Przeraża mnie to!

Data publikacji: 9 kwietnia 2019, 13:28
Autor: Sara Kurlit
Przeraża mnie to!
22
fot. A. Szadkowska /archiwum

Sara Kurlit dzieli się swoją refleksją po dyskusji, jaka przetoczyła się przez media po tragedii załogi karetki pogotowia na przejeździe kolejowym w Puszczykowie. Zginęło tam dwóch członków ZRM, a jeden trafił w ciężkim stanie do szpitala.

Tragedia w Puszczykowie to temat który poruszył opinie publiczną. Wydarzenie błyskawicznie stało się tematem rozmów przy rodzinnym stole, w samochodzie nauki jazdy ale również na facebooku. Po tragedii coraz więcej znajomych zaczęło udostepniać post - radę o wyłamaniu szlabanów. Wiadomość błyskawicznie obiegła Facebooka. Udostępniają ją nie tylko osoby prywatne ale również profile firm, portali, a także ośrodki nauki jazdy. Ale zacznijmy od początku.

Między zaporami utyka karetka pogotowia ratunkowego. Kierowca kręci, próbuje (jak można mniemać) zawracać, ostatecznie ustawia pojazd równolegle do torów. Po kilku sekundach w karetkę uderza pociąg, powodując śmierć dwóch osób, trzecia walczy o życie.

Nagraniem zdarzenia żyją media społecznościowe, kilka godzin później na facebooku zostaje udostępniana wiadomość: „Wjedź w szlaban” w dołączonej, krótkiej instrukcji znajdujemy takie informacje jak  „NIGDY w takiej sytuacji nie próbuj parkować gdzieś bokiem na przejeździe”, „szlabany są tak skonstruowane, że wystarczy je lekko puknąć samochodem”. Udostępniana wiadomość błyskawicznie opanowuje facebook'a.

Przeraża mnie to!

Popatrzmy na to z drugiej strony. Ktoś tworzy świetną infografikę „Jak prawidłowo przejeżdżać przez przejazd kolejowy” i puszczą ją w świat, publikuje w mediach społecznościowych. Materiał jest merytoryczny, czytelny graficznie, a przede wszystkim mówi o prawidłowym pokonywaniu przejazdu kolejowego. Czy taka grafika zostanie udostępniona przez kogokolwiek z Waszych społecznościowych znajomych? No, może przez jedną, dwie osoby. Zapewne będą to znajomi związani z bezpieczeństwem w ruchu drogowym, tak jak Wy.

Przerażające jest, że pomimo wielu kampanii, akcji uświadamiających, my - Polacy, nadal przez przejazdy kolejowe jeździć nie potrafimy. Ponadto zamiast próbować stan ten zmienić, uczymy co zrobić gdy między szlabanami „utkniemy”. Już samo dopuszczenie do takiego zdarzenia to drastyczna sytuacja, więc oczywiście warto wspomnieć choćby podczas kursu nauki jazdy, jak się w takiej sytuacji zachować, ale traktując ją jako ostateczność. Bo idąc tym tropem myślenia, nieco brutalnie i zbyt obrazowo, ale może zacznijmy uczyć gdzie zakopać trupa po śmiertelnym potrąceniu na przejściu dla pieszych?

Mam szczerą nadzieję, że jako instruktorzy nauki jazdy, naukę zachowania się na przejeździe kolejowym traktujecie śmiertelnie (!) poważnie.

Możemy jedynie ubolewać nad tym, że pomimo tylu ofiar śmiertelnych, nadal jest w społeczeństwie mała wola kształcenia się się w obszarze BRD. Nieprzerwanie również wierzę, że osoby które czytają ten tekst, osoby związane na co dzień z BRD będą puszczać dalej w świat informację jak prawidłowo przejeżdżać przez przejazd kolejowy, a nie jak ratować życie kiedy już przepisy złamiemy, narażając przy tym życie swoje, ale także innych uczestników ruchu.

Autorka (na zdjęciu powyżej) jest instruktorką nauki jazdy kat. B.
Posiada prawo jazdy kat A, B, B+E, C, C+E, D
.

Komentarze

  1. Cyryl

    Cyryl   13 kwietnia 2019, 18:54

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    ale to co piszesz żeby chociaż miało choć minimalną szansę rzeczywistości. równie dobrze można napisać, że się w otworze odbytu zmieści pałac kultury. być może jest jakiś kruczek prawny, który tego nie zabroni, ale Boga nie piszmy totalnych bzdur, których nie zobaczymy nawet w filmach SF.

  2. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   13 kwietnia 2019, 18:05

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    BalthierMusisz się leczyć.Jeżeli już, to nie ja siebie, lecz ktoś mnie (mając na uwadze ustawę o ochronie zdrowia psychicznego). A gdybym nawet był chory, nic Panu do tego, więc swoje uwagi proszę zachować dla siebie i najbliższej rodziny.Cyrylprzecież maszynista nie widzi co dzieje się na przejeździe, a droga hamowania pociągu toZwróciłem tylko uwagę na lukę prawną. To że niektóre przepisy brzmią idiotycznie w porównaniu z intencja prawodawcy, to dla mnie żadne novum.

  3. Cyryl

    Cyryl   13 kwietnia 2019, 09:07

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    oczywiście możemy się skupiać na rzeczach jakie stanowią zdecydowaną mniejszość, ale również na niemieckim rynku budowlanym znalazłbym firmy prowadzone przez mało uczciwych Niemców, Polaków, Rosjan, Turków czy Arabów i tam przestrzeganie przepisów BHP będzie identyczne jak w firmie Zdzisio Co. wbrew pozorom my tak bardzo nie różnimy się od innych.

  4. Cyryl

    Cyryl   13 kwietnia 2019, 08:55

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    no tak, w Polsce rocznie buduje się około 100 000 domów i mieszkań, jak myślisz jaki procent tych budów realizują firmy w rodzaju Zdzisio? a buduje się jeszcze biurowce, drogi, mosty, obiekty przemysłowe, które są poza możliwościami Zdzisia.

  5. Balthier

    Balthier   13 kwietnia 2019, 05:55

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Czy mało ludzi/ekip robi proste remonty zewnętrzno-wewnętrzne w domach/mieszkaniach? Przecież całe masy i do takich rzeczy nie bierze się Budimexu czy Mostostalu... tylko Pana Zdzisia&co. I właśnie w takich mieszkaniach nikt nie sprawdza zasad BHP. Znajomemu (co kiedyś twierdził, że w okularach ochronnych robią tylko frajerzy) jakiś czas temu dostał się do oczu aceton. Cierpiał swoje. Teraz stara się robić w okularach. Ale przykre jest to, że Polak mądry po szkodzie. Mój współlokator niedawno jak zaczął piszczeć przy Junkersie czujnik CO2 (tlenku węgla).... wyjął baterie... aby nie piszczał, i "problem rozwiązany" W naszej mentalności jest jeszcze wiele do zrobienia.

  6. Cyryl

    Cyryl   13 kwietnia 2019, 05:27

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Zdzisio robi w roku jeden domek, firma - całe osiedle, a takich dużych firm jest sporo, także firmy Zdzisio Co. to dzisiaj margines rynku. czasem duże firmy wysługują się małymi jako podwykonawcami, ale na placu budowy obowiązują reguły gospodarza.

  7. Balthier

    Balthier   13 kwietnia 2019, 03:21

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    @Cyryl- Przecież ja nie pisałem o WSZYSTKICH budowlańcach, tylko o niektórych. Wiem doskonale, że w molochach przepisy BHP są teraz wyśrubowane. Nie zmienia to jednak faktu, że budowlańców "Zdzisiów" jest wielu i chyba statystycznie nie mniej niż budowlańców w Molochach. Molochy robią drogi, Hipermarkety, itd, itp. a Zdzisie elewacje na budynkach, itd. Mało wiesz chyba o rynku budowlanym. Natomiast zgodzę się jedynie co do LESZKA DRUGIEGO- Facet odpłynął w swoich przepisach w inną galaktykę. LESZEK DRUGI- Czy podczas zaklinowania się na przejeździe kolejowym otwierałbyś te swoje PoRD i czytał czy możesz wyłamać szlaban? Coś sądzę, że raczej nie. Jeśli to co piszesz.... Ty piszesz na serio.... to szczerze mówiąc jesteś osobą dla mnie chorą psychicznie. Przepraszam, ale takie mam zdanie. Musisz się leczyć.

  8. Cyryl

    Cyryl   12 kwietnia 2019, 19:43

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Leszek Drugi...Nie znajduje przepisu, który pozwalał nie uznawac maszynisty jako adresata normy art. 9 uPoRD... czy Ty jesteś normalny? przecież maszynista nie widzi co dzieje się na przejeździe, a droga hamowania pociągu to w zależności od składu i prędkości powyżej 1km. jak maszynista Pendolino miałby ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego poprzez usunięcie się drogi? ma wykoleić pociąg? dodatkowo uczestnik ruchu to kierujący lub osoba na drodze znajdująca się w pojeździe lub na pojeździe. więc maszynista Pendolino będący 3km od przejazdu kolejowego nie można uznać za uczestnika ruchu, ale na przejeździe gdzie tory krzyżują się z drogą już tak, więc spróbuj zatrzymać jakikolwiek pociąg na odcinku 4-5m.

  9. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   12 kwietnia 2019, 18:40

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Niemniej, kierujący pojazdem uprzywilejowanym może nie stosować się do przepisów pod warunkiem zachowania sz.o. (por. art. 53 ust. 2). Czy zatem może wyłamać zapory? Hmm, tutaj raczej 'kodeks drogowy' nie daje odpowiedzi, należy sięgnąć do reguł kolizyjnych prawa karnego (wyższa konieczność jako poświęcanie konkretnego dobra prawnego w celu ratowania innego, wyższego rangą). Dlaczego o tym piszę? Nie znajduje przepisu, który pozwalał nie uznawac maszynisty jako adresata normy art. 9 uPoRD. Oczywiście to tylko rozważania teoretyczne.

  10. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   12 kwietnia 2019, 18:39

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Abstrahując nieco, mamy w prawie nieszczęsny termin "pojazd szynowy", podczas gdy w definicjach legalnych określono znaczenie tramwaju (nie pociągu, nie lokomotywy). To rodzi pewne formalne luki. Weźmy art. 9 uPoRD, wskazujący na "uczestnika ruchu" lub "osobę znajdującą się na drodze (nie będącą uczestnikiem ruchu – przyp. L2". Maszynista jest uczestnikiem ruchu, tyle że generalnie kolejowego. Jednak bez wątpienia przejazd kolejowy jest miejscem zarówno obszaru drogowego jak i kolejowego. Ba! przepisy drogowe odwołują się do kolejowych i odwrotnie. Z drugiej strony, nie ustępujemy pierwszeństwa pociągowi dlatego, że jest pojazdem szynowym – świadczy o tym istnienie norm art. 28 uPoRD.

  • 1 (current)
  • 2
  • 3

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.