Ruszają "Oświeceni"

Data publikacji: 31 sierpnia 2015, 14:49

Samo noszenie odblasku nie wystarczy. Aby mógł on dobrze działać (odbijać światło), sprawne muszą być reflektory pojazdów. Wiedzę na ten temat ma wzmocnić ruszająca dziś kampania "Oświeceni"

W gościnnych progach Instytutu Transportu Samochodowego spotkali się dziś przedstawiciele wielu instytucji. Z zaproszenia organizatorów skorzystali (w kolejności wg zdjęcia powyżej, od lewej): Wojciech Śmiech, zastępca dyrektora ds. Wizerunku i Strategii Komunikacji w PKP Polskie Linie KolejoweMaria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Instytucie Transportu SamochodowegoMichał Szczerba, poseł, wiceprzewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu DrogowegoJarosław Gnatowski, komisarz, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej PolicjiAlvin Gajadhur, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego oraz Tomasz Targosiński, ekspert ds. oświetlenia z Instytutu Transportu Samochodowego.

31 sierpnia 2014 roku wprowadzono w Polsce obowiązek noszenia elementów odblaskowych przez wszystkie osoby, które po zmroku poruszają się poza terenem zabudowanym. W założeniach miało to poprawić widoczność pieszych. Wzrosła więc liczba rozdawanym masowo i bezpłatnie elementów odblaskowych jako modnych gadżetów reklamowego wielu firm i instytucji.

W zasadzie powinno to cieszyć. Niestety, prawdę o jakości odblasków, a tym samym efektywności ochrony użytkowników, zweryfikowała kontrola Inspekcji Handlowej (styczeń-marzec 2015). Wyniki opublikowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów są bardzo niepokojące. Zakwestionowano aż 89,9 proc. produktów - odblaski poddano badaniom w certyfikowanym laboratorium Instytutu Transportu Samochodowego. Spośród nich 41 proc. przebadanych elementów odblaskowych nie spełniło wymagań fotometrycznych – światło odbijało się w niewystarczającym stopniu lub powierzchnia odblaskowa była zbyt mała (zgodnie z przepisami, powinna ona wynosić co najmniej 15 cm2) Podobny odsetek. przebadanych odblasków nie spełniło wymagań testowi odporności na wpływ deszczu. 

Światła pojazdów

Aby piesi z odblaskami (tymi dobrej jakości) byli zauważani oświetlenie pojazdów musi być w należytym stanie technicznym. Jest to tym bardziej istotne, że średni wiek samochodu w Polsce wynosi ponad 12 lat, a znaczący odsetek jest po kolizjach i naprawach (wymianach) reflektorów. Ich wartość rynkowa nieustannie maleje, przez co wielu kierowców nie inwestuje w ich odpowiednie utrzymanie. Badania przeprowadzone w ramach „Inicjatywy na rzecz dobrych świateł samochodowych” ITS pokazały, że ok. 90% pojazdów ma nieprawidłowo ustawione światła, a tylko ok. połowa oświetla drogę w co najmniej minimalnym stopniu, nie oślepiając przy tym innych użytkowników dróg. 

„Oświeceni”

Fundacja „Jedź Bezpiecznie” od lat prowadzi działania edukacyjne kierowane do wszystkich uczestników ruchu drogowego. Wyznajemy przy tym starą maksymę, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Stąd też pomysł na ogólnopolską Kampanię Społeczną „Oświeceni”, która ma uświadomić wszystkim uczestnikom ruchu drogowego zależność pomiędzy elementem odblaskowym, a światłami pojazdu oraz konieczność zadbania zarówno przez pieszych o sposób noszenia i jakość odblasków jak też przez kierowców o dobry stan techniczny oświetlenia. Bo wiadomo że „do tanga trzeba dwojga”.

Co ważne, Kampania Społeczna „Oświeceni” nie zostanie zamknięta w ramy czasowe. Pomysłodawcy zakładają, że będzie prowadzona non-stop, co nie oznacza, że nie będziemy podlegała ocenie, czy modyfikacjom.

Głównym elementem Kampanii Społecznej „Oświeceni” jest strona internetowa www.oswieceni.eu Znajdą się tam materiały informacyjno-edukacyjne przeznaczone dla zmotoryzowanych, pieszych, osób prowadzących zajęcia z zakresu BRD oraz szeroko pojętych mediów.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.