W centrum Katowic najwyżej 30

/ /

W centrum Katowic najwyżej 30

Data publikacji: 17 sierpnia 2015, 08:57

Od dziś w wyznaczonej strefie katowickiego śródmieścia obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Ma to zapobiec wypadkom z udziałem rowerzystów i pieszych. Czy kolejne miasta pójdą śladem stolicy Śląska?

Chodzi o tzw. "strefę uspokojonego ruchu". To obszar (zwykle na obszarze zabudowanym, zwykle na terenie miast), w którym wprowadzono szereg działań organizujących ruch w taki sposób, aby np. zmniejszyć średnie prędkości, a co za tym idzie - poprawić bezpieczeństwo.

Chcemy przekonywać, że strefa TEMPO 30 to atrakcyjna propozycja dla wszystkich: dla mieszkańców Katowic i dla gości, którzy do nas przyjeżdżają. Dla kierowców, rowerzystów i pieszych. Chcemy, żeby strefa TEMPO 30 była przebojem lata. Będą ulotki informacyjne, gazeta i wydarzenia, w których organizację włączą się mieszkańcy, aktywiści miejscy, przedsiębiorcy i policja.

Powyższe słowa do mieszkańców Katowic kierują władze miasta na swoich stronach internetowych. Wprowadzeniu nowych regulacji w ścisłym centrum miasta towarzyszy szereg wydarzeń plenerowych, które niosą wspólny przekaz: "miasto wraca w ręce pieszych i rowerzystów".
 
Do tak drastycznego ograniczenia prędkości sceptycznie podchodzą kierowcy. "Ograniczenie prędkości do 50 km/h to już dość wyśrubowany limit, który czasami wywołuje skutki uboczne. Być może, dzięki temu będzie bezpieczniej, ale już teraz czasami jest problem żeby przejechać przez zakorkowane miasto" - mówią katowiccy taksówkarze. Naprzeciw obawom wychodzą miejskie władze, które cierpliwie podkreślają jakie korzyści płyną z wprowadzenia strefy i zaznaczają, że większość ograniczeń dotyczy miejsc, gdzie i tak nie dało się jeździć szybciej.
 
Śladem stolicy Śląska chce iść Kraków, Gdańsk, Łódź i inne polskie miasta. Pismo, które zawiera m.in. wniosek o utworzenie takiej strefy złożyli w rzeszowskim magistracie reprezentanci lokalnego stowarzyszenia zrzeszającego rowerzystów. Zdaniem Adama Jasińskiego, prawnika zajmującego się bezpieczeństwem ruchu drogowego, gościa "Sygnałów dnia" w radiowej Jedynce, ograniczenie prędkości to jedno z narzędzi służące do tego, by zmniejszyć liczbę wypadków drogowych. - W wielu państwach na Zachodzie w ścisłych centrach miast wprowadzono strefy ograniczenia prędkości do 30 km/h. Jednak jak przekonywał, nie można dać się zwariować, bo do wypadków w ogóle by nie dochodziło gdyby wprowadzono całkowity zakaz ruchu drogowego. - Ale czy o to nam chodzi? Tu chodzi o uwzględnienie interesów różnych uczestników ruchu i zawarcie rozsądnego kompromisu - tłumaczył Adam Jasiński.
 

Na specjalnej konferencji prasowej, tak o wchodzącym właśnie w życie pomyśle w swoim mieście, mówił Marcin Krupa, prezydent Katowic:

Jaki jest cel wprowadzania stref uspokojonego ruchu?
Założeniem projektu jest przede wszystkim poprawa komfortu życia mieszkańców i stworzenie miasta przyjaznego dla ludzi. Dla tych, którzy mieszkają w Katowicach i dla tych, którzy je odwiedzają.
Strefa uspokojonego ruchu oznacza:  

  • większe bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu w związku z obniżeniem maksymalnej prędkości na drogach w ścisłej zabudowie miejskiej,
  • mniejsze stężenie spalin w centrum miasta i redukcję zużycia paliwa przez samochody (spaliny samochodów to drugi po piecach grzewczych czynnik zwiększający toksyczność powietrza),
  • poprawę płynności ruchu samochodów, rowerzystów i pieszych w śródmieściu,
  • przywrócenie mieszkańcom centrum miasta dzięki ułatwieniu poruszania się po nim piechotą (każdy z nas po opuszczeniu auta czy tramwaju staje się pieszym), rowerem i komunikacją miejską.

Jak będzie wyglądała strefa TEMPO 30 w Katowicach?
Aby zapewnić sprawny ruch tranzytowy przez miasto, ważne szlaki komunikacyjne na relacji północ-południe (ulice Mikołowska, Korfantego od Moniuszki, Kościuszki - od ul. Poniatowskiego, Francuska, Dudy-Gracza i Sokolska) oraz wschód-zachód (ulica Warszawska - do ulicy Szkolnej) zostały wyłączone z zakresu planowanej strefy TEMPO 30. To znaczy, że na ulicach będących granicami strefy, nie zmienia się dotychczasowa prędkość maksymalna. Wprowadzenie TEMPO 30 wiązało się z zamontowaniem 70 znaków na jej obrzeżach informujących o wjeździe do strefy oraz przeprogramowaniem 13 sygnalizacji świetlnych. Dodatkową informacją są znaki poziome, piktogramy.

Jak będzie wyglądała przyszłość ruchu w strefie TEMPO 30?
Tego typu przedsięwzięcie wiąże się docelowo ze zmianami w zakresie:

  • zmian oprogramowania lub likwidacji części świateł drogowych,
  • stosowania spowalniaczy ruchu: zawężenia drogi, zmiany w sposobie parkowania, szykany, wyniesienia fragmentów ulic,
  • tworzenia skrzyżowań równorzędnych, dróg jednokierunkowych i kontraruchu rowerowego.

Na części dróg w Katowicach jest już infrastruktura, która służy uspokojeniu ruchu. Dalsze zmiany pociągają za sobą wysokie koszty, dlatego też będą one wprowadzane etapami w miarę możliwości technicznych i finansowych miasta. Już pierwsze miesiące obowiązywania zaproponowanej strefy, dostarczą miastu informacji o tym gdzie i czy zajdzie konieczność zastosowania jednego lub kilku z wymienionych wyżej rozwiązań. Czas ten pozwoli również ocenić efekty wprowadzenia strefy TEMPO 30.

Aby zobaczyć szczegółowy plan katowickiej strefy, kliknij TUTAJ

Sonda

Czy według Ciebie ograniczenie prędkości w centrach miast do 30 km/h to dobry pomysł?
Wyślij

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.