Prawo na lewym (pasie)

Data publikacji: 1 czerwca 2017, 09:41
Prawo na lewym (pasie)
44
Nauka jazdy poza miastem /fot. Grupa IMAGE; archiwum

Długotrwała jazda lewym nie tylko często denerwuje innych kierujących, ale jest najzwyczajniej niezgodna z prawem. Niestety, zagrożenie mandatem do 500 zł i 2 punkty karne, nie wszystkim przemawiają do wyobraźni.

W Polsce przybywa dróg dobrej jakości, szerokich tras szybkiego ruchu. Rośnie liczba dróg ekspresowych, autostrad. Coraz częściej spotykamy odcinki o podwyższonych limitach prędkości także w obrębie miast. To na pewno dobra wiadomość, nie sposób się nie zgodzić ze stwierdzeniem, że w wielu regionach naszego kraju jeździ się dziś znacznie lepiej niż jeszcze 10 lat temu. Wystarczy jednak pokonać niedługi odcinek taką "lepszą" drogą, z więcej niż jednym pasem ruchu w jednym kierunku, aby odnieść wrażenie, że mimo wszystko coś jest nie tak.

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
Art. 16.
1.
Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny.
(...)
3. Kierujący pojazdem, korzystając z jezdni dwukierunkowej co najmniej o czterech pasach ruchu, jest obowiązany zajmować pas ruchu znajdujący się na prawej połowie jezdni.
4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.

Ubytki w sygnalizowaniu zamiarów, jazda lewym (lub środkowym) pasem ruchu dłużej niż to konieczne, zatrzymywanie się w zabronionych miejscach, niepoprawne oznakowanie zepsutych pojazdów na poboczach. To smutna i równie niebezpieczna codzienność polskich autostrad. Skąd takie obrazki? Już ponad dwa lata temu na łamach L-instruktora poruszaliśmy podobny temat. Po lekturze listu, który wpłynął wtedy na redakcyjną skrzynkę podjęliśmy próbę odnalezienia odpowiedzi na jedno z pytań, jakie w nim padło. "Jak pokazać kursantowi jaka powinna być prawidłowa odległość od poprzedzającego pojazdu przy prędkości ponad 100 km/h" - pytała w swojej wiadomości e-mail instruktorka Małgorzata.

W rozmowach z instruktorami często daje się słyszeć żal, że są zmuszani by ulec presji jazdy wyłącznie "po mieście". W mieście bowiem będzie egzamin, a nie na obwodnicy. Dlatego to właśnie jazdę po ulicach miast, rondach, czy równorzędnych skrzyżowaniach wolą ćwiczyć kursanci, niż wyjeżdżać poza miasto, gdzie na pewno nie pojadą samochodem WORDu. To jedna z hipotez, która być może jest odpowiedzią na pytanie o niewysoką jakość wyszkolenia kierowców w "autostradowej jeździe". Prawda jest też taka, że nie każdy polski OSK ma w okolicy drogi ekspresowe, nie mówiąc o autostradach.

"Co czuje kierowca, kiedy zza zakrętu na autostradzie wyłania mu się stojące na poboczu auto bez trójkąta?" - mówił już dawno temu w rozmowie z L-instruktorem Karol Kreft, właściciel OSK "Jankar" z Redy. "To trzeba poczuć i tego spróbować" - dodał. Niestety wielu kursantów woli się "turlać" wokół ośrodka egzaminowania.

Tacy adepci sztuki kierowania - o ile zdadzą egzamin - trafiają później na drogi w roli samodzielnych kierujących. Tam już nie ma miejsca na "turlanie". Nie ma na dachu "elki", która przyznaje taryfę ulgową na drodze. Jeśli w jej miejsce pojawiają się tylko nerwy i odgłosy klaksonów innych kierowców, to jeszcze nie jest wcale tak źle. Gorzej, jeżeli nieprzywykły do szybszej jazdy człowiek za kółkiem, nieumyślnie tworzy niebezpieczne sytuacje. Na drogach ekspresowych i autostradach występują zupełnie inne zagrożenia. Owszem, takie drogi są bezpieczniejsze, dochodzi na nich do mniejszej ilości zdarzeń. Jeśli jednak już na autostradzie dzieje się coś złego, to skutki często są tragiczne.

Jak Ty radzisz sobie z problemem nauki jazdy w warunkach innych, niż miejskie?

W jaki sposób podczas zwykłego szkolenia na kategorię B, skutecznie nauczyć kursanta prawidłowego korzystania z dróg szybkiego ruchu?
Podyskutuj na forum

Komentarze

  1. kopan

    kopan   9 czerwca 2017, 22:56

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Skoro odwołujesz się do art. 5.1. to pragnę zauważyć, że art. 16.4. jest normą ustawową i w żaden sposób nie definiuje znaków poziomych, które wyznaczają pasy ruchu. Ale masz pragnienia i spostrzeżenia. Kto tu oprócz Ciebie wpadł na pomysł że art 16.4 definiuje znaki poziome !!!!! - Do mnie ta mowa, to insynuujesz że to ja tak twierdzę? Gościu Art 16.4 mówi o wyznaczonych pasach ruchu a te się znakami poziomymi wyznacza. To tak trudno zrozumieć? Twór wyznaczony pas ruchu powstaje z pomalowania go znakami poziomymi. Stosowanie się do tworu wyznaczony pas ruchu polega na stosowaniu ust.4 art 16 oraz znaczenia znaków poziomych stwarzających stwora !!! Stwór wyznaczony pas ruchu należy do stworów znakowych. Tak że zgodnie z art 5.1 masz się stosować do stwora a nie do sprzecznego ze stworem zapisu o jeździe przy prawej krawędzi jezdni !!!

  2. kopan

    kopan   9 czerwca 2017, 22:15

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Leszek DrugiHmm, nadal nie rozumiem, na jakiej podstawie twierdzisz, że pierwsze zdanie dotyczy tylko niewyznaczonych pasów (nigdzie tak nie napisano). A nigdzie tego nie napisano!!! To wynika z przepisów konkretnie z zdania drugiego tego ustępu Leszek DrugiDrugie zdanie odnosi się wyłącznie(!) do zakazu poruszania się dwoma wyznaczonymi pasami ruchu jednocześnie. Jest to norma racjonalna, bo gdy pasy ruchu nie są wyznaczone, to ...... Że jak? Tłumaczysz normę do wyznaczonych pasów ruchu na przykładzie niewyznaczonych pasów ruchu !!!!!! Jakby drugie zdanie odnosiło się wyłącznie do zakazu jazdy dwoma pasami to by tak napisano - drugie zdanie definiuje ZAJMOWANIE wyznaczonych pasów ruchu - nie wolno zajmować dwóch pasów ruchu, to oznacza że możesz zajmować obojętnie który wyznaczony pas ruchu !!!!! ZAJMOWAĆ jeden lub drugi nigdy dwa naraz..

  3. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   9 czerwca 2017, 19:01

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Hmm, nadal nie rozumiem, na jakiej podstawie twierdzisz, że pierwsze zdanie dotyczy tylko niewyznaczonych pasów (nigdzie tak nie napisano). Drugie zdanie odnosi się wyłącznie(!) do zakazu poruszania się dwoma wyznaczonymi pasami ruchu jednocześnie. Jest to norma racjonalna, bo gdy pasy ruchu nie są wyznaczone, to w miejscu gdzie pojadą obok siebie dwie osobówki, autobus mimo poruszania się możliwie blisko prawej krawędzi, zajmie dwa pasy ruchu jadąc tuż za nimi, bo jest pojazdem szerszym. Skoro odwołujesz się do art. 5.1. to pragnę zauważyć, że art. 16.4. jest normą ustawową i w żaden sposób nie definiuje znaków poziomych, które wyznaczają pasy ruchu. Identycznie w drugą stronę, tzn. dyspozycja znaków P-1,2,3,4... nie ma żadnego związku z normą z art. 16.4. ustawy. D-6 nie zabrania wyprzedzania, nie zabrania zatrzymania, nie reguluje pierwszeństwa - choć pewnie będziesz się upierał, że jest inaczej.....

  4. PITER

    PITER   9 czerwca 2017, 18:49

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Panie KOPAN. Art. 5.1 mówi tylko, że znak jest ważniejszy od ogólnych zasad ruchu, że sygnały świetlne są ważniejsze od zasad ogólnych i znaków, a od tego wszystkiego ważniejsze są polecenia wydawane przez uprawniona osobę. Koniec kropka. Jadę zgodnie z art. 16.4 przy prawej krawędzi jezdni i widzę przed sobą trzy wolne wyznaczone pasy ruchu do jazdy na wprost, a ja nie zamierzam opuścić drogi którą się poruszam ani na niej zawracać, to co zwalnia mnie z obowiązku jazdy przy prawej krawędzi jezdni? To samo przy braku fizycznego wyznaczenia pasów ruchu. Kto tu wybiera co mu pasuje? Jest obowiązek jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, więc nie ma dyskusji, trzeba tak jechać. Do czasu kiedy ten pas jest wolny, nie ma znaku zakazującego jazdy tym pasem prosto, nie natrafię na sygnalizator z czerwonym sygnałem, albo zabroni mo kontynuowania dalszej jazdy tym pasem osoba uprawniona do mam obowiązek stosować się na drogach publicznych i w strefach ruchu do art. 16.4 prd i tyle w temacie.

  5. kopan

    kopan   8 czerwca 2017, 20:45

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Tak że prawdą jest że art 16.4 w żaden sposób nie wyklucza obowiązku poruszania się "możliwie blisko prawej krawędzi " On tylko definiuje kiedy masz taki obowiązek. Natomiast hierarchia przepisów wyklucza stasowanie sprzecznych z normami dla znaków przepisami ustawy !!!! Art. 5. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe. Ps. Moja argumentacja z przed lat jest nadal aktualna - nie zmieniono w Art.5 zapisu na zapis że masz stosować wszystko "do kupy" i w przypadku sprzeczności wybierać co ci pasuje !!

  6. kopan

    kopan   8 czerwca 2017, 20:43

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Art 16.4 wprowadza normy na jazdę jezdnią z niewyznaczonymi (kropka w treści ustępu) oraz z wyznaczonymi pasami ruchu. Normy!! . czego doszukujesz się w tych normach zwolnienia z stosowania się do pierwszej normy przy wyznaczonych pasach ruchu - drugą normą ? Norma to norma - ta wyjątków nie przewiduje. Pasy wyznaczone - zajmujesz dowolny pas, pasy niewyznaczone, jedziesz możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Wykluczenie stosowania pierwszej normy - przy wy-znaczonych pasach ruchu znajdziesz w art. określającym kiedy którą normę stosować - hierarchia przepisów.

  7. kopan

    kopan   8 czerwca 2017, 20:40

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    No niestety. Treści (czysta prawda) prezentowane prze zemnie się nie podobają, więc jestem blokowany. Nie mogę nic ISTOTNEGO wpisać.

  8. kopan

    kopan   8 czerwca 2017, 20:32

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Leszek Drugikopan, art. 16.4. w żaden sposób nie zwalnia z obowiązku poruszania się "możliwie blisko prawej krawędzi" w sytuacji gdy wyznaczono pasy ruchu. Dobrze wyjaśnił to @PITER. Nie mam pojęcia, jakim cudem treść drugiego zdania z ust. 4 miałaby mieć wpływ na znaczenie zdania pierwszego a wręcz je wykluczyć. Są to dwie różne, niepowiązane z sobą normy prawne. Pamiętam Twoją argumentację sprzed lat, że poruszanie się wyznaczonym pasem ruchu wynika ze dyspozycji znaku wyznaczającego pas ruchu. Czy jest ona wciąż aktualna? Art 16.4 wprowadza normy na jazdę jezdnią z niewyznaczonymi (kropka w treści ustępu) oraz z wyznaczonymi pasami ruchu. Normy!! . czego doszukujesz się w tych normach zwolnienia z stosowania się do pierwszej normy przy wyznaczonych pasach ruchu - drugą normą ? Norma to norma - ta wyjątków nie przewiduje. Pasy wyznaczone - zajmujesz dowolny pas, pasy niewyznaczone, jedziesz możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Wykluczenie stosowania pierwszej normy - przy wy-znaczonych pasach ruchu znajdziesz w art. określającym kiedy którą normę stosować - hierarchia przepisów.

  9. kopan

    kopan   8 czerwca 2017, 19:06

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Leszek Drugikopan, art. 16.4. w żaden sposób nie zwalnia z obowiązku poruszania się "możliwie blisko prawej krawędzi" w sytuacji gdy wyznaczono pasy ruchu. Dobrze wyjaśnił to @PITER. Nie mam pojęcia, jakim cudem treść drugiego zdania z ust. 4 miałaby mieć wpływ na znaczenie zdania pierwszego a wręcz je wykluczyć. Są to dwie różne, niepowiązane z sobą normy prawne. Pamiętam Twoją argumentację sprzed lat, że poruszanie się wyznaczonym pasem ruchu wynika ze dyspozycji znaku wyznaczającego pas ruchu. Czy jest ona wciąż aktualna? Art 16.4 wprowadza normy na jazdę jezdnią z niewyznaczonymi (kropka w treści ustępu) oraz z wyznaczonymi pasami ruchu. Normy!! . czego doszukujesz się w tych normach zwolnienia z stosowania się do pierwszej normy przy wyznaczonych pasach ruchu - drugą normą ? Norma to norma - ta wyjątków nie przewiduje. Pasy wyznaczone - zajmujesz dowolny pas, pasy niewyznaczone, jedziesz możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Wykluczenie stosowania pierwszej normy - przy wyznaczonych pasach ruchu znajdziesz w art. określającym kiedy którą normę stosować - hierarchia przepisów. Tak że prawdą jest że art 16.4 w żaden sposób nie wyklucza obowiązku poruszania się "możliwie blisko prawej krawędzi " On tylko definiuje kiedy masz taki obowiązek. Natomiast hierarchia przepisów wyklucza stasowanie sprzecznych z normami dla znaków przepisami ustawy !!!! Art. 5. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe. Ps. Moja argumentacja z przed lat jest nadal aktualna - nie zmieniono w Art.5 zapisu na zapis że masz stosować wszystko "do kupy" i w przypadku sprzeczności wybierać co ci pasuje !!

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.