O hierarchii znaków drogowych

/ /

O hierarchii znaków drogowych

W związku z przybierającą na sile falą nieparlamentarnych komentarzy pojawiających się w rozmowach pod artykułami, redakcja podjęła decyzję o zamknięciu forum dyskusyjnego L-instruktora.
Istniejące posty zostaną zarchiwizowane, treść będzie możliwa do przeglądania, nie będzie jednak możliwości kontynuowania dyskusji.
Autor Wiadomość

Konto usunięte

Konto usunięte
15 kwietnia 2015, 23:59

Robert ProkopiukNigdzie nie jest napisane, że zmiana kierunku jazdy to wjazd w ruch okrężny czy wyjazd z ruchu okrężnego. Jest jeden artykuł dotyczący kierunku jazdy. Drogi Robercie, pomimo odmiennych poglądów stajesz się coraz milszy i wyrozumiały. Masz rację, że nigdzie nie napisano, że wjazd na "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym nakazanym znakiem C-12" jest zmianą kierunku, bo to kontynuacja jazdy na wprost. Nigdzie też nie napisano, że jazda okrężna, tak jak i jazda po łuku drogi jest zmianą kierunku jazdy. Natomiast czy trzeba pisać, że zjazd z drogi na której pasy ruchu biegną tak jak ona równolegle do jej osi, w drogę poprzeczną jest skrętem? Tak jak ty rozumiesz mój punkt widzenia tak ja rozumiem twój. Ty uważasz, że CAŁE skrzyżowanie typu rondo jest jednym KIERUNKOWYM skrzyżowaniem w rozumieniu art. 2 ust. 10 ustawy i to niezależnie od przebiegu pasów ruchu na jego jezdni. Wg ciebie każde skrzyżowanie z wyspa lub w formie placu jest skrzyżowaniem o pełnym wyborze kierunków ruchu. Ja wiem, że zwykłe skrzyżowanie dróg z wysepką leżącą w całości na wspólnej powierzchni utworzonej przez przecinające się, łączące lub rozwidlające drogi nie jest złożonym obiektem typu RONDO, a faktycznie skrzyżowaniem spełniającym wymagania definicji art. 2 ust. 10, Na nim skręca się w lewo, objeżdża się wysepkę i wyłącza lewy kierunkowskaz po zakończeniu manewru skrętu w lewo na drodze wylotowej. Taki obiekt mając wysepkę jest w całości jednym skrzyżowaniem w rozumieniu ustawy, ale tylko do czasu nakazania na nim znakami C-12 RUCHU OKRĘŻNEGO. Wtedy nie skręca się na nim w lewo lecz jedzie okrężnie, bo jest to wtedy MINI RONDO, najmniejsze "SKRZYŻOWANIE O RUCHU OKRĘŻNYM" ze skrętami tylko w prawo. Nie chce mi się wierzyć, że dla ciebie Robercie znak C-12 niczego na nim nie zmienia i nawet gdy jest nadal miga się w lewo i skręca w lewo, czyli tak jak gdyby ten znak nie istniał. Ty uważasz, że masz rację, więc niech tak będzie. Każdy ma prawo błądzić.

Konto usunięte

Konto usunięte
16 kwietnia 2015, 01:33

Robert Prokopiuka drugi (C-12) nie pełni roli znaku nakazu RUCHU OKRĘŻNEGO, a jedynie rolę znaku C-9. ===================================================================== Proszę się nie kompromitować takimi tekstami. Sygnalizacja świetlna ma tylko pierwszeństwo nad znakami dotyczącymi pierwszeństwa przejazdu. Tylko. Nie ma wpływu na znaki dotyczące kierunku jazdy czy organizacji ruchu.( Art 5.3) To są podstawy i takimi tekstami Rysiu powodujesz,że nawet nie warto się pochylać nad twoimi przemyśleniami dotyczącymi kierunku jazdy przez skrzyżowanie oznaczone C-12+A-7. Skoro tutaj walisz takie ..hmmm... twórcze idee to o czym mamy mówić ? Robert nie zniżaj się do poziomu Malarza, który wyrywa jedno zdanie z kontekstu i wciska mi tworzone przez siebie teorie. Zdanie dotyczyło skrzyżowań KIERUNKOWYCH z pasami ruchu biegnącymi wprost do zjazdów. Inna sprawa, że to właśnie twoja teoria głosi, że znak C-12 to nie nakaz bezkierunkowego RUCHU OKRĘŻNEGO, a jedynie znak wskazujący z której strony należy objechać wyspę, więc skąd ten napastliwy ton twego postu. Przecież na takich obiektach jego rola sprowadza się tylko do znaku C-9, bo z całą pewnością nie znaczy wtedy, że ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu, gdyż pasy ruchu zgodnie z jego dyspozycją nie biegną jedynie okrężnie i ruch zamiast odbywać się tylko DOOKOŁA wyspy lub placu odbywa się obok wyspy w prawo, w lewo i na wprost. Wybacz ale tym wpisem udowodniłeś, że wcale ci nie chodzi o wymianę poglądów, a ja ze swej strony przekazałem wszystko co chciałem, z nadzieją, że nie tylko ty to czytałeś. Przecież wiesz, że tak jak ja tak i ty jesteś tylko jednym malutkim trybikiem i, że wcale nie chodzi byś ty przekonał mnie, czy ja ciebie. Dziękuję za współpracę i świetnie zagrana rolę adwokata diabła, tym razem dużo sympatyczniej niż poprzednio. Tak trzymaj, to może jeszcze kiedyś wrócimy do tematu, bo uważam wciąż, że warto. Serdecznie pozdrawiam. Ryszard Dobrowolski

Konto usunięte

Konto usunięte
16 kwietnia 2015, 21:53

Rysiu..daruj sobie już te eseje..oczywiście,że się kompromitujesz swoimi tekstami, które nie są wyrwane z kontekstu tylko tworzą wisienkę na torcie. Jaki znowu skrzyżowania kierunkowe..kolejny twój wymysł ? I ty się opierasz na PoRD ? Pomyśl o karierze tekściarza kabaretowego, Dopóki dla ciebie obwiednia jest samodzielną drogą z pierwszeństwem nie mamy o czym dyskutować. Poczekam , aż zrozumiesz paragraf 36. szkoda czasu dla ciebie i twoich teorii. Bardzo interesujących oczywiście, ponieważ pokazują czym się różni geniusz od głupoty. Geniusz ma swoje granice. A ty tworzysz , tworzysz, tworzysz... A to takie proste jak jazda na wprost przez skrzyżowanie..a ty machasz tą dźwignią kierunkowskazów, machasz, machasz...nie rób przeciągu.

Konto usunięte

Konto usunięte
16 kwietnia 2015, 21:56

Tak. C-12 wskazuje tylko z której strony objeżdżamy wyspę, aby spełnić wymóg ruchu prawostronnego. jadąc na wprost przez takie skrzyzowanie jadę na wprost pomimo nawet kilku ruchów kierownicą. Jadę prosto, a nie wjeżdżam z ruchu nieokrężnego w okrężny ... Jadę po skrzyżowaniu , a nie po drodze z pierwszeństwem. Stosuję sie do Art 22.2 , a nie prostuję rondo.

Konto usunięte

Konto usunięte
17 kwietnia 2015, 00:02

Robert ProkopiukTak. C-12 wskazuje tylko z której strony objeżdżamy wyspę, aby spełnić wymóg ruchu prawostronnego. jadąc na wprost przez takie skrzyzowanie jadę na wprost pomimo nawet kilku ruchów kierownicą. Jadę prosto, a nie wjeżdżam z ruchu nieokrężnego w okrężny ...Jadę po skrzyżowaniu , a nie po drodze z pierwszeństwem. Stosuję sie do Art 22.2 , a nie prostuję rondo. Te idiotyzmy już czytałem wiele razy i nie mogę zrozumieć jak GENIUSZ może pisać takie brednie. Nie widzi, iż pas ruchu którym rzekomo jedzie na wprost do zjazdu nie prowadzi go do zjazdu bo biegnie okrężnie. Niech Pan Geniusz przestanie robić z siebie błazna, chyba, że to etatowe zajęcie. Niech sobie geniusz wyobrazi, że ja też stosuję się do art. 22 ust. 2. Jadąc okrężnie nigdzie nie skręcam, więc nie muszę się do niczego sygnalizować, oczywiście poza skrętem w prawo w drogę wylotową. Ja też jadę po SKRZYŻOWANIU O RUCHU OKRĘŻNYM, a nie po drodze z pierwszeństwem, gdyż obwiednia jest jezdnią tego skrzyżowania na której pasy ruchu biegną jedynie okrężnie. Skoro na wszystkich wlotach, za sprawą znaku A-7, mam pierwszeństwo przed wjeżdżającymi to siłą rzeczy jadę po obwiedni z pierwszeństwem. Jeździj Robercie dookoła wyspy lub placu okrężnie biegnącymi pasami ruchu na wprost do zjazdu, bo takie cuda tylko u geniuszy. Skręcaj nadal w lewo, które jest w prawo, bo takie cuda tylko u geniuszy. Jedź na wprost z włączonym prawym kierunkowskazem, bo takie cuda tylko u geniuszy. A jak wiadomo dobry błazen geniuszem być powinien, wiec błaznuj nadal.

Konto usunięte

Konto usunięte
17 kwietnia 2015, 10:45

Robert ProkopiukTak. C-12 wskazuje tylko z której strony objeżdżamy wyspę, aby spełnić wymóg ruchu prawostronnego. jadąc na wprost przez takie skrzyzowanie jadę na wprost pomimo nawet kilku ruchów kierownicą. Jadę prosto, a nie wjeżdżam z ruchu nieokrężnego w okrężny ... Jadę po skrzyżowaniu , a nie po drodze z pierwszeństwem. Stosuję sie do Art 22.2 , a nie prostuję rondo. Robert ProkopiukRobert Prokopiuk Przy C-12+ A-7 jest napisane o pierwszeństwie pojazdu na skrzyżowaniu, a nie na wlocie drogi w drogę. Chłopie. ale ciebie pogieło. Jeden MERDEK drugi PIERDEK. Wlot drogi w drogę nie jest dla ciebie skrzyżowaniem dróg, Trzeba być poje.....em, by cos takiego pisać. Przecież to jest ich połączenie. No a teraz znak C-12 jest znakiem C-9. Skąd ty spadłeś? Walnąłeś się w czerep? Definicja znaku C-12 "ruch okrężny"oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. A definicja znaku C-9 "nakaz jazdy z prawej strony znaku". I to jest to samo? Idź do lekarza i jak nie wiesz co ci jest to on może ci pomoże. U nas na rondach nikt nie mryga w lewo, bo to nie ma sensu. kazdy daje znać prawym, że zjeżdża i tyla.

Konto usunięte

Konto usunięte
17 kwietnia 2015, 16:19

Mój angielski nie jest aż tak dobry żebym mógł studiować Brytyjskiego prawa ale pokusiłem się o próbę przetłumaczenia fragmentu w brytyjskiej wersji wikipedii, proszę wybaczyć tłumaczenie ale starałem się głównie zachować jak najwierniej potrafię sens tekstu:

Konto usunięte

Konto usunięte
17 kwietnia 2015, 16:20

Traffic circle – jest rodzajem skrzyżowania gdzie ruch odbywa się po jednokierunkowej jezdni najczęściej po okręgu. Budowane są dla uspokojenia ruchu lub ze względów estetycznych. W przeciwieństwie do rond (roundabout) gdzie pierwszeństwo ma zawsze poruszający się po jezdni skrzyżowania, wjazd na traffic circle może być regulowany na trzy sposoby: przez znaki stopu, sygnalizacją lub nie regulowane. Jednak potocznie ronda (roundabout) są nazywane skrzyżowania okrężne (circle).

Konto usunięte

Konto usunięte
17 kwietnia 2015, 16:21

Roundabout – jest rodzajem skrzyżowania najczęściej okrągłego, gdzie ruch odbywa się prawie nieprzerwanie w jednym kierunku w koło wyspy. Nowoczesna forma została opracowana w UK. Tak więc „nowoczesne” roundabout dają pierwszeństwo jadącym po okręgu i można zaobserwować różne zasady projektowania zwiększające bezpieczeństwo. Odmiany podstawowej koncepcji obejmują integracje z tramwajami i/lub pociągami, dwoma pasami, większych prędkości i wiele innych.

Konto usunięte

Konto usunięte
17 kwietnia 2015, 16:22

Problemem nie jest oznaczenie a znak C12 nie jest żadnym świętym gralem, problemem są zasady organizacji ruchu, w naszym prawodawstwie nie ma rozgraniczenia na ronda i skrzyżowania z ruchem okrężnym, wszystkie skrzyżowania oznaczone c12 są skrzyżowaniami z ruchem okrężnym a rondo to tylko popularna nazwa tego skrzyżowania. W opisie roundabout na brytyjskiej wikipedi jest znak C12 opisany jako: „Niemcy – (ruch prawostronny). W UK podobny znak z odwróconymi strzałkami jest stosowany na mini roundabout”. Nie możemy przenosić prawa brytyjskiego do naszego, konwencja jest pewną ramą w której sygnatariusze muszą się zmieścić tworząc własne prawo. Moim zdaniem, gdybyśmy chcieli na siłę przyjąć roboczo takie rozbicie jak Brytyjczycy, to wszystkie ronda oznaczone c12 i a7 są rondami a wszystkie pozostałe oznaczone c12 w tym kierowane sygnalizacja są skrzyżowaniami z ruchem okrężnym (treffic circle).

Konto usunięte

Konto usunięte
17 kwietnia 2015, 18:59

Jacek KaźmierskiProblemem nie jest oznaczenie a znak C12 nie jest żadnym świętym gralem, problemem są zasady organizacji ruchu, w naszym prawodawstwie nie ma rozgraniczenia na ronda i skrzyżowania z ruchem okrężnym, wszystkie skrzyżowania oznaczone c12 są skrzyżowaniami z ruchem okrężnym a rondo to tylko popularna nazwa tego skrzyżowania. Brawo Panie Jacku. Zaczyna Pan nareszcie szperać i bardzo dobrze. 1. "Znak C12 nie jest żadnym świętym gralem". Co Pan opowiada? Znak nakazu jest bezwzględną dyspozycją prawa (o ruchu drogowym), a nie stosowanie się do jego nakazu jest wykroczeniem podlegającym karze. 2. Nie jest prawdą, że każde skrzyżowanie z wyspą lub w formie placu jest SKRZYŻOWANIEM O RUCHU OKRĘŻNYM w rozumieniu prawa, gdyż warunkiem jest uprawnione ustawienie znaku i zgodność jego nakazu z oznakowaniem poziomym obiektu na wlotach którego stoi. Znak C-12 wolno stawiać tylko na takich obiektach, na których można zrealizować jego nakaz, czyli na wlotach którego nie ma segregacji kierunkowej a pasy ruchu biegną wyłącznie okrężnie, POZA TAKIM OBIEKTEM NA KTÓREGO WYSPIE/PLACU biegnie dodatkowa jezdnia. Jeżeli stoją na innych obiektach to stoją bezprawnie, gdyż nie jest prawdą (nie ma nigdzie takiej dyspozycji), że znak C-12 jest odpowiednikiem znaku C-9, który istniał zanim wymyślono znak C-12. Jego istota jest jego nakaz RUCHU OKRĘŻNEGO - TRAFFIC CIRCCLE z pierwszeństwem wjeżdżających na okrężnie biegnącą jednokierunkową jezdnię tak oznakowanego obiektu. Osobną sprawą jest kierunek cyrkulacji tego ruchu i odwrócenie pierwszeństwa na wlotach. Te dwie ostatnie kwestie nie zmieniają istoty RUCHU OKRĘŻNEGO, czyli jazdy okrężnie, czyli dookoła wyspy lub placu pasami ruchu tak własnie biegnącymi.

Konto usunięte

Konto usunięte
17 kwietnia 2015, 19:02

Jacek KaźmierskiW opisie roundabout na brytyjskiej wikipedi jest znak C12 opisany jako: „Niemcy – (ruch prawostronny). W UK podobny znak z odwróconymi strzałkami jest stosowany na mini roundabout”. Nie możemy przenosić prawa brytyjskiego do naszego, konwencja jest pewną ramą w której sygnatariusze muszą się zmieścić tworząc własne prawo. Moim zdaniem, gdybyśmy chcieli na siłę przyjąć roboczo takie rozbicie jak Brytyjczycy, to wszystkie ronda oznaczone c12 i a7 są rondami a wszystkie pozostałe oznaczone c12 w tym kierowane sygnalizacja są skrzyżowaniami z ruchem okrężnym (treffic circle). ROUNDABOUT po angielsku ma dwa znaczenia, gdyż znaczy rondo, ale też i organizację ruchu (rozwiązanie komunikacyjne) nazwaną po Polsku RUCH OKRĘŻNY. Nasz znak C-12 to znak D,3 wg Konwencji COMPULSORY ROUNDABOUT, co znaczy w OBOWIĄZUJĄCY (NAKAZANY) RUCH OKRĘŻNY - proszę zaglądnąć do oficjalnego tłumaczenia Konwencji. Konwencja nie jest prawem brytyjskim lecz międzynarodowym. W Anglii RONDA - ROUNDABOUT są kierunkowe i nie są oznaczone znakami "OBOWIĄZUJĄCY RUCH OKRĘŻNY". Opisane są w ich prawie krajowym i nie mają nic wspólnego z Konwencją.

Konto usunięte

Konto usunięte
17 kwietnia 2015, 19:10

Jacek Kaźmierski Nie możemy przenosić prawa brytyjskiego do naszego, konwencja jest pewną ramą w której sygnatariusze muszą się zmieścić tworząc własne prawo. Moim zdaniem, gdybyśmy chcieli na siłę przyjąć roboczo takie rozbicie jak Brytyjczycy, to wszystkie ronda oznaczone c12 i a7 są rondami a wszystkie pozostałe oznaczone c12 w tym kierowane sygnalizacja są skrzyżowaniami z ruchem okrężnym (treffic circle). Ma Pan słuszność, że nie można wprost i bezmyślnie przenosić rozwiązań stosowanych w innym kraju na nasz polski grunt. By to robić najpierw trzeba zrozumieć ich prawo i nasze. Dla przykładu niech posłuży pomysł na to, by prawy pas na wlocie i na jezdni skrzyżowania w formie placu, z jedynie okrężnie wyznaczonymi pasami ruchu, był przeznaczony tylko do skrętu w prawo na najbliższym zjeździe. Są tacy eksperci, którzy głoszą to jako obowiązujące w Polsce prawo. Takie rozwiązanie jest stosowane TYLKO w Portugalii na dużych i wielopasowych rondach, które w związku z tym nie są "SKRZYŻOWANIAMI O RUCHU OKRĘŻNYM" w rozumieniu znaku D,3 wg Konwencji, nie są tymi znakami oznaczane. Jazda okrężna poza pierwszy zjazd jest wykroczeniem karanym grzywna od 60 do 300 EURO. U nich takich obiektów nie ma, gdyż są to małe obiekty o 2-3 pasach ruchu. Oni też takie maja o one tak jak nasze są znakowane znakami C-12, Obowiązkiem ustawowym jest jazda pasem zewnętrznym, przy prawej krawędzi jezdni, na całym jego obwodzie. Jazda pasem wewnętrznym, gdy wolny jest pas zewnętrzny jest wykroczeniem. Na jednych i na drugich zjazd jest skrętem w prawo. Inny przykład to Niemcy. tam na Skrzyżowaniu o ruchu okrężnym oznakowanym ich znakiem 215 (nasz C-12) wolno jechać okrężnie dowolnym pasem ruchu (pojazdy o masie całkowitej do 3,5 tony na terenach zabudowanych z wyłączeniem autostrad), ale u nas takiego przepisu prawa nie ma i obowiązuje nas art. 16 ust. 4 czyli jazda przy prawej krawędzi jezdni.

Konto usunięte

Konto usunięte
17 kwietnia 2015, 22:38

Szanowny userze OBSER.. nastapiło chyba nieporozumienie i jakis misz masz. Oczywiście,że wlot drogi w droge jet skrzyżowaniem. Tylko w przypadku ronda nie ma na obwiedni samodzielnej drogi z pierwszenstwem jak to usiłuje przedstawić nasz ulubiony Rysio. Dlatego każdy z wlotów nie tworzy z obwiednią osobnego skrzyżowania A o C-12 cudownie zmieniającym sie w C-9 pisał równiez Rysiu...przeoczyłeś w tym jego słowotoku. U nas też nikt nie mryga tylko sygnalizuje lewym kierunkowskazem..zgodnie z Art 22.2. Ale sądząc po twoim czytaniu ze zrozumieniem, co kto napisał uważam ,że dalej nie powinieneś "mrygać" Aby sygnalizować kierunkowskazem trzeba jechać samochodem, a aby prowadzić samochód trzeba mieć prawo jady..nie z Ukrainy.

Konto usunięte

Konto usunięte
17 kwietnia 2015, 22:45

Rysiu..dyskusja z toba nie ma sensu , póki uważasz obwiednie za drogę z pierwszenstwem a C-12 przechodzi ci w C-9. Polecam nauczyc sie czytania ze zrozumieniem i oszczędzania nam czytania swoich innowacyjnych i rewolucyjnych koncepcji, które powinny sie znaleźć w jednym, specjalnym miejscu. W koszu. .Razem ze swoją okrężną jazdą prosto, która wynika z traktowania obwiedni jako samodzielnej drogi w dodatku z pierwszeństwem. nigdzie tego miszczu nie masz napisanego, a wręćz przeciwnie. masz napisane o skrzyżowaniu...naucz sie rozróżniać określenia użyte w PoRD , a nie wymyślaj własnych.

Konto usunięte

Konto usunięte
17 kwietnia 2015, 22:51

Aha..i ty oczywiście w swoim stylu, czyli bezmyślnie , przenosić chcesz rozwiąznia z prawodastwa innych krajów na nasz grunt. Nie idź ta drogą. W Polsce obowiązuje polski PoRD, a nie brytyjski. Możesz sobie na Wyspach się "wymondrzać"

Konto usunięte

Konto usunięte
17 kwietnia 2015, 23:43

Ja mam nasze prawko i skąd ci przychodzi do głowy Ukraina? Panie Prokopiuk - tęsknota za ojczyzną? Czy taka odzywka do mnie ma jakis sens? Prawko mam z Katowic i nie rób ze mnie fajfusa co nie umie jeździc. To ty piszesz, że nie jest skrzyżowaniem połączenie dróg bo na rondzie. A jak na rondzie będzie uprzywilejowany kierunek ruchu to podporządkowane łączące się z główną nie są osobnymi skrzyżowaniami bo na rondzie? A co ma zreszta do tego czy obwiednia główna czy nie? Połączenie jest identyczne jak na rondzie z pasami w kółko, więc cos sobie wymysliłeś i się wymądrzasz. To ty piszesz, że każdy z wlotów nie tworzy z obwiednią osobnego skrzyżowania. A niby co to jest? Piszesz też, że C-12 pokazuje tylko jak objechać wyspę, a to pokazuje znak C-9, więc bredzisz jak twój ulubieniec. Może tak jest na rondach co maja strzałki, nie wnikam, ale na tych w kółko ani u nos ani u Słowaków, u Czechów i u Niemców nikt nie SYGNALIZUJE lewym kierunkowskazem że skręca w lewo, bo skreca w prawo i musi właczyc prawy. No i jeszczee jedna twoja bredziucha. Jak na wszytskich wjazdach jest znak Ustap pierwszeństwa, to ten co jedzie dookoła na rondzie jest uprzywilejowany w stosunku do chcących wjechac, czyli jedzie jezdnią z pierwszeństwem. Może nie? Przestań sie wydurniać.

Konto usunięte

Konto usunięte
18 kwietnia 2015, 14:36

Zdaje się, że to jest po portugalsku: http://minhamentecuriosa.blogspot.com/2014/01/como-circular-nas-rotundas-em-portugal.html Nie znam Portugalskiego ale z grafiki wnioskuje, że coś tu się nie zgadza z Erdkowskimi teoriami? I jeszcze pytanie czy roundabout i mini roundabout są kierunkowe czy kierunkowo neutralne w UK?

Konto usunięte

Konto usunięte
18 kwietnia 2015, 17:03

Jacek KaźmierskiZdaje się, że to jest po portugalsku: http://minhamentecuriosa.blogspot.com/2014/01/como-circular-nas-rotundas-em-portugal.html Nie znam Portugalskiego ale z grafiki wnioskuje, że coś tu się nie zgadza z Erdkowskimi teoriami? Panie Jacku w Portugalii tak jak w Polsce obowiązują zapisy prawa ustawowego, a Pan wszedł na stronę jakiegoś portugalskiego Prokopiuka. Wiem co piszę i niech Pan to wreszcie zrozumie. Przepis art. 14-A dodany do ich Kodeksu drogowego brzmi w oryginale tak: "1 — Nas rotundas, o condutor deve adotar o seguinte comportamento: a) Entrar na rotunda após ceder a passagem aos veículos que nela circulam, qualquer que seja a via por onde o façam; b) Se pretender sair da rotunda na primeira via de saída, deve ocupar a via da direita; c) Se pretender sair da rotunda por qualquer das outras vias de saída, só deve ocupar a via de trânsito mais à direita após passar a via de saída imediatamente anterior àquela por onde pretende sair, aproximando -se progressivamente desta e mudando de via depois de tomadas as devidas precauções; d) Sem prejuízo do disposto nas alíneas anteriores, os condutores devem utilizar a via de trânsito mais conveniente ao seu destino; 2 — Os condutores de veículos de tração animal ou de animais, de velocípedes e de automóveis pesados, podem ocupar a via de trânsito mais à direita, sem prejuízo do dever de facultar a saída aos condutores que circulem nos termos da alínea c) do n.º 1. 3 — Quem infringir o disposto nas alíneas b), c) e d) do n.º 1 e no n.º 2 é sancionado com coima de € 60 a € 300.“

Konto usunięte

Konto usunięte
18 kwietnia 2015, 17:19

Jacek Kaźmierski I jeszcze pytanie czy roundabout i mini roundabout są kierunkowe czy kierunkowo neutralne w UK? A o Anglikach już pisałem. Ronda maja, podobnie jak Amerykanie MODERN ROUNDABOUT - kierunkowe. Nasz znak C-12 to u nich MINI-RONDO. I tak jak u nas na zwykłym skrzyżowaniu z wysepką i brakiem nakazu znaku C-12 jedzie się w lewo, w prawo i na wprost jak na zwykłym skrzyżowaniu , ale gdy stanie na wlotach znak C-12 to kierującego obowiązuje RUCH OKRĘŻNY, czyli jazda dookoła wyspy bez zmiany kierunku jazdy, a zjazd to skręt w prawo. Wymyślili to właśnie Anglicy i stosują na niektórych skrzyżowaniach. Wcześniej znak C-12 dotyczył tylko dużych obiektów w formie placu. W USA zaniechano ich budowy w latach 50-tych ubiegłego wieku, bo były duże prędkości i przeplatanie. Na dodatek sie blokowały bo pierwszeństwo mieli wjeżdżający. Nasz znak II-B-3 miał w definicji "SKRZYŻOWANIE (plac)". Dzięki MINI - RONDOM wróciły do łask najpierw małe ronda jednopasowe i nie było problemu, W ksiązkach i na kursach uczono, że na wjjeździe nie włacza się kierunkowskazów a sygnalizuje tylko zjazdy w prawo. Później wprowadzono obiekty dwupasowe o NAKAZANYM RUCHU OKRĘŻNYM i stało się to co mamy do dziś. Najgorszy jest zjazd wprost z wewnętrznego pasa ruchu, bo to jest powodem, poza wymuszeniami i nie ustąpieniem pierwszeństwa, największym zagrożeniem ruchu. Osobną sprawa są nasze RONDA kierunkowe ze znakami A-7 na wszystkich wlotach. Są one czymś podobnym (w kilku miejscach są dosłowną kopią) amerykańskich MODERN ROUNDABOUT, pomimo braku stosownych zapisów w naszym prawie (np. pierwszeństwo opuszczającego rondo lewym pasem przed jadącym z prawej prawym pasem na wprost z kierunku poprzecznego).

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.