„ZIELONY LISTEK”: ROZWIJAJ DEFENSYWNY STYL JAZDY (cz. 3)

/ /

„ZIELONY LISTEK”: ROZWIJAJ DEFENSYWNY STYL JAZDY (cz. 3)

Data publikacji: 22 listopada 2019, 07:45
„ZIELONY LISTEK”: ROZWIJAJ DEFENSYWNY STYL JAZDY (cz. 3)
Marek Dworzecki, instruktor nauki jazdy, instruktor techniki jazdy (fot. ze zbiorów Autora)

Kolejne rady w cyklu pod wspólnym tytułem: „RADY DLA „ZIELONYCH LISTKÓW” [kliknij] . Odbiorcą jest każdy młody kierowca, który ma już za sobą ten jeden z ważniejszych w życiu współczesnego człowieka egzamin, czyli egzamin na prawo jazdy. - Ten młody człowiek, który uzyskał uprawnienia do prowadzenia pojazdu musi mieć świadomość, iż jest dopiero na początku drogi - w przenośni i w dosłownym tego słowa znaczeniu. w zależności od: cech osobowości początkującego kierowcy, jego dotychczasowego doświadczenia nabytego w trakcie szkolenia podstawowego na prawo jazdy, przekazanej przez szkoleniowca wiedzy, a także zdobytych umiejętności, oczekiwanie na samodzielną jazdę może wiązać się z całą gamą uczuć zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. począwszy od dumy, entuzjazmu, ekscytacji, podniecenia, uniesienia, odprężenia, zachwytu, wzruszenia, wesołości, szczęścia i niepohamowanej euforii, po zdenerwowanie, zakłopotanie, niepokój, obawy, napięcie, strach, lęki, przerażenie, niechęć, bezradność, beznadziejność, rozczarowanie, rozgoryczenie, zażenowanie, przygnębienie, żal, smutek i znudzenie.

Dziś Marek Dworzecki udziela młodym kierowcom kolejnych rad dotyczących defensywnego stylu jazdy, jest to część trzecia tego niezwykle ważnego tematu. Redakcja

[kliknijRozwijaj defensywny styl jazdy – jazda defensywna, to prowadzenie pojazdu w sposób, który pomaga unikać kolizji i wypadków drogowych bez względu na warunki na drodze i zachowania innych uczestników ruchu drogowego. Wpisuje się w nią między innymi zasada ograniczonego zaufania, która jedynie w znikomym stopniu odzwierciedla filozofię jazdy defensywnej. Zawiera w sobie wiele czynników wpływających na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jest połączeniem techniki jazdy z taktyką, asertywności z defensywnością, własnych umiejętności, predyspozycji i doświadczenia z sytuacją w ruchu drogowym, przepisów i zasad ruchu drogowego z prawami fizyki. Jest wysoce zaawansowaną sztuką jazdy, znacznie wykraczającą swym poziomem poza regulacje prawne jak: ustawy, rozporządzenia, zarządzenia, czy Taryfikator mandatów. Celem stosowania jazdy defensywnej jest zminimalizowanie ryzyka spowodowania kolizji lub wypadku drogowego, nieustannie dysponując marginesem błędu własnego lub innego użytkownika drogi, w czasie i przestrzeni, uwzględniając jednocześnie różne sytuacje i warunki drogowe. Nie oznacza jazdy powolnej, nie dynamicznej, mało ekspresyjnej, niezdecydowanej i nacechowanej strachem. Przeciwnie – wymaga ogromnego psychomotorycznego zaangażowania, umiejętności przewidywania zagrożeń, w dużym stopniu rozwiniętej wyobraźni, posiadania umiejętności abstrakcyjnego myślenia, wiedzy i doświadczenia w zakresie trzech filarów: człowiek, droga, pojazd

Niektóre zasady, które warto praktykować podczas jazdy cd.:

26. Unikaj prowadzenia pojazdu mając na głowie kapelusz lub kaptur – stroń też od innych kierowców, którzy prowadzą pojazd w tego rodzaju nakryciach głowy.

27. Zachowaj czujność widząc nadjeżdżające samochody sportowe.

28. Na ciasnych skrzyżowaniach równorzędnych przy niedostatecznej widoczności (np. zwarta zabudowa w obrębie skrzyżowania) prowadź pojazd blisko osi jezdni lub lewej krawędzi pasa ruchu.

29. Zakładaj (hipotetycznie), że prowadzisz pojazd wśród ludzi zmęczonych, sennych, zamyślonych, bojaźliwych, rozdrażnionych, podekscytowanych, zmartwionych, niedoświadczonych, nie potrafiących prawidłowo jeździć, cynicznych, agresywnych, brawurowych.

30. Pamiętaj, że wielu kierowców nieświadomie śpi podczas jazdy – sen z otwartymi oczami.

31. Wystrzegaj się wysyłania innym użytkownikom dróg niejasnych komunikatów w postaci niedostatecznej lub nadmiernej prędkości – niezdecydowanie lub brawura.

32. Zaniechaj gwałtownego hamowania nagle dostrzegając ograniczenie prędkości, gdy za Tobą zbyt blisko jedzie inny pojazd – szczególnie ciężarowy lub autobus.

33. W razie przeoczenia skrzyżowania i nie dokonania zawczasu przed tym skrzyżowaniem zmiany pasa ruchu lub w razie braku odpowiedniego przygotowania się do wykonania skrętu, nie wykonuj nagle i gwałtownie manewru za wszelką cenę.

34. Widząc zawczasu potencjalne zagrożenie, zamiast czekać, a potem gwałtownie hamować, ujmij nogę z pedału przyśpieszania i staraj się sygnalizować światłami hamowania (STOP) delikatnie naciskając na pedał hamulca roboczego.

35. Wykorzystuj widzenie horyzontalne – patrz w przyszłość.

36. Dbaj o prawidłową pozycję za kierownicą.

37. Stosuj i wciąż udoskonalaj technikę jazdy oraz korzystanie z mechanizmów sterowania pojazdem w najwyższych standardach.

38. Sprawdzaj czy inni Cię widzą i rozumieją.

39. Zapobiegaj zjawisku hipnozy drogowej.

40. Zawczasu patrz w miejsce do której zmierzasz – ‘patrz tam, gdzie chcesz dojechać a dojedziesz tam, gdzie patrzysz’

41. Przewożenie pasażerów traktuj, jak transport najwyższego dobra o bezcennej wartości a nie partnera do dywagacji* i dysput**.

42. Unikaj zbyt częstego kontaktu wzrokowego z pasażerem.

43. Stylem jazdy uczyń ją dla siebie i pasażerów bezpieczną, odprężającą, komfortową i relaksującą.

44. Wciąż myśl o tym, co mógłbyś ulepszyć w jeździe – jak uczynić ją bardziej płynną, przyjemniejszą.

45. Nie pielęgnuj nastawienia w rodzaju: „Mam pierwszeństwo – w razie czego będzie jego wina”.

46. Nie bazuj na emocjach – bez względu na to, czy są one pozytywne lub negatywne.

47. Uważaj na osoby starsze wiekiem, szczególnie gdy zamierzają włączyć się do ruchu jadąc tyłem.

48. Bądź empatyczny – wczuwaj się w położenie.

49. Pielęgnuj skłonność do wybaczania innym błędów, zakładając ich niedoskonałość i ograniczone doświadczenie.

50. Zachowuj ostrożność podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu – kontroluj te czynności u pasażerów i ucz ich tego.

  *   Dywagacja – długie, rozwlekłe, zwykle odbiegające od tematu błądzące rozważania, chaotyczne i na ogół nie prowadzące do konkluzji.

  ** Dysputa – słowna wymiana poglądów, dyskusja na poważny temat, polemika.

Marek Dworzecki, instruktor nauki jazdy, instruktor techniki jazdy, metodyk, koordynator Ośrodka Szkolenia Kierowców i Instruktorów „AS” w Radomiu; członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Instruktorów Techniki Jazdy. Inicjator i realizator Projektu SKANDYNAWIA, były sportowiec. Absolwent Wydziału Ekonomii kierunku Prawa i Administracji na Politechnice Radomskiej. Ekspert tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS, autor portalu L-INSTRUKTOR (fot. ze zbiorów Autora)

 

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.