Proste jak konstrukcja ...ronda

/ /

Proste jak konstrukcja ...ronda

Data publikacji: 19 stycznia 2018, 11:18
Proste jak konstrukcja ...ronda
5
fot. Grupa IMAGE, A. Szadkowska, L-instruktor /archiwum

Początek roku, początek serii "łamigłówek" drogowych. Cudzysłów celowy, bo chyba nikt nie ma wątpliwości jak ocenić prezentowane na obrazkach sytuacje. Ale czy na pewno?

Ilu Polaków, tyle opinii. To powiedzenie wywołuje czasami uśmiech politowania. Słychać je często, obserwując spory, nie tylko te internetowe. Niestety, gdy dyskusja dotyczy przepisów, zachowań na drodze, przestaje być śmiesznie. Przepisy są po to żeby ich przestrzegać (nie łamać), po to by mieć nadzieję, że ten "ktoś", kto równocześnie z nami korzysta z drogi, zachowa się tak, a nie inaczej. By łatwiej było przewidzieć zachowania innych i prawidłowo dostosować swoje własne.

Wydawałoby się, że tzw. "Kodeks drogowy", czyli zbiór różnych przepisów dotyczących ruchu na drogach, wszystko reguluje wystarczająco jasno. Nie jest przestrzenią to dyskusji temat właściwej strony drogi, którą trzeba jechać, albo kiedy włączyć światła. Nikt nie ma w tych sprawach wątpliwości. Jasne jest z jaką prędkością wolno jechać, jeśli na okrągłym znaku z czerwoną obwódką widnieje liczba 60. Wiadomo który pas zająć, na jezdni gdzie jest ich wiele, żeby prawidłowo skręcić w prawo. Ale czy przed wjazdem na "rondo" z zamiarem skręcenia w lewo, to trzeba włączyć kierunkowskaz?

Kiedy pada takie pytanie wiadomo, że nadchodzi burza. Bo po co? A co to znaczy "w lewo"? Czy wręcz "co to znaczy rondo"? Jakkolwiek wiele z tych wątpliwości jest zrozumiałych, wiele z tych pytań powinno znaleźć odpowiedź, wiele (niestety) nie znajduje, tak niepokoi sam fakt, że one się w ogóle pojawiają. Ruch drogowy, rzeczywistość, w której wszyscy bierzemy udział, w którym tak wielu ludzi traci zdrowie i życie, ale też wielu na to życie zarabia, regulują przepisy, nad którymi się dyskutuje. Nad którymi można dyskutować. Czy to nie jest powodem do niepokoju?

Nie wystarczy wyszkolenie, nie wystarczy doświadczenie. Zawsze bowiem można trafić na kogoś, kto w danej akurat sprawie i sytuacji, ma odmienne zdanie. Przykładem są skrzyżowania, na których ruch odbywa się dookoła centralnie położonej wyspy. Genialny wynalazek drogowej inżynierii? Niby tak. Niby samo się reguluje, często nie trzeba sygnalizacji świetlnej, przez wiele takich skrzyżowań nie da się “przelecieć” bez hamowania. Ale czy to na pewno same plusy, skoro tak wielu z nas wciąż ma wątpliwości kiedy sygnalizować? Czy to “rondo” to jedno skrzyżowanie? A może zbiór skrzyżowań, gdzie ruch odbywa się tak samo jak na prostym odcinku i każdy, kto jest z prawej ma pierwszeństwo? Wreszcie czy to ma jakiekolwiek znaczenie dla bezpieczeństwa, a jeśli tak, to jakie?

Nie bez celu w tym tekście padło tyle pytań. Liczymy, że zechcesz Czytelniku odpowiedzieć na choć jedno z nich i swoją odpowiedź pozostawisz w komentarzu. Jeśli nie masz czasu pisać, to chociaż poświęć chwilę na przemyślenie. Czy jest w polskich, drogowych przepisach więcej miejsc, które są tak jasno opisane, że nie ma nad nimi miejsca do dyskusji? Czy w tym tekście padły wszystkie?

Przy okazji proponujemy odpowiedź na pytanie “kto tu jedzie pierwszy”. Abstrahując od logiki oznakowania. Po prostu, akademicko. Tramwaj? Czy samochód?

Do dzieła :-)

Komentarze

  1. Michał

    Michał   25 stycznia 2018, 21:39

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Nieprawidłowo oznakowane skrzyżowanie. Znak P-13 bez A-7 przy wjeździe na rondo.

  2. kolo

    kolo   22 stycznia 2018, 09:48

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Po pierwsze - autor niech się podpisze jesli ma odwagę wrzucać takie bzdury, jak powiedział A to niech powie też B i Z.. Portal chyba pomału zdycha skoro juz nie ma o czym pisać.. " Abstrahując od logiki oznakowania" ... To po co namalowałeś bzdury a potem mówisz aby nie patrzeć?? Tramwaj zjeżdża z ronda - cos niejasne? @Ledru, LD, TMac - jeszcze nie ogarniasz zasad na drodze? to zmień forum..

  3. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   19 stycznia 2018, 15:45

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Może jakiś inny zestaw pytań: np. czy cofający tramwaj ma pierwszeństwo przed kolumną pieszych?

  4. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   19 stycznia 2018, 15:38

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Żeby wypowiadać się na temat norm prawnych (a za takie trzeba uznawać przepisy ruchu drogowego), trzeba przynajmniej liznąć zarys prawoznawstwa. Jest to krok konieczny, ale nie wystarczający. Poza biegłością w prawie, trzeba znać treść ustaw. Oczywiście nie na pamięć, bo nie uczymy się tekstów prawnych tylko norm, które się w nich zawierają. Norma postępowania rzadko zamyka się w jednym przepisie, a nawet w zbiorze przepisów w obrębie najniższej jednostki systematyzacyjej aktu. Prawdą jest też, że im bardziej zagnieżdżamy się w szczegóły sytuacji abstrakcyjnych, tym lepiej zdajemy sobie (oby) sprawę z ogromu materii, którą systematyzuje ustawa o ruchu drogowym. Gdyby nie przepisy natury procesowej występujące nielicznie, nic nie stałoby na przeszkodzie, żeby ustawę ująć w formalny styl kodeksu (bez cudzysłowu). Tak czy inaczej – sama znajomość tekstu prawnego nie wystarcza, by wyciągać z niej słuszne wnioski. Oczywiście to jest moje zdanie.

  5. 123

    123   19 stycznia 2018, 15:14

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Ktoś kiedyś powiedział, że nie ma głupich pytań. Widzę, że są. Kto tu jedzie pierwszy? A gdzie tu jest kolizja ruchu? Przy takim pytaniu, do takiego obrazka będzie 200 postów i tyle samo opinii. Chyba, że o to chodzi.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.