy oraz WORD Warszawa zorganizowały spotkanie warszawskiego środowiska szkoleniowego. Zatytułowano je: „Prawo jazdy 2017 – szkolenie – egzaminowanie – uzyskiwanie uprawnień”. Salę konferencyjną Urzędu Dzielnicowego Praga-Południe w Warszawie zapełnili licznie przybyli właściciele ośrodków szkolenia, instruktorzy. Powitała ich wicedyrektor Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy Maria Żółtowska-Wrona.

W imieniu organu nadzorującego osk, Andżelika Skowrońska, Wydział Kontroli OSK przy Biurze Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawa, informowała o kontrolach przeprowadzonych w roku 2016. Wskazywała na następujące najczęściej występujące braki odnotowywane w dokumentach pokontrolnych, a tu: konieczność informowania o wszelkich zachodzących w ośrodku zmianach; niewłaściwe oznacze pojazdu szkoleniowego (po zmianach obowiązujących od połowy roku); konieczność corocznych - terminowych badań pojazdów; właściwe wypełnienie nowego wzoru karty przeprowadzonych zajęć. Przypomniała także, iż do 31 stycznia należy przesłać do urzędu informacje do przeprowadzonych kursach, a do 7 stycznia o odbytych warsztatach doskonalenia zawodowego.

Zaproszony na spotkanie Rzecznik Instruktorów i Wykładowców, Tomasz Matuszewski mówił o przesłankach powołania instytucji Rzecznika, o jego pracy, w tym o dyżurach, o zgłaszanych problemach. Dla realizacji celu jakim jest poprawa bezpieczeństwa na drogach mamy wiele do zrobienia także w zakresie szkolenia, egzaminowania, ale także zmienić należy kontrole drogowe. Mówiąc o jakości szkolenia wskazał na skuteczność akredytacji osk. Zastanawiał się, czy nie powinna być ona obowiązkowa. W statystykach, jednak tych wskazujących niezdane egzaminy, Rzecznik widzi narzędzie do analizy błędów popełnianych w trakcie szkolenia i egzaminowania. To musi być system - podsumował. W bloku pytań podjęto temat upoważnienia osk do szkolenia osób już posiadających prawo jazdy. T. Matuszewski wyraził przekonanie, iż ten drugi moduł szkolenia jest niezbędny, instruktorami powinni tu być doświadczeni praktycy. Jaki miałby to być model szkolenia? Tego nie precyzował.

Adam Klejna z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie, omówił obowiązujące od niemal miesiąca zmiany rozporządzenia ws. egzaminowania. Po pierwsze przypomniał, iż sytuacja ewentualnego przerwania egzaminu jest olbrzymią traumą dla zdającego. Po wtóre wskazał na interpretację przedstawioną przez resort infrastruktury. - Ona ucina wszelkie dyskusje. Nie została stworzona trzecia droga niezdanego egzaminu. I podsumował, iż zmiany niewiele wnoszą do istniejącego stanu i stosowanej dotąd praktyki egzaminacyjnej. Więcej - to właśnie doświadczenia regionu mazowieckiego były podstawą wniosku o wprowadzenie tych zmian. Kończąc A. Klejna apelował do instruktorów, aby rzetelnie informowali kandydatów na kierowców o przysługujących im prawach, a przede wszystkim sytuacji tzw. drugiej próby. Dodał także, iż zdający reprezentują żenujące przygotowanie do wykonania pierwszego elementu egzaminu - tzw. przygotowanie pojazdu do jazdy. To trzeba zmienić – mówił. Z kolei instruktorzy prosili, aby egzaminatorzy nie komentowali w trakcie jazdy egzaminacyjnej popełnianych błędów.

Najnowsze statystyki WORD Warszawa: zdawalność egzaminów kat. B w listopadzie 2016 - 34,61%, dla porównania w tym samym okresie ubiegłego roku wynosiła ona 32,88%. Niestety już statystyki obejmujące okres styczeń-listopad to 33,81% (rok 2016) i 34,97% (rok 2015).

Tomasz Piętka z Wydziału Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa omówił zmiany prawa jakie nastąpiły, ale też te planowane. Zmiany mają na celu doprowadzenie do sytuacji, gdy zarówno zdający egzamin, jak i egzaminator czują się dobrze. Trwają prace nad tzw. ustawą czyszczącą informował Piętka. Zmiany miałyby dotyczyć zarówno szkolenia, jak i egzaminowania. Będzie wiele zmian postulowanych przez praktyków. Zmiany wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wam ma być łatwiej prowadzić działalność szkoleniową – podsumowywał.

Krzysztof Bandos, prezes Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców, członek Zespołu doradczego do spraw szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz przeprowadzania egzaminu państwowego na prawo jazdy przy ministrze infrastruktury, szczegółowo omówił tryb i zakres prac Zespołu w tle wyników kontroli NIK. Analizowane, oceniane i dyskutowane będą sprawy w następujących obszarach: wychowanie komunikacyjne, działalność osk, nadzór; szkolenie i egzaminowania kandydatów na instruktorów, instruktorów techniki jazdy, egzaminatorów; kształcenie  i szkolenie kandydatów na kierowców; potrzeba utrzymania e-leraningu; uproszczenie instrukcji egzaminowania; szkolenie, ale też doszkalanie kierowców zawodowych; działalność ODTJ;  Wiele mówił o nadzorze nad osk. Nazwał go formalnym i wskazał na niezbędność nadzoru merytorycznego, ale też metodycznego. – Będziemy rozważali jak wzmocnić nadzór – mówił. Przy okazji informacji o składzie Zespołu wskazał, iż 80% szkoleniowców pozostaje poza organizacjami, które mogłyby je reprezentować. Uważam, że potrzebny jest samorząd zawodowy. Podsumowując swoje wystąpienie powiedział: - Nie wiem kiedy zmiany wejdą w życie. Cieszy mnie jednak, że spotkania się odbywają regularnie, cyklicznie.

Postulowane i zgłoszone podczas spotkania zmiany prawa:

* umożliwienie ośrodkom szkolenia kierowców przeprowadzania szkoleń praktycznych (w ramach doszkolenia) osób posiadających prawo jazdy; tymi szkoleniami ODTJ-y nie są zainteresowane, choć właśnie na nie nałożono ten obowiązek;

* przeanalizowanie zasadności – na podstawie statystyk wypadkowości – przepisu dozwalającego posiadaczom prawa jazdy kat. B, automatycznych uprawnień do jazdy motocyklem;

* umożliwienie instruktorowi swobodnego doboru typu motocykla dostosowanego do umiejętności i odbywających się właśnie kolejnych etapów szkoleń kat. A;

* uproszczenie egzaminu praktycznego odbywanego na placu manewrowym;

* zwiększenie ilości godzin szkolenia w zakresie kat. AM.

Galeria zdjęć ze spotkania, autorstwa Jolanty Michasiewicz, do obejrzenia TUTAJ.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.