Raport o stanie BRD w 2015

Data publikacji: 12 maja 2016, 14:19

Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego opublikował raport o stanie bezpieczeństwa na polskich drogach. Dokument liczy prawie 120 stron, co zawiera?

Raport otwiera słowo wstępne ministra infrastruktury i budownictwa. W krótkim wprowadzeniu Andrzej Adamczyk zauważa, że ostatnie lata nie przyniosły dobrych efektów w działaniach na rzecz poprawy stanu BRD. Pozytywnych efektów minister upatruje m.in. we wzmocnieniu współpracy pomiędzy instytucjami zajmujących się zarządzania bezpieczeństwem na drogach.

Dokument podzielono na działy tematyczne. Najpierw poznajemy sytuację Polski na tle państw Unii Europejskiej. W zaprezentowanych zestawieniach nasz kraj nie wygląda najgorzej, choćby patrząc na zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych w odniesieniu do roku poprzedniego. Średnio w krajach Zjednoczonej Europy na drogach zginęło w ubiegłym roku o 0,8% więcej ludzi niż rok wcześniej. W Polsce zaś ten wskaźnik jest ujemny, w 2015 roku odnotowano o 8,2% ofiar śmiertelnych mniej niż w 2014.

Koszty jednostkowe wypadków i kolizji drogowych w 2014 roku wyniosły:
- ofiara śmiertelna 1,91 mln zł
- ofiara ciężko ranna 2,29 mln zł
- ofiara lekko ranna 27,10 tys. zł
- wypadek 994 tys. zł
- kolizja 39,72 tys. zł
źródło: Raport KR BRD

Następnie szczegółowo przeanalizowano krajowe dane statystyczne. Wynika z nich, że w odniesieniu do poprzedniego roku w naszym kraju nie tylko zginęło na drogach mniej osób, ale także mniej odniosło rany. Jednocześnie zaś wzrosła liczba kolizji. Raport zawiera szczegółowe informacje na temat rodzajów wypadków ich przyczyn, uczestników oraz okoliczności. Co warte zauważenia, wzrosła liczba wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów. Odnotowano też fakt, że od 20 sierpnia 2015 roku można w Polsce rejestrować samochody z kierownicą po prawej stronie. Jednak na wnioski dotyczące ewentualnego zagrożenia wynikającego z obecności takich pojazdów na drogach trzeba jeszcze trochę poczekać.

Wszystkie dane przedstawiono z podziałem czasowym (na miesiące, dni, godziny), na kategorie dróg, na województwa, demograficznym (płeć i wiek uczestników, ofiar, rannych) i innych. Dokładnie opisano także efekty prowadzonego w ubiegłym roku monitoringu zachowań uczestników ruchu drogowego. Analizie poddano prędkość pojazdów, stosowanie pasów, fotelików, kasków i używanie telefonów komórkowych podczas jazdy.

Tyle ciekawym, co też być może kontrowersyjnym rozdziałem raportu jest próba oszacowania kosztów zdarzeń drogowych na poziomie pojedynczych ofiar, wypadków czy kolizji. Wycena wartości życia ludzkiego, które jest bezcenne pomaga jednak oznaczyć pewne istotne z perspektywy działań na rzecz poprawy stanu BRD zjawiska. Ze względu na skomplikowaną i czasochłonną procedurę obliczania tych wartości, w najnowszym raporcie zamieszczono dane za rok 2014. Najświeższe pojawią się nie wcześniej niż pod koniec bieżącego roku.

W ubiegłym roku podjęto pierwszą próbę zbadania skłonności Polaków do zapłaty za redukcję ryzyka utraty życia albo jego pogorszenia na skutek wypadku. Wykorzystano do tego nowoczesną metodę analizy społecznej "Willingness to pay" (WTP), czyli gotowości do udziału społeczeństwa w czynnym kształtowaniu bezpieczeństwa. Pozwoliło to ustalić średnią, ekonomiczną wartość życia ludzkiego, która zgodnie z wynikami badań i treścią raportu ma wynosić (na jedną podróż samochodem) około 7,2-7,5 mln zł.

Raport dokładnie omawia też postępy realizacji Narodowego Programu BRD na lata 2013-2020 z podziałem na odpowiedzialne instytucje i poszczególne zadania. Zbiorczo najlepiej wypada pod tym względem Komenda Główna Policji, która zrealizowała 100% zadań z celem na rok 2015 (2 zadania). Na drugim miejscu znalazł się Sekretariat Krajowej Rady BRD, który zrealizował 9 z 10 zadań zaplanowanych na zeszły rok.

Szczegółowe dane zawarte w raporcie na pewno posłużą do przygotowania wielu ciekawych materiałów. Czy jest coś, co uważasz za szczególnie interesujące, a czego nie ujęto w raporcie? Zostaw swoje pomysły w komentarzu.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.