Rozporządzenie o kontroli OSK

/ /

Rozporządzenie o kontroli OSK

Data publikacji: 21 stycznia 2013, 14:46

Kto pierwszy do kontroli?

Pierwszeństwo do kontroli mają ośrodki wpisane do rejestru w poprzednim roku, a nie zostały skontrolowane. Kolejne sprawdzane są ośrodki wpisane do rejestru OSK, których infrastruktura jest zlokalizowana na obszarze działania tego starosty. Następne w kolejności są ośrodki, dla których stwierdzono nieprawidłowości na podstawie analizy statystyk. Dopiero jako kolejne sprawdza się szkoły, które wykazały nieprawidłowości w poprzednich kontrolach oraz pozostałe. Plan kontroli uzupełnia się także o ośrodki, na które wpłynęły skargi.

Wyróżnia się dwa rodzaje kontroli:
                - kompleksową
                - doraźną

Kontrola kompleksowa ma na celu zbadanie całokształtu działalności OSK. Kontrole doraźne sprawdzają wybrane, konkretne zagadnienia. Kontrolę kompleksową przeprowadza się w każdym ośrodku, przynajmniej raz w roku. Jeżeli na dany ośrodek szkolenia wpłyną skargi albo statystyki wskażą na nieprawidłowości – starosta może zdecydować, czy przeprowadzić kompleksową czy doraźną kontrolę.

Jak przebiega kontrola?

Kontrola kompleksowa ma na celu sprawdzenie, czy zapisy książki ewidencji osób szkolonych są prawidłowe. Wykaże też, czy wszystko się zgadza z kartami przeprowadzonych zajęć. Przyjrzy się także dokumentacji związanej z egzaminem wewnętrznym i sposobowi prowadzenia zajęć. To ostatnie – i tak już dość pojemne pojęcie – dotyczy zarówno części teoretycznej, jak i praktycznej. Kontrola doraźna potwierdza zgodność danych ze sprawozdania o terminie, czasie i miejscu, w których będą prowadzone zajęcia, wraz z listą uczestników kursu ze stanem faktycznym. Jeśli zajdzie taka potrzeba, kontrolujący może zarządzić oględziny (np. stanu faktycznego obiektów albo pojazdów). Takie oględziny mogą być nagrywane, o czym kontrolowany musi zostać uprzedzony, a po ich zakończeniu spisuje się protokół. Jeżeli kontrolowany ma do jego treści jakieś zastrzeżenia – może odmówić jego podpisania. Ten fakt także zostaje odnotowany, a wszystkie te uwagi powinny trafić w ciągu 7 dni od dnia otrzymania protokołu do starostwa. Urząd ma kolejne 7 dni na podjęcie decyzji o uwzględnieniu w całości, częściowo lub nieuwzględnieniu nadesłanych przez kontrolowanego uwag.

Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów, do których przede wszystkim należą dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, wyjaśnienia na piśmie, oświadczenia a także nagrania. Wszystko oznacza się tak, aby dowody nie mogły zostać pozamieniane.

Coś nie tak? Co wtedy?

Jeżeli zajdzie podejrzenie, że sprawdzane dokumenty są sfałszowane, osoba kontrolująca może je zabezpieczyć (zabrać do siedziby starostwa) do czasu zakończenia kontroli. Potrzebna jest do tego obecność kontrolowanego właściciela OSK, albo osoby, którą upoważni oraz pokwitowanie. Zwrot zabezpieczonych dokumentów powinien nastąpić niezwłocznie po zakończeniu kontroli, wcześniej kontrolowany może złożyć wniosek o skopiowanie zabezpieczanych dowodów. Podczas kontroli może pojawić się potrzeba skopiowania dokumentów w celu dołączenia ich kopii do akt. Wtedy kontrolowany, lub osoba, którą upoważni potwierdza zgodność tych kopii z oryginałami. Kontrolowany może usłyszeć żądanie przygotowania odpowiednich i niezbędnych do kontroli obliczeń albo zestawień.

Co po kontroli?

Od razu po kontroli starostwo przekazuje zalecenia pokontrolne. To syntetyczna ocena ośrodka, a jeśli stwierdzono nieprawidłowości – są tam także uwagi i wnioski.

Pierwsze plany kontroli zostaną zatwierdzone w urzędach najpóźniej do końca lutego 2013 r.

Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie kontroli ośrodków szkolenia kierowców
(Dz. U. z 2013 r., poz. 84)

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.