W Krakowie o bezpieczeństwie

/ /

W Krakowie o bezpieczeństwie

Data publikacji: 16 lipca 2015, 11:49
W Krakowie o bezpieczeństwie fot. WRBRD, Kraków

W Krakowie obradowała Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Patronat nad konferencją objęła Krajowa Rada BRD. Publikujemy wnioski płynące z tego spotkania.

Wnioski pokonferencyjne, Konferencji naukowo-technicznej pod patronatem KRBRD, Kraków  09-11.06.2015

I. W systemie edukacji:

wprowadzenie przedmiotu wychowanie komunikacyjne jako obowiązkowego przedmiotu dla wszystkich klas podstawowych i gimnazjalnych – 1 godzina tygodniowo. Nauczanie prowadziliby nauczyciele będący absolwentami kierunkowych studiów dyplomowych bądź podyplomowych, na których – oprócz przedmiotów pedagogiczno-dydaktyczno-psychologicznych – wykładane byłyby przepisy ruchu drogowego w wersji rozszerzonej oraz zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego; warunkiem rozpoczęcia studiów byłoby posiadania prawa jazdy kat. B.

Wprowadzenie obowiązku – raz na dwa lata - odbycia warsztatów ze stosowania przepisów ruchu drogowego przez wszystkich kierowców wykonujących zawód kierowcy lub kierujących samochodami służbowymi albo prowadzących działalność gospodarczą.

II. Wnioski legislacyjne:

  1. poprawa zapisów dla relacji kierujący-piesi co najmniej poprzez przeniesienie zapisu § 47 ust. 4 Rozp. w spr znaków i sygnałów do Ustawy-Prawo o ruchu drogowym, albo lepiej poprzez wprowadzenie dalej idącego zapisu w formule np. „Pieszy przechodzący przez przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyjątkiem tramwaju. Zabronione jest wchodzenie na przejście dla pieszych bez obserwacji ruchu pojazdów na jezdni, wchodzenie z pozycji innej niż prostopadła do krawędzi jezdni oraz dobieganie, a nawet przyspieszanie kroku przed wejściem na przejście.” Należy dodatkowo rozważyć możliwość malowania na krawężniku dodatkowej linii tzw. zebry czyli rozszerzenie znaku P-10.
  2. poprawa zapisów dla relacji kierowcy-rowerzyści, w tym wprowadzenie lepszego oznakowania przejazdów rowerowych, pasów rowerowych i łączników do dróg rowerowych i pasów rowerowych (znak pionowy z dużą sylwetką rowerzysty –np. jak we włoskim kodeksie drogowym, umieszczenie znaku P-23 w obszarze znaku P-11, wprowadzenie tzw. sierżantów rowerowych)

oraz:

  • usunięcie sformułowania „ lub z innej części drogi” w Art. 27 ust.1a Ustawy – Prawo o ruchu drogowym dla zlikwidowania sprzeczności pomiędzy ustępowaniem pierwszeństwa przy włączaniu się rowerzysty do ruchu a pierwszeństwem przy wjeżdżaniu na jezdnię np. z chodnika (sprzeczność Art. 17 ust. pkt 3 i 3a z powołanym wyżej Art. 27 ust.1a),
  • dodanie przepisu o zakazie omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku i zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa rowerzyście na przejeździe rowerowym,
  • uzupełnienie zapisu o możliwości wyprzedzania przez rowerzystę z prawej strony powoli jadących pojazdów z wyjątkiem roweru, że dotyczy to zatoru drogowego lub oczekiwania na otwarcie ruchu kierowanego,
  • wprowadzenie zakazu jazdy rowerem w obszarze zabudowanym na jezdni, która ma więcej niż jeden wyznaczony pas ruchu dla danego kierunku na ciągu komunikacyjnym o podwyższonej prędkości oraz tam, gdzie występuje pas ruchu oddzielony separatorem lub BUS-pas,
  • dopuszczenie jazdy rowerem po chodniku na obszarze zabudowanym, na odcinku ciągu komunikacyjnego o podwyższonej prędkości – tam, gdzie prędkość nie została podwyższona oraz w przypadku zamontowania w jezdni separatora lub wydzielenia BUS-pasa,
  • rezygnacja z warunku szerokości chodnika dopuszczającej poruszanie się po nim rowerzystów,
  1. w związku z upowszechnianiem się zasady wprowadzania autobusów na torowiska tramwajowe, zapisanie pierwszeństwa przejazdu autobusu skręcającego torowiskiem na skrzyżowaniu (analogicznie do skręcającego tramwaju) oraz pierwszeństwa zjeżdżającego z torowiska autobusu na skrzyżowaniu, a wobec zwiększającej się liczby bus-pasów, zapisanie w przepisie do znaków D-11 i D-12 dostępności BUS-pasa dla wszystkich oznaczonych właściwymi emblematami pojazdów służb porządkowych, ratowniczych i technicznych (Policja, Straż Miejska, Żandarmeria Wojskowa itp. Pogotowie Ratunkowe, Straż Pożarna, Pogotowie Gazowe, itp. Pogotowie Wodociągowe, Pogotowie Torowe itp.) oraz wprowadzenie kierunkowych sygnałów dla autobusów,
  2. dookreślenie zapisów dot. ruchu okrężnego w celu uzyskania jednolitej interpretacji przez kierujących oraz jednolitej organizacji ruchu rzez zarządzających  ruchem w zakresie różnych typów skrzyżowań z wyspą centralną,
  3. uzupełnienie przepisów regulujących kwestię pierwszeństwa przy zawracaniu i cofaniu,
  4. kompletna likwidacja bezkolizyjnych strzałek w sygnalizacji S-2 - jedynym warunkiem winno być uprzednie - przed wyświetleniem sygnału „strzałki” - włączenie sygnału zielonego dla pieszych i rowerzystów; tam gdzie „zielone strzałki” były bezkolizyjne zastosować sygnalizację kierunkową (S-3); po wprowadzeniu uporządkowania funkcjonowania sygnalizatorów S-2 wnioskujemy przeprowadzenie kampanii informacyjnej wskazującej niezbędność dostosowania się do wymogu zatrzymania przed sygnalizatorem,
  5. w Rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych dla znaków, sygnałów i urządzeń… (tzw. czerwona księga) niektóre wymiary lub wymogi powinny być zapisane na zasadzie wskazania najlepszego rozwiązania, z możliwością odstępstwa np. nie wszędzie potrzebne lub możliwe jest wyznaczanie 4 m szerokości przejścia dla pieszych, kolejność przejazd rowerowy – przejście dla pieszych winna być dowolna, potrzebne jest zmniejszenie wymogów dla przerywania linii P-4,

ponadto proponujemy:

  • wprowadzenie modyfikowanej długości żółtego światła w zależności od prędkości na drodze (także w sygnalizacji dla tramwajów i autobusów),
  • poprawienie obliczania czasów między-zielonych dla sygnalizacji świetlnych (zarówno dla pojazdów ogólnie, jak i tramwajów oraz autobusów) - westie zaokrągleń, prędkości ewakuacji, długości tramwajów, rowerzyści, punkty kolizji itp.
  • zlikwidowanie rygorystycznych wymogów dla wprowadzenia sygnalizacji kierunkowej (S-3) oraz dopuszczenie możliwości wprowadzania sygnalizacji S-2 dla więcej niż jednego pasa ruchu,
  • ograniczenie wymogów dla wielkości stosowanych znaków pionowych,
  • znak D-44 – skoro wszystkie miejsca w strefie mają być wyznaczone, powinno być tak, że parkowanie poza miejscami wyznaczonymi jest nielegalne (tak jak w strefie zamieszkania) - cel: zmniejszenie ilości znaków pionowych; do rozważenia wyznaczanie strefy płatnego parkowania tylko oznakowanie poziomym;
  • zastrzeżenie czerwonego koloru wypełnienie przejścia (P-10) dla przejść, których korzystają dzieci, rozważenie możliwości zastrzeżenia koloru niebieskiego dla przejazdów rowerowych, bądź innej infrastruktury rowerowej ( w razie potrzeby szczególnego jej wyróżnienia),
  • likwidację obowiązku stosowania znaków pionowych na przejściach dla pieszych przez drogę rowerową,
  1. wprowadzenie do katalogu obowiązujących znaków i sygnałów:
  1. znaku suwaka (zamka błyskawicznego)
  2. sygnalizacji na przejazdach przez tory tramwajowe
  3. linii ostrzegawczej naprowadzającej
  4. znaku zalecanej prędkości
  5. oznakowania strefy skrzyżowań równorzędnych
  6. oznakowanie skrzyżowań albo przecięć kierunków na których występują wyjazdy ze strefy zamieszkania, strefy ruchu lub drogi wewnętrznej
  7. tabliczek wskazujących, których pasów ruchu dotyczy dane oznakowanie,
  8. w oznakowaniu poziomym wprowadzenie poniższego wzoru symbolu dla skrzyżowań, na których pierwsza przecznica jest jezdnią „pod prąd”
  1. likwidacja dopuszczenia prędkości 140 km/h na autostradzie (powrót do prędkości 130 km/h), likwidacja podziału na godziny dzienne i nocne limitu w obszarze zabudowanym, rozważenie ograniczenia - w przepisach ogólnych - limitów na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej ( np. o 20 km/h) podczas opadów atmosferycznych,
  2. rezygnacja - wzorem wiodących krajów europejskich - z odwoływania przez skrzyżowanie znaku ograniczenia prędkości (B-33).

III. W zasadach funkcjonowania WRBRD:

  1. opiniowanie zatwierdzonych do realizacji zadań inwestycyjnych zarządców dróg pod kątem znaczenia dla brd - na ich wniosek,
  2. wydzielenie w budżecie zarządców dróg puli środków finansowych na działania  z zakresu brd wynikające z bieżącej analizy stanu brd na zarządzanej sieci dróg,
  3. dokonywanie oceny organizacji ruchu proponowanej przez zarządców dróg,
  4. obowiązkowe przekazywanie do mediów materiałów popularyzatorsko-edukacyjnych dotyczących poprawy brd,
  5. prowadzenie kwartalnych szkoleń dokształcających dla instruktorów z zakresu brd. 

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.