Pytania do autorów ustawy o kierujących pojazdami

/ /

Pytania do autorów ustawy o kierujących pojazdami

Data publikacji: 25 września 2012, 00:00

W dniu 21. września 2012 r. w Warszawie odbyło się spotkanie dyrektorów WORD-ów, przedstawicieli urzędów marszałkowskich, starostw oraz ośrodków szkolenia kierowców. Organizatorzy to Stowarzyszenie Dyrektorów WORD i Polska Federacja Stowarzyszeń Szkół Kierowców. Głównymi prelegentami byli: dyrektor Departamentu Transportu w MTBiGM pan Andrzej Bogdanowicz oraz główny specjalista w tym departamencie pan Tomasz Piętka.

Formuła spotkania zakładała zadawanie pytań w formie pisemnej. Czasu starczyło na nieliczne odpowiedzi. Pozostałe mamy otrzymać na  łamach czasopism branżowych za miesiąc.

W odpowiedzi na interpelację ( nr 2240) pani posłanki Małgorzaty Niemczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej pan Tadeusz Jarmuziewicz stwierdził: „resort transportu przygotował ustawę o kierujących pojazdami ( Dz. U. z 2011 r. Nr 30, poz. 151), którą w dniu 5 stycznia 2011 r. uchwalił Sejm RP”.

Oto moje pytania do autorów ustawy o kierujących pojazdami oraz rozporządzeń wykonawczych.

Pytanie 1
Pojęcie jednolitego systemu teleinformatycznego, obejmującego WORD-y, starostwa, CEK, osk pojawia się w rozporządzeniu o egzaminowaniu we wrześniu 2012 r. Czy problem z jego przygotowaniem oraz wdrożeniem  to rzeczywiście odpowiedzialność i wina WORD-ów, czy skutek niedopracowania odpowiedniego rozwiązania w ustawie o kierujących pojazdami, które trzeba przygotować teraz i zawrzeć w nowelizacji ustawy przed
19. stycznia 2013 r.?

Pytanie 2
Czy MTBiGM zainicjuje nowelizację uokp, czy odda inicjatywę innym podmiotom?

Pytanie 3
Proszę o wskazanie, w oparciu o konkretne przepisy uokp, kto odpowiada za przygotowanie i późniejsze funkcjonowanie nowego państwowego egzaminu teoretycznego na prawo jazdy?

Pytanie 4
Kto, jaki podmiot, jest odpowiedzialny za przygotowanie pytań egzaminacyjnych dla osób, które będą ubiegały się o prawo jazdy na podstawie przepisów uokp?

Pytanie 5
Kto, jaki podmiot, będzie decydował o treści i budowie nowych pytań oraz sposobie ich wprowadzania w trakcie funkcjonowania nowego teoretycznego egzaminu państwowego na prawo jazdy?

Pytanie 6
Kiedy, na jakich zasadach, od kogo ośrodki szkolenia kierowców otrzymają narzędzia do prowadzenia nowego teoretycznego egzaminu wewnętrznego po 19 stycznia 2013 r.?

Pytanie 7
Kto, jaki podmiot, jest odpowiedzialny za przygotowanie części jednolitego systemu teleinformatycznego, za pomocą którego osk mają współdziałać z WORD-ami i starostwami? Proszę o odpowiedź z precyzyjnie podaną podstawą prawną.

Pytanie 8
Czy w/w narzędzie informatyczne będzie dostępne w terminie umożliwiającym przygotowanie się ośrodkom szkolenia kierowców do jego stosowania od 19 stycznia 2013 r.?

Pytanie 9
Czy przygotowana przez MTBiGM nowelizacja uokp uwzględni postulaty kierowane na piśmie do Ministerstwa przez liderów zjednoczonych organizacji społecznych środowiska osk? Jeżeli tak, to w jakim zakresie?


Ustawa o kierujących pojazdami, oraz opublikowane rozporządzenia wykonawcze generują, najdelikatniej mówiąc, ekscentryczne rozwiązania.

Przykłady:

- po 19 stycznia 2013 r. nie będzie wolno zdawać egzaminu państwowego na motocykl w atestowanym obuwiu dla motocyklistów a wolno będzie w sznurowanych trampkach,

- dzieci, ubiegające się o kartę rowerową, nie będą mogły szkolić osk nie posiadające ciężarówki i autobusu,

- warunkiem koniecznym szkolenia teoretycznego osób ubiegających się o prawo jazdy na osobówkę i motocykl metodą e-learningu, będzie posiadanie przez osk ciężarówki i autobusu,

- ze szkolenia kandydatów na instruktorów i instruktorów, chcących szkolić osoby ubiegające się o prawo jazdy na osobówki i motocykle, będą wykluczone najlepsze ośrodki szkolenia nie posiadające ciężarówek i autobusów,

- osoby ubiegające się o prawo jazdy na osobówkę nie mogą zdawać egzaminu państwowego autem na którym uczyły się jeździć. Odmiennie niż w państwach Unii Europejskiej. Dyrektorzy WORD-ów nie zgadzają się na osobówki osk na egzaminie państwowym. Dzięki temu dostają zatankowane i ubezpieczone auto do egzaminowania za 1 grosz. My jesteśmy przymuszani płacić za identyczne 50.000 zł. Patologia pod patronatem Państwa Polskiego,

- obywatel, który chciał uzyskać prawo jazdy, dotychczas zgłaszał się do dowolnego osk i, po ukończeniu kursu, do dowolnego WORD-u. Pod rządami nowego prawa, w ramach ułatwienia dla obywatela i tańszej administracji, będzie musiał najpierw np. z Zielonej Góry, gdzie studiuje, jechać do Nowego Sącza, gdzie jest zameldowany, żeby złożyć w starostwie świadectwo lekarskie, zdjęcie itd. niezbędne do utworzenia profilu kandydata na kierowcę.  Nie rezygnując z wdrożenia informatyzacji państwa, można to zrobić o wiele prościej, zaczynając od ośrodka szkolenia. W skali roku zaoszczędzi się miliony godzin z życia obywateli oraz dziesiątki milionów złotych starostw.

Pytanie 10
Co zrobić, żeby ustawa, która miała w prosty sposób zintegrować nas z Unią Europejską, nie weszła w życie w kształcie czyniącym życie milionów Polaków jeszcze uciążliwszym, zamiast je usprawnić?

Pan dyrektor Andrzej Bogdanowicz na spotkaniu 21. września stwierdził, że do 19. stycznia mamy jeszcze bardzo dużo czasu. Ja, moje koleżanki i koledzy z osk oraz nasi klienci, odmiennie oceniamy sytuację. Czekamy na stanowisko Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej pana Sławomira Nowaka


                        
Eugeniusz Kubiś
OSK MOTOREX
Zielona Góra

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.