"Ronda" da się lubić…

/ /

"Ronda" da się lubić…

W związku z przybierającą na sile falą nieparlamentarnych komentarzy pojawiających się w rozmowach pod artykułami, redakcja podjęła decyzję o zamknięciu forum dyskusyjnego L-instruktora.
Istniejące posty zostaną zarchiwizowane, treść będzie możliwa do przeglądania, nie będzie jednak możliwości kontynuowania dyskusji.
Autor Wiadomość

Konto usunięte

Konto usunięte
15 sierpnia 2013, 20:37

Proszę wybaczyć Panie Kopan, ale nie widzę tu sprzeczności i uważam, że art.5 nie ma tu zastosowania. a co w takiej sytuacji: Pasy ruchu przed skrzyżowaniem nie są oznaczone strzałkami a rondo nie jest klasyczne tylko skośne. np takie ze Słupska: https://maps.google.pl/maps?hl=pl&ie=UTF8&ll=54.452861,17.017797&spn=0.000853,0.002642&t=h&z=19&vpsrc=6&layer=c&cbll=54.452861,17.017797&panoid=UXlW8kFXRumkMtlttnzMbg&cbp=12,225.63,,0,2.92 Jak by pasy nie przebiegały zajęcie odpowiedniego pasa przed skrzyżowaniem jest kwestią podstawową, przecież kierowca nie wie jak przebiegają pasy na obwiedni.

Konto usunięte

Konto usunięte
15 sierpnia 2013, 21:53

Panie Jacku Wcale się nie gniewam. Pan sądzi że art. 5 .1 nie ma tu zastosowania, to samo twierdzi Pan Zasel, co wcale nie przeszkadza aby obydwaj Panowie tkwili w błędzie. Trudno, jak ktoś uważa że przepisem ustawy (art. 22) można zabronić jazdy wyznaczonym (znakami) pasem ruchu to tak uważa, a że to uważanie nie ma pokrycia w przepisach, to fakt. Rondo z linku to przykład na niekompetencje waszych służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu. Projekt organizacji ruchu zatwierdzał wydział ruchu drogowego. Przy tak poprowadzonych pasach ruchu (odśrodkowo) niezbędne jest oznakowanie kierunków na pasach ruchu znakami F-10 lub … oraz wymaga się strzałek kierunkowych na pasach ruchu. Oczywiście że kierujący zbliżając się do tego ronda (tak oznakowanego) wie że pasy ruchu są wyznaczone wokół ronda. Że w rzeczywistości jest inaczej, to tylko wskutek niekompetencji malarzy od pasów ruchu.

Konto usunięte

Konto usunięte
15 sierpnia 2013, 22:39

Szczerze mówiąc nie zagłębiam się w dyskusję na temat skrzyżowania z pierwszeństwem łamanym. Uważam, że tego problemu nie rozstrzygniemy i dyskusja w tamtych wątkach jest jałowa. Nie widzę również podobieństwa do omawianego tu problemu. Rondo które tu przedstawiłem jest prawidłowe w Słupsku jest kilka takich skrzyżowań i sprawują się całkiem dobrze strzałki na pasach ruchu są zbędne, można by było je zastosować na pewno by to nie zaszkodziło, jednak i bez nich jest dobrze nie ma tam zbyt wiele kolizji a skrzyżowanie wchodzi w skład drogi krajowej 21. Słupszczanie stosują się do zapisu art.22 ust.2 i jeżeli zamierzają skręcić w lewo dojeżdżają do lewej. Przyjezdni też radzą sobie dobrze. Proszę prześledzić dyskusję pod przywołanymi artykułami z prasy lokalnej, w którejś dyskusji zamieściłem linki do googlemaps ze skrzyżowaniami rondami w państwach skandynawskich, tam takich skrzyżowań jest sporo i pasy ruchu bywają nieoznaczone strzałkami. Link do najciekawszej, moim zdaniem, dyskusji w której wziął udział Pan Bogumił Leśniewski i Projektant Pan Jan Santowski. http://forum.gp24.pl/mimo-sniegu-zasady-jazdy-na-skrzyzowaniach-i-rondach-sa-takie-same-t79828/ I Jeszcze jedno skrzyżowanie ze Słupska, które sprawdza się świetnie, został zaprojektowane Przez Pana Santowskiego z atmosferze totalnego niezrozumienia. Skrzyżowanie jest jednym z najbardziej "ruchliwych" w mieście. Również nie jest oznaczone strzałkami i Pańska interpretacja również się tu nie sprawdzi. https://maps.google.pl/maps?hl=pl&ie=UTF8&ll=54.46422,17.02064&spn=0.001693,0.005284&t=h&z=18&vpsrc=6&layer=c&cbll=54.46422,17.02064&panoid=-4q_qf2tTA_u-b2ey53o_w&cbp=12,128.02,,0,1.46

Konto usunięte

Konto usunięte
18 sierpnia 2013, 12:31

Panie Jacek to drugie rondo to błędnie oznakowano bo : Wjazd od ulicy Tuwima posiada strzałki kierunkowe i znaki F-10 http://goo.gl/maps/gznQO natomiast na innych wjazdach brak takiego oznakowania – czyli mija się Pan z prawdą twierdząc ze znaków kierunki z pasów ruchu nie ma. W pierwszym linku do dyskusji na temat ronda, dyskutują o rondzie oznakowanym znakami F-10 i strzałkami kierunkowymi, więc przykład całkowicie nie na temat. Proszę się zapoznać kiedy stosuje się znaki F-10 to przyzna mi pan rację. W wątku z pierwszeństwem łamanym dokładnie wyjaśniłem że z chwilą wyznaczenia pasów ruchu nie ma zastosowania art. 22. W przypadku wyznaczenia wokół ronda pasów ruchu i braku oznakowania kierunków z pasów ruchu nie ma zastosowania art. 22. Można jechać wokół ronda pasem prawym.

Konto usunięte

Konto usunięte
18 sierpnia 2013, 19:59

Rondo na Tuwima posiada oznaczenie tylko z jednego kierunku pozostałe dwa wloty są nieoznaczone, oznaczenie takie jest konieczne ponieważ, obwiednia ronda przy tym wjeździe ma tylko jeden pas ruchu i wjazd z prawego pasa prost zgodnie z zasadni ogólnymi jest niemożliwy. Odświeżyłem sobie wiadomości w związku ze znakami F10 i nie doczytałem się tam, że wszystkie wjazdy na skrzyżowanie powinny być oznaczone, oznacza się je tylko wtedy kiedy są inne zasady niż określone w art.22, lub jeżeli mogą powstać wątpliwości, ja takich nie mam i dla mnie takie oznaczenie jest zbędne. Rys. 7. 2. 10. 1. Znak F-10 Znak F-10 „kierunki na pasach ruchu” (rys. 7. 2. 10. 1) stosuje się w celu wskazania na wlocie skrzyżowania obowiązujących kierunków jazdy przez skrzyżowanie z określonych pasów ruchu. Znak F-10 naley stosować, gdy organizacja ruchu na wlocie na skrzyżowanie jest odmienna od ustalonej ogólnymi przepisami lub gdy uczestnicy ruchu mogą mieć wątpliwości co do obowiązującej organizacji ruchu, np. ze względu na dużą liczbę pasów ruchu. Chciałbym poznać Pańskie zdanie w takiej kwestii: czy art 22 ust 2 pkt 2 obowiązuje, jeżeli pasy ruchu na obwiedni nie są wyznaczone znakami poziomymi P6?

Konto usunięte

Konto usunięte
18 sierpnia 2013, 21:16

Panie Jacku Gdy wyznaczono pasy ruchu wokół ronda (brak znaków F-10) to po by nimi jeździć. Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w DU 220 odnośnie znaku F-10 znak ten się stosuje gdy organizator ruchu ustali inaczej niż możliwa jazda wkoło ronda dowolnym wyznaczonym pasem ruchu. CYTAT Chciałbym poznać Pańskie zdanie w takiej kwestii: czy art 22 ust 2 pkt 2 obowiązuje, jeżeli pasy ruchu na obwiedni nie są wyznaczone znakami poziomymi P6? /CYTAT Owszem, art. 22 obowiązuje i tyczy z osobna każdej ewentualnej możliwości zmiany kierunku jazdy. Wjazd na rondo może się odbywać dowolnym pasem, bo: CYTAT Art. 22. 3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli …….. dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku. /CYTAT Zbliżając się do każdego wyjazdu z ronda ma zastosowanie: CYTAT Art.22.2 Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się: 1) do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo; 2) …… na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo. /CYTAT Czyli geometria obwiednia ronda/wyjazd z ronda ma znaczenie dla przepisu. Gdzie jest w lewo, gdzie na wprost, a gdzie w prawo ma zasadnicze znaczenie. Od tego „Gdzie” zależy zajęcie odpowiedniej pozycji na jezdni obwiedni i odpowiednie sygnalizowanie zamiarów wykonania manewru.

Konto usunięte

Konto usunięte
19 sierpnia 2013, 21:46

No cóż. Absolutnie nie mogę się zgodzić z takim podejściem do skrzyżowania z ruchem okrężnym, znak C12 czyli w oznaczeniu międzynarodowym znak D3 oznacza: "Znak D,3 "Nakazany ruch okrężny" nie ma innego znaczenia, oprócz oznajmienia obowiązującego dla pojazdów okrężnego kierunku ruchu. W razie ruchu lewostronnego kierunek strzałek powinien być odwrócony." KONWENCJA o znakach i sygnałach drogowych, sporządzona w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. i nic po za tym, czyli nie może Pan traktować takiego znaku jako nakaz jazdy w prawo, żeby Pańskie teoria miała uzasadnienie trzeba by było oznaczyć każdy wjazd znakiem nakaz jazdy w prawo i znak A-7, a na obwiedni zastosować znak D1. Niestety znak C13 (D3) oznacza tylko nakaz jazdy wokół wyspy. Zatem trzeba zająć odpowiedni pas przed skrzyżowaniem. Nawet gdybym ja i większość ekspertów łącznie z MTBiGM byli w błędzie to jazda według Pańskiej teorii jest, powiedziałbym, niemoralna gdyż kierujący poruszający się zewnętrznym pasem postępują egoistycznie. Jak Pan zapewne wie, ratyfikowane umowy międzynarodowe mają wyższość nad prawem krajowym, w innych krajach zasady poruszania się po rondach są takie jak przedstawiłem, czego dowodem niech będą filmiki edukacyjne dla kierowców. Rondo to tylko forma organizacji ruchu na skrzyżowaniu, nadal skręca się w lewo lub w prawo, trzeba tylko objechać wyspę. Jeżeli ma Pan jakieś konkretne opinie w tej kwestii oprócz własnej oceny, proszę o udostępnienie tych materiałów, chętnie zajmę się tą sprawą. Proszę mi uwierzyć, na moje pytanie odnoszące się do sposobu poruszania się po rondach, nikt nie odpowiedział oficjalnie, że przejazd z prawego pasa w lewo jest właściwy. Otrzymałem za to kilka opinii w tym 3 oficjalne, że jeżeli chcę skręcić w lewo powinienem zająć lewy pas, czyli art.22 ust.2 pkt.2, jak najbardziej obowiązuje przed wjazdem na rondo.

Konto usunięte

Konto usunięte
20 sierpnia 2013, 07:38

Panie Jacku bardzo dobrze pan to ujął "postępuje egoistycznie" i nic poza tym bo jak można ukarać człowieka który wjechał na rondo prawym pasem i objechał je jadąc cały czas po obwodzie skoro nie można mu udowodnić, że taki był jego zamiar. Przecież on wjeżdżając na rondo mógł chcieć jechać w prawo albo na wprost ale już będąc na rondzie zmienić zdanie (sam osobiście miałem takie sytuacje). Jest to oczywiste że wjeżdżając na rondo i opuszczając je pierwszym zjazdem jeżeli jest więcej niż jeden pas ruchu zajmiemy prawy pas, jadąc na wprost środkowy (lub lewy gdy są 2 pasy ruchu) i zmienimy go po minięciu pierwszego zjazdu (tu pan Sztal ma inne zdanie pozwala jadącym na wprost jechać prawym pasem przez co utrudnia tym kierowcom co wjechali z naprzeciwka i jadą w lewo bo będą mieli problem z opuszczeniem ronda), a jadąc w lewo lub zawracając lewy pas i będziemy go zmieniać w trakcie poruszania się wokół wyspy ale niestety nie jest to stosowane przez wszystkich kierowców i jeżeli pasy te nie są oznakowane to narażamy się na sytuację kiedy nie będziemy mogli ich zmienić i zrobimy kilka kółek wokół wyspy lub będziemy sprawcami kolizji. Tak jak napisałem wcześniej nie zgadzam się z koniecznością używania lewego kierunkowskazu przez pojazdy jadące w lewo lub zawracające a uważam że każdy pojazd który rondo opuszcza powinien manewr zasygnalizować prawym kierunkowskazem tak jak każdy manewr zmiany pasa ruchu jadąc po rondzie. Dokładnie taki sam pogląd mają policjanci drogówki. Pozdrawiam

Konto usunięte

Konto usunięte
20 sierpnia 2013, 08:17

Panie Jacku Po co Pan się powołuje na Konw. Wied. I znak C-12/D-3 jak nie ma żadnych różnic w definicji znaków C-12 i (D-3 według symboliki Konw. Wied) Po co porusza Pan tę kwestię CYTAT Pan zapewne wie, ratyfikowane umowy międzynarodowe mają wyższość nad prawem krajowym /CYTAT Panie - Pan wie i nawet wie jakie umowy międzynarodowe mają wyższość nad prawem krajowym, na pewno Konw. Wied. nie należy do takich umów. Następna sprawa Art. 22.3 nie wymaga by jazda wyłącznie w jednym kierunku była nakazana znakiem nakazu jak Pan sugeruje . CYTAT Rondo to tylko forma organizacji ruchu na skrzyżowaniu, nadal skręca się w lewo lub w prawo, trzeba tylko objechać wyspę. /CYTAT Panie przejazd przez rondo jest sumaryczną zmianą kierunków: w prawo, na wprost, w lewo, zawracanie. W skład tej sumy mogą wchodzić różne jednostkowe zmiany kierunków - zależne od geometrii obwiednia wyjazd, wjazd obwiednia. Panie i najważniejsze. Nikt Panu nie odpisał że jeździć wokół ronda prawym pasem nie można bo to oczywista nieprawda. (półprawda= nieprawda) Ministerstwo Panu odpisało że mają zastosowanie ………, równie dobrze mogło odpisać że na rondzie mają zastosowanie przepisy ruchu drogowego. CYTAT Otrzymałem za to kilka opinii w tym 3 oficjalne, że jeżeli chcę skręcić w lewo powinienem zająć lewy pas, czyli art.22 ust.2 pkt.2, jak najbardziej obowiązuje przed wjazdem na rondo. /CYTAT Panie konkretnie to które to opinie i o co Pan pytał ?

Konto usunięte

Konto usunięte
20 sierpnia 2013, 09:07

kopan a po co kilka razy pisać swoje stanowisko ? Nie będę za Tobą jeździł i pilnował, abyś nie zawracał po pasie zewnętrznym ....

Konto usunięte

Konto usunięte
20 sierpnia 2013, 10:50

Przywołałem zapis z konwencji, ponieważ jasno określa znaczenie znaku C12 nie ma innego znaczenia od określenia kierunku. W mojej ocenie nie pozostawia wątpliwości, że jest to tylko i wyłączne ustalenie organizacji ruchu na skrzyżowaniu, pomimo, że na większości rond najpierw odbijamy w prawo i tak na skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Zdarza się, że i na zwykłych skrzyżowaniach czasami trzeba odbić w prawo, żeby skręcić w lewo (przy dużych zespołach pojazdów) jednak nie można powiedzieć, że najpierw skręcamy w prawo a potem w lewo co w sumie daje w lewo, po prostu skręcamy w lewo. Całą korespondencje która nie była zbytkowna zamieściłem tu: https://drive.google.com/folderview?id=0B5bY9a0gf8EQWFgxb0ZXeEhRVk0&usp=sharing reszta to odpowiedzi typu, że nie mogą mi odpowiedzieć bo……… Co do używanie kierunkowskazów na rondach to teorii jest wiele, osobiście uważam, że dodrze jest sygnalizować zamiar przed rondem, kontynuować sygnalizację na obwiedni i przełączyć kierunkowskaz po minięciu poprzedzającego wyjazdu na prawy, oczywiście przy b. dużych średnicach wysp centralnych sygnalizacja lewym jest zbędna. Na co dzień jeżdżę dużymi pojazdami i wiem, że takie postępowanie ułatwia pracę zawodowcom, kierujący jadący obwiednią są bardziej czytelni i lepiej można ich ocenić. Wjazd na rondo o małej średnicy pojazdem długim i ciężkim nie jest tak prosty jak wjazd osobówką czy rowerem. Jednak ze względu na mnogość teorii dotyczących sposobu sygnalizacji nigdy nie potraktowałbym braku sygnalizacji jako błąd. Ponieważ przedstawiłem swoje stanowisko już kilkukrotnie na tym forum i poparłem je poważnymi dokumentami, uważam że z mojej strony temat został wyczerpany, jeżeli ktoś posiada poważne odmienne decyzję bądź interpretację proszę o ich przedstawienie to wznowimy dyskusję.

Konto usunięte

Konto usunięte
20 sierpnia 2013, 21:50

Rzeczywiście w argumentacji się powtarzam, ale jak nie trafia…. Z tym tematem są związane dwa teksty, oto one: CYTAT 2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się: 1) do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo; 2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo. /CYTAT CYTAT 2. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed skręceniem zbliżyć się: 1) do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo; 2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo. /CYTAT Pytania są takie: Który tekst jest stylistycznie i logicznie prawidłowy ? Czy obydwa teksty niosą te samą treść czy może jest różnica w przekazywanej treści ?? Zapraszam do zajęcia stanowiska.

Konto usunięte

Konto usunięte
20 sierpnia 2013, 22:38

Też napisałem,ze zgadzam się i prezentuje to samo stanowisko co autor artykułu. Po co jeszcze raz mam sie produkować ? Z tego co czytam jacekkaz1 też prezentuje podobny pogląd.

Konto usunięte

Konto usunięte
20 sierpnia 2013, 23:20

Panie teksty dwa. Nikt się nie produkował w tym temacie. Pan możesz być pierwszy. No ale .....

Konto usunięte

Konto usunięte
19 września 2013, 13:15

I właśnie dlatego w tym kraju powinny być tylko Turbo Ronda, każde inne rozwiązanie kończy się durną dyskusją. Klasyczne rondo jest zbyt trudne do ogarnięcia dla 50% kierowców poruszających się po polskich drogach, stąd potem zawrotki prawym pasem.

Konto usunięte

Konto usunięte
21 września 2013, 19:06

Jasiu Jak ci się Polska nie podoba i dyskusje są durne to po co dziecko dyskutujesz w durny sposób w tym nielubianym kraju.

Konto usunięte

Konto usunięte
21 września 2013, 21:24

Czy w krajach południowo-zachodnich Europy odrębne przepisy dotyczące skrzyżowań o ruchu okrężnym wprowadzono niepotrzebnie? ....Sporo głosów w Polsce grzmi, iż ze znaku C-12 wynika konieczność włączania prawego kierunkowskazu przy opuszczaniu takiego skrzyżowania.

Konto usunięte

Konto usunięte
8 grudnia 2013, 12:16

Pytanie do autora artykułu. Przy takiej interpretacji skrzyżowania z ruchem okrężny w takim razie co z zasadami pierwszeństwa. Poruszając się w lewo powinienem ustąpić jadącemu na wprost i skręcającemu w prawo z kierunku przeciwnego. Przecież kolejność przejazdy ustalamy przed skrzyżowaniem a nie w trakcie przejeżdżania skrzyżowania. Przepis mówi wyraźnie nie wjeżdżaj na skrzyżowanie jak jest brak miejsca do kontynuowania jazdy za nim. Proszę jeszcze przeprowadzić analizę granicy skrzyżowania jak ona przebiega . I dopiero wtedy zrozumiemy ,ze należy do art 2 dopisać jeszcze jedna definicje "skrzyżowanie z ruchem okrężnym"

Konto usunięte

Konto usunięte
8 grudnia 2013, 12:18

Na skrzyżowaniu nie tylko obowiązują przepisy o doborze pasa ruchu ale także i przepisy dotyczące zasad pierwszeństwa tylko połączenie tych dwóch zasad daje pełen obraz problemu.

Konto usunięte

Konto usunięte
8 grudnia 2013, 14:45

Panie Leśniewski W materiałach z podanych linków cały czas lansuje Pan opuszczanie ronda prawie wyłącznie z prawego pasa ruchu po uprzedniej zmianie pasa lewego na prawy . Na wszystkich rysunkach te zmiany pasów odbywają się w bardzo niebezpiecznych miejscach , tuż przed wjazdami na rondo. Co będzie gdy dojdzie do kolizji - zmienia Pan pas ruchu lewy na prawy a z prawej na ten pas ruchu wjeżdża pojazd ??. Przepisy tę sytuację regulują tak: CYTAT (((( 4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.))))) /CYTAT Pan „namawia” do zmiany pasa w niedopuszczalny sposób – tak sugerują rysunki. Sprawa druga . Twierdzi Pan że w przypadku jednoczesnego wyjazdu z ronda dwóch pojazdów jadących obok siebie na sąsiednich pasach ruchu – na ten sam pas ruchu stosujemy zasadę prawej strony. Drogi Panie zasada prawej strony reguluje pierwszeństwo pojazdów zbliżających się z różnych stron skrzyżowania i ma zastosowanie też poza skrzyżowaniami. Zasada prawej nie reguluje pierwszeństwa pomiędzy pojazdami nadjeżdżającymi z tego samego kierunku (jadącymi obok siebie)

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.