Prowadzisz OSK? Napisz do starosty!

/ /

Prowadzisz OSK? Napisz do starosty!

Data publikacji: 4 grudnia 2012, 10:29

W myśl przepisów Ośrodek Szkolenia Kierowców powinien przedłożyć staroście oświadczenie o przeprowadzonym teście poprawnego funkcjonowania systemu informatycznego, z jakiego ma zamiar korzystać. W odpowiedzi powinien otrzymać jego akceptację lub postanowienie o weryfikacji oprogramowania. L-instruktor podpowiada w jaki sposób to zrobić i na jakie przepisy się powołać.

Ustawa o kierujących pojazdami i rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy określają, kto z kim i jakie dane powinien wymieniać przy pomocy systemów teleinformatycznych w procesie szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowcę oraz wydania praw jazdy. Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i rozporządzenia do tej ustawy mówią o sposobie, w jaki należy osiągnąć INTEROPERACYJNOŚĆ systemów teleinformatycznych ośrodków szkolenia, starostw i WORD.

Jednym z ważniejszych kroków, jakie według przywoływanych na dole artykułu przepisów oraz procesu, jaki z nich wynika jest złożenie w starostwie zapytania o definicję testów akceptacyjnych oprogramowania oraz stosowane w systemie informatycznym starostwa formaty danych.

Publikujemy wzór pisma, jakie OSK powinny złożyć w swoich starostwach. Pozwoli to uniknąć nieporozumień i problemów związanych z wdrażaniem oprogramowania pozwalającego na wygodny i sprawny dostęp do Profili Kandydatów na Kierowców (PKK). Plik jest w formacie RTF, powinien bez problemu otworzyć się w programie MS Office i/lub Open Office.

W przypadku wysyłki pisma drogą elektroniczną, dla większej skuteczności jako dodatkowego odbiorcę można dodać też Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji: mac@mac.gov.pl

Prezentujemy także wszystkie przepisy, obowiązujące obecnie oraz wchodzące w życie w dniu 19 stycznia 2013, także te, które określają sposób i proces osiągania jednolitości systemów informatycznych.

Oto opis tego procesu:

1. W celu zapewnienia spójnego działania systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych związanych ze szkoleniem, egzaminowaniem kandydatów na kierowców i wydawaniem im praw jazdy, przeprowadza się badanie poprawności wdrożenia rozwiązań teleinformatycznych w zakresie oprogramowania interfejsowego przy wykorzystaniu testów akceptacyjnych udostępnionych przez starostę.

2. Starosta jako podmiot publiczny stosować sposoby osiągania interoperacyjności opisane w rozdziale II rozporządzenia o Krajowych Ramach Interoperacyjności i określoną dla tego celu architekturę systemów teleinformatycznych podmiotów realizujących zadania publiczne. Zastosowany przez podmiot realizujący zadania publiczne sposób osiągnięcia interoperacyjności nie może naruszać zasady neutralności technologicznej i powinien mieć na celu:

  • zapewnienie przedsiębiorcom dostępności usług świadczonych przez starostwo w postaci elektronicznej i zmniejszenia obciążeń związanych z realizacją obowiązków przewidzianych w przepisach ustawy o kierujących
  • zapewnienie podmiotom publicznym redukcji kosztów funkcjonowania i racjonalnego gospodarowania funduszami publicznymi, a także zapewnienie swobody gospodarczej i równego dostępu do rynku informatycznego w zakresie usług i dostaw podczas udzielania zamówień publicznych np. przez WORD-y dla wszystkich jego uczestników.

3. System starosty, służący do wymiany danych z ośrodkami szkolenia i WORDami powinien spełniać minimalne wymagania dla wymiany informacji w postaci elektronicznej i minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych

4. Oprogramowanie interfejsowe do współpracy z systemem teleinformatycznym starostwa może być używane do aktualizacji PKK, jeżeli uzyskało pozytywny wynik badania. W razie stwierdzenia używania do realizacji tego zadania oprogramowania interfejsowego, które nie zostało poddane badaniu lub nie uzyskało pozytywnego wyniku badania - w takich przypadkach starosta może odmówić przyjęcia danych przekazywanych przez ośrodki szkolenia i WORDy. Odmowa przyjęcia danych jest równoznaczna z nieprzekazaniem tych danych przez WORD lub ośrodek szkolenia.

5. Starosta jako podmiot publiczny realizujący zadania publiczne (wydawanie praw jazdy) przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego zapewnia, aby jego system teleinformatyczny służący do wymiany danych pomiędzy starostwem a ośrodkami szkoleniowymi i ośrodkami egzaminacyjnymi spełniał wymóg równego traktowania rozwiązań informatycznych wszystkich producentów oprogramowania dla OSK i WORD.

6. Starosta publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej lub udostępnia w inny sposób:

  • zestawienie stosowanych w oprogramowaniu interfejsowym swojego systemu teleinformatycznego do udostępniania PKK formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących
  • definicję testów akceptacyjnych oprogramowania interfejsowego systemu do udostępniania PKK.

7. Starosta zapewnia nieodpłatnie podmiotom uprawnionym tj. producentom jednolitego systemu dla WORD i ośrodków szkolenia dostęp do oprogramowania systemu teleinformatycznego, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy o kierujących.

8. Badanie oprogramowania interfejsowego do wymiany danych z systemem teleinformatycznym starostwa służącym do udostępniania profilu kandydata na kierowcę przeprowadzają na własny koszt producenci oprogramowania dla WORD oraz ośrodków szkolenia przed udostępnieniem po raz pierwszy oprogramowania do realizacji tego zadania.

9. Producenci oprogramowania dla WORD i ośrodków szkolenia – podmioty uprawnione informują starostwo o rodzaju, wersji, dacie wytworzenia i charakterystyce techniczno-funkcjonalnej oprogramowania interfejsowego poddawanego badaniu oraz składają starostwu oświadczenie o wyniku badania swojego oprogramowania a także raport podsumowujący badanie oraz informacje dotyczącą testowanego oprogramowania.

10. Starosta w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia akceptuje oświadczenie producenta oprogramowania dla WORD lub ośrodka szkolenia albo wydaje postanowienie o weryfikacji badania

11. Producenci systemów dla WORD i OSK przedstawiają tym instytucjom oświadczenie o wyniku badania swojego oprogramowania interfejsowego zaakceptowane przez starostę.

Powyższe punkty, etapy procesu osiągania interoperacyjności regulują przepisy podane na dole artykułu.


Dla przypomnienia: poniżej publikujemy opracowany proces wydawania prawa jazdy i związanego z tym obiegu dokumentów, krok po kroku:

1.    Kandydat na kierowcę składa niezbędne dokumenty we właściwym starostwie jako organie wydającym prawa jazdy.

2.    Na podstawie złożonych dokumentów starostwo w terminie nieprzekraczającym 2 dni roboczych, generuje w systemie teleinformatycznym profil kandydata na kierowcę (PKK).

3.    Starostwo udostępnia PKK w swoim systemie teleinformatycznym ośrodkowi szkolenia kierowców prowadzącemu szkolenie kandydata, którego profil dotyczy.

4.    Informację o wygenerowaniu PKK z podaniem jego indywidualnego numeru, starostwo w terminie 2 dni roboczych przekazuje kandydatowi jego profil.

5.    Na podstawie informacji uzyskanych od kandydata ośrodek szkolenia pobiera informacje i dane zawarte w PKK z systemu teleinformatycznego właściwego starostwa.

6.    Po ukończeniu szkolenia, w celu wydania odpowiedniego zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, kierownik OSK drogą elektroniczną aktualizuje PKK w systemie teleinformatycznym właściwego starostwa.

7.    W przypadku kandydata, który ukończył szkolenie, właściwy starosta udostępnia właściwemu WORDowi PKK uzupełniony przez OSK o informację o ukończeniu szkolenia dla kandydatów na kierowców.

8.    WORD, w którym kandydat na kierowcę zdecydował się złożyć egzamin państwowy, pobiera informacje zawarte w PKK z systemu teleinformatycznego starostwa wraz z informacją o ukończonym szkoleniu.

9.    Po zakończeniu egzaminu państwowego, jego wyniki WORD wpisuje do PKK, poprzez jego aktualizację w systemie teleinformatycznym starostwa i potwierdza ten wpis bezpiecznym podpisem elektronicznym.

10. Starosta jako organ właściwy do wydawania praw jazdy, między innymi na podstawie informacji o pozytywnym wyniku egzaminu państwowego odnotowanym w PKK, wydaje kandydatowi prawo jazdy.


Przepisami, które regulują przywołane w tym artykule zagadnienia są:

1) Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151, z późn. zm.)

  1. Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz. U. 2012 nr 0 poz. 1005)
  2. Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r.  w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz. U. 2012 nr 0 poz. 995)
  3. Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców (Dz. U. 2012 nr 0 poz. 1019)

2) Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 z późn. zm.)

  1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. 2012 nr 0 poz. 526)
  2. Rozporządzenia Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 19 października 2005 r. w sprawie testów akceptacyjnych oraz badania oprogramowania interfejsowego i weryfikacji tego badania (Dz. U. 2005 nr 217 poz. 1836).

Wszystkim chętnym z przyjemnością pomożemy przejść powyższy proces, w razie jakichkolwiek pytań, prosimy o kontakt z redakcją L-instruktora lub pozostawienie komentarza pod tym artykułem.

fot.: sxc.hu, mod. Jakub Szadkowski

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.