"Trzydziestka" na "garbie"

Data publikacji: 12 lutego 2018, 13:29
"Trzydziestka" na "garbie"
4
Znaki: B-33 „Ograniczenie prędkości” i A-11A „Próg zwalniający” /fot. L-instruktor

Temat wraca jak bumerang. Czy znak ograniczenia prędkości np. do 30 km/h zestawiony ze znakiem informującym o progu zwalniającym, zobowiązuje nas do tak wolnej jazdy tylko przed progiem? Czy na całym odcinku drogi objętym ograniczeniem?

Napisał do nas w tej sprawie Czytelnik.

Szanowni Państwo. Ze względu na zawód, jaki wykonuję (pracownik ochrony), często poruszam się po osiedlach, mniej lub bardziej zabudowanych. Sporo w takim terenie "leżących policjantów", czyli garbów zwalniających. Niektóre uliczki są dla mnie zrozumiałe, niestety umiejscowienie tych przeszkód na asfaltowych odcinkach, gdzie spokojnie wystarczyłoby ograniczenie obowiązujące w obszarze zabudowanym, uważam za przesadę. Co jeszcze bardziej mnie dziwi, przy tych garbach zwykle stoi znak ograniczenia do 30 albo w niektórych miejscach nawe 20 km/h. Bardzo proszę o informację i wyjaśnienie, czy to ograniczenie odnosi się jedynie do tego garbu? Czy obowiązuje aż do następnego skrzyżowania albo znaku odwołującego? Pozdrawiam, Wojciech Chrobak, Kozienice.

Ze względu na te nieszczęsne garby, unieważniono nawet kiedyś egzamin (i to zapewne niejeden). Pewien kandydat na kierowcę, podczas swojego egzaminu w Kielcach, dwukrotnie przekroczył prędkość wskazaną na znaku z ograniczeniem, po przejechaniu przez próg zwalniający. Egzaminator zakończył egzamin z wynikiem negatywnym, od czego zdający się odwołał do Marszałka. Marszałek zaś poparł kandydata i unieważnił egzamin.

Ostateczne rozstrzygnięcie zapadło wtedy dopiero przed obliczem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. O wyjaśnienie poprosiliśmy Zbigniewa Drexlera (na zdj. poniżej), autorytet w dziedzinie przepisów prawa ruchu drogowego, eksperta, autora wielu książek i publikacji.

Odpowiedź na pytanie Czytelnika jest bardzo prosta. Z żadnych przepisów „kodeksu drogowego” nie wynika, że łączne umieszczenie znaków A-11a „próg zwalniający” i B-33 „ograniczenie prędkości” oznacza, iż ten drugi znak ma zastosowanie tylko do przejeżdżania przez próg zwalniający. Gdyby taka zasada obowiązywała, odpowiedni przepis byłby wprowadzony do rozporządzenia z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, tak jak ma to miejsce w innych przypadkach, zresztą wymienionych przez Czytelnika.

fot. J. Michasiewicz

Wiązanie znaku B-33 tylko z progiem zwalniającym wynika z niezrozumienia istoty tych urządzeń w jezdni oraz zasad ich oznakowania, z którymi spotykamy się na drogach, zwłaszcza wewnętrznych i w strefach zamieszkania. Znak B-33 spełnia tu bowiem podwójną rolę. Wskazuje nie tylko prędkość, której nie należy przekraczać ze względów „technicznych” przy wjeżdżaniu na próg, ale również zwraca uwagę na konieczność nieprzekraczania tej prędkości za progiem, przy czym ta druga okoliczność ma większe znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu, przede wszystkim pieszych, którzy na przykład w strefach zamieszkania mogą korzystać z całej powierzchni drogi, mając przy tym pierwszeństwo przed pojazdami.

Warto tu przypomnieć o ustawowym ograniczeniu prędkości w strefie zamieszkania do 20 km/h, o czym znak B-33 z liczbą „20” umieszczony przed progiem niejako o tym przypomina. Jak łatwo zaś zauważyć praktyka jest taka, że większość kierujących po przejechaniu przez próg natychmiast naciska pedał gazu znacznie przekraczając ograniczenie wskazane na znaku.

Ograniczenia prędkości czy to określone ustawowo, czy wskazane znakami B-33 należą do najczęściej nieprzestrzeganych norm prawnych. Progi zwalniające lub inne przeszkody na jezdni powodujące jazdę „slalomem” zostały wprowadzone w celu zmuszenia kierujących do zmniejszenia prędkości, czego samym znakiem niestety bardzo często nie daje się osiągnąć. 

Gdyby tak pomarzyć i wyobrazić sobie na drogach samych zdyscyplinowanych kierowców… Żadne progi i inne urządzenia o podobnym charakterze nie byłyby potrzebne; wystarczyłby tylko znak B-33 z liczbą odpowiednią do okoliczności. 

Serdecznie pozdrawiam
Zbigniew Drexler

Komentarze

  1. Waldek

    Waldek   13 lutego 2018, 09:51

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Rozumiem, że w strefach zamieszkania tak, ale inżynier ruchu akceptuje i zatwierdza ustawianie tego zestawu znaków w miejscach, gdzie po przejechaniu progu trzeba jechać 20 km/h zupełnie niepotrzebnie, a skrzyżowanie odwołujące jest po ok. 200 metrach.

  2. Balthier

    Balthier   12 lutego 2018, 23:55

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    w.szDla mnie i pewnie wielu innych to wyjaśnienie jest ostateczne i w pełni zrozumiałe! Nazwisko i autorytet autora powinno zakończyć i odłożyć do lamusa dalszy ciąg dyskusji nad tą sprawą. To ja chyba mogę się uważać za młodocianego wybrańca PRAWDY najwyższej. Bo to co oznajmił szanowny Pan Drexler to ja już byłem nauczony i wiedziałem w pierwszych godzinach jazd w moim skromnym OSK... nie chwaląc się rzecz jasna.

    ______________
    post moderowany

  3. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   12 lutego 2018, 21:13

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    To oczywiste. Wynika z przepisów. Ale co jakiś czas znajduje się agent, który ma problem z czytaniem ze zrozumieniem.

  4. w.sz

    w.sz   12 lutego 2018, 16:00

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Dla mnie i pewnie wielu innych to wyjaśnienie jest ostateczne i w pełni zrozumiałe! Nazwisko i autorytet autora powinno zakończyć i odłożyć do lamusa dalszy ciąg dyskusji nad tą sprawą.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.