PRAWO.pl o samorządzie zawodowym

/ /

PRAWO.pl o samorządzie zawodowym

Data publikacji: 3 lipca 2019, 09:48

Sylwia Gortyńska

Instruktorzy i egzaminatorzy prawa jazdy chcą być zawodem zaufania 

Blisko 3 tys. osób ginie co roku w Polsce w wypadkach drogowych. W prawie 90 proc. sprawcami kolizji są kierujący pojazdami. Aby poprawić bezpieczeństwo na drogach, instruktorzy i egzaminatorzy prawa jazdy zabiegają o status zawodu zaufania publicznego i stworzenie samorządu zawodowego.

Samorząd miałby zagwarantować nadzór nad należytym i sumiennym wykonywaniem profesji, stworzyć zasady etyki zawodowej i czuwać nad jej przestrzeganiem. Dzięki temu szkolenie kierowców będzie odbywało się na odpowiednio wysokim poziomie. W konsekwencji poprawi się też bezpieczeństwo na drogach.

ZAUFANY NAUCZYCIEL

Zdaniem Marka Dworaka, dyrektora Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie instruktor traktowany bywa jak osoba, która czuwa nad tym, aby kursant podczas nauki „przetrwał na drodze”. Jednocześnie nie każdy, kto jest instruktorem, umie dobrze uczyć. Tymczasem powinien być zaufanym nauczycielem. - Instruktor kształtuje postawy przyszłych kierowców. Taka osoba powinna zajmować należne miejsce w poprawie ruchu drogowego – mówi Marek Dworak.

Dziś większym poważaniem cieszy się jednak instruktor doskonalenia techniki jazdy. Sytuacji nie ułatwia niskie wynagrodzenie instruktorów.

– Myślę, że to jest główny powód, dlaczego do zawodu nie przychodzą ostatnio osoby, które mogłyby zastąpić nas, tych którzy oddanie w tym zawodzie pracują – podaje Marek Dworak. Jak dodaje, część tych profesjonalnych instruktorów wycofała się z zawodu, bo na rynku pojawili się ci, którzy „szybko chcieli się dorobić, zyskali pieniądze z Unii Europejskiej”. Takie osoby „założyły szkoły, które tak naprawdę były ośrodkami, które przygotowywały tylko do egzaminu. Do tego robiły to słabo”. Dowodem, jak argumentuje, Marek Dworak, jest niska, bo 30 proc. zdawalność egzaminów.

Takie wyniki, w opinii dyrektora, tłumaczy się wadą systemu i zrzuca odpowiedzialność na wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego (WORD). Jego zdaniem przyczyna leży gdzie indziej. – To niestety niski poziom szkolenia – komentuje. – Musimy poprawić jego jakość. Musimy spowodować, żeby dopływ ludzi do tego zawodu był lepszy. Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego proponuje również powrót do ceny minimalnej za godzinę szkolenia. - Bo inaczej ciągle mamy konkurencję cenową – zaznacza. Efekt tego jest taki, że o wyborze szkoły nauki jazdy zbyt często decyduje nie jakość a cena.

TO NIE OŚRODEK EGZAMINACYJNY JEST PROBLEMEM

Jak mówi Marek Dworak, powszechnie panuje przekonanie, że z winy WORD-ów kandydaci oblewają pierwszy egzamin. Nie widzi się słabości przygotowań do niego. Dotyczy to nie tylko techniki jazdy, ale i znajomości przepisów. – To, że chcemy doprowadzić do stworzenia wspólnego samorządu zawodowego dla instruktorów i egzaminatorów to krok w znakomitym kierunku. Oby się to udało. (…) To również przyczyni się do nadania należytego autorytetu przede wszystkim zawodowi instruktora, ale i egzaminatora – mówi Marek Dworak. Zdarza się bowiem, że egzaminatorzy są z przypadku. Jeśli obie profesje będą na odpowiednim poziomie i będą cieszyć się poważaniem, to jednocześnie poprawią się wskaźniki zdawalności. Jak zapewnia dyrektor Marek Dworak, WORDom nie zależy na tym, aby dorabiać się na egzaminach poprawkowych.

DOBRY PRZYKŁAD.

Alkohol, prędkość, telefony komórkowe i zmęczenie to główne czynniki, które psycholog transportu prof. Adam Tarnowski z Uniwersytetu Warszawskiego wymienia jako powodujące wypadki. W jego ocenie postawa instruktora, który np. skupia się na prowadzeniu, nie korzysta z telefonu w czasie jazdy, jest wzorem dla osoby uczącej się jeździć. Ona przejmuje przecież jego nawyki.

Podobnego zdania jest Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Zarządu Związku Banków Polskich, który ocenia, że instruktorzy nadają styl jazdy kształtują młodego użytkownika pojazdu. Z dbałości o bezpieczeństwo wszystkich, namawia również środowisko instruktorów i egzaminatorów, aby tak, jak bankowcy dokształcali się i stosowali standardy kwalifikacyjne. A także o do tego, aby rozmawiali o kulturze i etyce podstępowania.

SŁABY NADZÓR STAROSTY.

Adam Próchnicki, instruktor nauki jazdy, dyrektor Ośrodka Szkolenia Kierowców „Jacek” w Siedlcach przypomina raport Najwyższej Izby Kontroli z kontroli „Nadawanie uprawnień do kierowania pojazdami”. – Z raportu wynika, że w starostwach pracują osoby, które nie mają pojęcia o pracy ośrodków szkolenia kierowców. Podobnie jak kursant nie potrafią odróżnić instruktora od egzaminatora – podaje Adam Próchnicki.

Potwierdza przy tym, że faktycznie zdarza się, iż kontrole urzędników nie przynoszą efektu. – Urzędnicy sprawdzają papier. Nie patrzą na bezpieczeństwo. To parodia.

Adam Próchnicki krytykuje egzaminy. W jego ocenie przeprowadzają je osoby, które nie mają odpowiednich kwalifikacji. – Egzaminatorem może być każdy – twierdzi. Lepszym rozwiązaniem jest natomiast sytuacja, gdy egzaminator był kiedyś instruktorem.

Metodą, w ocenie Adama Próchnickiego, jest utworzenie samorządu zawodowego. Przy czym ma on świadomość, że nie całe środowisko instruktorów popiera inicjatywę jego powstania. Powód? - Prawdziwe, rzetelne kontrole w gronie specjalistów.

Za inicjatywą utworzenia korporacji instruktorów i egzaminatorów stoi Fundacja Zapobieganie Wypadkom Drogowym. Jej Zarząd powołał Komitet Koordynujący Społecznej Inicjatywy na Rzecz Powołania Samorządu Zawodowego Instruktorów i Egzaminatorów. Dzięki temu powstały założenia do projektu ustawy o samorządzie instruktorów i egzaminatorów. Samorząd zawodowy może bowiem funkcjonować jedynie w oparciu o ustawę. Zgodnie z art. 17 ust. 1 art. 17 ust. 1 Konstytucji w drodze ustawy można tworzyć samorządy zawodowe, reprezentujące osoby wykonujące zawody zaufania publicznego i sprawujące pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony.

Środowisko popierające pomysł powołania korporacji będzie zabiegało o to, aby taka regulacja powstała.

Rozmowy na temat konieczności utworzenia samorządu toczyły się w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii podczas Kongresu Instruktorów i Wykładowców Nauki Jazdy, którego hasłem przewodnim było: Samorząd Zawodowy Instruktorów i Egzaminatorów – innowacyjność, postęp, jakość, bezpieczeństwo.

Komentarze

  1. Świebodzinianin

    Świebodzinianin   5 lipca 2019, 12:21

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Podobno przymierza się wysokość składki członkowskiej która ma być obowiązkowa dla wszystkich czynnych instruktorów i egzaminatorów w Polsce ma wynosić na początek 100 zl za m-c. Brak opłaconej składki przez 3 m-ce będzie skutkować zawieszeniem w zawodzie, jak wam się to podoba ? O tym głośno się nie mówi bo gniewny lud z Świebodzina pogonił by na zbity pysk takich agitatorów z swego miasta.

  2. Fart15

    Fart15   4 lipca 2019, 16:47

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Od tych działań jest starostwo i nie ma co dublować działań. Grupa ludzi chce za pieniądze słabo zarabiających instruktorów posadzić swoje tyłki na ciepłych posadkach i nimi kierować. Nie ma na to zgody. Czy rybie jest potrzebny parasol żeby była bezpieczna?. W państwie demokratycznym to się nie uda. A przyczyny wypadków są złożone.

  3. Instruktor

    Instruktor   4 lipca 2019, 16:05

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Przyjrzymy się istniejącym samorządom prawników, lekarzy, pielęgniarek i zastanówmy się zanim popełnimy błąd są to KASTY dobrze zakonserwowane i trudne do ruszenia czerpiące niezłe profity, korzystających z wielu przywileji które sobie nadali Sprytna mała grupka cwaniaków chce uruchomić podobną machinę biorąc bez wysiłku dużą kasę Niby na życzenie szeregowych instruktorów i egzaminatorów a może by tak stworzyć samorządowego super prezesa dla wszystkich grup zawodowych, wtedy znikną problemy przybędzie tylko trochę: prezesów, dyrektorów i kierowników itp tylko robotników będzie brak, popatrzcie i zastanówcie się Jaka szykuje się ogromna struktura obejmująca cały kraj ile to będzie kasy i stanowisk do objęcia a w takiej mętnej wodzie dobrze się łowi Odpowiedzialność brak, będzie ona rozmyta jak zwykle to bywa, jest to tak jak z WAT kasy niema winnych brak

  4. Szary żuczek

    Szary żuczek   4 lipca 2019, 12:47

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Przecież juz tam dawno rozdzielone są stanowiska i pensje.

  5. Kuba

    Kuba   3 lipca 2019, 20:15

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Narobi się prezesów, szefów, dyrektorów, itp. a nic to nie zmieni bez ODPOWIEDZIALNOŚCI za wyniki pracy. Już samo łączenie instruktorów z egzaminatorami skazuje inicjatywę na porażkę. Egzaminator poprzez ustawowe pensum jest traktowany jak zawód, (często dla emerytów resortowych) a instruktor na wolnym rynku (niska cena i płaca) stał się FUCHĄ. Po 28 latach prowadzenia OSK siadłem do autobusu i od razu poprawiły się przychody na bankowym koncie. Nie może być tak, że bardziej opłacalne jest bycie kierowcą niż nauczycielem kierowców. Jak zaczynałem przygodę z nauką jazdy godzina jazdy na tanim F-126p kosztowała 85% ceny egzaminu i uwolniony w dół, rynek klienta zrobił swoje. "Jaka płacą taka praca."(lud.) Powodzenia z ceną minimalną, (jak obejść UoKiK i zmowę cenową?) bo na składki członkowskie może nie wystarczyć.

  6. Instruktor

    Instruktor   3 lipca 2019, 17:54

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Czy życzenia zawarte w art. i dyskusji chodzi o to że chcecie zrealizować to wszystko tworzą lukratywne stanowiska pracy stając się Carami i Nadzorcami których interesuje KASSA i chęci posiadania władzy. Tworzenie samorządów zawodowych, brzmi swojsko, tak jak kampania wyborcza PIS WSZYSTKO DA SIĘ ZROBIĆ tylko dajcie mi te samorządy a wypadków nie będzie wcale..Natomiast .powstający konglomerat zawodów i zainteresowanych samorządami to kampania wyborcza PO TU MOŻE BYĆ KAŻDY policjant i złodziej, żeby osiągnąć SWÓJ CEL i móc ciągnąć tę upragnioną kasę a potem jakoś to będzie. Szkoleniowcy otrzymają jeszcze jednego płatnika i jeszcze jeden organ kontrolujący, Czy oto nam wszystkim na pewno chodzi?

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.