Rusza III Światowy Tydzień BRD

/ /

Rusza III Światowy Tydzień BRD

Data publikacji: 4 maja 2015, 11:19
Rusza III Światowy Tydzień BRD fot. fernandoweberich.com

Trwa III Światowy Tydzień BRD ogłoszony przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych. Pierwszy Tydzień obchodzono w 2007, drugi w 2013 roku. Tegoroczny poświęcony jest bezpieczeństwu dzieci na drogach.

Każdego dnia w wypadkach drogowych na świecie ginie ponad 500 dzieci, a dziesiątki tysięcy zostają rannych. Zachowania młodszych dzieci na drogach wynikają często ze specyficznego dla tego okresu funkcjonowania zmysłów i czynności intelektualnych.

Celem ma być zwiększenie świadomości, szczególnie wśród młodych uczestników ruchu drogowego, na temat możliwości uniknięcia wypadków drogowych i zachęcenie ich np. do noszenia kasków ochronnych, zapinania pasów bezpieczeństwa czy noszenia elementów odblaskowych po zmroku.

Podstawowym zadaniem Trzeciego Tygodnia BRD jest zwrócenie uwagi na trudną sytuację dzieci, jako uczestników ruchu na drogach, zainicjowanie i skoordynowanie działań, które skutecznie przyczynią się do poprawy ich bezpieczeństwa oraz promowanie idei bezpiecznego i zrównoważonego transportu.

Od 2015 roku obrażenia powstałe w wyniku wypadków drogowych w krajach rozwijających się będą stanowić główną przyczynę zgonów dzieci powyżej 5 roku życia. Dlatego, jeśli nie zostaną podjęte natychmiastowe i skuteczne kroki, liczba tych obrażeń będzie rosła w sposób gwałtowny, narażając życie i zdrowie milionów dzieci na całym świecie.

Dziecko i ruch drogowy

Widzenie

  • Pole widzenia dziecka mieści się na wysokości około 1 m nad ziemią,
  • Kąt widzenia osoby dorosłej wynosi 180°, natomiast dziecka w wieku do 8 lat – 70°, dlatego dziecko widzi tylko to, co jest przed nim,
  • Dzieci słabo odróżniają odcienie barw. Mają trudności z dostrzeżeniem małego ciemnego samochodu na tle szarej nawierzchni,
  • Potrzebują około 3-4 sek., aby odróżnić stojący samochód od samochodu jadącego powoli,
  • Mylą pojęcia „widzieć” i „być widziany”. Wydaje się im, że jeśli oni widzą samochód, również kierowca tego samochodu ich widzi,
  • Dzieci mają trudności z rozróżnieniem wielkości i odległości. Myślą, że mały samochód jest bardziej oddalony niż duża ciężarówka.

Słyszenie

  • Dziecko ma dobry słuch, ale nie jest w stanie określić dokładnie źródła dźwięków,
  • Hałas, szczególnie dotkliwy w dużych miastach, rozprasza dziecko i utrudnia mu koncentrowanie się na ruchu drogowym,
  • Dziecko reaguje tylko na jeden dźwięk jednocześnie, ten który jest dla niego najważniejszy.

Zależność przyczynowo-skutkowa

  • Dziecko w młodszym wieku szkolnym w ruchu drogowym ma trudności ze zrozumieniem zależności pomiędzy przyczyną i skutkiem,
  • Często nie potrafi prawidłowo przewidzieć, jak zmieni się sytuacja na drodze.

Ocena odległości

  • Dziecku droga wydaje się krótsza, jeśli na jej końcu znajduje się obiekt, którym jest zainteresowane,
  • Dzieci nie mają poczucia czasu – czas płynie dla nich najszybciej, gdy się bawią,
  • Prędkość jest stosunkiem odległości i czasu – dziecko, które ma trudności z oceną odległości i upływem czasu nie potrafi także prawidłowo ocenić prędkości.
     

Dziecko nie potrafi myśleć jednocześnie o kilku rzeczach na raz i reagować na nie.

Osoby, miejsca i przedmioty znane dziecku dają mu fałszywe poczucie bezpieczeństwa.

Dziecko utożsamia samochód z przyjaznym przedmiotem, kojarzącym się z przyjemnością. Sądzi także, że kierowcy najczęściej identyfikowani z rodzicami, nie mogą wyrządzić mu krzywdy.

Dziecko myśli, że przejście dla pieszych, szczególnie gdy jest wyposażone w sygnalizację świetlną, jest miejscem, gdzie nie może stać się nic złego i zapomina o zagrożeniach.

Dzieci uczą się zachowań w ruchu drogowym przede wszystkim przez naśladownictwo (modelowanie), czynności, które przedtem wykonywał ktoś inny np. rodzice, dziadkowie, rodzeństwo, koledzy, nauczyciele.

Dziecko naśladuje dorosłych w ruchu drogowym, ale może wyciągać błędne wnioski z ich obserwacji.

Rodzice to pierwsi najważniejsi nauczyciele. Muszą umożliwić dziecku zrozumienie, dlaczego czegoś nie wolno oraz pokazać, jak należy się zachowywać dostarczając pozytywnych wzorców zachowań.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.