Uwagi OIGOSK do projektów rozporządzeń

/ /

Uwagi OIGOSK do projektów rozporządzeń

Data publikacji: 8 listopada 2012, 09:26

Odpowiadając na prośby o wyrażenie opinii na temat projektów rozporządzeń, niniejszym przesyłamy następujące uwagi z prośbą o ich wnikliwe rozważenie:
 
I.   Projekt Rozporządzenia MTBiGM  w sprawie kontroli ośrodków szkolenia kierowców

1)     W § 5 dodać ust. 4 w brzmieniu:
„4. kontrole, o których mowa w §7 ust. 1 pkt. 4 przeprowadza instruktor, o którym mowa w art. 33 i spełniający wymóg, o którym mowa w art. 28 ust. 2 pkt. 2 ustawy”

Uzasadnienie: Sprawdzenia prawidłowości sposobu prowadzenia w ośrodku zajęć teoretycznych i praktycznych powinny dokonywać osoby posiadające doświadczenie merytoryczne i odpowiednią wiedzę teoretyczną oraz praktyczną dokumentowaną uprawnieniami instruktora nauki jazdy co najmniej kategorii pr. jazdy objętych zakresem kontroli. Przepisy art. 79a ust.3 ustawy o z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w związku z art. 43 ust.2 pkt.3 ustawy  zezwalają na wykonywanie czynności kontrolnych przez osoby nie będące pracownikami organu.

2)     § 7 ust. 1 powinien mieć brzmienie:
„§ 7. 1. Kontrola obejmuje w szczególności sprawdzenie:
  1)     Prawidłowości zapisów w książce ewidencji osób szkolonych,
  2)     Prawidłowości zapisów w kartach przeprowadzonych zajęć,
  3)     Prawidłowości dokumentacji związanej z przeprowadzeniem egzaminu wewnętrznego,
  4)     Prawidłowości sposobu prowadzenia  w ośrodku zajęć teoretycznych i praktycznych”

Uzasadnienie § 7 ust. 1 pkt. 4: zajęcia teoretyczne mogą być prowadzone również przez wykładowców

3)     § 13 ust. 7 powinien mieć brzmienie:
„7. Protokół oględzin sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje osoba, o której mowa w art. 80 ustawy o z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.)”

Uzasadnienie: oczywistym jest prawo kontrolowanego do otrzymania wytworzonego w trakcie kontroli dowodu w postaci protokołu oględzin.

4)   Załącznik 2: z wzorca Informacji o której mowa w art. 27 ust. 1 pkt. 1 ustawy postulujemy usunąć dwie kolumny zatytułowane:
- "Data rozpoczęcia szkolenia praktycznego"
- "Miejsce prowadzenia pierwszych zajęć praktycznych"

Uzasadnienie: Z oczywistych względów nie jest możliwym, aby kierownik OSK najpóźniej w następnym dniu roboczym od dnia rozpoczęcia kursu przedstawił staroście, rzeczywistą  informację o terminie, czasie i miejscu, w których będą prowadzone zajęcia praktyczne! Albowiem stosownie do art. 23 ust.1 i 2 ustawy oraz rozporządzenia  MTBiGM z 13.07.2012 w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców Dz. U. 1019 na „kurs” składają się zajęcia teoretyczne i praktyczne. Stosownie do §8 ust.3 pkt.1 zajęcia praktyczne rozpoczyna się po przeprowadzeniu zajęć teoretycznych. W następnym dniu roboczym od dnia rozpoczęcia kursu kierownik osk nie ma precyzyjnej wiedzy o terminie, w którym osoba szkolona spełni wymóg określony w art. 27 ust. 4 pkt. 1 lit. a tj. „uczestniczyła w minimum 80% przewidzianych w programie zajęć”. Ponadto stosownie do programu szkolenia: nauka jazdy  temat 1: „Przygotowanie do jazdy” jest zawsze realizowany na placu manewrowym, lokalizacja którego jest staroście znana (art. 28 ust. 4 pkt. 6 ustawy).
Wskazać należy również, że nawet gdyby było możliwe precyzyjne określenie w następnym dniu roboczym terminu rozpoczęcia na kursie pierwszych zajęć praktycznych – taka informacja „post factum” generowałaby wyłącznie ogromne koszty społeczne (mitręga zgłaszania po stronie osk oraz ewidencjowania i następnie weryfikowania w ramach corocznych kontroli – po stronie organu). Byłoby to oczywiste marnotrawstwo, bo ogromne w/w nakłady nie przynosiłyby jakichkolwiek merytorycznych korzyści z pkt. widzenia celów prowadzenia nadzoru nad OSK.

II.   Projekt Rozporządzenia MTBiGM  w sprawie sposobu tworzenia i nadawania numeru ewidencyjnego ośrodka szkolenia kierowców, opłat z tym związanych oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach

1)     Postulujemy aby wprowadzić regulację skutkującą, że przedsiębiorca wpisany do rejestru działalności regulowanej przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców prowadzonych przez różnych starostów - posiada jeden numer ewidencyjny, o którym mowa w  § 2. 1 nadany przez starostę właściwego na główne miejsce wykonywania działalności wyszczególnione w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej RP /CEIDG/, a jeżeli ośrodek szkolenia kierowców jest prowadzony w innych miejscach również wyszczególnionych w CEIDG, to przedsiębiorca wskazuje jedno z tych miejsc, dla którego właściwy na to miejsce starosta nadaje numer ewidencyjny ośrodka szkolenia kierowców.

Uzasadnienie: dotychczasowe doświadczenia wskazują, ze dysponowanie kilkoma numerami ewidencyjnymi rodzi pokusę i często skutkuje zachowaniami patologicznymi oraz różnorodnymi nieprawidłowościami.

2)     Załącznik 1 "Wzór wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców"

Z uwagi na wymóg art. 28 ust. 2 pkt. 2 ustawy, wzór wniosku np. w części „objaśnienia” należy uzupełnić o wzmiankę:
"****) załączyć dokumenty potwierdzające co najmniej 3-letnią praktykę w szkoleniu kandydatów na kierowców przynajmniej jednego instruktora w zakresie każdej kategorii prawa jazdy określonej we wniosku"

III.   Projekt Rozporządzenia MTBiGM w sprawie uzyskiwania uprawnień przez instruktorów i wykładowców, opłat oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach

1)     Postulujemy aby w § 28 pkt. 3 i §31 pkt. 3 dodać lit. d w brzmieniu:
"d) C+E, posiadającą dodatkowo uprawnienia do kierowania pojazdami w zakresie prawa jazdy kategorii D+E lub D1+E, wpisuje jej z urzędu uprawnienia do szkolenia odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii D+E lub D1+E"

Uzasadnienie: Przy niewielkim (niszowym) liczebnie zainteresowaniu szkoleniem w zakresie kat. pr. jazdy D+E i D1+E, może się okazać że zabraknie instruktorów do szkolenia w tych kategoriach, a na pewno będzie znacznie ograniczony dostęp do usług szkoleniowych w tych kategoriach. Albowiem aby uzyskać uprawnienia do szkolenia w zakresie kat. D+E osoba musi najpierw odbyć kosztowne kursy kwalifikacyjne w zakresie kat. D i D+E.
Natomiast posiadane uprawnienia do szkolenia w zakresie kat. C+E i odpowiednie w/w uprawnienie do kierowania zapewniają dostateczne przygotowanie instruktora.
Jest to propozycja analogiczna do rozwiązań zastosowanych wobec egzaminatorów, patrz § 58 pkt. 2 rozporządzenia MTBiGM z 13.07.2012 w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia… Dz. U. 995

Z poważaniem,

Roman Stencel, prezes OIGOSK

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.