Prawo jazdy we Flandrii

Data publikacji: 23 lipca 2018, 09:58
Autor: Bogdan Sarna
Prawo jazdy we Flandrii
27
Bogdan Sarna przed siedzibą szkoły jazdy w Belgii (fot. archiwum własne Autora)

W czasie wakacyjnych podróży w tym roku odwiedziłem Belgię, oczywiście zainteresowałem się jak u nich przebiega proces szkolenia kierowców. W tym celu udałem się do jednej ze szkół we flamandzkiej części tego kraju.

Belgia nie jest zbyt dużym krajem, liczy sobie ok. 11 milionów ludności. Jako kraj nie ma spójnego programu szkolenia kierowców. Inne regulacje prawne obowiązują w Brukseli, inne we Flandrii, a jeszcze inne w Walonii. Ja rozpoznałem temat we Flamandzkiej części tego kraju.

We Flandrii obowiązują dwie ścieżki edukacyjne, prowadzące do zdobycia uprawnień kat .B:

1) kurs organizowany przez szkołę:
Prawo jazdy kat. B można rozpocząć w wieku 16 lat i 9 miesięcy, program szkolenia obejmuje 12 godzin szkolenia teoretycznego (150 euro) po czym szkolony może przystąpić do egzaminu państwowego. Tu ma dwa podejścia, jeśli nie zaliczy testu (50 pytań, z czego 41 pozytywnych) musi ponownie odbyć kurs teoretyczny.
Po zdaniu teorii i odbyciu 20 godzin jazd (1300 euro) instruktor może wystawić certyfikat (tymczasowe prawo jazdy), które upoważnia do samodzielnej jazdy, lub jazdy z 1 pasażerem posiadającym prawo jazdy od 3 lat i wiek nie mniej niż 24 lata. Po 9 miesiącach samodzielnej praktyki i przejechaniu min. 1000 kilometrów, które potwierdzone są w książeczce przebiegu kilometrów, osoba może przystąpić do egzaminu państwowego. W tym przypadku wszystkie formalności egzaminacyjne załatwia szkoła. Szkoła oferuje również pakiety jazd doszkalających:
- 6 godzin jazd cena 426 euro;
- 12 godzin jazd cena 822 euro;
- 20 godzin jazd cena 1300 euro;
- godziny pojedyncze również są możliwe.

2) Kurs z tzw. przewodnikiem (prawo jazdy min. 8 lat) (np. z rodzicem) bez kursu w szkole.
Po ukończeniu 17. roku życia oraz zdaniu egzaminu teoretycznego, (nie ma obowiązku kursu) kandydat otrzymuje tymczasowe prawo jazdy na 36 miesięcy. Najwcześniej na egzamin państwowy można zapisać się po 3 miesiącach szkolenia. Osoba (mogą być dwie uprawnione), która chce zostać przewodnikiem musi przejść 3-godzinne szkolenie. Nauka przebiega na dowolnym samochodzie, który wyposażony jest w dodatkowe lusterka. Egzamin odbywa się na dowolnym sprawnym samochodzie, (przed egzaminem następuje sprawdzenie) w miejscu instruktora siedzi jedna z dwóch osób, która szkoliła i wpisana była w prawo jazdy tymczasowe.

Egzamin teoretyczny
składa się z odpowiedzi na 50 pytań testowych, kandydat na kierowcę musi uzyskać minimum 41 punktów (z 50 możliwych). Zakres: wykroczenia zwykłe (za złą odpowiedź odejmuje się jeden punkt) i wykroczenia poważne (za złą odpowiedź odejmowanych jest pięć punktów). Od 2017 r. dodano także test na obserwację zagrożeń w ruchu drogowym. Wyświetlany jest 30 sekundowy film, kandydat na kierowcę musi wskazać zagrożenia. Każda prawidłowa odpowiedź +1. Punkt, nieznalezione zagrożenie - 0 punktów, błędne wskazanie minus jeden punkt.

Egzamin praktyczny
Tak jak u nas - polega na udowodnieniu, że potrafi się bezpiecznie jeździć. Jednak egzaminator podaje wyłącznie miejsce, do którego egzaminowany ma dojechać. Jeśli nie zna topografii miasta może użyć nawigacji. Placu manewrowego nie ma, jednakże w ruchu miejskim trzeba zaliczyć, jeden - losowo wybrany - manewr: zawracanie na wąskiej jezdni, parkowanie równoległe po lewej lub prawej stronie jezdni, parkowanie prostopadłe, cofanie 10 m po prostej. Ośrodek egzaminowania nie ma własnych pojazdów, bazuje na pojazdach podstawianych przez klientów (kursantów) lub przez szkoły nauki jazdy.

W następnym odcinku opiszę jak w Belgi wygląda szkolenie motocyklowe.

Komentarze

  1. Cyryl

    Cyryl   4 września 2018, 05:48

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    natomiast co do wyprzedających się ciężarówek mających ustawione ograniczniki prędkość o 2-3km/h więcej. jeżeli kierowca ciężarówki jedzie na ograniczniku prędkości 92km/h (ograniczenie prawne na autostradzie to 80km/h) autostradą A4 z Wrocławia do Katowic 200km to przejedzie ten odcinek w 2,17h, ale wyprzedzi jadącego na ograniczniku 90km/h, który będzie potrzebował 2,22h. różnica to 0,05h czyli 3 minuty, więc jakie to może mieć "duże znaczenie"? ale podczas tego przejazdu wyprzedzi 10 ciężarówek blokując lewy pas na dłuższy okres czasu w imię zyskania 3 minut, które na bramkach do płacenie spowodują, że będzie w kolejce o jedną do trzech pozycji przed wyprzedzanym.

  2. Cyryl

    Cyryl   4 września 2018, 05:48

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Nienormalny...zawsze górą jest matoł...Ja należę do tych matołów...innych matołów...Moje matolstwo...nawet gdy powoli wyprzedzają na autostradzie kolegów...a dla nich może mieć to duże znaczenie. jeżeli siebie i innych uważasz za matołów, to w zasadzie jesteś w swoim towarzystwie i nie wiem czemu wylewasz żale.

  3. das

    das   3 września 2018, 12:32

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    A jak jest z B96 - bez egzaminu jak w Niemczech ?

  4. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   31 sierpnia 2018, 22:54

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    No to szanowny "nienormalny" faktycznie masz problem. Moje pytanie dalej aktualne. Jak zasygnalizujesz jazdę na wprost przez skrzyżowanie, gdzie jest T-6a. Gdzie jest w przepisach napisane o sygnalizacji przy opuszczaniu drogi ? Co to jest droga głowna ? A tak w ogóle to wszyscy zdrowi ?

  5. Nienormalny

    Nienormalny   31 sierpnia 2018, 19:19

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Trafiłem tu i ze zdziwieniem stwierdzam, że zawsze górą jest matoł, któremu wydaje się, że ma rację. Zatem może i ten wpis będzie kończącym watek. Ja należę do tych matołów którzy jadąc drogą z pierwszeństwem poruszają się możliwie blisko jej prawej krawędzi, a lewego pasa ruchu używam jedynie do omijania i wyprzedzania innych matołów jadących prawym pasem zamiast środkiem jezdni. Włączam kierunkowskaz tylko po to, by zasygnalizować zamiar zmiany pasa ruchu. Moje matolstwo nie pozwala mi na zmianę pasa ruchu na skrzyżowaniu, gdyż zapewne debilnie ubzdurałem sobie, że musiałbym włączyć kierunkowskaz przed skrzyżowaniem, a wtedy wszyscy normalni pomyślą, z zamierzam opuścić drogę. Jadę więc przez skrzyżowanie tak jak biegnie droga główna, zwykle z pierwszeństwem główną i nie zawracam sobie głowy czy skręca ona łagodnie, mocno lub wcale zarówno na jak i poza skrzyżowaniami. Dopiero gdy zamierzam skręcić w lewo lub w prawo Z TEJ DROGI włączam odpowiedni kierunkowskaz debilnie informując innych o swoim zamiarze opuszczenia jezdni. I na koniec jeszcze jeden debilny nawyk. NIE WYPRZEDZAM Z PRAWEJ NA AUTOSTRADACH, chociaż wolno. Mój debilizm jest nieuleczalny. Przepuszczam rowerzystów i pieszych, nawet jak nie muszę i lubię kierowców ciężarówek, nawet gdy powoli wyprzedzają na autostradzie kolegów. To wina braku trzeciego pasa, nie ich. Jak zatrzymają na chwilę jakiegoś pędzącego na łeb na szyje normalnego, to dobrze. Dla mnie to żadna strata czasu, a dla nich może mieć to duże znaczenie.

  6. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   8 sierpnia 2018, 21:40

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Czy poza buractwem nie stać ciebie na normalną odpowiedź ? Gdy przejdziemy do konkretnych zachowań przy przejeździe przez skrzyżowanie oznaczonym m.in T-6a wszystko ładnie wyjdzie. Nie rzucam bezpodstawnie tekstów o idiotach zmieniających kierunek jazdy bez sygnalizacji. A że poddałeś się bez walki...może to i dobrze.

  7. Paweł

    Paweł   8 sierpnia 2018, 00:19

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Robert ProkopiukI jeszcze do Pawełka...skoro jadąc drogą z pierwszeństwem nie sygnalizujesz skretu w lewo lub w prawo jak idioci. To jak zasygnalizujesz jazdę na wprost ? Czasami człowiek sądzi, że ujrzał już dno studni ludzkiej głupoty, aż tu pojawia się jakiś Prokopiuk, dzięki któremu dowiadujemy się, że ta studnia nie ma dna. Dyskutowanie z matołem nie ma zatem sensu, a matołowi wydaje się, że jest geniuszem. I niech tak będzie, gdyż matołowi przytaknie jedynie inny matoł.

  8. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   7 sierpnia 2018, 23:04

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    I jeszcze do Pawełka...skoro jadąc drogą z pierwszeństwem nie sygnalizujesz skretu w lewo lub w prawo jak idioci. To jak zasygnalizujesz jazdę na wprost ?

  9. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   7 sierpnia 2018, 23:02

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Remuś..co to za brednie ? ty sobie z czegokolwiek zdajesz sprawę ? Chyba tylko aby nicków nie pomylić. Co to za brednia z sygnalizowaniem skrętu w drogę poprzeczną gdy jest przedłużeniem drogi z pierwszeństwem ? Co ci się przedłuża ? Albo droga poprzeczna, albo ta sama droga. Nie wspomnę o tej jeżdzie tym samym pasem ruchu. Weź gościu poczytaj, co za linie są użyte w przebiegu pierwszeństwa i przestań bredzić. Proste pytanie- jedziesz prosto na łąmanym pierwszęństwiel sygnalizujesz ? A szerokosci to do wariatkowa. Rozdwojenie jaźni...chcesz zdać egzamin to nie stosuj się do bzdur i fantazji remusia pawełka czy rysia

  10. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   7 sierpnia 2018, 22:55

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Pawełku. Nie odpowiedziałeś na pytanie na temat sygnalizacji. Podejrzewam,że nie uczysz, bo to kolejne wcielenia naszego ulubionego miszcza1. Zdrobniale zwracam się do takich obciązonych dziedzicznie..cóż mi innego pozostaje ? A dlaczego ten pas jezdni biegnący nie zawsze w linii prostej musi pokrywać się z przebiegiem pierwszeństwa ? Gdzieś to jest napisane ? Jakże musi ciebie boleć,że jednak przepisy jednoznacznie stoją w opozycji do twych wizji. Co do kierunku jazdy vs kierunek ruchu. Według przepisów nie sygnalizuje się zmiany kierunku ruchu, a jazdy. Tak więc proszę się nie podszywać pod jakiekolwiek porównana. I nie wycierać gęby środowiskiem.

  • 1 (current)
  • 2
  • 3

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.