Potrzebne szkolenia z dydaktyki i metodyki

/ /

Potrzebne szkolenia z dydaktyki i metodyki

Data publikacji: 14 stycznia 2019, 13:18
Autor: Jakub Dymowski
Potrzebne szkolenia z dydaktyki i metodyki
3
Jakub Dymowski /fot. ze zbiorów autora

Dziś publikujemy wypowiedź instruktora nauki jazdy z Warszawy – Jakuba Dymowskiego. Przygotowując publikację – jak zawsze - zrobiłam kwerendę dostępnych informacji. Zacytuję tylko jedną wypowiedź, ale jakże znaczącą. Cytuję: - Ja polecam mojego najlepszego instruktora (a wielu ich przerobiłam) a mianowicie Kuba Dymowski z Warszawy, naprawdę pełen profesjonalizm a zarazem bardzo miły i spokojny człowiek (…) a zapisy do niego są odległe (o czymś to świadczy) (…) Pozdrawiam. Małgosia. Zdecydowanie TAK. Dodam, iż ten młody instruktor zadeklarował udział w Inicjatywie Nieobojętnych – powołania Samorządu Zawodowego Instruktorów i Egzaminatorów. Oto co nam powiedział o swoich oczekiwaniach.
Jolanta Michasiewicz, red. nacz. tyg. Prawo Drogowe@News (tygodnik@prawodrogowe.pl)

* * *

Zarówno szkolenie przyszłych kierowców przez instruktorów prawa jazdy, jak i kształtowanie umiejętności u osób posiadających prawo jazdy przez instruktorów techniki jazdy jest procesem dydaktycznym. Proces dydaktyczny, o który opiera się pozyskiwanie umiejętności prowadzenia pojazdów to proces, który ma swój początek, ma swój przebieg i kontynuację, ale nie ma końca. Jest to proces otwarty, który powinien podlegać permanentnej ewaluacji.

W kontekście Inicjatywy Społecznej Nieobjętych na rzecz powołania Samorządu Zawodowego Instruktorów i Egzaminatorów właściwym działaniem naszego środowiska powinno być zapewnienie instruktorom nauki jazdy, egzaminatorom oraz instruktorom techniki jazdy jak najszerszego dostępu do szkoleń z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania.

Z racji tego, że jesteśmy tylko ludźmi, a szkolenie na kursach instruktorskich z zakresu metodyki i dydaktyki opiera się o niezbędne minimum i z reguły jest podawane w sposób niezrozumiały sami nie do końca wiemy jak się za to właściwe zabrać. Co za tym idzie? To, że kształcimy w sposób podawczy, tak jak nas kształcono. Gro tematyki z zakresu szkolenia teoretycznego można, a nawet powinno się podać osobie szkolonej w sposób podawczy, wyłożyć wiedzę i ją egzekwować. Natomiast przy praktycznym szkoleniu zakres metodyczny powinien być znacznie szerszy. Każdy z kursantów, ma różne doświadczenia życiowe, różne proporcje w budowie ciała, różnie rozwiniętą motorykę i sensorykę swojego ciała. A to te czynniki wpływają na zdobywanie umiejętności prowadzenia pojazdów. Mówiąc najprościej, wiedza z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania przyniesie nam wymiar efektywny i efektowny. Pokaże kursantowi, że jesteśmy odpowiednimi osobami na odpowiednim miejscu (mamy wiedzę i potrafimy ją przekazać) i usprawni naszą pracę jednocześnie przyspieszając proces nauczania u kursanta.

Dydaktyka – to proces nauczania się od momentu podjęcia czynności edukacyjnych, cel jaki mamy założony do zrealizowania.

Metodyka nauczania – sposób w jaki realizujemy założony cel, narzędzia jakich do tego używamy.

Zatem pamiętajmy, że jeśli chcemy być nie tylko instruktorami, ale też nauczycielami w tej bardzo ważnej dziedzinie życia społecznego powinniśmy permanentnie poddawać się szkoleniom, nie tylko merytorycznym, ale też dydaktycznym, metodycznym, jakościowym, wszystkim, które dotykają naszej branży.

Wspierajmy i podtrzymujmy - a nie jest to proces krótkotrwały - powstanie Samorządu Zawodowego Instruktorów i Egzaminatorów, a on w przyszłości odwdzięczy nam się tym samym.

Jakub Dymowski (Warszawa)

Autor posiada wykształcenie wyższe i podyplomowe, jest instruktorem nauki oraz techniki jazdy w ośrodku szkolenia kierowców w Warszawie, równocześnie nauczycielem przedmiotów zawodowych w stołecznym Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych nr 2. Pracuje także jako terapeuta pedagogiczny.

Komentarze

  1. Balthier

    Balthier   17 stycznia 2019, 00:26

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    PawełCo do szkolenia i egzaminowania kat.B wystarczy żeby egzaminatorzy zaczęli wyjeżdzać na egzaminachdo pobliskich miejscowości oddalonych 30-40min. Zgadzam się tutaj. Za czasów mojego kursu sam prosiłem instruktorów o możliwość pojeżdżenia DK i S7 i to sama przyjemność. W pobliskim miasteczku (skąd był instruktor) też jeździłem podczas kursu.

  2. Paweł

    Paweł   16 stycznia 2019, 20:31

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Egzamin powinien wyglądać tak że osoba egzaminowania głosuje trasę egzaminu z punktu A do B . Powiedzmy z Krakowa do Myślenic albo z Nowego Sącza do Starego Sącza ( jestem z Małopolski dlatego takie przykłady). Przejeżdża przez miasto jedzie do obcego miasta po trasie o większych prędkościach. Egzaminator ma pełen obraz wyszkolenia przyszłego kierowcy. W ślad za nowym egzaminem wszyscy instruktorzy wkońcu zaczynają prawdziwie szkolić.

  3. Paweł

    Paweł   15 stycznia 2019, 09:11

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Panie Jakubie wszystko pięknie i tresciwie . Ale musimy pamiętać że kursanta kat.B (przygotowujemy do jazdy samodzielnej z punktu A do B ) a już najbardziej kursanta C D E musimy przygotować do pracy w zawodzie kierowcy. To jest zawód bardzo odpowiedzialny oparty na czynnosciach praktycznych. Dziś szkolenie CDE nie opiera się na przygotowaniu do zawodu ponieważ jest szkoleniem teoretycznym gdzie większość godzin to zajęcia w sali wykładowej. I zwiększona liczba godzin w ODTJ nic nie zmieni. Do tego kursant CDE jest szkolony do zawodu przez osoby co nigdy tego zawodu nie doświadczyły ( tu znowu występuje zjawisko kolekcjonerów tytułów wszystkich kat. ) Co do szkolenia i egzaminowania kat.B wystarczy żeby egzaminatorzy zaczęli wyjeżdzać na egzaminachdo pobliskich miejscowości oddalonych 30-40min.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.