Lada dzień ruszą prace nad nowelizacją Ustawy o Kierujących Pojazdami, dotyczącą niepełnosprawnych. Chodzi o opłaty za egzamin praktyczny zdawany na pojeździe OSK i o brak przeciwwskazań do uzyskania prawa jazdy przez osoby niesłyszące.
Dokładniej, chodzi o dwa - komisyjny i senacki - projekty nowelizacji UoKP. Pierwszy dotyczy zwolnienia osób niepełnosprawnych z opłaty za część praktyczną egzaminu, w przypadku gdy jazda odbywałaby się pojazdem wyposażonym w udogodnienia odpowiadające rodzajowi schorzenia. Ponadto powstałaby także centralna baza Ośrodków Szkolenia Kierowców posiadających takie pojazdy.
Drugi projekt ma wprowadzić do Ustawy stwierdzenie, że częściowy lub nawet całkowity ubytek słuchu nie jest przeciwwskazaniem zdrowotnym do uzyskania prawa jazdy, ani przesłanką do jego odebrania (poza kategorią D i D1). Oznacza to w praktyce, w porównaniu z obecnym stanem prawnym, że osoba niesłysząca i niedosłysząca nie będzie mogła, z uwagi na ubytek słuchu, zostać pozbawiona możliwości uzyskania lub wykorzystywania prawa jazdy kategorii C1 albo C (pojazdy o masie całkowitej przekraczającej 3,5t z wyjątkiem autobusów).
Przy obecnym stanie techniki, także uwzględniając doświadczenia wielu państw w których osoby niesłyszące mogą być kierowcami ciężarówek i doświadczenia z polskich dróg, po których osoby jeżdżą prowadząc ciężarówki na zagranicznych tablicach rejestracyjnych – brak jest uzasadnienia do utrzymywania w Polsce obecnego zakazu, dyskryminującego pewną grupę osób niepełnosprawnych - czytamy w uzasadnieniu.
W pracach legislacyjnych nad obydwoma projektami, aktywnie uczestniczy Przemysłowy Instytut Motoryzacji. PIMOT jest od 2017 roku członkiem Polskiego Klastra Edukacyjnego.