Samochód vs. tramwaj (odc. 3)

/ /

Samochód vs. tramwaj (odc. 3)

Data publikacji: 9 lutego 2018, 13:27
Samochód vs. tramwaj (odc. 3)
2
źródło zdjęcia: Google Maps

Wracamy do tramwajowego tematu. Wielu go bagatelizuje twierdząc, że to proste, a dyskusje nad nim są marnowaniem czasu i zawracaniem głowy „prościznami”...

Znajomość przepisów prawa na poziomie pozwalającym posługiwać się w dyskusji numerami konkretnych artykułów z ustaw, budzi podziw i szacunek. Świadczy o ugruntowanej, pogłębionej wiedzy i doświadczeniu. Każdy instruktor wie jednak, że prawdziwy, nauczycielski kunszt jest wtedy, gdy posiadaną wiedzę udaje się efektywnie przekazywać kursantowi, w sposób dla niego przystępny i zrozumiały.

Na deser zostawiliśmy więc trzecią odsłonę tematu, która – wierzymy – jak dwie poprzednie, natychmiast znajdzie wyjaśnienie. Zależy nam jednak na uwzględnieniu w dyskusji metody zaznajomienia z nią kursanta, który nawet wyposażony w solidne podstawy teoretyczne, może w takiej sytuacji stracić orientację. Jak temu zapobiec?

Tym razem sytuacja nie jest zmyślona, zmodyfikowana, nie wymaga wyobrażania sobie niczego, co nie zostało zilustrowane. Pod rozwagę proponujemy prawdziwe, istniejące w Warszawie skrzyżowanie ulicy Nowowiejskiej z aleją Niepodległości. W opisanej sytuacji jedziemy samochodem, tą pierwszą ulicą, od Filtrów w kierunku pl. Politechniki. Nasz ślad i zamierzony kierunek jazdy został zaznaczony na ilustracji kolorem niebieskim. Tą samą drogą, równolegle do nas jedzie tramwaj (ślad i kierunek na różowo).

Mamy zielone, chcemy skręcić w lewo, w al. Niepodległości, w stronę centrum. Sygnalizator dla tramwaju emituje sygnał w kształcie kreski pionowej. Pojazd szynowy chce pojechać w prawo, w kierunku Mokotowa.

Nasze tory jazdy przecinają się. Kto dysponuje w tej sytuacji pierwszeństwem? Pytanie dodatkowe, równie ważne, jeśli wręcz nie ważniejsze: jak wytłumaczyć kursantowi logikę przejazdu przez skrzyżowanie w zaprezentowanej sytuacji? Jak zwykłemu uczestnikowi drogi opisać specyfikę takiego skrzyżowania, panujące na nim zasady i wynikające z nich obowiązki/prawa?

Raz jeszcze, zapraszamy do fachowej, merytorycznej dyskusji. Tym razem proponujemy jednak, by nieco więcej uwagi poświęcić metodyce!

Komentarze

  1. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   10 lutego 2018, 19:59

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    A o czym tutaj dyskutować? Czy o trywialnym brzmieniu art. 25 ust. 2 uPoRD czy o metodyce wykładania teorii? Ten drugi aspekt wydaje się "warty świeczki" – czyli całe 5 minut na wyjaśnienie tej normy prawnej (z dyskusja włącznie).

  2. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   9 lutego 2018, 23:06

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Zarządca drogi jeszcze na wolności ? Bardzo podobno sytuacja przy Banacha w Warszawie. Tam potrafili tak ustawić sygnalizację, że ten problem nie występuje.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.