Pasja vs. zysk

Data publikacji: 15 lutego 2018, 13:22
Pasja vs. zysk
15
fot. Grupa IMAGE /archiwum

Wczorajszy tekst "Galla Anonima" na temat istoty funkcjonowania Ośrodków Szkolenia Kierowców zainicjował ciekawą dyskusję. W trosce o wartościową wypowiedź jednego z Czytelników, publikujemy ją w formie odrębnego artykułu. Zapraszamy do lektury!

Poniższa wypowiedź została podpisana przez Czytelnika nickiem ABC. Jej treść odnosi się do wczorajszego tekstu autorstwa Galla Anonima (aby przeczytać, kliknij TUTAJ).

Użytkownik: ABC
wpis dodany: 15 lutego 2018, 12:59

Jeden z ciekawszych głosów sprawie istoty działania ośrodków szkolenia kierowców. Od wielu lat konkurencja cenowa wykańcza branżę. Zbyt często właściciele konkurują jedynie ceną kursu, a ceny niskie ceny kursów, nieraz nawet dumpingowe, stanowią cel marketingowy właścicieli ośrodków. Sprowadza się to do myślenia "byle taniej, będzie więcej kursantów". Niestety, na rynku usług szkolenia kierowców taka "reklama" sprawdza się i przenosi się na zysk wielu OSK. Niesłusznie jednak przyszli kursanci i ich rodzice myślą, że nie ma seansu kupować droższego kursu, skoro szkoła jazdy i jej instruktorzy posiadają stosowne certyfikaty.

W konsekwencji spodziewają się się usługi w postaci kursu kierowców na tym samym poziomie. Skutek tej konkurencji cenowej jest taki, że szkoły jazdy nie inwestują w rozwój, bo funkcjonują tylko, aby się jeszcze trochę utrzymać na rynku. Takie myślenie też niestety nie jest pozbawione sensu, bo widać ile szkół jazdy upadło. Powszechnie wiadomo, iż najłatwiej jest oszczędzać na pracowniku czyli ...na instruktorze. Niskie zarobki, poniżej kwalifikacji spowodowały już dość dawno, iż traktuje się zawód instruktora jako zawód zastępczy (bo w danej chwili nie mam innego) lub uzupełniający inne źródła osobistych dochodów. Żadna kontrola ze Starostwa tego nie wyprostuje.

Skutek tego stanu rzeczy jest niestety łatwo przewidywalny: jakość szkolenia jest słaba i chyba nadal słabnie. Instruktor jest przemęczony, dość szybko wypala się zawodowo. W tym zawodzie istnieje brak młodej, wykształconej kadry, która to chce oprzeć na tym zawodzie swój rozwój zawodowy. Radykalnych zmian nie należy się spodziewać, bo i skąd. Gdyby ktoś popełnił porównanie cen na rynku szkolenia kierowców do przeciętnych zarobków np. w Niemczech to okazałoby się, iż ceny naszych kursów są i tak dość niskie. Podzielam jednak w całości diagnozę poprzednika, lecz wiadomo, że od stwierdzenia choroby do jej wyleczenia jest daleka droga.

Proponuję zatem porzucić myślenie o bezwzględnej zasadzie swobody wyznaczania cen kursów na prawo jazdy. Jestem za wprowadzeniem cen minimalnych, lub wręcz urzędowych za kurs teoretyczny oraz za godzinę zajęć praktycznych dla poszczególnych kategorii. Ponadto należy podnieść wymagania formalne wobec OSK, tak aby nie były to małe firmy oparte wyłącznie na pasji właściciela i instruktora jednocześnie. Wiele, szczególnie małych ośrodków może konkurować ceną kursu ponieważ posiada niewielki majątek, a pracowników zatrudnia na tzw. umowy śmieciowe.

Wielu właścicieli małych OSK będących czynnymi instruktorami to jednak pasjonaci. Posiadanie pasji jest wielką wartością w życiu, lecz nijak ma się do działalności skierowanej na zysk i co za tym idzie konkurencję. Po prostu w tej branży to nie sprawdza się ponieważ szkolą oni bardzo niewielką liczbę kursantów i nie mają istotnego wpływu na stan rzeczy w obszarze szkoleń kierowców. Trzeb pamiętać, że nie znajdziemy pełnej równowagi w układzie: "właściciel podmiotu szkolącego - klient - pieniądz", który to musi w tym układzie funkcjonować. Jeśli tą metodą rozbijemy, patrz pomniejszymy ten fałszywy system konkurencji to może jest szansa, że branża przypomni sobie, iż poza zyskiem podmiotem jej pracy jest kursant.

Dotychczas jednak mam wrażenie, iż przeciętny kursant trafiający na szkolenie jest jedynie narzędziem w prowadzeniu finansów w OSK. Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za ten niezwykle szczery głos Galla Anomima.

Od L-instruktora:
My również pozdrawiamy Autora powyższego tekstu.
Jeśli życzysz sobie, abyśmy podpisali Cię pod Twoją wypowiedzią, skontaktuj się z redakcją!

Komentarze

  1. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   22 lutego 2018, 18:09

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Skoro się nie da merytorycznie, to wychodzą kwiatki w postaci modlitwy św. Tomasza z Akwinu. Litości...(!) A nawiasem, skąd domniemanie, że interlokutor jest osobą wierzącą? Odpowiedź wiele by wyjaśniała, ale jak wspomniałem na początku, nie będę pisał tutaj o życiu seksualnym mrówek tudzież poruszał mniej istotnych - dla pewnego grona trolli - tematów. Veni, vidi, vici - nigdy więcej w takim stylu... bleee

  2. ABC

    ABC   20 lutego 2018, 20:34

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    LDrogie instruktorki i drodzy instruktorzy zamiast skakać sobie do gardeł weźcie się do rzetelnej pracy. Droga Pani / Panie L. A jak już wszyscy, ale to wszyscy weźmiemy się do tej roboty to już będzie dobrze, albo nawet jeszcze lepiej.... Jak na uczestnika forum postulat ten jest dość dziwny, po prostu naiwny. Nie czyta Pan /Pani z uwagą, a można tu przebić się przez infantylne komentarze. Ja próbuję, niektòre z nich też czegoś mogą nauczyć. Nie wszyscy tu jednak skaczą "sobie do gardeł". Warto czasem wymienić poglądy, dowie się Pani/Pan, że można je zmieniać lub coś interesującego na ich temat usłyszeć. Naprawdę warto, proszę spróbować. Pani / Pan może słyszał " Myśl globalnie, pracuj lokalnie". Jak Pani / Pan tu wczyta się, to zauważy Pan jak wielu tu ma ciasne poglądy. Pròbuję Pana przekonać, że jak ktoś myśli inaczej to nie trzeba mu od razu przywalić. Innym zawsze do gardła, sobie nigdy. Nikt tak przecież nie robi :-)

  3. Leszek Pierwszy

    Leszek Pierwszy   20 lutego 2018, 19:58

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Drugi Lesiu, polecam modlitwę św. Tomasza z Akwinu: Zachowaj mnie od zgubnego nawyku mniemania, że muszę coś powiedzieć na każdy temat i przy każdej okazji. Wyzwól mój umysł od nie kończącego się brnięcia w szczegóły i daj mi skrzydeł, bym w lot przechodził do rzeczy. Zamknij mi usta w przedmiocie mych niedomagań i cierpień w miarę jak ich przybywa. Drugi Lesiu, trzymam kciuki :-) Uda Ci się, jestem pewien :-)

  4. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   20 lutego 2018, 17:56

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Leszek PierwszyLeszek dowiedz się zanim coś głupiego napiszesz. Przeciwieństwem wolnego rynku jest rynek regulowany, a szkolenie kierowców to chyba działalność regulowana.Nie mam się czego dowiadywać, bo już wiem - w przeciwieństwie do Ciebie. Aczkolwiek Twoich wpisów głupimi nazwać nie sposób, bo to trochę inna typologia. Realia prawodawcze wcale nie negują wolnego rynku. W istocie społeczna gospodarka rynkowa wręcz opiera się na regulacjach. Sęk w tym, że niektórzy wolny rynek widzą w anarchii - tj. w tzw. niewidzialnej ręce... Z tego co piszesz, w Polsce nie ma w żadnej branży wolnego rynku. Jak już zejdziemy na ziemię okaże się, że OSK prosperują w wolnym rynku i są podmiotami prywatnymi, w przeciwieństwie do WORD-ów. A że ta działalność jest nadzorowana przez starostę - nie czyni tej przestrzeni niewolnorynkowej. Pozdrawiam FANA.

  5. Leszek Pierwszy

    Leszek Pierwszy   18 lutego 2018, 15:47

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Lubię jak Leszek Drugi coś napisze :-) Leszek dowiedz się zanim coś głupiego napiszesz. Przeciwieństwem wolnego rynku jest rynek regulowany, a szkolenie kierowców to chyba działalność regulowana.Leszek lubię Cię :-) zawsze poprawiasz mi humor.

  6. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   18 lutego 2018, 13:17

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Tobie bardziej śmierdzi jednostka samorządu terytorialnego niż centrala. Chyba wolisz rządy autorytarne, mocno scentralizowane, ale to nie ten system, nie ta konstytucja.

  7. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   18 lutego 2018, 13:15

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    BalthierWolny rynek musi być. Co daje monopol to doskonale widać w WORD'ach.Wolny rynek masz w OSK i jaki z tego efekt? Żałosny prawda? Instruktor wciąż zarabia grosze; w biedronce na kasie też nie ma lekko. A jednak podstawowym wciąż kryterium jest cena. Egzaminowanie WORD jest działalnością oświatową a sam WORD ciałem pełniącym funkcje publiczne. Ma trochę zbliżony charakter do szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkół publicznych rozumianej w systemie oświaty. A co powiesz o monopolu Państwa na władztwo administracyjne?

  8. L

    L   17 lutego 2018, 18:08

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Drogie instruktorki i drodzy instruktorzy zamiast skakać sobie do gardeł weźcie się do rzetelnej pracy.

  9. ABC

    ABC   16 lutego 2018, 18:22

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    BalthierWolny rynek musi być. Co daje monopol to doskonale widać w WORD'ach. Czekaj na egzamin po 1,5 godziny, znoś ewentualne chamstwo egzaminatorów, a jak się nie podoba.... innej opcji nie masz.... poza nielegalnym jeżdżeniem bez PJ. Monopol to największa patologia. Balthier. Niestety nie złapałeś wątku. Nie mowa tu o Twoich doświadczeniach w WORD i nie mowa także o wolnym rynku szkolenia kierowców. Wolnego rynku w tej dziedzinie nigdy nie było, nie masz świadomości jak wiele warunków prawnych musi spełnić OSK czy też instruktor. Mowa tu o tym jak bardzo konkurencja cenowa od środka wypala jakość w OSK i jak to zmienić? Twoja propozycja wpisania zdawalności na szyld OSK jest po prostu, wybacz, infantylna. Uwaga. Wchodzimy do OSK i czytamy "OSK XXXX", nasza zdawalności wynosi 32 procent". To dla potencjalnego kursanta oznacza wysoką czy niską pozycję na rynku? Nic z tego wynika, może ktoś tym zainteresuje się, powtarzam może.... Swoja drogą zdawalnością też można manipulować, przenosić słabych kursantów do innego OSK, ogłaszać zadawalność pierwszego podejścia, szkolić z funduszu UE, gdzie z natury rzeczy wynik będzie słabiutki itd.

  10. Balthier

    Balthier   15 lutego 2018, 23:49

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Wolny rynek musi być. Co daje monopol to doskonale widać w WORD'ach. Czekaj na egzamin po 1,5 godziny, znoś ewentualne chamstwo egzaminatorów, a jak się nie podoba.... innej opcji nie masz.... poza nielegalnym jeżdżeniem bez PJ. Monopol to największa patologia.

  • 1 (current)
  • 2

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.