Rewolucji (raczej) nie będzie

/ /

Rewolucji (raczej) nie będzie

Data publikacji: 29 września 2016, 14:17
Rewolucji (raczej) nie będzie źródło: sejm.gov.pl

Jest odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa na interpelację posła Jana Mosińskiego, w której parlamentarzysta zawarł rewolucyjne pomysły na zmiany w systemie szkolenia i egzaminowania.

O interpelacji posła pisaliśmy na łamach L-instruktora (czytaj tutaj). W dokumencie poseł zaproponował m.in. poniższe rozwiązania:

- Centralny system nadzoru nad egzaminami państwowymi sprawowany przez Centralną Komisją Egzaminacyjną działającą na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.) we współpracy z Okręgowymi Komisjami Egzaminacyjnymi.

- Egzaminatorzy podlegli bezpośrednio Okręgowym Komisjom Egzaminacyjnym.

- Egzaminy na infrastrukturze Ośrodków Szkolenia Kierowców spełniających określone wymagania.

- Rotacja egzaminatorów ustalana centralnie przez niezależny system – brak możliwości ręcznego ustalania egzaminatorów dla poszczególnych uczestników egzaminu.

Interpelacja nr 5262 w oryginalnym brzmieniu do przeczytania tutaj.

Jakiej odpowiedzi udzielił resort? Poniżej publikujemy treść odpowiedzi sygnowanej przez Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Jerzego Szmita.

Szanowny Panie Marszałku,

w sierpniu 2016 r. w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa przy Ministrze Infrastruktury i Budownictwa został powołany zespół doradczy do spraw szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz przeprowadzania egzaminu państwowego na prawo jazdy.

Jedną z przyczyn powołania przedmiotowego zespołu są informacje przekazywane zarówno przez kontrole przeprowadzane przez Najwyższą Izbę Kontroli jak i przez organizacje społeczne działające na polu bezpieczeństwa ruchu drogowego wskazujące, że obecna organizacja systemu przeprowadzania egzaminów państwowych na prawo jazdy nie jest w pełni transparentna, a samofinansowanie się Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego może powodować, że osoby przystępujące do egzaminu nie do końca wierzą w pełny obiektywizm egzaminatorów pracujących w tych ośrodkach.

Do zadań zespołu będzie należała między innymi analiza przepisów ustawy o kierujących pojazdami i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy pod kątem konieczności dokonania systemowej zmiany w zakresie podległości i nadzoru nad Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego i przeprowadzaniem egzaminów państwowych na prawo jazdy.

Każda z organizacji, podobnie jak Pan poseł, przedstawiła swoje propozycje rozwiązań w tym zakresie. Mając jednak na uwadze, że są to zmiany zasadnicze, które w przypadku źle wprowadzonej reformy mogą odbić się negatywnie na osobach ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, wszystkie propozycje zostaną szczegółowo rozpatrzone przez ww. zespół.

Dodatkowo należy mieć na uwadze, że zmiany te mogą mieć wpływ zarówno na budżet państwa jak i na budżety jednostek samorządu terytorialnego. Powoduje to, że oprócz wymiaru merytorycznego, analizie będzie musiał podlegać także wymiar finansowania proponowanych reform.

Mając na względzie powyższe uprzejmie informuję, że przekazana przez Pana posła propozycja reorganizacji systemu podległości Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego zostanie przekazana członkom ww. zespołu w celu jej przeanalizowania.

Z wyrazami szacunku,
Jerzy Szmit
Podsekretarz Stanu

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.