Szkolnym auterm na egzamin?

/ /

Szkolnym auterm na egzamin?

Data publikacji: 1 sierpnia 2012, 00:00

Przedstawiciele organizacji społecznych środowiska Ośrodków Szkolenia Kierowców wspólnie z zarządem Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORDów, spotkali się po raz trzeci w tym roku z przedstawicielami Ministerstwa. Czego dotyczyło spotkanie w Warszawie, jak przebiegało i można je nazwać owocnym? O tym w relacji L-instruktora.


W zaproszeniu z 18 lipca, podpisanym przez dyrektora Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Andrzeja Bogdanowicza, tematem spotkania miały być zmiany przepisów ustawy o kierujących pojazdami z 5 stycznia 2011. Tymczasem gospodarz na wstępie poinformował, że zebranie ma na celu wyłącznie realizację uzgodnień dotyczących egzaminowania na autach należących do szkół jazdy. Było to tym bardziej zaskakujące, że na poprzednim spotkaniu, niespełna dwa tygodnie wcześniej, ten sam dyrektor sugerował, że trzeba się pilnie zająć nowelizacją ustawy o kierujących pojazdami.


Głos przedstawicieli środowiska szkół jazdy dotyczył przede wszystkim krzywdzącego dla nich faktu, że WORDy organizują bardzo częste przetargi na wymianę floty samochodów egzaminujących. Zmusza to właścicieli ośrodków szkolenia do wymiany aut co dwa, trzy lata, a to za mało by zdążyły się zamortyzować. Ponadto w umowach WORDy gwarantują sobie wymianę samochodów nawet co rok lub dwa. Auta bardzo często różnią się od siebie na tyle, że sprawia to problemy kursantom. Wystarczy, że inaczej reguluje się oparcie fotela, lub włącza wsteczny bieg, by po dwóch pomyłkach nie zdać egzaminu i – co zrozumiałe – udać się na doszkolenie do ośrodka dysponującego samochodem identycznym jak WORD.


Jedna z obserwacji środowiska ośrodków szkolenia sygnalizuje niepokojący proceder. Dealerzy nieformalnie umawiają się na „kolejkę” do przetargu tak, by ustalić kto wygra tym, a kto następnym razem. Niektórzy proponują nawet darmowy wynajem samochodów WORDom, a to służy wyłącznie dostawcom pojazdów.


 Jedna z ofert złożonych w ramach zamówień publicznych na wynajem samochodów do egzaminowania:

zamówienie nr A-Zp/42/10
WORD Warszawa – rozstrzygnięciem dn. 03.01.2011 wybrał ofertę firmy BEMO MOTORS Sp. z o.o., 61-044 Poznań, ul. Mogileńska 50 na wynajem 45 samochodów Suzuki Swift za jednostkową cenę netto 1 PLN/miesiąc z ubezpieczeniem OC, NNW, AC, oznakowanych i przystosowanych do egzaminowania z kompletem opon zimowych, z opcją corocznej wymiany na nowe w okresie 4 lat.

Rozstrzygnięcie uchylone przez Krajową Izbę Odwoławczą, sygn. akt KIO 39/11. Podobna sytuacja miała miejsce w Łodzi, gdzie przetarg także unieważniono.
http://www.word.lodz.pl/pliki/przetargi/informacja_o_uniewaznieniu_samochody.pdf


Przedstawiciele szkół jazdy wskazywali też na fakt, że od zawsze prawie jedna trzecia wszystkich egzaminów czyli egzaminy na kategorię inną niż A i B, jest przeprowadzana na pojazdach ośrodków szkolenia. Dlatego ich zdaniem opór przed zastosowaniem tego rozwiązania do egzaminów na motocykle lub auta osobowe do 3,5 tony jest zupełnie niezrozumiały. Tylko Polska i Litwa pozostały państwami, w których nie egzaminuje się na pojazdach należących do szkół lub osób egzaminowanych. Ponadto obecnie obowiązujące przepisy narażają WORDy na niepotrzebne i niemałe koszty eksploatacyjne samochodów egzaminacyjnych. Garażowanie i mycie aut kosztuje, nie mówiąc o paliwie.


WORDy jednak widzą problemy gdzie indziej. Zdaniem przedstawicieli zarządu Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORDów, po wdrożeniu proponowanych zmian wydłużyłby się czas egzaminu, a co za tym idzie jego koszt. Pojawiły się także obawy o odpowiedzialność w razie niepodstawienia pojazdu albo zastrzeżeń do jego stanu technicznego. Dyrektorzy zwrócili też uwagę na nagrywanie przebiegu egzaminu. Umożliwienie zdawania na samochodach spoza ośrodków rodziłoby ryzyko ingerencji w zapis, problemy z archiwizowaniem nagrań, kompatybilnością sprzętu lub brakami w nagraniach. Kto miałby za to wszystko odpowiadać? Kto odpowiadałby za odłożenie lub odwołanie egzaminu z powyższych powodów, również finansowo? WORDy twierdzą też, że umożliwienie kursantom decydowania o wyborze pojazdu egzaminacyjnego utrudni ośrodkom ruchu racjonalne gospodarowanie flotą aut. Pytań jest więcej: ile trwałoby podstawienie właściwego samochodu z instruktorem po dokonaniu losowania, gdzie miałyby oczekiwać auta przed egzaminami, wreszcie co w sytuacji gdy losowanie wskaże kilka osób mających być jednocześnie egzaminowanych tym samym pojazdem?


Dyrektor WORD Warszawa, jednocześnie prezes Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów, Andrzej Szklarski zadeklarował, że ma zamiar realizować w swoim ośrodku pomysł wynajmu aut egzaminacyjnych niejako wspólnie ze szkołami jazdy, tworząc z nimi konsorcjum. Podobną deklarację usłyszeliśmy z ust dyrektora WORD Łomża, Mirosława Oliferuka. Głosem radomskiego środowiska był na spotkaniu dyrektor WORD Radom, Mirosław Szadkowski. Zauważył, że w jego regionie aktualnie używane do egzaminowania i szkolenia samochody mają już ponad 4 lata i najwyższy czas na nowy przetarg o czym zgodnie mówią także lokalne szkoły jazdy.


Ośrodki szkolenia nie są jednak zadowolone z deklaracji WORD Warszawa i WORD Łomża. W obecnej sytuacji ekonomicznej, szkół najzwyczajniej nie będzie stać na wzięcie udziału w konsorcjum. W tej sytuacji dyrektor Andrzej Bogdanowicz zaproponował, by zapoznać się z opinią firm dostarczających samochody oraz pod koniec sierpnia zorganizować w ministerstwie kolejne spotkanie, tym razem z udziałem ich przedstawicieli.
Relację z tego spotkania, o ile odbędzie się zgodnie z planem, na pewno znajdziecie na L-instruktor.pl
W spotkaniu uczestniczyli:


1.    Andrzej Bogdanowicz - dyrektor DTD w MTB i GM
2.    Tomasz Piętka - specjalista DTD w MTB i GM
3.    Andrzej Szklarski - prezes KSD WORD / dyr. WORD Warszawa
4.    Mirosław Szadkowski - sekretarz zarządu KSD WORD / dyr. WORD Radom
5.    Mirosław Oliferuk - członek zarządu KSD WORD / dyr. WORD Łomża
6.    Tomasz Matuszewski - pełnomocnik dyr. WORD Warszawa ds. Procesu Egzaminowania
7.    Krzysztof Szymański - prezes PFSSK
8.    Krzysztof Bandos - wiceprezes PFSSK
9.    Jan Domasik - prezes PIGOSK
10.    Marek Gawroński - wiceprezes PIGOSK
11.    Roman Stencel - prezes OIGOSK
12.    Zbigniew Popławski - wiceprezes OIGOSK
13.    Andrzej Sural - prezes SSSK Białystok
14.    Jarosław Onacewicz - przewod. KR SSSK Białystok


L-instruktor dziękuje Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców za współpracę w przygotowaniu relacji.

 

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.