"Zawodowe" prawo jazdy łatwiejsze

/ /

"Zawodowe" prawo jazdy łatwiejsze

Data publikacji: 24 września 2018, 14:43
"Zawodowe" prawo jazdy łatwiejsze
8
fot. A. Szadkowska /archiwum

Nie potrzeba wielkich nakładów, by w Polsce zalegalizować ukraińskie, czy białoruskie, zawodowe prawo jazdy. Posiadacz dokumentu ma wtedy w "polskim" blankiecie wpisany kod 95, czyli potwierdzenie posiadania świadectwa kwalifikacji.

Uprawnienia zdobyte przez naszych wschodnich sąsiadów, są w Polsce honorowane. Posiadacz prawa jazdy dla kierowców zawodowych z Białorusi, czy Ukrainy, chcący jeździć po drogach Europy, czy praocować w polskich firmach, może bez problemu otrzymać polski dokument. Wtedy droga do uzyskania międzynarodowej licencji jest już bardzo krótka. Z chwilą wyrobienia polskiego blankietu, pojawia się w nim kod 95, potwierdzenie posiadania świadectwa kwalifikacji zawodowej. Problem w tym, że kierowcy zza wschodniej granicy nie mają w swoich prawach jazdy takiego kodu, a - jak informuje Rzeczpospolita - u naszych wschodnich sąsiadów kwitnie proceder kupowania licencji za łapówki.

Oznacza to, że Ukraińcom, czy Białorusinom jest w Polsce znacznie łatwiej, a przede wszystkim taniej zostać zawodowymi kierowcami, niż Polakom. Jedyne co muszą bowiem zrobić, to wyrobić świadectwo kwalifikacji (szkolenie, badania i samo świadectwo to łączny koszt około 1000 zł). Jednocześnie Rzeczpospolita podkreśla skalę zjawiska, powołując się na dane Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Do końca sierpnia br. obywatele krajów trzecich, zatrudnieni w polskich firmach wykonujących przewozy międzynarodowe, odebrali 48 tys. świadectw (w tym 37 tys. dla obywateli Ukrainy).

Nie ma narzędzi prawnych, żeby sprawdzać czy odbyty na Ukrainie, czy Białorusi kurs nauki jazdy dla zawodowych kierowców, spełnia minima stawiane przez prawo unijne. Polska nie honoruje jednak np. dyplomów ukraińskich, czy białoruskich lekarzy (ci muszą odbyć najpierw w Polsce staż podyplomowy i zdać państwowy egzamin).

Sprawa jest tym ważniejsza, jeśli spojrzeć na problemy polskiego rynku pracy. Kierowców po prostu w Polsce brakuje. Tymczasem łączny koszt zdobycia "zawodowego" prawa jazdy w Polsce sięga 10 tys. złotych. Na wschodzie najwyżej jednej trzeciej tej kwoty. Organizacje zrzeszające kierowców zawodowych mówią wprost: "to nieuczciwa konkurencja".

Komentarze

  1. Cyryl

    Cyryl   10 października 2018, 20:16

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Art. 39a dotyczy: "Wymogi wobec kierowców wykonujących przewóz drogowy", więc i transportu krajowego i transportu międzynarodowego. dodatkowo jest Art.,. 39b gdzie w punkcie 1 jest wymienione jakie osoby, a w punkcie 2 jakie kwalifikacje musi posiadać kierowca wymieniony w punkcie 1. KW i SzO są uprawnieniami unijnymi, więc można je odbyć tylko na terenie UE w instytucjach do tego upoważnionych. nie ma już świadectw kwalifikacji, jest w prawie jazdy kod 95 i wydaje to organ odpowiedzialny za prawo jazdy, a robi to na podstawie zaświadczenia o ukończeniu kursu (SzO) lub zdanego egzaminu (KW). możemy tutaj dywagować o przepisach, interpretacji ich; jednak ja napisałem jak to wygląda we Wrocławiu. oczywiście znajdą się osoby/kierowca z poza UE, którzy znaleźli "drogę na skróty", ale to nie znaczy, że to jest zgodne z przepisami.

  2. MGOR

    MGOR   9 października 2018, 14:39

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Drogi Cyrylu wszystko ładnie , ale zapomniałeś jeszcze o - art. 32a. Do kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zatrudnionego przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wykonującego międzynarodowy transport drogowy rzeczy, stosuje się przepisy Unii Europejskiej dotyczące świadectwa kierowcy. - ustawy o transporcie drogowym. W transporcie krajowym nie jest to wymagane.

  3. MGOR

    MGOR   9 października 2018, 14:38

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Rzeczpospolita pisze nie do końca rozróżniając pojęcie świadectwa kwalifikacji i świadectwa kierowcy. Główny Inspektor Transportu Drogowego nie wydaje świadectw kwalifikacji , lecz świadectwa kierowcy i tego dotyczą dane. Ponadto Urzędy dokonujące wymiany prawa jazdy z krajów trzecich np. Ukraina zwracają się do tamtejszego organu o potwierdzenie faktu uzyskania uprawnień przez kierowcę. W UE nie są honorowane również karty kwalifikacji zawodowej wystawione przez Akademię IRU w krajach trzecich. Warto o tym pamiętać, gdyż może to skutkować problemami np. przy odszkodowaniach za straty w transporcie drogowym. Ubezpieczyciel zawsze bada uprawnienia osoby kierującej pojazdem. I wtedy może być poważny problem.

  4. MGOR

    MGOR   9 października 2018, 14:26

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Drogi Cyrylu wszystko ładnie , ale zapomniałeś jeszcze o - art. 32a. Do kierowcy niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, zatrudnionego przez przedsiębiorcę mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wykonującego międzynarodowy transport drogowy rzeczy, stosuje się przepisy Unii Europejskiej dotyczące świadectwa kierowcy. - ustawy o transporcie drogowym. W transporcie krajowym nie jest to wymagane.

  5. Cyryl

    Cyryl   9 października 2018, 09:57

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    dokładnie dowiedziałem się i nie do końca jest to prawda. obywatel kraju z poza UE (np. Ukrainy) chcąc wykonywać zawód kierowcy powinien: najpierw wjeżdżając musi mieć wizę roczną lub kartę pobytu i przez pół roku może posługiwać się ukraińskim prawo jazdy. w tym czasie może ubiegać się o polskie prawo jazdy i uprawnienia do wykonywania zawodu robiąc kursy. aby uzyskać takie uprawnienia musi: mieć wizę roczną, przebywać co najmniej 185 w Polsce. prawo jazdy jest honorowane tej kategorii jakiej zostało wydane, ale jeżeli uzyskał je przed 2008 lub 2009 (w zależności od kategorii) musi przejść Szkolenie Okresowe (jak każdy polski kierowca), jeżeli owe ukraińskie prawo jazdy zostało wydane po tym terminie musi przejść Kwalifikację Wstępną, zdać egzamin (również jak każdy polski kierowca) i dopiero wtedy uzyskuje polskie prawo jazdy z kodem 95. źródło: UM wydział komunikacji Wrocław, ITD Wrocław, Ustawa o Transporcie Drogowym art. 39a, kierowcy z Ukrainy, których mam na KW.

  6. Cyryl

    Cyryl   1 października 2018, 06:25

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    w Niemczech podczas szkolenia dużo mówi się o zasadach BHP, czyli jak korzystać z drabiny podczas sznurowania plandeki, używać rękawiczek, nic na temat zmiany koła. natomiast w Polsce jest więcej informacji czysto technicznych. w ramach KW jest jazda w warunkach specjalnych. w Polsce odbywa się to na torze (Wrocław korzysta z Nowej Wsi Polskiej, tam gdzie odbywa się MasterTruck) lub z symulatora. w Niemczech zamyka się na godzinę, dwie drogą lokalna i jeździ się tam i z powrotem. to są informacje z rozmów z członkami stowarzyszenia przewoźników drogowych Branderburgii. jak jest w innych landach - nie wiem.

  7. w.sz

    w.sz   29 września 2018, 17:46

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Ciekawe jaka jest wartość merytoryczna odbywanych szkoleń kwalifikacyjnych w naszych super? Ja nie mam złudzeń ,że tak jak często donoszą media jest tak samo a nawet lepiej.

  8. Balthier

    Balthier   24 września 2018, 22:47

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    A w Niemczech (gdzie w transporcie niemało Polaków) zapewne koszty uzyskania "zawodowego" PJ jeszcze droższe. Czy to też nieuczciwa konkurencja?

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.