S. Rzońca: o zawodzie instruktora

/ /

S. Rzońca: o zawodzie instruktora

Data publikacji: 4 czerwca 2019, 15:26
Autor: Stefan Rzońca
S. Rzońca: o zawodzie instruktora
1
fot. L-instruktor /archiwum

Już od 1989 r jestem instruktorem nauki jazd na kategorię A, B, T. Pamiętam czasy, jak mówiło się z szacunkiem do nauczyciela zawodu – panie instruktorze. Podobało mi się zachowanie mojego instruktora, gdy zawsze ze spokojem mówił swoje ulubione formułki, takie jak „linia ciągła to mur i nie próbuj przejeżdżać bo się rozbijesz”. Wydawało mi się, że to jest elita na drodze i chciałem do niej należeć.

Moim zdaniem, nie ma dobrych przykładów w codziennym ruchu drogowym. Już małe dziecko wiezione w aucie przez rodzica, musi słyszeć odpowiednie słownictwo i widzieć poprawne zachowanie ojca na drodze. Tylko uczciwie życie opiekunów, poszanowanie prawa, dobry przykład, zapewni nam mądrych kierowców. Jak trudno nam przejechać kilka kilometrów poprawnie? Trzeba szczególnej uwagi z naszej strony, aby przypadkiem nie zdemoralizować podopiecznych na kursach.  Mój wygląd, mimika, gesty i słowa świadczą o mnie jako nauczycielu – instruktorze. Zwracajmy uwagę na detale – brakuje perfekcji. Powodem jest zapłata za wykonaną pracę – ile należy zapłacić nauczycielowi za lekcję z matematyki. Ci, co na korepetycje wydali fortunę, wiedzą jak droga jest nauka.

fot. J. MichasiewiczIle złotych za lekcję powinien otrzymać instruktor? Niektórym nawet 50 złotych będzie za drogo, a na egzaminie trzeba zapłacić 140 zł i to niekoniecznie za 60 minut jazdy. Co teraz trzeba zrobić, aby poprawić wizerunek instruktora? Podnosić kulturę osobistą, dbać o wygląd swojej osoby i pojazdu, poważnie traktować każdego ucznia, posiadać odpowiednią wiedzę, nie tylko z dziedziny ruchu drogowego czy techniki jazdy, ale i psychologii czy etyki. Powinniśmy się jeszcze kształcić, doszkalać, podnosić swoje umiejętności.

Warsztaty instruktorów w obecnej formie nie spełniają tej funkcji. Należałoby organizować je rzadziej np. co dwa lata, ale w innej formie. Trzeba nauczyć się słuchać innych i potrafić zasadnie bronić swojego zdania, a nie tylko krytykować tych, co robią nie po naszej myśli. Nauczmy się nowych systemów, jakie pojawiły się w samochodach, jak z nich korzystać, jak tego nauczyć naszych kursantów.

Tymczasem samochody do szkolenia i egzaminowania muszą być pozbawione kamer cofania, czujników parkowania, asystentów pasa ruchu, wyświetlaczy wskaźników na przedniej szybie, tempomatów… Czy rządzący zastanawiają się nad problemem przybywania w szybkim tempie pojazdów z automatyczną skrzynią biegów? Czy nie powinno się znieść kodu 78, aby każdy posiadacz prawa jazdy sam decydował jakim pojazdem kieruje, byle to robił poprawnie i bezpiecznie?

Autor (na zdjęciu obok) jest Członkiem Zarządu Społecznego Stowarzyszenia Szkolenia Kierowców (SSSK)
w Białymstoku. Jest właścicielem OSK "Rzońca".
Posiada uprawnienia instruktora nauki jazdy.

Komentarze

  1. Kuba

    Kuba   4 czerwca 2019, 19:20

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Podejrzałem jak to robią w Danii. Uprawnienia można stracić dożywotnio za niską zdawalność dlatego nie opłaca się wypuszczać uczniów bez umiejętności kierowania pojazdem. Za niską zdawalność instruktor dostaje z urzędu skierowanie na np.10 godzin jazdy szkoleniowej z kolegą o poprawnej zdawalność. Płaci oczywiście za tą usługę nie małe pieniądze. Szkolenie "wyciągające" poglądowe, jest raz na 6 miesięcy. Możliwe są tylko dwa cykle szkoleń, a gdy nie ma poprawy instruktor dostaje z Urzędu (Policja) dożywotnie cofnięcie uprawnień. "Młody" Instruktor po kursie kwalifikacyjnym 2 lata, nie ma prawa jeżdzić końcowych godzin i przeprowadzać egzaminów wewnętrznych. Jazda na płytach poślizgowych jest przed egzaminem państwowym. Można wytedy zweryfikować nauczoną technikę kierowania. Egzamin Państwowy jest na Policji Policjanci sprawdzający kwalifikacje zmieniają się w tym zadaniu co pół roku.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.