Urodziny sygnalizatora

Data publikacji: 5 sierpnia 2015, 13:41
Urodziny sygnalizatora fot. Grupa IMAGE

Dokładnie 101 lat temu w Cleveland (USA) uruchomiono pierwszą, elektryczną sygnalizację świetlną. Nie sposób choćby oszacować ilu ludzi bezpiecznie dotarło do celu swojej podróży dzięki temu wynalazkowi.

Historia rozwoju urządzeń sygnalizacji świetlnej rozpoczęła się od zainstalowania w 1868 roku w Londynie, na skrzyżowaniu Bridge Street i New Palace Yard pierwszych sygnałów świetlnych. Było to ręcznie sterowane urządzenie semaforowe z gazową lampą wysyłającą sygnały zielone i czerwone. Niestety, już po kilku dniach nastąpił wybuch gazu, co zniechęciło Brytyjczyków do stosowania tego typu urządzeń przez najbliższe 50 lat.
Właściwy rozwój sterowania ruchem rozpoczął się w 1914 roku w USA, po zainstalowaniu w Cleveland pierwszej elektrycznej sygnalizacji świetlnej (przypominającej wersję londyńską – tzn. semaforowe ramiona z latarnią).

Następnym krokiem było zastosowanie sygnałów trójkolorowych (w 1918 roku, w Nowym Jorku). W 1922 roku zastosowano pierwszą koordynację sygnałów na sąsiednich skrzyżowaniach (Salt Lake City), w 1928 pierwszą sygnalizację uzależnioną od sytuacji w ruchu – akomodacyjną, reagującą na sygnał klaksonu samochodu (New Heaven – Baltimore), w 1932 – w Anglii pierwsza sygnalizacja akomodacyjna w europie z czujnikiem przyciskowym (zamienionym później na pneumatyczny), w 1933 – sygnalizację wzbudzaną przez pieszych, a w 1959 roku podjęto pierwsze próby sterowania komputerowego (Toronto).

W Polsce, pierwsza sygnalizacja świetlna pojawiła się w 1926 roku w Warszawie na skrzyżowaniu Alei Jerozolimskich i Marszałkowskiej. Po drugiej wojnie światowej nieomal równocześnie z odbudową miast i ich układów komunikacyjnych instalowano sygnalizacje świetlne. Pierwsza w Polsce sygnalizacja wzbudzana przez pieszych pojawiła się w 1967 roku w Warszawie przy ul. Grójeckiej, a rok później pojawił się pierwszy system skoordynowanego sterowania na ciągu Alej Jerozolimskich i ulicy Marszałkowskiej. Pierwsza w pełni akomodacyjna sygnalizacja wielofazowa została uruchomiona w 1974 roku.

Kalendarium historii sygnalizacji świetlnej

1914 – pierwsza elektryczna sygnalizacja świetlna (zielono-czerwona), Cleveland (USA)
1920 – zaczęto stosować oznaczenie trójkolorowe, Detroit (USA)
1922 – po raz pierwszy skoordynowano sygnały na sąsiednich skrzyżowaniach, Salt Lake City (USA)
1928 – uruchomiono pierwszą sygnalizację uzależnioną od sytuacji w ruchu (akomodacyjną), reagującą na sygnał klaksonu samochodu, Baltimore (USA)
1933 – po raz pierwszy zastosowano sygnalizację wzbudzaną przez pieszych
1959 – sygnalizacja uliczna zaczęła być sterowana komputerowo, Toronto (Kanada)

w Polsce
Pierwsza sygnalizacja świetlna została zamontowana na skrzyżowaniu Alei Jerozolimskich i ulicy Marszałkowskiej w Warszawie w 1926 roku. Po wojnie, wraz z odbudową miast i ulic instalowano równocześnie sygnalizację świetlną.
1967 – pojawiła się pierwsza sygnalizacja wzbudzana przez pieszych (ul. Grójecka, Warszawa)
1968 – po raz pierwszy w Polsce zastosowano system skoordynowanego sterowania sygnalizacją, Warszawa
1974 – uruchomiono pierwszą w pełni akomodacyjną sygnalizację wielofazową.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.