"Ronda" da się lubić…

/ /

"Ronda" da się lubić…

W związku z przybierającą na sile falą nieparlamentarnych komentarzy pojawiających się w rozmowach pod artykułami, redakcja podjęła decyzję o zamknięciu forum dyskusyjnego L-instruktora.
Istniejące posty zostaną zarchiwizowane, treść będzie możliwa do przeglądania, nie będzie jednak możliwości kontynuowania dyskusji.
Autor Wiadomość

Konto usunięte

Konto usunięte
8 grudnia 2013, 17:31

CYTAT (((( 4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.))))) /CYTAT Czysty idiotyzm powoływac sie na ten przepis w przypadku pojazdu będącego na skrzyżowaniu i wjeżdżającego na nie. Znaki A-7+C-12 stoja dla ozdoby...do szkoły człowieku

Konto usunięte

Konto usunięte
8 grudnia 2013, 18:07

Uważam, że zawartość strony www.ronda.info.pl jest bardzo cenna i jak najbardziej prawidłowa. Zmiana pasa ruchu dokonywana przed zjazdem z ronda jest jak najbardziej prawidłowa, pas przed zjazdem zmienia się nie tylko po to żeby łatwiej można było opuścić skrzyżowanie ale również po to aby odciąć możliwość wjazdu na pas zewnętrzny pojazdowi z wjazdu poprzedzającego wyjazd którym chcemy zjechać. Unika się w ten sposób sytuacji niejasnych, jeżeli dojdzie w takiej sytuacji do kolizji, wiadomo kto jest sprawcą, ten co wjeżdżał na rondo. Gdybyśmy chcieli zjechać lewym pasem co nie jest zabronione i doszło by do kolizji z pojazdem który wjechał z poprzedniego wjazdu, byłby problem i wina tego który próbował zjechać z pasa wewnętrznego. Na takim podejściu w Słupsku zarobili kasę łowcy blach, na szczęście mamy to za sobą. Gdyby Pan Kopan uczył tak w Słupsku jego kursanci mieli by poważne problemy nie tylko ma egzaminie, ale po prostu Pańskie teorie nie pasują do naszych rozwiązań a rond mamy naprawdę dużo można to sprawdzić na strit vive

Konto usunięte

Konto usunięte
8 grudnia 2013, 20:00

Ależ Panie Prokopiuk Pasy ruchu wyznaczono farbą białą lub żółtą – to też znaki i masz się Pan do nich stosować. Malarze wymalowali pasy ruchu - uregulowania do malowanego pasa ruchu są na poziomie szczególnego przepisu z poziomu znaków drogowych. Pan se poczytaj art. 5. Tak że Panie nie ma że wkopany słupek z znakami A-7 i C-12 jest ponad znaki poziome (leżące) wyznaczające – wyznaczony/e pas/y ruchu. To tylko Panu tak się wydaje !. jacekkaz1 Na grafikach Pana Leśniewskiego zmiany pasa ruchu odbywają się bezpośrednio przed wjazdem ma rondo. Sygnalizowanie tego manewru ma się odbywać odpowiednio wcześnie i wyraźnie – to Panie jest niemożliwe w tym miejscu, bo prawidłowe sygnalizowanie tego nieprawidłowego manewru jest odbierane jako chęć zjechania z ronda z lewego pasa w wcześniejszy wyjazd. Ponadto dojazd wjeżdżający na pas prawy wjeżdża z prawej strony i zgodnie z przepisami ma pierwszeństwo.

Konto usunięte

Konto usunięte
8 grudnia 2013, 20:13

Czyli jak zmieniam pas na skrzyżowaniu to mam ustąpić pierwszeństwa tym którzy wjeżdżają z drogi podporządkowanej, gdyż to oni mają pierwszeństwo ponieważ są z prawej strony? Dość ciekawe jednak dla mnie nie do przyjęcia. co do sygnalizacji zmiany pasa i zjazdu, jest to przedstawione jak najbardziej prawidłowo. Na rondach średnich jednocześnie zmienia się pas i zjeżdża. Podejście w prezentowany przez Pana sposób wymagało by wykonanie kilku okrążeń w celu odpowiednio wczesnego zasygnalizowania i zmiany pasa, a i to by było wątpliwe, czy kierujący sygnalizuje zamiar opuszczenia czy zmiany pasa. Proszę wybaczyć ale Pańskie teorie nie trzymają się kupy.

Konto usunięte

Konto usunięte
8 grudnia 2013, 21:36

Panie, to Pan chcesz krążyć wokół ronda w celu zmiany pasa na prawy, ja wyjeżdżam z lewego pas na lewy pas wyjazdowy, nie stwarzam zamieszania z zmianą komuś przed nosem pasa lewego na prawy. Nie zmieniam pasa gdy pierwszeństwa nie mam, nawet tego nie usiłuję bo to wbrew przepisom i zdrowemu rozsądkowi. Panie patrząc z drugiej strony, podjeżdżam do ronda pasem prawym i chcę skręcić w prawo – patrzę pas prawy ronda wolny to wjeżdżam i zjeżdżam, to że ktoś na lewym pasie ronda sobie miga prawym kierunkowskazem w celu zmiany pasa ruchu mnie nie interesuje – zgodnie z prawem mam pierwszeństwo jestem wjeżdżającym na „sporny” pas z prawej strony . Panie wyjazd z lewego pasa ronda na lewy pas wyjazdowy nie ma nic wspólnego ze zmianą pasa ruchu. Tego manewru nie reguluje zasada prawej ,sugerowana przez Pana Leśniewskiego, ani nie regulują przepisy o zmianie pasa ruchu – bo taka zmiana nie zachodzi - przepisów brak. Brak przepisów o jeździe w bok, o zajechaniu drogi – ale tak jakoś u nas wychodzi że nie …….

Konto usunięte

Konto usunięte
8 grudnia 2013, 22:00

Właśnie w taki sposób jak Pan przedstawił dochodziło w Słupsku do wyłudzania odszkodowań, kierujący przyzwyczajeni do tego, że opuszcza się rondo tym pasem którym się wjechało, nie brali pod uwagę tego że są to ronda klasyczne o dwóch pasach, zjeżdżając wewnętrznym pasem przecinali pas zewnętrzny, tym pojazdom które zdążyły wjechać wlotem poprzedzającym, lub cwaniakom, którzy jeździli w kółko pasem zewnętrznym. Przecinając pas zewnętrzny zmieniamy go i musimy ustąpić pierwszeństwa tym którzy już są na pasie zewnętrznym. Czyż nie? Dlatego ronda klasyczne wielopasowe są przestarzałe i niebezpieczne, i dlatego się od nich odchodzi na całym świecie. A co w sytuacji kiedy kierujący będzie zmieniał pas ruchu na skrzyżowaniu, innym niż rondo co nie jest dobrym pomysłem ale nie jest zabronione. Co wtedy, patrzy Pan, prawy pas jest wolny, a tu nagle kierujący zmienia pas, niestety ale będzie Pan sprawcą kolizji jeżeli podejmę Pan jazdę, nie zastosował się Pan do A7. Nawet jak by była lina ciągła w takiej sytuacji kierujący by dostał mandat za niestosowanie się do linii, ale i tak sprawcą kolizji byłby Pan.

Konto usunięte

Konto usunięte
8 grudnia 2013, 22:54

Panie kopan Prosze wykazać pierwszenstwo znaków poziomych wyznaczających pasy ruchu nad znakami okręślającymi pierwszenstwo przejazdu. Artykuł na który sie tu szanowny powołuje dotyczy zmiany pasa ruchu, a nie przecięcia sie kierunków ruchu..trzeba umieć zastosować odpowiedni przepis do sytuacji na drodze. Jak pisałem..moga dac mi tu bana, ale pana wiedza to obraz nędzy i rozpaczy Do książek i uczyć sie ..miernoto...

Konto usunięte

Konto usunięte
10 grudnia 2013, 19:30

Panie Jacek Z dotychczasowej wymiany zdań pomiędzy nami wynika: Pan twierdzi , że wyjazd z ronda z lewego pasa podlega regulacji odnośnie zmiany pasa ruchu. To stwierdzenie jest sprzeczne z twierdzeniem Pana Leśniewskiego , że o pierwszeństwie decyduje regulacja o przecinaniu się kierunków ruchu tzw. zasada „prawej” Panie a prawda jest taka że ani to ani tamto – bo, brak w naszym prawie przepisów o jeździe w bok i zajechaniu drogi , zasada prawej strony też jest nie taka jak powinna być – Nasze przepisy nie są zgodne z Konwencją Wiedeńską którą ratyfikowaliśmy. Z tego co wiem to policja takie sytuacje rozstrzyga w oparciu o przepisy o zmianie pasa ruchu, bo w oparciu o jakiś przepis musi rozstrzygnąć. W oparciu o Konw. Wied. rozstrzyga "Tamta" zasada prawej, ponieważ mamy do czynienia z przecinaniem się kierunków ruchu a na skrzyżowaniu ustępuje się pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony pojazdu. -------------------------------------------------------------------------- Na skrzyżowaniu nie ma bezpośredniego przepisu zabraniającego zmiany pasa ruchu, co nie znaczy że taka zmiana zawsze jest możliwa i ma się pierwszeństwo. Przez skrzyżowanie jedziemy drogą z pierwszeństwem i może Pan zmienić pas lewy na prawy ale po uprzednim ustąpieniu pierwszeństwa pojazdowi wjeżdżającemu na prawy pas z prawej strony. Oczywiście musi Pan spełnić warunki prawidłowego sygnalizowania wykonania tego manewru co graniczy z cudem.

Konto usunięte

Konto usunięte
10 grudnia 2013, 20:28

Proszę Pana z całego przeglądu tematu, wynika, że problem jest dużo głębszy. Pańskie postrzeganie ronda jest dla minie niezrozumiale i zupełnie egzotyczne, niezgodne z oficjalnymi interpretacjami, podręcznikami i innymi materiałami. 1. Twierdził Pan że art. 22 ust 2 pkt 2. nie obowiązuje na rondach, ponieważ znak c12 jest nakazem jazdy w prawo (chyba, że źle zrozumiałem), tymczasem ja wykazałem używając twardych dowodów w postaci materiałów edukacyjnych i interpretacji poważnych instytucji (w tym interpretacji MTBiGM), że takie podejście jest niezgodne z prawdą. I w mojej ocenie jest to największy problem, muszę powiedzieć, że nie jest Pan odosobniony, wielu specjalistów tkwi w tym błędzie i osobiście dziwie się temu uporowi, takie podejście było dobre w latach 90 kiedy ronda były czymś egzotycznym. Współczesne rozwiązania nie pasują do tych dawnych teorii. Tak się kiedyś tłumaczyło ronda. Metoda "przecinania gumki recepturki" zwana prze ze mnie metodą prostowania rond. Nawet jeżeli w Pana ocenie przepisy są niejasne (chociaż ja nie mam takich wątpliwości), powinien Pan uszanować oficjalne "większościowe" metody szkolenia kierowców. 2. Zjazd z ronda z pasa zewnętrznego, podkreślę na rondzie klasycznym, jest przecięciem pasa ruchu zewnętrznego, czyli jego zmianą. Nie widzę tu niezgodności z pracami Pana Bogumiła lub z art. 16 konwencji. 3. Co do zmiany pasa na skrzyżowaniu i ewentualnej kolizji z pojazdem wyjeżdżającym z drogi podporządkowanej. Nie raz miałem przyjemność dyskutowania na ten temat z kolegami z drogówki i wnioski były zawsze takie same. Sprawcą kolizji jest wjeżdżający na drogę z pierwszeństwem. Bardzo bym prosił o popieranie swoich tez dowodami, bo jak na razie ja przedstawiłem twarde dowody popierające swoje tezy, a Pan nie przedstawił żadnych oprócz własnych, specyficznych interpretacji.

Konto usunięte

Konto usunięte
10 grudnia 2013, 22:29

W przypadku przecinania się kierunków ruchu, rozważajmy znaki regulujące pierwszeństwo adekwatne do sytuacji. Połączenie znaków C12 i A7 daje ostre i jednoznaczne pierwszeństwo pojazdom poruszającym się NA skrzyżowaniu przez wjeżdżającymi na nie. @Kopan: wyznaczone pasy ruchu wokół obwiedni wyspy nie mają żadnego znaczenia odnośnie pierwszeństwa na skrzyżowaniu. Znaki poziome nie regulują pierwszeństwa w takich miejscach - podczas zmiany kierunku ruchu na skrzyżowaniu. Czym innym jest zmiana pasa ruchu poruszających się w tym samym kierunku jazdy a czym innym zmiana tego pasa ruchu przy zgodnym kierunku ruchu "zainteresowanych". Niedorzecznością napawa twierdzenie, że na skrzyżowaniu mielibyśmy stosować się do przepisów o zmianie pasa ruchu (mam na myśli standardowe skrzyżowanie - w przeciwieństwie do placu albo skrzyżowania o olbrzymiej średnicy zewnętrznej wokół wyspy). Wyznaczone pasy ruchu to są wciąż pasy ruchu. Nie można powoływać sie tutaj na Art. 5. PoRD. Nawet w Ustawie, w definicji "pasa ruchu" czytamy, iż owy pas ruchu może być wyznaczony LUB nie. Linie, które wyznaczają pasy ruchu nie są znakami regulującymi pierwszeństwo. Te znaki informują, nie regulują pierwszeństwa. Zasady odnośnie zmiany pasa ruchu reguluje Art. 22.4.

Konto usunięte

Konto usunięte
11 grudnia 2013, 12:26

Panie Jacek Ad 1. Niestety źle Pan zrozumiał. Nie jestem prostowaczem rond ani specjalistą od przecinania gumki. Nie stosuję również argumentów co kto powiedział i kto to nie ON. Panie gdyby te autorytety były autorytetami to nie było by w naszym prawie tylu błędów. Tak że Pan argumentujesz - to jest na pewno tak bo autorytet/y (dla mnie Pan/Pani współautor błędów w naszym prawie) tak twierdzi. Pan Zasel w wątku o pierwszeństwie łamanym polemizował ze mną i ni słowem się nie odniósł do konkretnych zarzutów błędów w naszych rozstrzygnięciach prawnych (Grube błędy, podstawy prawa) Pisałeś Pan do ministerstwa i ministerstwo odpisało że masz Pan "Prawo" stosować, podając konkretne art. i par. czyli nic nie odpowiedziało, nic nie zinterpretowało. Zarzucasz mi że nie podałem twardych dowodów na swoje twierdzenia. Panie podstawowa zasada interpretacji prawa to zasada literalnego stosowania prawa. To co twierdzę to dokładnie po polsku zapisano w prawie i nie ma o czym dyskutować bo przepisy są jasne. Ponieważ niektóre kwestie są błędnie zapisane (zasada prawej) a niektórych rozstrzygnięć brak stąd próby stosowania nieodpowiednich przepisów (zmiana pasa przy wyjeździe z ronda z pasa lewego). Ad. 2 CYTAT ((((( 2. Zjazd z ronda z pasa zewnętrznego, podkreślę na rondzie klasycznym, jest przecięciem pasa ruchu zewnętrznego, czyli jego zmianą. Nie widzę tu niezgodności z pracami Pana Bogumiła lub z art. 16 konwencji.))))/CYTAT Panie jak przecięcie pasa może być zmianą pasa ???? Jakim prawem chce Pan w zależności od upodobań stosować przepisy odnoście zmiany pasa albo odnośnie przecinania się kierunków – ponadto nasze przepisy odnośnie przecinania się kierunków tej sytuacji nie regulują. Art. 16 K.W. nic w sprawie pierwszeństwa nie mówi. Natomiast rozstrzyga art. 18 ARTYKUŁ18 Skrzyżowania i obowiązek ustąpienia pierwszeństwa przejazdu 4. ….a)w państwach o ruchu prawostronnym na skrzyżowaniach …… kierujący powinien ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom nadjeżdżającym z jego prawej strony; Ad. 3 CYTAT(((( 3. Co do zmiany pasa na skrzyżowaniu i ewentualnej kolizji z pojazdem wyjeżdżającym z drogi podporządkowanej. Nie raz miałem przyjemność dyskutowania na ten temat z kolegami z drogówki i wnioski były zawsze takie same. Sprawcą kolizji jest wjeżdżający na drogę z pierwszeństwem.))))/CYTAT. Panie na klasycznym rondzie z wyznaczonymi pasami ruchu można jeździć w koło pasem prawym , o ile nie zastosowano strzałek kierunkowych. Dlatego można, bo wyznaczony pas ruchu to uregulowanie na poziomie znaków i zgodnie z art. 5. nie ma zastosowania art. 22 (przepis ogólny) mówiący o zajmowaniu pozycji do skrętu – jedziemy pasem ruchu wyznaczonym znakami. Wyznaczony pas ruchu , znak ustąp - to ten sam poziom przepisów, poziom znaków. Czyli wyjeżdżający z drogi podporządkowanej na pas prawy musi mieć pierwszeństwo przed zmieniającym wyznaczony pas lewy na prawy !! Gdyby tak nie było nigdy by nie można było skręcić w prawo na pas prawy gdy na pasie lewym poruszają się pojazdy - wspomniani cwaniacy jeździli by pasem lewym i jak Pan tylko nos wystawisz na prawy dostajesz pan strzała. Policja uznaje Pana za winnego a tamten mandat za nie sygnalizowanie manewru.

Konto usunięte

Konto usunięte
11 grudnia 2013, 12:47

Witam Czytając te wszystkie wypowiedzi dochodzę do wniosku, że aby poruszać się po polskich drogach a szczególnie pokonywać skrzyżowanie (przede wszystkim ronda) należy mieć DOKTORAT z prawa nie tylko o ruchu drogowym ale także z prawa karnego i wykroczeń i jeszcze nie wiadomo jakiego. Podstawowa zasada : na drodze musi być czytelnie i zrozumiale. Kierowcy jednoznacznie powinien odczytywać intencje ekranizatora ruchu (zarządcy ruchu). Dlatego na świecie od dawna funkcjonuje pojęcie "self explaining roads". To znaczy tłumaczenie na polski Samo wyjaśniające lub samonaprowadzające drogi. Nawet nie ma odpowiedniego polskiego odpowiednika tego pojęcia. Może z tego względu w praktyce nie funkcjonuje. Skończcie Panowie te czcze dyskusje bo tylko mieszacie ludziom w głowach. Jakby wszyscy stosowali racjonalne zasady, chociażby przedstawione przeze mnie to na drogach byłoby bezpieczniej i płynniej. Zawsze musi się pojawić jakiś profesor, doktor, który chce naukowo wywracać coś co powinno być oczywiste. Szkoda, ze w Polsce KRBRD lub Ministerstwo Rozwoju nie określi jednoznacznych uproszczonych chociaż zasad poruszania si e w sytuacjach dyskusyjnych jako np. tzw dobre praktyki. Pozdrawiam.

Konto usunięte

Konto usunięte
11 grudnia 2013, 14:03

Sprostowanie. Pomyłkowo przypisałem Panu Leśniewskiemu twierdzenie że wyjazd z lewego lasa ruchu jest regulowany zasadą prawej. Błąd się wziął stąd że na jego stronie w zakładce [[[Jak poruszać się po łęczyńskich rondach ]]]] - jest takie stwierdzenie: CYTAT((((Na przedstawionym przykładzie pojazd jadący wewnętrznym pasem zjeżdżając z ronda powinien wjechać na pas przy osi jezdni ale możliwy jest także zjazd z ronda przedstawiony jak niżej przy ustąpieniu pierwszeństwa pojazdowi będącemu na pasie zewnętrznym (zasada prawej ręki). ))))/CYTAT Pan Leśniewski stosuje przepisy odnośnie zmiany pasa ruchu – To Policjanci z Łęczycy stosują zasadę prawej. Przepraszam. Ps. Przepisy o zmianie pasa nie mają zastosowania do zmiany kierunku – wyjazd z lewego pasa, na klasycznym rondzie jest zmianą kierunku – identycznie jak wjazd w prawo z podporządkowanej na lewy pas drogi z pierwszeństwem. Ps. 2 Do pańskiego ostatniego wpisu odniosę się później. Pozdrawiam.

Konto usunięte

Konto usunięte
11 grudnia 2013, 20:07

Witam. Panie Bogumile Leśniewski, na Pańskiej stronie internetowej na temat rond znajduje się filmik(youtube); oto do niego adres: http://www.youtube.com/watch?v=QNthF0BCOh4 . Proszę o podstawę prawną, z której wynika iż znak C-12 ma cokolwiek wspólnego z kierunkiem jazdy. Proponuje Pan włączanie prawego kierunkowskazu przez opuszczeniem skrzyżowania w kierunku na wprost. Skręcając na skrzyżowaniu w lewo proponuje Pan nie sygnalizować zamiaru tego manewru lewym kierunkowskazem, ale znów pojawia się prawy przed opuszczeniem "ronda". Zamiast dzielić ronda ze względu na ilość pasów ruchu na obwiedni, wystarczyłoby nadmienić iż na bardzo dużych tego typu skrzyżowaniach z wyspa centralną istnieje ewentualność, iż wylot znajduje się po prawej stronie w stosunku do naturalnej, intuicyjnie oraz rozsądnie postrzeganej toru ruchu pojazdu na obwiedni. Proszę o wyjaśnienie.

Konto usunięte

Konto usunięte
11 grudnia 2013, 20:09

No cóż dla minie przedstawiona argumentacja jest bezsensu. Mam nadzieje, że Pańscy kursanci, podobnie jak ja ich nie rozumieją. Dla mnie zasady są proste w lewo z lewego w prawo z prawego, prosto z prawego ewentualnie z lewego. Jeżeli zmieniamy pas ustępujemy tym co są na pasie na który zamierzamy wjechać. Jeżeli chodzi o jazdę w koło zewnętrznym pasem, jest to praktyka samolubna, jak napisał Pan Sontowski w jednym z wątków na forum GP24"skrzyżowanie to nie karuzela". Osobiście jeszcze raz polecę pozycję "Ronda to nie problem" Pana Bogumiła. Książeczka to przyczyniła się znacząco do poprawy bezpieczeństwa w moim mieście, zmieniono organizacje ruchu na dwóch nowiutkich skrzyżowaniach klasycznych. Od czasu zmiany nie było ani jednego poważnego zdarzenia.

Konto usunięte

Konto usunięte
11 grudnia 2013, 20:41

Panie Leśniewski. To nie przeciętny śmiertelnik chcąc się poruszać w ruchu drogowym powinien mieć doktoraty, profesury, ale ludzie stanowiący PRAWO powinni być kumaci, nie koniecznie z tytułami naukowymi. Im bardziej sprawny intelektualnie organ stanowiący prawo tym doskonalsze i prostsze prawo. Piszesz pan tak: CYTAT(((Skończcie Panowie te czcze dyskusje bo tylko mieszacie ludziom w głowach. Jakby wszyscy stosowali racjonalne zasady, chociażby przedstawione przeze mnie to na drogach byłoby bezpieczniej i płynniej.)))/CYTAT To znaczy że my prowadzimy czcze dyskuty a Pan prezentujesz racjonalne jedynie słuszne poglądy i zasady i jak Pana posłuchamy to będzie płynniej i bezpieczniej ??? Panie – a niby dlaczego tak? Po pierwsze portal jest branżowy rozumiem że dla fachowców , a takim to w głowach trudno namieszać. Po drugie nie widzę by Pan gdziekolwiek w istotnych sprawach z zakresu PoRD zajął jakieś stanowisko – nie liczę tego imputowanego nam/mi „mieszania w głowach”. Po trzecie pozwoliłem sobie pobieżnie sprawdzić te Pana opublikowane materiały szkoleniowe – No i takie rewelacje w 15 minut znalazłem: 1. Jeżeli zobaczysz znak „Stop” (B-20) pokazany poniżej, MUSISZ zatrzymać się przed znakiem lub przed linią zatrzymania umieszczona na jezdni, nawet jeżeli na drodze, na którą chcesz wjechać nie ma innych pojazdów. Jeśli nie ma linii zatrzymania MUSISZ zatrzymać pojazd w takim miejscu, abyś mógł widzieć drogę poprzeczną. 2. Skręcanie w lewo na skrzyżowaniach Podczas skrętu w lewo na skrzyżowaniu, gdy samochód jadacy z przeciwka takze skręca w lewo, powinniscie, jeżeli to mozliwe, oboje stanąć bokami do siebie, aby wykonac skręt. Dzieki temy Ty, a takze drugi kierowca widzi nadjezdzajace z przeciwka pojazdy, a pojazdy te widza Ciebie. Skręcanie pojazdów zwróconych do siebie bokiem Jeżeli nie możesz tak wykonać skrętu, mozecie skrecic po łuku mijajac sie prawymi stronami pojazdów. Oznacza to rozpoczecie skręcania podczas gdy pojazdy sa jeszcze zwrócone przodem do siebie. 3. Rondo należy traktować jak tarczę zegara. Kierujący powinien wyobrazić sobie, iż dojeżdża do ronda o dużym nasileniu ruchu z sześcioma zbiegającymi się drogami. Ruch na rondzie odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Tak że jak widać to naszym samozwańczym autorytetom nawet zegarki chodzą w przeciwną stronę. Pozdrawiam.

Konto usunięte

Konto usunięte
13 grudnia 2013, 14:04

Kim Pan jest Panie kopan. Zabiera Pan głos na bardzo wielu forach dotyczących problematyki ruchu drogowego. Jeśli jest Pan specjalistą to proszę się ujawnić i przedstawić swoje osiągnięcia a nie tylko falandyzować prawo. Wracając do tematu. czemu w Polsce pokutuje tak wiele interpretacji niektórych sytuacji drogowych. Po pierwsze ruch prawostronny w niektórych przypadkach jest z natury bardziej ryzykowny (niebezpieczny) niz lewostronny (naturalny). O tym po tym. Po drugie NIKT w Polsce na prawdę nie zajmuje się problematyką BRD wynikająca z kształcenia kierowców czy właściwej infrastruktury. Dlaczego ruch lewostronny jest bardziej naturalny i mniej ryzykowny? Przyjrzyjmy się rondom - dwupasowym. Przed wjazdem na takie rondo niepotrzebny jest znak ustalający pierwszeństwo (A-7). Stosuje się ogólna zasadę ustępowania pojazdom z PRAWEJ strony, czyli będącym lub wjeżdżającym na jezdnię ronda. Co ciekawsze przy zjeździe z ronda sytuacja się nie zmienia - nadal ustępujemy pierwszeństwa pojazdom jadanym z naszej prawej strony. Proste - nieprawdaż?Dlatego w Anglii powstawały i masowo stosuje się ronda. Przy ruchu prawostronnym początkowo wprowadzono taką samą zasadę - pierwszeństwo pojazdów jadących z prawej strony. Okaząło sie to śmiertelna dosłownie pułapka. Dochodziło do olbrzymiej ilości wypadków. Ronda sie całkowicie blokowały. Dlatego wprowadzono pierwszeństwo znakiem A-7 dla pojazdów jadących z lewej strony - będących już na rondzie. I tu mamy ciekawy układ. Wjeżdżając na rondo wielopaowe (tu dwupasowe) musimy najpierw ustąpić pierwszeństwa pojazdom z lewej strony - zjeżdżając zaś przepuszczamy pojazdy z naszej prawej strony (głowa kręci sioe nie od parady). Geometria ronda i pozycja kierowcy z lewej strony pojazdu a dodatkowo słupki i pasażerowie skutecznie ograniczają widoczność kierowcy. Poza tym absolutnie nie widzi kierunkowskazów pojazdu obok, nie zna jego zamiarów. Dlatego dla nas Polaków takie MAGICZNE ronda jakie występują dość często na wyspach są nie do strawienia a u nich normalka. Czy nie łatwiej gdyby ronda przy ruchu prawostronnym nie wyglądały tak: http://www.youtube.com/watch?v=UdT9718qT24 Punkt drugi. Szkolenie kierowców. Takie rozbieżne interpretacje zasad poruszania się tu po rondach wcale nie wpływają na kształtowanie właściwych postaw przyszłych kierowców. Cały czas powtarzam, że tematy wątpliwe powinny być rozwiązywane i publikowane w formie przepisów lub co najmniej dobrych praktyk przez Ministerstwo transportu obecnie rozwoju lub Krajowa Rada BRD a może nawet ITS.

Konto usunięte

Konto usunięte
13 grudnia 2013, 16:01

Ruch lewostronny jest bezpieczniejszy? Zależy dla kogo: kierowcy czy pasażera z prawej strony. Oznakowanie ronda C-12 bez znaku A-7 powoduje "blokowanie się" skrzyżowania? Nie widzę związku przyczynowo-skutkowego. Raczej tutaj chodzi o respekt wobec Art. 25.4. i uwarunkowania geometryczne (wielkość wyspy centralnej). Często można spotkać zablokowanie skrzyżowania z wyspą centralną kierowanego sygnalizacją świetlną (wlotową i wewnętrzną-wylotową). Przy dużym natężeniu ruchu (zatory drogowe) oznakowanie C-12 plus A-7 może trochę bardziej zabezpiecza ruch drogowy przed ignorancją przepisów przez poszczególnych uczestników ruchu (bufor zatoru drogowego powstaje przed skrzyżowaniem), niż zastosowanie samego C-12 (bufor zatoru drogowego kumuluje się w obrębie wylotów skrzyżowania). Wykorzystywanie samego C-12 (czyli regulacja pierwszeństwa Art. 25.1) na skrzyżowaniach średnich i dużych rodzi pewne ryzyko nadinterpretacji tego przepisu w postaci ustalania pierwszeństwa na skrzyżowaniu a nie przed nim ("zbliżając się do...".

Konto usunięte

Konto usunięte
15 grudnia 2013, 07:05

Panie Leśniewski Widzę że należy Pan do grona „Wyznawców”, bo pyta Pan kto ja. Panie ja to jestem ja i znaczę tyle co myśl zawarta w tym co piszę. Każdego identycznie traktuję, zgodnie z zasadami dyskusji świadomych stron. Nikt nie znaczy więcej niż to co myślą prezentuje. Ze słowa moje ciało, jak mędrzec powiedział - co jest oczywistą prawdą. Proszę sobie przeczytać ten przepis. CYTAT ((((ARTYKUŁ18 Skrzyżowania i obowiązek ustąpienia pierwszeństwa przejazdu 4. Z zastrzeżeniem postanowień ustępu 7 niniejszego artykułu: a)w państwach o ruchu prawostronnym na skrzyżowaniach innych niż skrzyżowania określone w ustępie 2 niniejszego artykułu i w artykule 25 ustępach 2 i 4 niniejszej konwencji kierujący powinien ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom nadjeżdżającym z jego prawej strony; b)(19) W państwach, w których obowiązuje ruch lewostronny, prawo pierwszeństwa na skrzyżowaniach jest uregulowane znakami drogowymi, sygnałami lub znakami na jezdni.))))/CYTAT Jasno wynika z niego że przy ruchu lewostronnym nie istnieje zasada prawej strony, więc proszę nie wymyślać niestworzonych rzeczy o wyższości ruchu lewostronnego nad prawostronnym.

Konto usunięte

Konto usunięte
16 grudnia 2013, 14:23

kopan. Przepraszam ale swój nick masz odpowiedni do swojego działania. Na każdym forum tylko kopiesz. Fora są po to aby nie tylko dyskutować, wymieniać wiedzę i doświadczenie ale myślę, żeby wskazać jakieś rozwiązania. Z samych dyskusji czy kłótni nic nie będzie. Jakie swoje wnioski dotyczące rond chcesz przedstawić?. Ale pamiętaj celem jest poprawa zarówno pod względem bezpieczeństwa użytkowników jak i sprawności ruchu. Co można byłoby zaproponować przyszłym młodym kierowcom, którzy wcale nie muszą mieć tyle szczegółowej wiedzy co ty (ciekawe czy z głowy czy z Googla) - bo szkoda mózgu. Jak najlepiej przedstawić bezpieczne dla wszystkich sposoby poruszania się na rondach. Najlepiej jako tzw dobre praktyki, jednoznaczne i oczywiście zgodne z przepisami.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.