Parkowanie równoległe - podpowiada Roman Rzońca

/ /

Parkowanie równoległe - podpowiada Roman Rzońca

Data publikacji: 11 grudnia 2020, 14:35
Parkowanie równoległe - podpowiada Roman Rzońca (fot. Jolanta Michasiewicz)

Doświadczony instruktor nauki jazdy radzi jak powinien wyglądać poprawnie i skutecznie wykonany manewr parkowania równoległego. Tak właśnie uczy swoich kursantów Roman Rzońca instruktor nauki jazdy od 1989 roku. A jakie są Państwa rady, na ten i inne tematy, wszystkie te, które uznacie za ważne. Podzielcie się nimi. Czekamy: redakcja@l-instruktor.pl

PARKOWANIE RÓWNOLEGŁE

I. Znalezienie wolnego miejsca

1. Szukając wolnego miejsca sygnalizujemy kierunkowskazem (jeśli parkujemy po prawej stronie – prawym, jeśli po lewej stronie – lewym).

2. Odpowiednia prędkość zależna od sytuacji, widoczności na jezdni, jej szerokości, liczby pasów ruchu, oznakowania itp. (ok. 20-25 km/h) nie zatrzymujemy pojazdu gwałtownie na pasie ruchu.

3. Sposób parkowania – wjazd przodem czy wjazd tyłem ?

      a) duża przestrzeń do parkowania, tzn. ok. trzy długości lub więcej naszego pojazdu - wjazd przodem lub tyłem,

      b) mała przestrzeń do parkowania, tzn. mniej niż dwie długości naszego pojazdu

- wjazd tylko tyłem (wjazd przodem możliwy wyłącznie przy skrętnych kołach tylnej osi).

II. Pozycja początkowa – wjazd tyłem

1. Jadąc utrzymujemy odstęp boczny od zaparkowanych pojazdów ok. 1 m, podczas zatrzymania szczególnie istotny.

2. Zatrzymanie naszego pojazdu powinno nastąpić w takim miejscu aby tylne zderzaki obu samochodów były na jednaj wysokości.

3. Skręt kół do oporu w prawo (parkujemy po prawej – ok. 1.5 obrotu kołem kierownicy) nie blokować pedału hamulca, auto może się odrobinę toczyć, mniejsze naprężenia w układzie kierowniczym,

      a) jazda tyłem powoli (pół sprzęgło bez gazu) – pojazd gwałtownie wjeżdża w stanowisko,

      b) obserwacja lewego lusterka (jeśli parkujemy po lewej stronie to patrzymy w prawe), śledzimy widok samochodów zaparkowanych za nami i zwracamy uwagę na najbliższy obserwując jego lewy (od osi jezdni) przedni reflektor lub lewą krawędź przedniego zderzaka, kiedy elementy są widoczne w naszym lusterku należy wyprostować koła (dokładnie do jazdy na wprost – ok. 1.5 obrotu kierownicy), można w tym momencie zatrzymać pojazd lub nieznacznie go toczyć, nasze auto jedzie po przekątnej stanowiska pod kątem ok. 45 stopni w stosunku do krawężnika,

      c) śledzimy w lusterku lewy bok naszego pojazdu i skręcamy w lewo koła , w momencie jak tylne lewe koło przekracza linię krawędziową wyznaczającą stanowisko (przy jej braku należy wyznaczyć w myślach granicę tej linii odnosząc się do ustawionego za nami pojazdu), nowoczesne pojazdy podczas cofania lekko obniżają swoje lusterka co bardzo poprawia uchwycenie linii krawędziowej, w starszych modelach kierowca unosi sylwetkę odrywając plecy od oparcia fotela i szukać linii krawędziowej na jezdni obserwując dół lustrzanki zwierciadła.

III. Ustawienie pojazdu

1. Prawidłowa pozycja pojazdu – równolegle do krawężnika i możliwie blisko niego. Aby nie zablokować pojazdu zaparkowanego za nami trzeba zachować odstęp nie mniejszy niż 1 metr od niego. Odstęp z przodu właściwie tylko niezbędny do wyjazdu (praktyczne też ponad 1 m).

2. Jeśli pojazd ustawiony jest skośnie w stosunku do krawężnika i tylne prawe koło oparte o niego ( za głęboki wjazd w stanowisko) nie jest możliwa dalsza jazda do tyłu. Należy wykonać tzw. korektę – skręcamy koła do oporu w prawo i podjeżdżamy do przodu możliwie blisko pojazdu stojącego przed nami aby pojazd ustawiony był równolegle do krawężnika. Aby umożliwić sobie wyjazd należy cofnąć na prostych kołach na taką odległość, która umożliwi wyjazd (w praktyce ponad 1 m).

3. Jeśli pojazd ustawiony jest skośnie w stosunku do krawężnika a tylne lewe koło i bok pojazdu wystaje poza stanowisko zajmując częściowo pas ruchu (za płytki wjazd w stanowisko) trzeba parkowanie wykonać od nowa. Wyjeżdżamy do przodu i postępujemy identycznie jak za pierwszym podejściem (tylne zderzaki na jednej wysokości ). Trzeba nieco dłużej wjechać naszym pojazdem w stanowisko utrzymując koła do jazdy na wprost (jedziemy pod kątem około 45 stopni w stosunku do krawężnika) i dokładnie obserwować lewą krawędź zderzaka lub przednie koło pojazdu zaparkowanego za nami a jeśli jest namalowana linia parkingowa, przejechać kołem ją i dopiero wykonać gwałtowny skręt kołami w lewo.

IV. Bezpieczeństwo

1. Wymagane jest sygnalizowanie prawym kierunkowskazem momentu dojeżdżania do stanowiska jadąc pojazdem do przodu, następnie cofając nim aż do ustawienia pojazdu w stanowisku.

2. Wyjazd ze stanowiska - obowiązkowo sygnalizować lewym kierunkowskazem jego zamiar a nie fakt wyjazdu aż zajmiemy pas ruchu.

3. Podczas wykonywania korekty należy także sygnalizować kierunkowskazem wszystkie zmiany kierunku jazdy zarówno do przodu jak i do tyłu.

4. Zawsze mamy obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które jadą do przodu podczas cofania naszym autem. Tak samo musimy ustąpić im wyjeżdżając ze stanowiska (włączenie się do ruchu).

Powodzenia! Stefan Rzońca (Białystok)

Stefan Rzońca, instruktor nauki jazdy (od 1989 r.), wychowawca młodzieży, pasjonat motocykli (fot. Jolanta Michasiewicz)

 

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.