W Krakowie obradowała Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Patronat nad konferencją objęła Krajowa Rada BRD. Publikujemy wnioski płynące z tego spotkania.
Wnioski pokonferencyjne, Konferencji naukowo-technicznej pod patronatem KRBRD, Kraków 09-11.06.2015
I. W systemie edukacji:
wprowadzenie przedmiotu wychowanie komunikacyjne jako obowiązkowego przedmiotu dla wszystkich klas podstawowych i gimnazjalnych – 1 godzina tygodniowo. Nauczanie prowadziliby nauczyciele będący absolwentami kierunkowych studiów dyplomowych bądź podyplomowych, na których – oprócz przedmiotów pedagogiczno-dydaktyczno-psychologicznych – wykładane byłyby przepisy ruchu drogowego w wersji rozszerzonej oraz zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego; warunkiem rozpoczęcia studiów byłoby posiadania prawa jazdy kat. B.
Wprowadzenie obowiązku – raz na dwa lata - odbycia warsztatów ze stosowania przepisów ruchu drogowego przez wszystkich kierowców wykonujących zawód kierowcy lub kierujących samochodami służbowymi albo prowadzących działalność gospodarczą.
II. Wnioski legislacyjne:
- poprawa zapisów dla relacji kierujący-piesi co najmniej poprzez przeniesienie zapisu § 47 ust. 4 Rozp. w spr znaków i sygnałów do Ustawy-Prawo o ruchu drogowym, albo lepiej poprzez wprowadzenie dalej idącego zapisu w formule np. „Pieszy przechodzący przez przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyjątkiem tramwaju. Zabronione jest wchodzenie na przejście dla pieszych bez obserwacji ruchu pojazdów na jezdni, wchodzenie z pozycji innej niż prostopadła do krawędzi jezdni oraz dobieganie, a nawet przyspieszanie kroku przed wejściem na przejście.” Należy dodatkowo rozważyć możliwość malowania na krawężniku dodatkowej linii tzw. zebry czyli rozszerzenie znaku P-10.
- poprawa zapisów dla relacji kierowcy-rowerzyści, w tym wprowadzenie lepszego oznakowania przejazdów rowerowych, pasów rowerowych i łączników do dróg rowerowych i pasów rowerowych (znak pionowy z dużą sylwetką rowerzysty –np. jak we włoskim kodeksie drogowym, umieszczenie znaku P-23 w obszarze znaku P-11, wprowadzenie tzw. sierżantów rowerowych)
oraz:
- usunięcie sformułowania „ lub z innej części drogi” w Art. 27 ust.1a Ustawy – Prawo o ruchu drogowym dla zlikwidowania sprzeczności pomiędzy ustępowaniem pierwszeństwa przy włączaniu się rowerzysty do ruchu a pierwszeństwem przy wjeżdżaniu na jezdnię np. z chodnika (sprzeczność Art. 17 ust. pkt 3 i 3a z powołanym wyżej Art. 27 ust.1a),
- dodanie przepisu o zakazie omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku i zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa rowerzyście na przejeździe rowerowym,
- uzupełnienie zapisu o możliwości wyprzedzania przez rowerzystę z prawej strony powoli jadących pojazdów z wyjątkiem roweru, że dotyczy to zatoru drogowego lub oczekiwania na otwarcie ruchu kierowanego,
- wprowadzenie zakazu jazdy rowerem w obszarze zabudowanym na jezdni, która ma więcej niż jeden wyznaczony pas ruchu dla danego kierunku na ciągu komunikacyjnym o podwyższonej prędkości oraz tam, gdzie występuje pas ruchu oddzielony separatorem lub BUS-pas,
- dopuszczenie jazdy rowerem po chodniku na obszarze zabudowanym, na odcinku ciągu komunikacyjnego o podwyższonej prędkości – tam, gdzie prędkość nie została podwyższona oraz w przypadku zamontowania w jezdni separatora lub wydzielenia BUS-pasa,
- rezygnacja z warunku szerokości chodnika dopuszczającej poruszanie się po nim rowerzystów,
- w związku z upowszechnianiem się zasady wprowadzania autobusów na torowiska tramwajowe, zapisanie pierwszeństwa przejazdu autobusu skręcającego torowiskiem na skrzyżowaniu (analogicznie do skręcającego tramwaju) oraz pierwszeństwa zjeżdżającego z torowiska autobusu na skrzyżowaniu, a wobec zwiększającej się liczby bus-pasów, zapisanie w przepisie do znaków D-11 i D-12 dostępności BUS-pasa dla wszystkich oznaczonych właściwymi emblematami pojazdów służb porządkowych, ratowniczych i technicznych (Policja, Straż Miejska, Żandarmeria Wojskowa itp. Pogotowie Ratunkowe, Straż Pożarna, Pogotowie Gazowe, itp. Pogotowie Wodociągowe, Pogotowie Torowe itp.) oraz wprowadzenie kierunkowych sygnałów dla autobusów,
- dookreślenie zapisów dot. ruchu okrężnego w celu uzyskania jednolitej interpretacji przez kierujących oraz jednolitej organizacji ruchu rzez zarządzających ruchem w zakresie różnych typów skrzyżowań z wyspą centralną,
- uzupełnienie przepisów regulujących kwestię pierwszeństwa przy zawracaniu i cofaniu,
- kompletna likwidacja bezkolizyjnych strzałek w sygnalizacji S-2 - jedynym warunkiem winno być uprzednie - przed wyświetleniem sygnału „strzałki” - włączenie sygnału zielonego dla pieszych i rowerzystów; tam gdzie „zielone strzałki” były bezkolizyjne zastosować sygnalizację kierunkową (S-3); po wprowadzeniu uporządkowania funkcjonowania sygnalizatorów S-2 wnioskujemy przeprowadzenie kampanii informacyjnej wskazującej niezbędność dostosowania się do wymogu zatrzymania przed sygnalizatorem,
- w Rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych dla znaków, sygnałów i urządzeń… (tzw. czerwona księga) niektóre wymiary lub wymogi powinny być zapisane na zasadzie wskazania najlepszego rozwiązania, z możliwością odstępstwa np. nie wszędzie potrzebne lub możliwe jest wyznaczanie 4 m szerokości przejścia dla pieszych, kolejność przejazd rowerowy – przejście dla pieszych winna być dowolna, potrzebne jest zmniejszenie wymogów dla przerywania linii P-4,
ponadto proponujemy:
- wprowadzenie modyfikowanej długości żółtego światła w zależności od prędkości na drodze (także w sygnalizacji dla tramwajów i autobusów),
- poprawienie obliczania czasów między-zielonych dla sygnalizacji świetlnych (zarówno dla pojazdów ogólnie, jak i tramwajów oraz autobusów) - westie zaokrągleń, prędkości ewakuacji, długości tramwajów, rowerzyści, punkty kolizji itp.
- zlikwidowanie rygorystycznych wymogów dla wprowadzenia sygnalizacji kierunkowej (S-3) oraz dopuszczenie możliwości wprowadzania sygnalizacji S-2 dla więcej niż jednego pasa ruchu,
- ograniczenie wymogów dla wielkości stosowanych znaków pionowych,
- znak D-44 – skoro wszystkie miejsca w strefie mają być wyznaczone, powinno być tak, że parkowanie poza miejscami wyznaczonymi jest nielegalne (tak jak w strefie zamieszkania) - cel: zmniejszenie ilości znaków pionowych; do rozważenia wyznaczanie strefy płatnego parkowania tylko oznakowanie poziomym;
- zastrzeżenie czerwonego koloru wypełnienie przejścia (P-10) dla przejść, których korzystają dzieci, rozważenie możliwości zastrzeżenia koloru niebieskiego dla przejazdów rowerowych, bądź innej infrastruktury rowerowej ( w razie potrzeby szczególnego jej wyróżnienia),
- likwidację obowiązku stosowania znaków pionowych na przejściach dla pieszych przez drogę rowerową,
- wprowadzenie do katalogu obowiązujących znaków i sygnałów:
- znaku suwaka (zamka błyskawicznego)
- sygnalizacji na przejazdach przez tory tramwajowe
- linii ostrzegawczej naprowadzającej
- znaku zalecanej prędkości
- oznakowania strefy skrzyżowań równorzędnych
- oznakowanie skrzyżowań albo przecięć kierunków na których występują wyjazdy ze strefy zamieszkania, strefy ruchu lub drogi wewnętrznej
- tabliczek wskazujących, których pasów ruchu dotyczy dane oznakowanie,
- w oznakowaniu poziomym wprowadzenie poniższego wzoru symbolu dla skrzyżowań, na których pierwsza przecznica jest jezdnią „pod prąd”
- likwidacja dopuszczenia prędkości 140 km/h na autostradzie (powrót do prędkości 130 km/h), likwidacja podziału na godziny dzienne i nocne limitu w obszarze zabudowanym, rozważenie ograniczenia - w przepisach ogólnych - limitów na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej ( np. o 20 km/h) podczas opadów atmosferycznych,
- rezygnacja - wzorem wiodących krajów europejskich - z odwoływania przez skrzyżowanie znaku ograniczenia prędkości (B-33).
III. W zasadach funkcjonowania WRBRD:
- opiniowanie zatwierdzonych do realizacji zadań inwestycyjnych zarządców dróg pod kątem znaczenia dla brd - na ich wniosek,
- wydzielenie w budżecie zarządców dróg puli środków finansowych na działania z zakresu brd wynikające z bieżącej analizy stanu brd na zarządzanej sieci dróg,
- dokonywanie oceny organizacji ruchu proponowanej przez zarządców dróg,
- obowiązkowe przekazywanie do mediów materiałów popularyzatorsko-edukacyjnych dotyczących poprawy brd,
- prowadzenie kwartalnych szkoleń dokształcających dla instruktorów z zakresu brd.