Resort: ułatwienia dla kierowców

/ /

Resort: ułatwienia dla kierowców

Data publikacji: 19 października 2018, 10:59
Autor: Jolanta Michasiewicz
Resort: ułatwienia dla kierowców
10
fot. Jolanta Michasiewicz

Ministerstwa: Cyfryzacji i Infrastruktury na wspólnej konferencji prasowej zaprezentowały "pakiet deregulacyjny", czyli dalsze ułatwienia dla polskich kierowców. Zobacz jakie zmiany wejdą w życie już wkrótce.

W Warszawie, w siedzibie Ministerstwa Cyfryzacji odbyła się konferencja prasowa ministrów cyfryzacji – Marka Zagórskiego i infrastruktury – Andrzeja Adamczyka. Zaprezentowano tzw. „pakiet deregulacyjny”, czyli dalsze ułatwienia dla polskich kierowców. – Jest to możliwe, bowiem działa poprawnie Centralna Ewidencja Pojazdów, system postrzegany powszechnie przez obywateli jako system CEPiK. W związku z tym, że to działa i spotkało się z dobrym przyjęciem, postanowiliśmy zrobić krok dalej – mówił minister M. Zagórski. Minister Adamczyk dziękował za bardzo dobrą współpracę resortowych zespołów pracujących nad tymi propozycjami i rozwiązaniami dla kierowców i właścicieli pojazdów.

Zakres zmian dotyczących pojazdu

Przygotowany „pakiet deregulacyjny” obejmuje: likwidację karty pojazdu, likwidację nalepki kontrolnej, możliwość zachowania przez nowego właściciela pojazdu dotychczasowego (przypisanego do pojazdu) numeru rejestracyjnego pojazdu, wykreślenia z taryfikatora mandatu za nieposiadanie przy sobie dokumentu prawa jazdy. O możliwości zachowania dotychczasowych tablic rejestracyjnych minister Adamczyk powiedział: - Taką propozycję będziemy z determinacją starali się zamienić w rzeczywistość, aby móc zachować dotychczasowe tablice rejestracyjne bez względu na pewne wątpliwości, że oto samochody nie będą w regionie rozpoznawalne, z jakiego województwa ten samochód pochodzi. Zmiany oczywiście są związane z CEPiK-iem, z nowymi technologiami, którymi operuje Ministerstwo Cyfryzacji. W sprawie mandatów jak mówił minister Zagórski: - To jest pierwszy krok, do tego żeby pójść tą samą ścieżką jak w przypadku dowodu rejestracyjnego. Tutaj główny nacisk kładziemy na to, żeby to nie było penalizowane. Dzisiaj ten mandat wynosi 50 zł, chcemy ten mandat zlikwidować. Tym samym jeżeli ktoś zapomni prawa jazdy może być spokojny, że procedury obowiązują, natomiast dalszym krokiem będzie zniesienie obowiązku posiadania przy sobie prawa jazdy. W ogóle dokumentu zlikwidować nie możemy, bo gdy wyjeżdżamy za granicę to taki dokument jest nam potrzebny.

Ministrowie podkreślali, iż zaplanowany zakres zmian przyniesie realne i pozytywne oszczędności dla właścicieli pojazdów. I tak wobec zniesienia obowiązku posiadania karty pojazdu możliwe będą oszczędności 75,50 zł – koszt wydania karty pojazdu. Zachowanie dotychczasowych numerów rejestracyjnych i rezygnacja z nalepki kontrolnej – to dalsze 99,50 zł. Łącznie wskazywano na kwotę 175 zł oszczędności.

Nowością ma być wprowadzenie możliwości czasowej rejestracji pojazdu przez starostę właściwego dla miejsca zakupu lub odbioru pojazdu, a nie jak dotychczas tylko przez starostę właściwego dla miejsca zamieszkania właściciela pojazdu. Planowane jest także zniesienie obowiązkowego wydawania tymczasowego dowodu rejestracyjnego, co jest konsekwencją odstąpienia od obowiązku posiadania w pojeździe dowodu rejestracyjnego.

Ostatnią zmianą miało by być usankcjonowanie wydruków z systemu CEPiK, zwłaszcza z aplikacji Mój pojazd i nadanie im statusu urzędowego, tak aby ten wydruk mógł być wykorzystywany przy obrocie pojazdami.

Minister M. Zagórski zapowiedział także nowe e-usługi, a tu: możliwość rejestracji pojazdu on-line. Podkreślał, iż wprowadzenie takich ułatwień będzie możliwe dzięki funkcjonalnościom CEPiK 2.0.

Zmiany dotyczące okresu próbnego i młodych kierowców

Minister Andrzej Adamczyk potwierdził decyzję – o której mówiono już wcześniej – odstąpienia od obowiązkowych szkoleń teoretycznych i praktycznych dotyczących młodych kierowców w okresie próbnym. – Dzisiaj objęte są obowiązkiem – między 4. a 8. miesiącem od otrzymania uprawnień do prowadzenia samochodów - odbycia szkolenia teoretycznego oraz praktycznego. Proponujemy tutaj zmianę i przede wszystkim odstępujemy od części teoretycznej. Przeanalizowaliśmy jak wygląda ten proces szkolenia teoretycznego. Praktycznie rzecz biorąc – według obowiązujących przepisów - wystarczyłoby podpisać listę obecności i być obecnym na wykładzie. - uzasadniał A. Adamczyk.

Po zmianach szkolenie miałoby dotyczyć jedynie młodych kierowców, którzy w okresie 2 lat od otrzymania prawa jazdy popełnią co najmniej dwa wykroczenia za przekroczenie przepisów ruchu drogowego. Taka osoba - ale tylko taka osoba - byłaby kierowania na szkolenie do z jazdy w ośrodkach doskonalenia techniki jazdy. Nie przewiduje się tutaj określenia listy przewinień. Czyli samo szkolenie w ODTJ zostałoby ograniczone jedynie do jego części praktycznej. Szkolenie teoretyczne ma być wykreślone, a decyzja taka spowoduje, iż kurs stanie się tańszy. ODTJ miałby wówczas pobierać 200 pln w miejsce dotychczasowych 300 pln. - Motywujemy w ten sposób młodych kierowców, żeby jeździli jak najbezpieczniej. To jest też związane z naszymi planami przystąpienia do szybkiego wdrożenia poszczególnych modułów CEPiK. (…) To jest też sygnał, że przystępujemy do konkretnych prac, żeby poszczególne moduły Centralnej Ewidencji Kierowców wdrożyć bez takiego zamieszania jakie nam się przydarzyło - dodał M. Zagórski.

Terminy

Oczywistym jest, iż zmiany w większości przypadków będą uruchamiane stopniowo od 2019 r. i to ważne, iż będzie to w oparciu o nowelizację ustawy – Prawo o ruchu drogowym i innych ustaw. Ta nowelizacja jest przygotowana przez Ministerstwo Infrastruktury. Cześć z tych zmian jest już zawarta w projekcie, cześć na etapie prac rządowych zostanie włożona. To wszystko o czym dzisiaj mówimy będzie w tym pakiecie. Na razie niektóre zmiany będą wymagały troszeczkę dłuższego procedowania, czyli nie będzie to np. pierwszy kwartał 2019 r., a koniec 2018 roku. Chcemy, żeby jak największa liczba tych zmian weszła w życie w 2019 roku - informował minister M. Zagórski.

Zmiany prawa

Nie ma wątpliwości, iż zaprezentowany zakres regulacji wymaga zmian prawa, czyli – przede wszystkim - zmian przepisów ustawowych. – Chcemy, aby prace nad ustawą przyspieszyły. Patrząc na kalendarz przewidujemy, że będzie możliwe jej wejście w życie w pierwszym kwartale 2019 roku – podsumował minister M. Zagórski. (jm)

Fotogaleria z konferencji do obejrzenia TUTAJ.

Komentarze

  1. w.sz

    w.sz   21 października 2018, 19:52

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    W odróżnieniu od respondentów ,którzy od lat martwią się o dochody ODTJ ja od początku uważałem ,że pieniądze wydane przez początkujących kierowców -obywateli można i trzeba wydać w bardziej racjonalny sposób.

  2. Cyryl

    Cyryl   21 października 2018, 17:07

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    nowelizacja będzie zawsze potrzebna, bo sytuacja w motoryzacji się zmienia. najbliższymi zmianami pewnie będzie uporządkowanie elektrycznych przyrządów do poruszania się w rodzaju hulajnogi, elektrycznej deski, czy balans board. następnie pewnie będzie regulacja prawna pojazdów autonomicznych. ale jeżeli jesteś przewidzieć jak będziemy się poruszali za 100 lat, ile i jakie w związku z tym wynalazków czy nowych rozwiązań powstanie, ustanowienie takiego prawa będzie proste.

  3. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   20 października 2018, 10:50

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Leszek DrugiJestem zwolennikiem ...Notabene to samo bym zrobił z 80% obecnego prawodawstwa, w tym w szczególności prawa o podatkach dochodowych.Co prawda zwiększyłoby to ilość ustaw, ale za to większość z nich miałaby dość solidną stabilność.

  4. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   20 października 2018, 10:45

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Mam pytanie do ekspertów: kiedy przewidują nadejście okresu, przez który prawo o ruchu drogowym przestanie być nowelizowane, bo nie będzie ku temu potrzeb? Bo jeżeli potrzeby są i będą a eksperci wiedzą, co jeszcze należałoby zmienić, to warto poczekać ze wdrożeniem tych zmian i zamiast kilka razy w roku tworzyć nowele ustawy, skumulować wszystkie proponowane postulaty w jednym pakiecie zmian - w tym także w postaci stworzenia nowej, odchudzonej ustawy. Jestem zwolennikiem "ustaw branżowych", czyli np.: działalność OSK - odrębna krótka ustawa, egzaminowanie - odrębna ustawa, badania lekarskie i psychologiczne - odrębna ustawa, pojazdy nienormatywne - odrębna ustawa itd. Oczywiście nie obyłoby się bez ustawy typu ordynacja, która łączyłaby tematycznie wszystkie te elementy w jedną całość na zasadach ogólnych.

  5. Nick

    Nick   20 października 2018, 09:43

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Przecież to jakaś kpina. Na początku uchwala się prawo które nie może istnieć bez pieniędzy od przedsiębiorców. Rząd nigdy nie zapowiadał budowy ODTJ w ilości wystarczającej do zaspokojenia potrzeb wynikających z ustawy. Na przeciw wyszli przedsiębiorcy którzy wyłożyli swoje pieniądze, zbudowali OTDJ za miliony złotych a teraz jednak okazuje się że to psu na budę. Czy WY w tym ministerstwie jeszcze choć trochę macie kontakt z rzeczywistością? Jak można tak dymać ludzi? Jak wy i wasi poprzednicy chcieliście wdrożyć ta skopaną ustawę w życie bez budowy OTDJ?? Nosz kur...mać!

  6. Balthier

    Balthier   19 października 2018, 20:56

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Nie wiem, ale mało co zrozumiałem z tej wypowiedzi. Dlaczego masz stracić kasę i w jakim kontekście? Kto wydał i nie zapracował? Czy ja ubliżyłem inwestującym w ODTJ? Nawet jeśli tak to (dziwnie) zrozumiałeś to nie było to moją intencją. A ODTJ przecież istnieją i jeśli ktoś chce to z nich skorzysta. W czym problem?

  7. Cyryl

    Cyryl   19 października 2018, 20:37

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Ty naprawdę jesteś jak dziecko. czy będziesz sobie rwał włosy z głowy, gdy ja stracę kasę? dlaczego wydający kasę mają się martwić, skoro wydają pieniądze nie swoje - na które nie zapracowali? co do ODTJ, w każdym rozwiniętym kraju jest zapotrzebowanie i u nas też jest. na kursy doskonalenia techniki jazdy wysyłają pracowników firmy mające duży tabor pojazdów (przedstawiciele handlowi), firmy komunikacji miejskiej, firmy przewozowe. czasami w takich ośrodkach robi się imprezy firmowe uwieńczone dobrą zabawą z hotelem. i nadal tych ODTJ z prawdziwego zdarzenia jest za mało.

  8. Balthier

    Balthier   19 października 2018, 17:05

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Super! Zmiany jak najbardziej na plus. Pro-ludzkie. Szkoda tylko tych co zainwestowali w ODTJ. Pewnie rwą włosy z głowy. Ale takie życie. A tymczasem czekamy na zmiany finansowania WORD'ów i zmiany w egzaminach. Czego wam, sobie, i wszystkim życzę.

  9. Sb Warszawa

    Sb Warszawa   19 października 2018, 14:47

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Bardzo trafne rozwiązania, szkoda tylko że nie wspomniano o pojazdach użytkowanych okresowo np. Motocykle lub samochody (cabriolety) można było by wyrejestrować na czas zimy tym samym zredukować koszty ubezpieczenia. Takie rozwiązania funkcjonują w krajach UE.

  10. Yapla

    Yapla   19 października 2018, 12:18

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    I po co było grube miliony inwestować w ODTJ !? Już widzę miny tych biednych dyr .. jeśli to nie kiełbasa przedwyborcza to brawo resort infrastruktury..

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.