Więcej praktyki!

Data publikacji: 20 sierpnia 2012, 00:00

Tydzień temu poprosiliśmy naszych Czytelników o wypełnienie ankiety, w której pytaliśmy o doświadczenia związane z egzaminem na prawo jazdy. Oprócz tego ankietowani mogli podzielić się swoimi przemyśleniami na temat systemu szkolenia.

Na pytania odpowiedziało już kilkadziesiąt osób, możemy więc  pokusić się o pewne podsumowanie. 73% respondentów posiada uprawnienia do kierowania pojazdem mechanicznym ponad 10 lat, mamy więc do czynienia w większości z kierowcami doświadczonymi. Taki sam procent respondentów zdał egzamin za pierwszym podejściem. Zdecydowana większość – 95% pytanych -  zbiera rocznie do 6 punktów karnych. Najczęściej rocznie płacimy za mandaty 200 złotych (34%) – powyżej 500 złotych płaci tylko 7% respondentów. Średnio przejeżdżacie rocznie 20 – 30 tysięcy kilometrów. 80% wypełniających test uważa się za dobrych kierowców. Nikt nie uważa się za złego.

W pytaniach opisowych prosiliśmy po pierwsze o rady dla początkujących kierowców, jakich byście chcieli udzielić. Najczęściej powtarzanym hasłem był „więcej praktyki”.  „By pojechali na pustkowie i poćwiczyli panowanie nad autem, zwłaszcza w zimie”, „dużo jeździli samochodem”, „jak najwięcej ćwiczyli”, „starali się jak najwięcej jeździć zaraz po zrobieniu prawka, nabierać dynamiki, co nie znaczy jeździć szybki” i tak dalej i tak dalej. Młodym radziliście również „więcej pokory”  i „więcej rozwagi”.

Drugie pytanie opisowe brzmiało: Uważam, ze w systemie szkolenia kierowców trzeba zmienić przede wszystkim…”. W tym wypadku także najczęściej pojawiającym się tematem była kwestia praktyki. Uważacie, że podczas szkolenia zbyt mało uwagi poświęca się praktycznej nauce jazdy a zbyt wiele teorii oraz nauce nie jazdy ale „zdawania na prawo jazdy”. Wielu z pytanych chciałoby mieć możliwość zdawania egzaminu na tym samym samochodzie, na którym uczyli się jeździć. Dość duża grupa odpowiedziała na to pytanie po prostu” „zlikwidować cały system”.

Wiele kwestii powtarzało się w odpowiedziach, chyba najbardziej wyczerpująco odpowiedziała jedna z respondentek, której wypowiedź w tej kwestii cytujemy w całości. Co więc należy zmienić w systemie szkolenia?

1. Pobłażliwość w omijaniu teorii przez kursantów (obecność obowiązkowa)
2. Przy egzaminach wewnętrznych w OSK powinni być egzaminatorzy z WORD aby nie było konfliktów interesu. (kursant z góry zakłada, że musi zdać egzamin wewnętrzny np. z praktyki bo on zapłacił za kurs) to jest chore podejście.
3. Egzaminatorami powinny być osoby z udokumentowaną praktyką co najmniej dwuletnią instruktora nauki jazdy.
4. Instruktorami powinny być osoby z udokumentowaną praktyką jazdy około 10 lat z doświadczeniem. (prawo jazdy nie powinno leżeć w szufladzie i to samo dotyczy egzaminatorów)
5. Wydłużyć ilość godzin praktycznej nauki jazdy do 50h.
6. Wprowadzić badania psychotechniczne, nie każdy powinien prowadzić samochód.
7. Zlikwidować konkurowanie ceną za kurs, zamiast rzetelnością, przez wprowadzenie ceny urzędowej min.1700 zł
8. Wprowadzić szkolenie młodych kierowców na ODTJ.
9. Wprowadzić w czasie szkoleń w OSK rozmowy kursantów ze sprawcami wypadków i zaznajamianie ich z konsekwencjami na późniejsze ich życie.

A Wy co sądzicie na ten temat? Ankieta wciąż jest aktywna – zapraszamy do wypełnienia.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.