Ruch to nie wesołe miasteczko

/ /

Ruch to nie wesołe miasteczko

Data publikacji: 28 sierpnia 2018, 16:50
Autor: Piotr Leńczowski
Ruch to nie wesołe miasteczko
18
Instruktor kieruje z prawego fotela /fot. Autor

Współkierowanie, czyli ograniczone sterowanie i lęk przed decyzją

Temat został ponownie wywołany ostatnim tragicznym zdarzeniem z udziałem pojazdu egzaminacyjnego, jednak nie jest niczym nowym. Na przestrzeni ostatnich lat mieliśmy już tyle przykładów zdarzeń z udziałem osób uczących się, że środowisko profesjonalistów nie ma złudzeń , iż dochodzi do nich na skutek kumulacji wielu złych okoliczności. Nie oceniając Nikogo, bo nie śmiałbym nie znając konkretów pozwolę sobie jednak zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów, które powinny być wzięte pod uwagę kiedy będziemy zmieniać lub tworzyć nowe prawo regulujące kwestie szkolenia kierowców oraz sposobu egzaminowania. Mam tez nadzieję, że osoby decyzyjne dostrzegą taką potrzebę zmian, gdyż zaczyna być coraz bardziej nowocześnie i tolerancyjnie, a to generuje sytuacje niebezpieczne i co najmniej dwuznaczne.

Nowoczesność po naszemu,
czyli klient roszczeniowy i dziwne wyroki Sądów działających pod presją mediów

Zacznijmy od tego o czym wszyscy wiedzą i każdy boi się to głośno powiedzieć. Dzisiejsze czasy sprawiły, że ludzie coraz częściej uważają, że jak za coś płaca to sami już nic nie muszą. Płacę, żądam, wymagam, macie mnie nauczyć, a jak czegoś nie umiem, to nie moja wina.

Rola mediów – nagonka

Takiej postawie niestety przyklaskują media, które przykładowo w pewnej sprawie, gdzie kursantka otrzymała mandat od Policji za popełnione wykroczenie na które instruktor nie miał możliwości zareagować w taki sposób, że nagle skręciła kierownicą w sposób nie do przewidzenia dla  instruktora – jadąc na wprost otarła się o samochód z przeciwka. Kursantka twierdziła, że chciała ominąć dziurę. Media rzuciły się na instruktora, broniąc kursantki i twierdząc że skoro jest na kursie i płaci, to ma być bezpieczna.

Wyrok NSA – przeciw zdrowemu rozsądkowi

Pewnego razu egzaminator oblał kursantkę, które kilkukrotnie musiał łapać za kierownicę, żeby nie spowodowała kolizji. Nie doszło do kolizji, tylko dzięki egzaminatorowi. Co na to Sąd? Przeczytajcie poniżej, tylko wcześniej sobie usiądźcie…

„Nie budzi żadnych wątpliwości to, że osoba przystępująca do egzaminu na prawo jazdy jest dopiero „kandydatem na kierowcę”, pozbawionym doświadczenia i umiejętności pozwalających wprawnemu i doświadczonemu kierowcy zareagować intuicyjnie na trudną sytuację drogową. Takie umiejętności nabywa się bowiem w miarę przejechanych samodzielnie kilometrów. Brak takiego doświadczenia i kwalifikowanych umiejętności nie uniemożliwia jednak zdania egzaminu na prawo jazdy

…Rzeczą egzaminatora, od którego przepisy prawa wymagają szczególnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierowania pojazdami i ruchu drogowego jest ocena, czy osoba egzaminowana spełnia wymogi określone prawem. Taka asekuracja (chodzi o łapanie za kierownicę) nie musi oznaczać, że egzaminowany kandydat na kierowcę swym zachowaniem mógł w konkretnej sytuacji stworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obawa egzaminatora przed nieprzewidywalnymi często konsekwencjami wjechania pojazdu w koleinę na ośnieżonej drodze uzasadniać może tego rodzaju asekurację”

Sąd uznał, że to iż egzaminator łapie za kierownicę nie daje podstawy do oblania kursantki na skutek czego wygrała Ona proces w sprawie z odwołania od wyniku negatywnego.

WNIOSEK. Po takim wyroku nie dziwię się, że niektórzy egzaminatorzy są pasywni w swoim działaniu wyczekując na sytuację ewidentną, żeby móc oblać kursanta i mieć niezbity dowód na brak jego umiejętności. Wariactwo!

Ustawodawca – ciągle łagodzi wymogi

Co najdziwniejsze w świetle nagannych statystyk wypadkowości i wrzawy medialnej na temat poprawy bezpieczeństwa Ustawodawca zamiast zaostrzać wymogi dla zdających egzaminy, czy prowadzących ośrodki szkolenia kierowców oraz wykonujących zawody instruktora i egzaminatora – ciągle łagodzi te wymagania.

Wszyscy pamiętamy te artykuły w mediach pt. „Łatwiejszy egzamin od 2017”, „Od teraz egzaminator Cię nie obleje”, „Za co egzaminator może przerwać egzamin?” itp.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach rzuca nowe światło na sposób prowadzenia egzaminów, a prasa rozpisuje się często błędnie interpretując w sposób bardzo tolerancyjny względem kursanta, to jak ma zachować się egzaminator.

DEGENERACJA prawem dozwolona

To wszystko powoduje, że psujemy potencjalnego kursanta. Wynaturzamy naturalny zdrowy rozsądek i odpowiedzialność za kierownicą na rzecz nie popełniania błędów przewidzianych jakimś tam rozporządzeniem. Skoro egzaminator nie musi już teraz przerywać egzaminu w sytuacji kiedy kursant nie zatrzymał się na „STOP”ie, bo w sumie to nic nie jechało i nie spowodował zagrożenia. Jeśli kursantce gaśnie trzy razy pod rząd silnik na środku skrzyżowania, ale akurat nic nie jechało i egzaminator to zalicza, tłumacząc tym, że to wynik stresu. Dokąd My zmierzamy?

Jak tak dalej pójdzie to za chwilę może zapiszemy w innym rozporządzeniu, że jak kursant wypije sobie na odwagę dwa piwa przed egzaminem, ale w sumie jedzie prosto, to czemu by Mu nie dać uprawnień, przecież nic się nie stało, ma chłopak silną głowę i daje radę, to na pewno sobie poradzi.

Współkierujący, ale bez przyrządów

W art. 2 pkt 20  Ustawy PoRD znajduje się definicja kierującego, z której wynika, że każda osoba, która kieruje pojazdem jest kierującym. Jednakże doktryna i orzecznictwo przyjmują, że kierującym pojazdem może być więcej niż jedna osoba. Wystarczy tylko aby miała możliwość bezpośredniego wpływu na prędkość, kierunek jazdy, czy stateczność pojazdu. Nigdzie nie jest napisane, że współkierowanie występuje wtedy, gdy mamy możliwość operowania wszystkimi układami pojazdu, czyli kierowniczym, hamulcowym i przeniesieniem napędu. Wystarczy, że mamy możliwość operowania jednym z tych układów i już wtedy stajemy się współkierującym. Dlatego właśnie instruktor i egzaminator posiadający odpowiednie urządzenia wpływające na ww. elementy będzie współkierującym i będą na nim ciążyły w związku z tym takie same obowiązki jak na kursancie. Instruktor i egzaminator nie może więc w czasie jazdy rozmawiać przez telefon komórkowy bez zestawu słuchawkowego. Musi obserwować drogę i jej otoczenie z zachowaniem szczególnej ostrożności nie dopuszczając do sytuacji zagrożenia dla innych uczestników.

Współkierowanie nie dotyczy szkolenia motocyklisty lub jadącego quadem, kiedy instruktor lub egzaminator nie znajdują się w lub na pojeździe, którym kieruje kursant. To jedyny wyjątek

Hamulec wystarczy?

Paragraf 43 ust.1 pkt.3 Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów w rozdziale poświęconym wyposażeniu pojazdu do nauki jazdy i egzaminowania wspomina się jedynie o dodatkowej dźwigni hamulca roboczego mające dać możliwość przejęcia kontroli na układem hamulcowym.

Doświadczenie jednak wskazuje, że dodatkowa dźwignia sprzęgła oraz gazu jest nieoceniona. Wiele szkół ma powielone wszystkie dźwignie po stronie instruktora, co daje najwyższą gwarancję bezpieczeństwa. Instruktor ma możliwość np. w czasie spóźnionej zmiany pasa ruchu dodać gazu i uratować sytuację przed kolizją. Podobnie podczas wyprzedzania, czy ruszania w sytuacji awaryjnej.

Obowiązkowo sprzęgło, gaz i hamulec!

Uważamy jako organizacja, co zresztą zgłosiliśmy w propozycji projektu zmian dotyczących kursu doskonalenia kierowców w ODTJ-tach żeby pojazdy szkoleniowe znajdujące się w dyspozycji ośrodków były obowiązkowo wyposażone we wszystkie dźwignie po stronie instruktora. Podobnie winno być w samochodach szkoleniowych oraz egzaminacyjnych. Uważamy też, że instruktorzy i egzaminatorzy w ramach obowiązkowych warsztatów winni ćwiczyć kierowanie pojazdem z miejsca pasażera, żeby być doskonale wyszkolonym i zorientowanym na wypadek sytuacji awaryjnych, kiedy strach sparaliżuje kursanta i trzeba przejąć całkowitą kontrolę nad samochodem. Sam mam doświadczenie w takim kierowaniu i w firmie w jakiej pracuje na co dzień, każdy instruktor ma tekie umiejętności oraz powielone wszystkie dźwignie. Mało tego chcąc pracować jako instruktor musiałem przejść test jazdy z prawego fotela. Uważam to za bardzo mądre. Dzięki temu nigdy żadnego wypadku nie mieliśmy i mam nadzieję, że nigdy nie będziemy mieli.

Skończmy z pobłażaniem na egzaminach w szkołach i WORD-ach,
bo robimy krecią robotę Policjantom, Sądom i wszystkim innym uczestnikom dróg

To mój apel do wszystkich instruktorów i egzaminatorów w Polsce. Skończmy z pobłażaniem na egzaminach wewnętrznych w szkołach jazdy i egzaminach państwowych w WORD-ach. Nie dajmy się zwariować. Stres nie może być żadnym usprawiedliwieniem, bo każdy egzamin wywołuje stres, ale sytuacje w życiu również i to później przenosimy za kierownicę.

Za każde nawet najmniejsze zagrożenie na drodze, za jakiekolwiek fałszywe ruchy świadczące o niepewności i braku wyszkolenia, a mogące skutkować kolizją powinno się od razu przerywać egzaminy. Jeśli My będziemy pobłażać za niezwalnianie przed przejazdem kolejowym, jeśli My będziemy pozwalać ignorować znaki nakazujące się zatrzymać, to jak taka osoba później zachowa się w starciu z policjantem, który za podobne wykroczenie będzie chciał nałożyć mandat? No tak, będzie się kłócić i odmawiać, bo przecież nawet na egzaminie się udało, to dlaczego potem Ktoś inny zwraca uwagę i chce karać mandatem.

Przestańmy się bać Klientów, bo to nie wesołe miasteczko, tylko ruch miejski

Moim zdaniem, każdy instruktor i egzaminator powinien „lać” od razu za każde zagrożenie. Kopać bezwzględnie po pedałach hamulca i kończyć egzamin. Samochód nie jest z gumy, a ruch miejski to nie wesołe miasteczko. Lepiej niech taka osoba nie zda nawet 100 razy egzaminu, niż zginie przez brak własnych umiejętności i uleganie stresowi.  Nie czekajmy na reakcję kursanta, który i tak zawsze potem powie: ale dlaczego Pan mi zahamował, przecież ja sama dałabym radę. To fałsz, nie wierzmy im. Jeżeli nie widać wczesnej reakcji, jeżeli kursant nie reaguje na sytuację zawczasu, to należy taki błąd natychmiast ujawniać i reagować. Po to są kamery w samochodach, żeby mogli się odwoływać. Lepiej żeby się mogli odwołać, niż żeby byli chowani do grobu, a egzaminator z pewnością będzie wolał odpisywać wyjaśnienie na skargę, niż podpisywać zarzuty prokuratorskie. Wracajmy do starych, wypróbowanych metod i bądźmy racjonalni oraz poważni, bo inaczej nie będziemy nigdy szanowani.

Autor (na zdjęciu powyżej) jest Prezesem Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Instruktorów Techniki Jazdy
ilustracje pochodzą z archiwum prywatnego Autora.

Komentarze

  1. w.sz

    w.sz   5 września 2018, 13:34

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Gdyby kolega zatrzymał auto przed przejazdem i przerwał egzamin to dziewczyna by żyła! Najwyżej byłaby obrażona i pisałaby skargę. Ale, żywa! Tak to smutna i okrutna prawda! Cała reszta tej wielkiej medialnej dysputy powinna służyć w wprowadzeniu stosownych zmian w szkoleniu, rozliczaniu i oczywiście nadzorze egzaminatorów.

  2. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   31 sierpnia 2018, 22:55

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Marek MarczewskiKim Pan jest Panie @Balthier? To już zostało stwierdzone. BŁAZNEM, którego jedynym argumentem jest sztacheta.

  3. sceptyk

    sceptyk   31 sierpnia 2018, 21:18

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Balthier@ABC- Obejrzałem filmik i zrozumiałem, że nikt mnie nie bierze na poważnie bo nie mam stanowiska?? I tutaj Twoje niedoczekanie. Bo ja cały czas przypominałem posłom o konieczności zmiany finansowania WORD'ów, i w końcu się za to zabrali. Niedawno minister transportu ogłosił, że niedługo nastąpi zmiana finansowania i pieniądze za egzaminy będą wpływać do budżetu województw. Nie chce się chwalić, ale bardzo możliwe, że to ja do tego pośrednio doprowadzę. Oczywiście wniebozięty nie jestem bo walczę o zmiany w samym systemie egzaminacyjnym, ale zmiana finansowania WORD jak najbardziej na plus. Walka o zmiany w patologicznym systemie egzaminacyjnym będzie dalej!. No... zbawiciel , pogromca patologii, takie ogniwo internetowej sprawiedliwości . Nie negocjowałeś przypadkiem wstąpienia Polski do UE?

  4. Marek Marczewski

    Marek Marczewski   31 sierpnia 2018, 18:07

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Kim Pan jest Panie @Balthier? Być anonimowym i pisać obrażając innych to każdy tchórz potrafi. Może proszę się przedstawić, napisać Kim Pan jest, co Pan umie, gdzie i jako Kto Pan działa i w czyjej sprawie?

  5. Balthier

    Balthier   31 sierpnia 2018, 01:44

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    @ABC- Obejrzałem filmik i zrozumiałem, że nikt mnie nie bierze na poważnie bo nie mam stanowiska?? I tutaj Twoje niedoczekanie. Bo ja cały czas przypominałem posłom o konieczności zmiany finansowania WORD'ów, i w końcu się za to zabrali. Niedawno minister transportu ogłosił, że niedługo nastąpi zmiana finansowania i pieniądze za egzaminy będą wpływać do budżetu województw. Nie chce się chwalić, ale bardzo możliwe, że to ja do tego pośrednio doprowadzę. Oczywiście wniebozięty nie jestem bo walczę o zmiany w samym systemie egzaminacyjnym, ale zmiana finansowania WORD jak najbardziej na plus. Walka o zmiany w patologicznym systemie egzaminacyjnym będzie dalej!.

  6. ABC

    ABC   30 sierpnia 2018, 09:40

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    ROZWIĄZAĆ WORDY i niech to Pan krzyczy Panie Prezesie Grega, ekspercie od zasad ruchu po socjologi, tak jak miał odwagę powiedzieć to głośno ZWYKŁY INSTRUKTOR OSK, Marcin Płaszewski youtube.com/watch?v=9BgWZ9Qj3gA Wyjątkowo obrzydliwa wypowiedź Pana Płaszewskiego z Dąbrowy Górniczej. Wypowiedź po prostu wulgarna, język na poziomie rozjuszonego kibola, słowa podłe, na które nikt nie zasługuje, w uniesieniu domaga się on średniowiecznej sprawiedliwości. Jeśli "ktoś z Śląska" podający się za instruktora uznaje takie wypowiedzi jako wypowiedź "zwykłego instruktora" to promuje pospolite internetowe chamstwo, a nazywa je odwagą. Proponuję inny film https://www.youtube.com/watch?v=YROkJPkll0M Balthier piszesz wyzywająco " prawda boli ?" Domagasz się dyskusji polecam i Tobie ten film i refleksje, dlaczego nikt nie chce z Tobą dyskutować ?

  7. Balthier

    Balthier   30 sierpnia 2018, 02:43

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    OŚWIADCZENIE!: Napisałem do Pana Piotra (autora) na Facebooku w komentarzu pod jego najnowszym postem tekst taki jak mój tutaj poniżej na portalu. Była jako taka odpowiedź... po czym.... Pan Piotr usunął swojego posta (czyli komentarze pod nim także) i na dodatek Pan Piotr wyłączył na FB opcje pisania komentarzy dla nieznajomych. Panie Piotrze drogi.... Nic już nie powiem... Wiem, że prawda boli.

  8. Ktoś ze Śląska

    Ktoś ze Śląska   29 sierpnia 2018, 14:24

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Filip GregaBrawo Piotrze! Mwmy o tym glosno! ODJ. Następna koteria do zarabiania kasy z USTAWOWEGO PRZYMUSU. Za chwilę okaże się, że jedna godzina dla świeżo upieczonego kierowcy to zbyt mało i załatwi się pięć płatnych godzin. Następny krok to przymusowe doszkalanie tych 50+ i ze srebrnym listkiem, itd. , bo poza mydleniem oczu , liczy się kasa, a nie BRD. Egzaminator zapięty w pasy powinien siedzieć na tylnej kanapie i obserwować oraz oceniać i NIC WIĘCEJ. Obok zdającego, tak jak to było dawniej, powinien siedzieć instruktor z doświadczeniem w szkoleniu zupełnych żółtodziobów, którym na początku myli sie lewa noga z prawą, a pedał gazu z hamulcem. Place powinny być tylko do wstępnego szkolenia w OSK, a nie uwalania egzaminowanych. Skoro WORD jest samofinansującą się firmą, to jedynie na co ma wpływ, to OBLEWANIE. ROZWIĄZAĆ WORDY i niech to Pan krzyczy Panie Prezesie Grega, ekspercie od zasad ruchu po socjologi, tak jak miał odwagę powiedzieć to głośno ZWYKŁY INSTRUKTOR OSK, Marcin Płaszewski youtube.com/watch?v=9BgWZ9Qj3gA

  9. Egzaminator B

    Egzaminator B   29 sierpnia 2018, 14:08

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Świetny tekst. Cała prawda! Gdyby kolega zatrzymał auto przed przejazdem i przerwał egzamin to dziewczyna by żyła! Najwyżej byłaby obrażona i pisałaby skargę. Ale, żywa!

  • 1 (current)
  • 2

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.