Pilnie potrzebny obowiązujący okres próbny!

/ /

Pilnie potrzebny obowiązujący okres próbny!

Data publikacji: 26 lutego 2020, 12:08

„Młodzi kierowcy częściej zabijają na drogach” – apeluje „Rzeczpospolita”. Dziennik przywołuje dane Komendy Głównej Policji z których wynika, że blisko co piąty wypadek w ubiegłym roku spowodowali kierujący w wieku od 18 do 24 lat. To nie wszystko – z ich winy o 34 osoby więcej straciły życie! Tych młodych ludzi trzeba objąć nadzorem – oceniają eksperci.

Młodzi sprawcy i ofiary wypadków drogowych. Czyli mniej wypadków (2019 – 4910, czyli o 203 mniej niż w roku 2018), mniej rannych (mniej o 325), ale kilkudziesięciu zabitych więcej (śmierć w 2019 r. poniosły 462 osoby, to jest o 34 mniej). – Brak doświadczenia i umiejętności, a do tego skłonność do szybkiej, brawurowej jady bez przewidywania skutków. To główne przyczyny drogowych dramatów – ocenia Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego KGP. Jeden z trzech wypadków był spowodowany nadmierną, niedostosowaną do warunków prędkością. Tę opinię potwierdzają badania Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego. – Młodzi kierowcy stanowią poważne zagrożenie we wszystkich krajach wysoko zmotoryzowanych. Badania wykazały, że problem ten wiąże się z brakiem doświadczenia i jednoczesną skłonnością do ryzykownych zachowań młodych osób – mówi Anna Zielińska z wymienionej placówki. Do katalogu przyczyn dodaje: alkohol, obecność w pojeździe wielu pasażerów, rówieśników.

Co robić? Pilnie trzeba tę grupę kierowców objąć nadzorem – radzą eksperci. A dokładniej wskazują, że trzeba to zrobić już w pierwszym okresie po zdaniu egzaminu i zdecydowanie wprowadzić przepisy od lat oczekującego na obowiązywanie okresu próbnego. - Szkolenia w systemie jazdy z osobą towarzyszącą, prawa jazdy na próbę i doszkalanie po jego uzyskaniuocenia Anna Zielińska. Dodajmy – także kursu doszkalającego z bezpieczeństwa ruchu drogowego, praktycznego szkolenia z zagrożeń w ruchu drogowym.

Okres próbny. Pomieszczonych w rozdziale 14. ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (2019.341) przepisów nie stosuje się do czasu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających przekazywanie określonych danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Kiedy? Gdy, minister właściwy do spraw informatyzacji ogłosi w swoim dzienniku urzędowym komunikat określający termin wdrożenia rozwiązań technicznych CEPiK. Termin uruchomienia i wdrożenia wszystkich funkcjonalności CEPiK 2.0 wciąż jest nieznany. Może za obiecane „kilka miesięcy” wraz z przepisami regulującymi stosowanie prawa jazdy w telefonie? (jm)

 

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.